TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Zmierzch gorzowskich tramwajów?
Jakub Niciejewski - Opublikowano: 15.02.2011 22:09:41 8 komentarzy
Zmierzch gorzowskich tramwajów?

Pod koniec stycznia na łamach lubuskiej prasy oraz w regionalnych portalach informacyjnych rozgorzała dyskusja na temat sensu istnienia komunikacji tramwajowej w Gorzowie Wielkopolskim. Sprawcą całego zamieszania jest dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji Roman Maksymiak, a dokładnie jego raport na temat stanu i potrzeb komunikacji tramwajowej.

Według wyliczeń w nim zawartych, gorzowskie MZK w ciągu czterech lat potrzebuje ponad 200 mln zł na inwestycje w tabor oraz infrastrukturę. W przypadku braku tych środków należy się poważnie zastanowić nad likwidacją tego środka komunikacji. Dyrektor Maksymiak stawiając w Gazecie Wyborczej pytanie o przyszłość tramwajów szybko dodaje, że „W zamian za jeden tramwaj możemy kupić 10 autobusów z najwyższej półki i rozwijać komunikację autobusową”.  Lekceważący stosunek do tramwajów prezentowany przez osobę kierującą MZK oraz niektórych urzędników miejskich, nie spodobał się gorzowskim sympatykom komunikacji tramwajowej, podobnie jak wielu dziennikarzom obywatelskim oraz zwykłym pasażerom korzystającym na co dzień z tego środka transportu. Lokalne portale internetowe podjęły polemikę z tezami stawianymi w raporcie MZK. Pojawiły się liczne propozycje poprawy sytuacji gorzowskich tramwajów. Niezadowolenie z postawy Miejskiego Zakładu Komunikacji oraz osób rządzących miastem zostało zawarte w petycji pod wiele mówiącym hasłem „Ratujmy gorzowskie tramwaje!”.

W piśmie skierowanym do prezydenta oraz rady miasta możemy przeczytać: „Zwracamy się do Państwa z prośbą o zaniechanie działań mających na celu likwidację sieci tramwajowej w naszym mieście. Z wielkim oburzeniem, niedowierzaniem i smutkiem przyjęliśmy doniesienia medialne, w których najważniejsi decydenci deklarują całkowitą rezygnację nie tylko z jednego z najznamienitszych obok Katedry, Spichlerza, gorzowskich Artystów i Sportowców symboli miasta, ale także z najbardziej ekologicznego, ekonomicznego, najszybszego i najpojemniejszego środka komunikacji.”

Dostępna m.in. na stronie www.komunikacja.org petycja została podpisana już przez prawie 800 osób. Według organizatorów akcji petycję w formie papierowej podpisało jeszcze więcej, bo już ponad tysiąc obrońców gorzowskich tramwajów. Tak gorąca dyskusja sugeruje, że warto jest przyjrzeć się faktycznemu stanowi tramwajów w tym 125-tysięcznym mieście.

Dziś podstawę taborową stanowi osiemnaście pojazdów typu 6EGTW oraz 6ZGTW wyprodukowanych przez Düwag i sprowadzonych do Gorzowa w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wycofane z eksploatacji w niemieckim mieście Kassel wagony, poza Gorzowem, spotykane są jednie w muzeach. Uzupełnieniem dla popularnych „Helmutów”są pojazdy Konstalu typu 105N i 105Na sprzęgnięte w osiem składów dwuwagonowych.

Najstarsze wagony jeżdżące po gorzowskich torach mają 45 lat, natomiast ich średnia wieku to około 37 lat. Według danych MZK, naprawa awaryjnego taboru w skali roku kosztuje firmę 700 tys. zł. Poza częstymi awariami, pasażerowie mogą mieć również wiele zastrzeżeń do komfortu wnętrz jeżdżących składów. Porysowane szyby, pomazane ściany i siedzenia pamiętające poprzednią epokę to codzienność na gorzowskich torach. Nie lepiej tramwaje prezentują się także na zewnątrz, ponieważ jedynym pomysłem Miejskiego Zakładu Komunikacji na zarabianie pieniędzy wydaje się być sprzedaż powierzchni reklamowej na swoich pojazdach.

Oś komunikacji tramwajowej miasta stanowią trzy linie, które biegnąc przez centrum miasta łączą ze sobą osiedle Piaski, Wieprzyce oraz w części Manhattan. W listopadzie 2009 roku uroczyście otwarto kolejne dwie linie o nr 4 i 5, które swój bieg zaczynają z pętli w okolicach dworca PKP. Co ciekawe, uruchomienie dodatkowych tras nie było poprzedzone zakupem nowego taboru. Oznacza to, że powstały one kosztem spadku ilości kursów na pozostałych trzech liniach.

Ostatni nowy odcinek torów tramwajowych w Gorzowie Wlkp. został oddany do użytku w roku 1975. Przez kolejne trzydzieści lat, poza bieżącymi naprawami, torowiska były wymieniane tylko podczas gruntownych remontów ulic. Mimo wszystko, ponad 60% z około 26 km torowisk jest w stanie dobrym i bardzo dobrym. Pozostała cześć wymaga remontu, w tym około 10% natychmiastowego.

Układ urbanistyczny Gorzowa od lat siedemdziesiątych uległ znacznym przeobrażeniom. Linie tramwajowe nie leżą w bezpośrednim sąsiedztwie blokowisk generujących znaczne potoki pasażerskie, a duże zakłady przemysłowe (Stilon i Silwana), wzdłuż których rozbudowywano linię, przestały praktycznie istnieć. Obecna strefa przemysłowa przeniosła się poza zasięg istniejącej infrastruktury i chyba tylko niepoprawni optymiści mogą myśleć o tramwaju, który w przyszłości dojedzie do Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie, której funkcjonuje wiele fabryk.

Bardziej realny wydaje się rozwój sieci w głąb jednego z większych osiedli mieszkaniowych miasta - Górczyn.Jeszcze w roku 2009 zespół naukowców pod kierunkiem prof. dr hab. Olgierda Wyszomirskiego opracował raport m.in. na temat ewentualnych zmian w ofercie przewozowej uwzględniającej rozwój komunikacji tramwajowej. Naukowcy podsumowali swoje badania propozycją dwóch wariantów dalszego funkcjonowania tramwajów w tym mieści. Pierwszy z nich, uznany za najlepszy, miałby polegać na uatrakcyjnieniu komunikacji tramwajowej przez objęcie nią m.in. wspomnianego osiedla Górczyn. Za realizacją tego pomysłu, oprócz dużej ilości mieszkańców, przemawia również układ głównych dróg przez nie przebiegających, które w większości posiadają możliwość wydzielenia oddzielnego torowiska na pasie zieleni między jezdniami. opracował opinię naukową dotyczącą wielkości i struktury popytu oraz przychodowości sieci komunikacyjnej w Gorzowie wraz z koncepcją zmian

Niestety przytoczony raport nie przełożył się na żadne konkretne decyzje włodarzy miasta. Nie podjęto nawet próby uchwalenia wieloletniego planu rozwoju gorzowskich tramwajów. Brak decyzji, a co za tym idzie dodatkowych środków finansowych, powoduje, że realnym staje się wariant drugi przewidziany dla Gorzowa. Naukowcy określili go mianem stagnacji komunikacji tramwajowej, która doprowadzi do stopniowej degradacji technicznej poszczególnych jej odcinków i w rezultacie likwidacji gorzowskiej komunikacji tramwajowej.

Wydaje się, że w chwili obecnej mamy do czynienia z punktem zwrotnym dla tramwajów gorzowskich. Raport MZK, choć stronniczo prezentujący sytuację transportu szynowego, wywołał dyskusję, której efektem powinien być długoletni plan rozwoju tego środka transportu. I należy mieć tylko nadzieję, że ponad 110 letnia historia tramwajów w Gorzowie Wielkopolskim będzie godnie kontynuowana.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
MZK Gorzów Wielkopolski
Gorzów Wielkopolski
torowisko
  • Krakus – 17.02.2011

    Mam nadzieję, że jednak poza wspólną pierwsza literą rządzący Gorzowem nie wezmą "przykładu" z debila rządzącego Gliwicami. Trzymam kciuki aby Wam się udało ocalić, ale i rozbudować sieć tramwajową :)

  • mow_mi_janek – 17.02.2011

    wszystkich chętnych zapraszam do podpisania naszej petycji na petycja.komunikacja.org . na chwilę obecną mamy nieoficjalnie ok. 2500 podpisów łącznie z petycją papierową.

  • Halo – 22.02.2011

    Jestem ze Stargardu, w smie nie tak daleko od Gorzowa, czy też mogę podpisać petycję?

  • mow_mi_janek – 27.02.2011

    tak, mogą wszyscy

  • podróżny – 01.03.2011

    Ja jestem z Gliwic od tego debila i już podpisałem petycję dla Gorzowa:) Brak tramwajów w Gliwicach to tragedia dla miasta. Wiocha z Gliwic zrobiła się nieprzeciętna... Stale spada liczba mieszkańców, młodzi uciekają. Ja też stąd uciekam, bo to miasto bez przyszłości...

  • Cezary – 02.03.2011

    Odnosnie Gliwic - przeczytajcie http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,9040099,Tramwaje_wroca_do_Gli... Najbardziej podoba mi sie podsumowanie: 'Okazało się, że nie takie złe tramwaje, jak je malowano. Urzędnicy nareszcie wyciągają wnioski, ale tak już przywykli do swojej nieomylności, że nawet pożyteczną zmianę poglądów będą trzymać w tajemnicy, a do pomyłki nie przyznają się nigdy.' - nie to co u nas w Gorzowie, co nie? ;P Zdaje sie, ze po rozum do glowy urzednicy ida wylacznie wtedy, gdy grozi im zabranie stolka spod czterech liter - referendum w sprawie odwolania rady miasta i prezydenta znaczaco ostudzi zapaly naszych 'tworczych' niekompetentnych

  • Cezary – 02.03.2011

    http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,9040099,Tramwaje_wroca_do_Gliwic_.html caly link wyglada tak - widac da sie wycofac z okresu 'bledow i wypaczen', ale jakim kosztem - demontaz i ponowne montowanie torowisk darmowe nie jest. Trzeba po prostu przywitac tramwajowy XXI wiek w Gorzowie przy okazji dziekujac juz na zawsze osobom, ktore doprowadzily do obecnego stanu rzeczy z szefem MZK i prezydentem miasta na czele

  • POdejrzane – 07.04.2013

    "Według wyliczeń w nim zawartych, gorzowskie MZK w ciągu czterech lat potrzebuje ponad 200 mln zł na inwestycje w tabor oraz infrastrukturę" Oszacowano ze budowa linii tramwajowych w Olsztynie byłaby tańsza!Widać ktoś chce sobie dorobić!W tej chwili w Gorzowie wystarczyłby gruntowny remont torów,tramwajów(i ewentualne ich ulepszenie np. wymiana układów sterujących na tyrystorowe) i zakup kilku nowych.Poza tym oczywiście remont powinien być przeprowadzony tak aby były dodatkowo przygotowane zwrotnice do podłączenia nowych tras w przyszłości..

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....