TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Zaktualizowana lista systemów tramwajowych we Francji
Ryszard Piech - Opublikowano: 12.07.2011 12:50:12 3 komentarze
Zaktualizowana lista systemów tramwajowych we Francji

Nieco ponad 2 lata temu publikowaliśmy na łamach infotram.pl zestawienie systemów tramwajowych we Francji. Jednak w tak krótkim okresie wiele się zmieniło w związku z czym warto uaktualnić tą listę oraz ocenić postępy.

W przeciągu zaledwie dwóch lat długość czynnych tras tramwajowych (z wyłączeniem tras tramwajów dwusystemowych) we Francji wzrosła o 52,9 km z 419 km do 471,9 km. Jednak pomimo tego w budowie nadal znajduje się 262 km tras tramwajowych , dla porównania dwa lata wcześniej było to 298,6 km. Wraz z tymi wskaźnikami znacząco w górę poszła liczba eksploatowanego taboru, który w przeciągu zaledwie dwóch lat zwiększył się o 202 pojazdy czyli z 773 w połowie 2009 roku do 975 w połowie 2011 roku. Jednak wraz z dalszą ekspansją systemów tramwajowych niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się nowe tramwaje, które w bieżącym roku obejmują 279 pojazdów podczas gdy dwa lata wcześniej było to 111 tramwajów. Dokładne zestawienie systemów tramwajowych we Francji znajduje się w poniższej tabeli.

Systemy tramwajowe

Miasto

Populacja miasta / aglomeracji (w tys.)

Rok otwarcia

Aktualna długość sieci (km)

Linie w budowie i projektowane (km)

Tabor w ruchu

Tabor zamówiony

Angers

157 / 283

2011

12,3

0

17 (Citadis 302)

0

Besancon

122 / 180

2014

0

14,5

0

15-18 (CAF Urbos III - 3 sekcje)

Bordeaux

230 / 600

2003

44,3

22,9

62 (Citadis 402)

12 (Citadis 302)

26 (Citadis 402)

Brest

147 / 210

2012

0

14,7

0

20 (Citadis 302)

Dijon

146 / 246

2013

0

18,9

0

32 (Citadis 302)

Grenoble

158 / 560

1987

33,6

11,8

53 (TFS 2)

50 (Citadis 402)

0

Hawr

195 / 296

2012

0

13

0

20 (Citadis 302)

Le Mans

145 / 293

2007

15,4

3

23 (Citadis 302)

0

Lens

36 / 552

2014

0

37,4

0

45

planowane

Lille

224 / 1143

1909

22,4

0

24 (AnsaldoBreda)

0

Lyon

466 / 1648

2000

58

Konwersja linii kolejowych na tramwaje dwuststemowe

73 (Citadis 302)

6 (Tango dla Leslys)

24 (Citadis Dualis)

10 (Citadis 402)

Marsylia

828 / 1516

1876

11,5

0

26 (Flexity Outlook)

0

Montpellier

258 / 600

2000

35

22,4

30 (Citadis 401)

27 (Citadis 302)

23 (Citadis 402)

0

Miluza

110 / 271

2006

13,4 + 22 (tr. dwusyst.)

0

27 (Citadis 302)

12 (Avanto)

0

Nantes

276 / 804

1985

43,5

Konwersja linii kolejowych na tramwaje dwuststemowe

46 (TFS 1)

33 (Incentro)

15 (Citadis Dualis)

8+4 (CAF Urbos III - 5 sekcji)

Nicea

347 / 479

2007

8,7

9,8

28 (Citadis 302)

0

Orlean

113 / 271

2000

17,9

11,4

22 (Citadis 301)

21 (Citadis 302)

0

Paryż

2153 / 12067

1992

33,6 + 7,9 (tr. dwusyst.)

43,8

35 (TFS 2)

60 (Citadis 302)

21 (Citadis 402)

15 (Avanto)

25 (Citadis 402)

70 (Citadis 302)

Reims

187 / 291

2011

11,2

0

18 (Citadis 302)

0

Rouen

102 / 380

1994

15,1

0

28 (TFS 2)

27 (Citadis 402)

Saint - Etienne

199 / 321

1881

11,7

0

35 Alstom/Vevey

0

Strasburg

272 / 451

1994

55,2

6

36 (Eurotram 8x)

17 (Eurotram 10x)

41 (Citadis 403)

0

Tuluza

435 / 1117

2010

10,9

4,1

18 (Citadis 302)

0

Tours

142 / 297

2013

0

15,3

0

21 (Citadis 402)

Valenciennes

38 / 337

2006

18,3

13

21 Citadis 302)

7 (Citadis 302)

W sumie

  

  

471,9

262

975

279

 

Zmiany w tabeli są wszelakiego rodzaju, jednak najbardziej cieszą całkowicie nowe systemy, które w przeciągu dwóch lat zostały zainaugurowane w Angers, Reims, oraz w Tuluzie. Równie pozytywnymi sygnałami są postępujące prace nad budową kolejnych nowych systemów tramwajowych, czego objawem są zawierane kontrakty na dostawy taboru. Obejmują one miasta Besancon, Brest, Dijon, Hawr i Tours. Za wyjątkiem Besancon, które zakontraktowało tramwaje Urbos III hiszpańskiej firmy CAF to wszystkie pozostałe sieci będą wykorzystywały tramwaje Citadis produkowane przez Alstom. W zasadzie jedynie Lens jeszcze nie wyłoniło dostawcy taboru, jednak zważywszy na przesunięcie planowanego otwarcia na 2014 rok czasu na ten krok jest jeszcze wystarczająco.

Pozostałe sieci przeżywają mniejsze lub większe programy ekspansji, za wyjątkiem Lille (gdzie czas się niemal zatrzymał), Marsylii (choć w zeszłym roku otwarto drobne przedłużenie sieci), Saint Etienne, Rouen i Strasburgu (jedynie drobna rozbudowa systemu). Choć Rouen nie planuje rozbudowy sieci tramwajowej, to jednak zakontraktowało dostawę 27 nowych tramwajów Citadis, które pozwolą na całkowite zastąpienie obecnie eksploatowanych pojazdów TFS 2. W Bordeaux trwa realizacja ambitnego planu rozbudowy, natomiast niedawno zamówiono dodatkowe pojazdy. W Grenoble wraz z budową nowych torowisk (planowana inauguracja 2012-16) trwa rozbudowa taboru, która objawia się zwiększeniem liczny składów Citadis 302 o 15 jednostek do łącznej liczby 50. Drobny program ekspansji jest również realizowany w Le Mans, jednak nie przynosi on jakichś diametralnych zmian. Z kolei w Lyonie ruszyły niedawno szybkie tramwaje Leslys łączące centrum miasta z lotniskiem. To spowodowało pojawienie się pierwszych tramwajów Tango we Francji, natomiast obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia tramwajów dwusystemowych co wiąże się z dostosowaniem do nich linii kolejowych oraz zakupem stosownych pojazdów. Dodatkowo zwiększające się przewozy sprawiły, iż przewoźnik miejski zdecydował się zakontraktować kolejne 10 tramwajów Citadis, choć tym razem w dłuższej siedmioczłonowej wersji 402. Na rozbudowę floty pojazdów związanej z realizacją nowych linii zdecydowano się również w Montpellier, gdzie również pojawiły się siedmioczłonowe pojazdy Citadis 402.

Tramwaje dsusystemowe stały się we Francji poważną alternatywą, czego efektem była niedawna inauguracja w Miluzie tego typu przewozów, co wymagało także dostosowania infrastruktury tramwajowej. W efekcie tego wzrosła długość sieci miejskiej, jak również rozbudowany został tabor o stosowne pojazdy. Więcej na ten temat piszemy tutaj. Podobne inwestycje prowadzone są również w Nantes, gdzie już przeprowadzono testy nowych tramwajów dwusystemowych Citadis Dualis, teraz trwa dostosowywanie infrastruktury do rozpoczęcia tego typu przewozów. Oprócz tego przewoźnik miejski zamówił 8 pięcioczlonowych tramwajów Urbos III produkcji CAF. Z kolei w Nicei zwiększono liczbę taboru o 8 sztuk, co jest efektem przygotowań związanych z rozbudową systemu, która odbędzie się w latach 2013-16. Podobne działania wystąpiły w Orleanie, gdzie w ramach przygotowań do nowej linii B zakupiono 21 nowych tramwajów Citadis 302, dla porównania wcześniejsze pojazdy były serii 301, czyli były trójczłonowe z wózkami skrętnymi w członach skrajnych. Podobne działania występują w Valenciennes, gdzie w ramach przygotowań do inauguracji w przyszłym roku linii drugiej (C) zakontraktowano dostawę dodatkowych 7 pojazdów typu Citadis 302.

Jednak bez wątpienia największe zmiany zachodzą w Paryżu, gdzie w wyniku realizacji ambitnych planów budowy nowych linii tramwajowych, oraz zwiększającego się zapotrzebowania na usługi transportowe na istniejących liniach poczyniono duże inwestycje. Przykładowo w przeciągu zaledwie dwóch lat liczba tramwajów Citadis 302 dla obsługi linii 2 uległa zwiększeniu z 26 do 60, choć w między czasie otwarto jedynie krótki nowy odcinek tej linii, aczkolwiek docelowo linia zostanie znacznie wydłużona. Jednak wraz z realizacją ambitnych projektów opisywanych szerzej tutaj, zamówienia na nowe pojazdy jeszcze się zwiększyły. Dla potrzeb wydłużanej linii trzeciej dokupione zostanie kolejne 25 pojazdów Citadis 402, natomiast niedawno zamówiono 70 tramwajów Citadis 302 dla potrzeb linii T7 i T8.

Zaprezentowane w artykule dane po raz kolejny podkreślają jak bardzo popularne we Francji stały się tramwaje i z jaką dynamiką przystępuje się do ich odbudowy czy też rozbudowy. O takiej dynamice w Polsce możemy jedynie pomarzyć, choć w naszym kraju głównym problemem jest bardziej konieczność doprowadzenia istniejących systemów do standardów zachodnich (tak jakościowych jak i efektywnościowych), choć nawet pod tym względem mamy się czego wstydzić.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Francja
tramwaj
Alstom
Citadis
CAF
Urbos
Citadis Dualis
Siemens
Avanto
Stadler
Stadler Pankow
Tango
  • Krispolo – 13.07.2011

    Prezydenci Gliwic i Płocka powinni brać przykład. ich myślenie zatrzymało się na wieku XIX.

  • gosc – 14.07.2011

    a nie dałoby sie znaleść jakiejś "historycznej" listy miast z kompletem zlikwidowanych sieci w Francji

  • podróżny – 17.07.2011

    Prezydent Gliwic to wiochmen, który nawdychał się spalin z Solarisa i plecie bzdury i kłamstwa o tramwajach... Z| takimi ludźmi won z nowoczesnych miast XXI w.!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....