TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Zakres modernizacji Tramwajów Śląskich dopięty
Ryszard Piech - Opublikowano: 01.03.2011 12:56:55 14 komentarzy
Zakres modernizacji Tramwajów Śląskich dopięty

Od czasu ogłoszenia programu modernizacji Tramwajów Śląskich z udziałem funduszy POIiŚ minęło już trochę burzliwego czasu. Jednak niedawno oficjalnie zaprezentowano ostateczny kształt inwestycji, który przedstawiamy poniżej.

Od czasu ogłoszenia w 2008 roku listy projektów indywidualnych w ramach POIiŚ, na której znalazły się również Tramwaje Śląskie minęło już prawie 3 lata. Jednak dla spółki tramwajowej były to trzy bardzo burzliwe lata. Jeszcze tego samego roku odbyła się bezceremonialna likwidacja tramwaju linii 12, a także właścicielami spółki stały się samorządy lokalne, które od Skarbu Państwa przejęły spółkę na skraju zapaści technicznej. Jedynym wyłomem okazał się Będzin, którego prezydent nie widział sensu dla istnienia tramwajów. Ostatecznie tramwaje przetrwały a prezydent pożegnał się ze stołkiem podczas wyborów. Jednak już początkiem roku 2009 zawiało pewnym optymizmem, gdyż spółka uzyskała 15 letni kontrakt na obsługę sieci tramwajowej w regionie. Niestety radość nie trwała długo, ponieważ „ostateczną krucjatę”z tramwajami rozpoczął Zygmunt Frankiewicz - prezydent Gliwic, który ostatecznie we wrześniu tegoż roku dokonał kontrowersyjnej decyzji o likwidacji tramwajów w tym mieście. Po tych likwidacjach zapanował pewien marazm, który początkiem roku 2010 zaowocował odwołaniem prezesa spółki, którego miejsce zajął związany wcześniej z Krakowem Tadeusz Freisler. Ta zmiana wywołała dosyć dużo kontrowersji, jednak z obecnego punktu widzenia była ona konieczna. Nowy prezes miał przed sobą ciężkie zadanie doprowadzenia spółki do ładu a jednocześnie przygotowanie całego projektu modernizacji. Jak ciężkie było to zadanie możemy dostrzec dopiero rok później, natomiast w międzyczasie mieliśmy jazdy próbne i późniejszy zakup tramwajów serii Pt, które szybko zyskały przezwisko „Pieter”. Dosyć dużą nowością było również zaprezentowanie nowych barw zakładowych, które po raz pierwszy łączą nowoczesność z regionalnymi tradycjami.

Jednak najwięcej czasu nowy prezes niewątpliwie spędził na „dopinaniu”projektu modernizacji sieci. Wiele komplikacji sprawiała ogólna jego forma oraz dosyć płynne stanowiska poszczególnych miast. Oprócz tego należało rozwiązać problemy finansowe, gdzie jednym z nich były spłaty kredytów za „Karliki”, natomiast w celu pozbycia się zadłużenia konieczne było skorzystanie z leasingu zwrotnego 11 tramwajów generacji 105N. Jednak nawet uwzględniając te zmiany projekt o ogólnej wartości prawie 600 milionów złotych znacznie przekraczał obecny kapitał zakładowy spółki (wynoszący zaledwie 108 milionów złotych) i nawet przy obowiązującej do 2015 roku umowie na obsługę nie stanowiła ona wystarczającej gwarancji dla pozyskania kredytu. W efekcie tego należało podjąć któreś z rozwiązań –dokapitalizowanie spółki „odpadło w przedbiegach”, zwiększenie stawek za przewozy również zostało odrzucone, więc ostatecznie postanowiono wydłużyć obowiązywanie umowy wieloletniej do 2030 roku, natomiast ogólna wartość zakontraktowanych świadczeń w latach 2009-2030 będzie wynosiła do 6,11 miliarda złotych. Dzięki tym zapisom Tramwaje Śląskie będą mogły pozyskać stosowny kredyt.

Jedyne co przez lata nie uległo zmianie to sygnatura POIiŚ 7.3-14 pod którą kryje się zadanie pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Łączna wartość projektu to 641,22 miliona złotych, z czego 591,22 miliona złotych przypada na część tramwajową, natomiast pozostałe 50 milionów obejmuje gruntowną modernizację trolejbusów w Tychach. Program jest realizowany w ramach budżetu na lata 2009-2013, gdzie ostateczne rozliczenia mają się odbyć do 2015 roku. Połowę środków będzie stanowiło dofinansowanie, natomiast drugą połowę ma stanowić wkład własny. W ramach programu na działania infrastrukturalne w poszczególnych miastach przypada: Bytom 32,4 miliona zł, Chorzów 35,58 miliona złotych, Katowice 136,89 mln zł, Ruda Śląska 16,95 mln zł, Sosnowiec 74,11 mln zł i Zabrze 32,22 mln zł. Pozostała kwota będzie wydatkowana na zakup nowego i modernizację istniejącego. Na sfinansowanie wkładu własnego TŚ zaciągną w EBI kredyt w wysokości 285 milionów złotych, które będą spłacane wpływami z przedłużonej umowy, gdzie stawka za wozokilometr będzie odpowiednio zwiększona aby pokryć wartość zobowiązań. Oprócz tego w formie aportu finansowego i rzeczowego (w głównej mierze dokumentacja projektowa) wymienione wyżej miasta przekazały przeszło 8 milionów złotych. Większość prac studyjnych i decyzji środowiskowych już wykonano, do połowy 2011 roku ma zostać zawarta umowa z EBI, w marcu ma zostać przedstawiona opinia Jaspers, w kwietniu planowane jest złożenie do CUPT ostatecznego wniosku, natomiast na III kwartał zaplanowano podpisanie ostatecznych umów na dofinansowanie. Wówczas rozpoczną się postępowania przetargowe i już w IV kwartale 2011 mogą ruszyć pierwsze prace budowlane, których zakończenie wyznaczono na IV kwartał 2013 z awaryjnym dopuszczeniem finalizacji prac w 2014 roku. Z kolei dostawy nowego taboru zaplanowano od III kwartału 2013 do IV kwartału 2014.

Patrząc na te wydarzenia widać bardzo wyraźnie jak bardzo „pokręcone losy”spotkały TŚ w zaledwie trzy lata. Jednak obecnie wszystko wydaje się być na właściwej drodze do realizacji, natomiast szczegółowe zadania wchodzące w zakres tego projektu przedstawimy w kolejnym artykule.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
GOP
tramwaj
  • adam86 – 01.03.2011

    Na Pt nikt nie mówi wcale Pietere, skąd to niby wziąłeś? A po drugie stawka za wozokm jak najbadziej w ramach przedłuzonej umowy będzie rosnąć, w przeciągu tych 20 lat dwukrotnie.

  • JP – 01.03.2011

    Realizacja remontów kilkudziesięciu kilometrów sieci w 2 lata z ewentualnym dopuszczeniem 3 lat to nie jest "być na właściwej drodze do realizacji", jak to się stawia na koniec artykułu ;-)

  • R. Piech – 01.03.2011

    @adam86; a co miałem napisać "Piter" czy "Piotrek". Odnośnie stawek dostępu - nie wzrosną "z dnia na dzień" co było alternatywą przy pozostawieniu krótszej umowy.

  • R. Piech – 02.03.2011

    @JP; termin jest bardzo napięty ale należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Po pierwsze realizacja będzie podzielona na poszczególne zadania, więc będzie realizowane przez więcej firm, tudzież termin jest realny. Drugi czynnik to okres realizacji przypadający na lata 2012-14, czyli dokładnie po zakończeniu większości inwestycji infrastrukturalnych w kraju mających zostać zakończonych w połowie 2012. Dzięki temu TŚ wpisuje się idealnie w lukę inwestycyjną wynikającą z kończenia realizacji programów dofinansowywanych z budżetu do 2013 roku co powinno zaowocować dużym zainteresowaniem, niskimi cenami oraz dużą podażą w sile roboczej. Więc realizacja tego projektu jest jeszcze w pełni realna.

  • Andrzej – 02.03.2011

    Na jakich liniach będą jeżdzić te nowe tramwaje i ile ich będzie 30 czy 35.

  • R. Piech – 02.03.2011

    @Andrzej; na to pytanie odpowie druga część w przyszłym tygodniu.

  • Wojtek – 03.03.2011

    Widać że autor artykułu nawet nie sledzi forów - nigdy nie padła tam nazwa Piter - potocznie mówi się na nie Helmuty ale TŚ tego bardzo nie lubią!

  • R. Piech – 03.03.2011

    @Wojtek; poszukaj głębiej a znajdziesz nazwę Piter, czasem pisaną nawet PiTer. Nazwa Piter idealnie łączy pierwotne oznaczenie literowe tramwaju z miejscem obecnej eksploatacji składów, więc jest najlepszym wyjściem. Co do nazywania tramwajów Helmutami - sam się zastanów dlaczego TŚ oficjalnie tego nie uznaje (może zaproponuj wręcz oficjalnie nazwać te tramwaje jako "szwab"), poza tym Helmut to już od dawna potoczne określenie na całą serię GT6/GT8 występującą w Polsce a Pt8 ma akurat bliżej do N8. To jak potocznie nazywa się coś zależy od nas, więc spieranie się jakie określenie jest właściwe jest totalną pomyłką i marnowaniem czasu. Dla mnie Pt8 to Piter i tyle.

  • adam86 – 03.03.2011

    Czy ty w ogóle wiesz o czym piszesz? Te wagony maja nazwę Pt, a nie żadne Pt8. Nikt nigdzie nie używa nazwy piter, a gminy nie pokryją przecież żadnego wkładu własnego, bo na ten cel jest brany kredyt. Cały ten artykuł to takie radio erewań...

  • R. Piech – 03.03.2011

    @adam86; a tak ogólnie co chcesz tym komentarzem przekazać? Weź zjedź nastawnikiem na luz bo zaraz nadmiarowe na podstacji wywalisz... .

  • adam86 – 04.03.2011

    To chce przekazac, że jak się cos na poważnym portalu pisze to warto najpierw sprawdzić czy ma to jakikolwiek związek z rzeczywistością...

  • R. Piech – 04.03.2011

    @adam86; a czy nie dało się normalnie napisać gdzie w artykule są nieścisłości? Oczywiście próby ustalania "jedynej słusznej" nazwy dla Pt to najzwyczajniej strata czasu, odnośnie sposobu sfinansowania przyznaję, że przeczytałem materiały pobieżnie stąd pomyłka. Teraz po przeczytaniu i przeliczeniu kwot poprawiłem artykuł w tym zakresie. Choć nie znalazłem konkretnych stawek więc nie wiem jak się kształtują. Zakładam, że stawka za wozokilometr wzrasta w miastach partycypujących w projekcie.

  • adam86 – 04.03.2011

    Nie, stawka wzrasta za każdy wozokm, niezaleźnie od miasta. Każde zaś z miast płaci za ów wozokm do KZK wg specjalnego wzoru, obejmującego przychodowośc linii. Stawki i praca przewozowa, minimalna i średnia zakłądana w kazdym z 20 nastepnych lat jest okreslona w aneksie. Wszytko jest dostepne w internecie. Reasumując za program zapłaca teraz wszystkie gminy, po terenie których jeżdżą TŚ. Znając zycie, to nie wszyscy są tego świadomi, podobnie jak nie są świadomi wydatków na ŚKUP

  • motorniczy – 06.03.2011

    http://www.tvs.pl/informacje/34004,katowice_zderzenie_tramwajow_w_zawodziu_4_osoby_ranne.html http://www.tvs.pl/informacje/33999,chorzow_smiertelny_wypadek__kobieta_wtargnela_pod_nadjezdzajacy_tramwaj.html

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....