TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Zajezdnia Franowo – jaka jest?
INFOTRAM - Opublikowano: 06.05.2014 21:54:22 2 komentarze
Zajezdnia Franowo – jaka jest?
Jest największa, najnowocześniejsza w Polsce, jest też w pełni zautomatyzowana. Może pomieścić 150 tramwajów, wszystkie pod dachem. Mowa oczywiście o poznańskiej zajezdni Franowo, która właśnie została oficjalnie oddana do użytku. Została zbudowana w rekordowo szybkim tempie, bo w ciągu trzech lat, choć MPK Poznań o budowie nowego obiektu myślało już znacznie wcześniej. Powstanie tego obiektu było możliwe dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Jaka jest nowa zajezdnia? Powstanie tego obiektu było możliwe dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Jaka jest nowa zajezdnia? Zapraszamy na przejażdżkę po nowym obiekcie.Brama do zajezdni. Otwierają się przed nami podwoje zajezdni na Franowie. Już tutaj tramwaj zostaje rozpoznany przez DMS - system automatycznego sterowania pracami zajezdni. Na wyświetlaczu wjazdowym pojawia się jego numer, tryb pracy i miejsce docelowe. Sygnalizatory oraz zwrotnice ustawione są automatycznie. Kreska pionowa na wyświetlaczu to zielone światło. Jedziemy dalej.Tory wjazdowe.Wszystkie tory są ponumerowane. Te oznaczone są liczbami  31 i 32. Odgrywają niemała rolę.  Tu działa  system wczesnego wykrywania płaskich miejsc kół tramwajowych. Odnajduje je system DMS, a informacje o ich lokalizacji i wielkości przekazuje pracownikom obsługi. Rolą systemu wykrywania płaskich miejsc jest pomiar hałasu poprzez zbadanie nacisku kół na szynę. Jeśli przekracza dopuszczalną normę, tramwaj kierowany jest na tokarkę podtorową. Tylko na tych dwóch torach wjazdowych prędkość tramwaju nie powinna być mniejsza niż 15/km na godzinę. To wyraźne odstępstwo od zasady, że na terenie zajezdni poruszamy się nie szybciej niż 10 km/h, a na terenie hal przeglądowych z kanałami tylko do 5 km/h. Hala OC To hala do codziennej obsługi technicznej. Trafiają tu wszystkie pojazdy, które kończą pracę i wymagają odpowiedniego przeglądu i przygotowania, by następnego ranka znów podjąć kursowanie. Tutaj również obsługiwane są zjazdy awaryjne z trasy. W hali są 4 tory do obsługi, kanał i pomost i wiele specjalistycznych stanowisk,  układ stacjonarnego napełniania piaskiem czy centralny system odkurzaczy. Przedstawiamy je bliżej: - laserowy pomiar kółTu mierzy się profil kół, a system DMS analizuje wyniki i wtedy kiedy trzeba koło przeprofilować, wysyła zlecenie do warsztatu, wycofuje z eksploatacji i kieruje na tokarkę podtorową - system napełniania piaskiemDo wspomagania hamowania i rozruchu tramwaje wykorzystują piasek. Kiedyś sypano go do zbiorników konewkami, a teraz wykorzystuje się do tego stacjonarne dystrybutory do których piasek transportowany jest z silosów systemem rurociągów.- myjniaCzystość taboru mają zapewnić 2 myjnie. Przejazdowa, stacjonarna myjnia na torze 42 przeznaczona jest do codziennego mycia pojazdów po zjeździe z trasy. Na torze 38 jest druga myjnia –ruchoma, która pozwala na mycie wszystkich typów tramwajów wraz z ich dachami. Po długim i szczegółowym myciu pojazdy są na koniec woskowane. Cały proces trwa do pół godziny. Cdzienne mycie tramwaju trwa 40 sekund - lakierniaKolizje i przetarcia karoserii to już nie problem. W zajezdni jest nowoczesna lakiernia z mieszalnią farb, która umożliwia nanoszenie farby za pomocą aerografu. Tramwaje zyskają na wyglądzie i estetyce.- centralne odkurzaczeNa pięciu stanowiskach są centralne odkurzacze. Nie będą już potrzebne wielkie i ciężkie odkurzacze mobilne. Dzięki wysokiej wydajności systemu, czas sprzątania się skróci, a dokładność wzrośnie.- podnośnikiDo podniesienia tramwaju TRAMINO potrzeba 12 podnośników, po 6 z każdej strony. Podnośnik „mother”, który pełni rolę matki działa w połączeniu z 5 innymi, które pełnia rolę córek. Tymi podnośnikami można sterować i podnieść wagon tak by mógł pod niego wjechać holownik. To bardzo ważna funkcja bo z pomocą holownika możliwy jest obrót lub wymiana zużytego wózka stanowiącego jeden z najważniejszych elementów tramwaju.- stanowisko obsługowe sieci trakcyjnej i pantografów Bezpieczną wymianę i badanie pantografów gwarantuje odsuwana sieć trakcyjna. Nic o nią nie zahaczy. Pracownicy mogą obsługiwać stanowisko bez ryzyka porażenia prądem. - stanowiska powypadkoweObok na torze 40A jest stanowisko do pomiaru zwarcia osiowego i na torze 37 –urządzenie do prostowania karoserii tramwaju, która uległa uszkodzeniu w kolizji albo na skutek wypadku. Jeden z torów w hali głównej jest przeznaczony do komisyjnego badania wagonów. Stanowisko jest specjalnie odgrodzone, aby nikt niepowołany nie miał dostępu do tramwaju zanim nie zostaną przeprowadzone oględziny komisji.- tokarka podtorowaZnajduje się na torze 34. To nowoczesne urządzenie przyspieszy pracę przy reprofilowaniu obręczy kół w tramwajach.- HolownikiCzęść torów w hali głównej nie jest wyposażona w sieć trakcyjną z uwagi na bezpieczeństwo i wymogi technologiczne. Tramwaje na tych torach nie mają napędu. Do ich przetoczenia wykorzystuje się 2 holowniki zasilane energią elektryczną z wydajnych akumulatorów. Mają wielka moc, zdołają uciągnąć 250 ton.Tor prób technicznychDo tej pory nie było takiego toru w Poznaniu, a próby techniczne odbywały się nocami, na torach liniowych. W zajezdni na Franowie jest profesjonalny tor prób na wzór spotykany już w Europie, na którym można przeprowadzać badania okresowe oraz różne badania eksploatacyjne dotyczące np. pomiaru prędkości, hałasu, drogi hamowania czy rekuperacji umożliwiającej odzysk i ponowne wykorzystanie energii elektrycznej. Średni odzysk energii w wyniku rekuperacji to około 1 kWh.  Na jej wyprodukowanie trzeba wyemitować do atmosfery ok. 1 kg CO2. To najlepszy dowód na to, że nasze tramwaje są ekologiczne.Hala postojowaTo wielki garaż dla 100 pociągów. Ma 15 torów i taką powierzchnię jaką zajmuje 3 wielkowymiarowych boisk piłkarskich. Z takiej hali, każdy tramwaj, który wyjedzie na trasę zapewni pasażerom odpowiednią temperaturę. Nawet gdy na dworze będą panować siarczyste mrozy nikt w takim tramwaju nie zmarznie.Do tematu nowej zajezdni wrócimy jeszcze na łamach InfoTram. Polub nas :)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
zajezdnia
Poznań
  • Asioras – 07.05.2014

    zajezdnia Forteczna ma już 30 lat i nie jest największa :)

  • Olo – 07.05.2014

    Zgadzam się z przedmówcą :D Zresztą istnieje między tymi dwoma zajezdniami swoista analogia. Forteczna także miała być w pełni zautomatyzowana, jak na owe czasy, znaczy lata osiemdziesiąte :D Druga ważna kwestia to taka, że wybudowana zajezdnia Franowo pomieści jedynie 100 pociągów, ponieważ zaniechano budowy drugiej części hali postojowej. Ale o tym chyba MPK Poznań zapomniało poinformować. Taki drobiazg :D Zresztą takich drobiazgów pewnie znajdzie się więcej ;-)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....