Za trzy lata pojedziemy całą II linią metra

infotram
15.11.2018 13:51
0 Komentarzy

Za trzy lata pociągimetra dojadą do stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich. Dziś, 15 listopada,podpisano ostatnią umowę na rozbudowę II linii metra w Warszawie. Tym samymlinia M2 podziemnej kolei połączyła Targówek z Bemowem.

– Dla mnie osobiście to niezwykle ważna chwila, ale uważam,że to moment wręcz historyczny dla całej Warszawy. Od dziś możemy mówić, żestolica ma dwie pełne linie metra. Podpisując te umowy sfinalizowaliśmypołączenie podziemną koleją Targówka z Bemowem. Cieszę się, że udało mi się tęinwestycję przeprowadzić od samego jej początku, aż do podpisania umowy na jejostatni fragment – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

– Dziś metro połączyło kolejne dwie dzielnice – Wolę zBemowem. Należy jednak przypomnieć, że ta umowa to coś znacznie większego niżtylko dwa kilometry tuneli, dwie stacje i komunikacyjny łącznik następnychfragmentów stolicy. Podpisanie tego kontraktu pozwoliło nam formalnie uzyskaćciągłość całej drugiej nitki podziemnej kolei. Wielokrotnie powtarzałam, że”Metro zmienia Warszawę”, ale w tym wypadku jesteśmy świadkami wydarzeniaepokowego w historii warszawskiej komunikacji i transportu – mówi RenataKaznowska, zastępca prezydent m.st. Warszawy.

– To była, bez najmniejszych wątpliwości, najważniejszawarszawska inwestycja, którą udało nam się przeprowadzić w ciągu ostatnich lat.Nie mówiąc o skali i kosztach samego przedsięwzięcia, należy zwrócić uwagę naczęsto pomijany społeczny aspekt tego projektu. Metro scaliło dzielnice, aleprzede wszystkim połączyło warszawiaków zmniejszając odległości, które od terazmożna pokonać szybko i komfortowo – mówi Iwona Wujastyk, radna i przewodniczącaKomisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy.

– Budowa drugiej linii metra w Warszawie jest dla nas projektempriorytetowym. Nie ma mowy o żadnych kompromisach. Chcemy by warszawiacy mogliwsiąść do metra, które zostanie wybudowane w sposób sprawny, a zarazem jaknajmniej uciążliwy. Tak samo będziemy pracować przy budowie tych dwóch stacji –mówi Mustafa Tuncer, dyrektor oddziału na Europę Gülermak A.Ş., przedstawicielkonsorcjum wykonawców.

Dziś, 15 listopada, podpisana została ostatnia umowa nawybudowanie tuneli i stacji drugiej linii podziemnej kolei, na styku Woli iBemowa. Kontrakt wart 959 249 940,00 zł, w ciągu 36 miesięcy, zrealizujekonsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) orazAstaldi S.p.A.

Umowa dotyczy budowy najkrótszego fragmentu II linii metraskładającego się z dwóch i pół kilometra tuneli, wentylatorni szlakowej orazdwóch stacji – Ulrychów (C05) oraz Powstańców Śląskich (C04). Pierwsza z nichpowstanie pod ul. Górczewską w rejonie Białowiejskiej; druga pod ul. Górczewską– po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Za tą stacjąprzewidziano komorę torów odstawczych. Po wprowadzonych korektach wyjścia zestacji będą prowadzić do wszystkich narożników skrzyżowania, a także naprzystanki tramwajowe. W sumie wybudowanych zostanie prawie 300 tysięcy metrówsześciennych podziemnej kubatury.

Dla stacji C05 Ulrychów oraz C04 Powstańców Śląskich, atakże łączących je tuneli szlakowych D5 i D6 wydany został już komplet pozwoleńna budowę. Dzięki temu realizacja tej inwestycji może rozpocząć się niezwłoczniepo podpisaniu umowy.

Cała M2

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem.Obecnie warszawiacy mogą korzystać z centralnego odcinka linii M2, który zostałuruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 kmtuneli. Obecnie intensywne prace trwają na budowie trzech stacji naPradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniegoodcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dlazachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą sięw 2019 r. Pod koniec września podpisana została także umowa na rozbudowędrugiej linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stacjęKondratowicza do stacji Bródno. To ok. 4 km trasy na końcu której powstaniehala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów.Rozbudowę przeprowadzi konsorcjum Gülermak i Astaldi. Także te firmy wykonająprojekt, a następnie wybudują ostatni odcinek drugiej linii metra na Bemowie.Ten będzie się składał z ok. 4 km trasy, trzech stacji (Lazurowa, Chrzanów iKarolin), a także nowej Stacji Techniczno-Postojowej. Zgodnie z zawartym wpiątek, 9 listopada, kontraktem na realizację tej inwestycji budowniczowie mają48 miesięcy.

Dziennie z centralnego odcinka II linii metra korzysta około150 tysięcy pasażerów.


Komentarze