TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Z Chorzowa do Amsterdamu, potem do Arabii Saudyjskiej?
INFOTRAM Karol Wach - Opublikowano: 23.06.2014 10:49:30 1 komentarz
Z Chorzowa do Amsterdamu, potem do Arabii Saudyjskiej?
Chorzowski Alstom Konstal świętuje 150-lecie istnienia. To jedna z najdłużej działających firm przemysłu transportowego w Polsce, powstała w 1864 roku jako zakład produkujący podzespoły dla taboru kolejowego, lokomotywy kopalniane, konstrukcje mostowe i wagony towarowe. Pierwszy tramwaj wyprodukowany został w 1931 r. Do 1997 roku w Chorzowie powstało 4500 tramwajów eksploatowanych w całej Polsce, któż nie zna wagonów typu N, 13N czy 105N i jego różnych wariacji? Od 1997 roku zakład jest częścią koncernu Alstom i specjalizuje się w produkcji wagonów metra oraz tramwajów nowej generacji. Ściśle współpracuje także w produkcji dużych komponentów z innymi fabrykami koncernu. Dziś całość produkcji fabryki trafia niestety na eksport, gdyż Alstomowi trudno jest wygrać rywalizację z polskimi firmami takimi jak PESA czy Solaris. Ostatnio nie udało się także pokonać Siemensa, który wygrał przetarg na dostawę wagonów dla II linii metra w Warszawie. Usytuowanie w olbrzymim koncernie jakim jest Alstom powoduje, że w Chorzowie nie są produkowane składy Pendolino dla PKP Intercity. Te powstają we Włoszech. Na Śląsku nie ma bowiem odpowiednich hal produkcyjnych, w których takie składy można by budować.  Owa dzisiejsza specjalizacja wynika też z historycznych uwarunkowań, zakłady Konstalu kojarzą się od dawna z produkcją tramwajów. Dziś w Chorzowie powstają tylko komponenty do tramwajów, ostatnimi kompletnymi pojazdami były te, produkowane dla Istambułu. Obecnie w Chorzowie budowane jest metro dla Amsterdamu, wcześniej powstawały tu wagony dla podziemnej kolejki w Budapeszcie. Przypomnijmy, że swego czasu Alstom dostarczał też pociągi dla metra w Warszawie. Z pociągów Alstomu korzystają również mieszkańcy Barcelony, Budapesztu, Istambułu, Singapuru, Szanghaju czy Buenos Aires. Jak podkreśla Radosław Banach, prezes Alstom Konstal w polskiej fabryce odbywa się cały proces budowy metra dla Amsterdamu. Od konstrukcji szkieletu, poprzez zabudowę pojazdu, jego wyposażanie aż po lakierowanie i testy dynamiczne. W Chorzowie znajduje się bowiem tor testowy, na którym przeprowadzane są wspomniane testy. W pociągach Metropolis wykorzystywane są nowoczesne i sprawdzone w eksploatacji technologie. Konstrukcja pociągów umożliwia obniżenie kosztów konserwacji oraz ułatwia zarządzanie ruchem, zapewniając jednocześnie wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Każdy z sześciowagonowych pociągów Metropolis o długości 116 metrów będzie mógł jednorazowo przewozić nawet 1400 pasażerów. Nadwozia pociągów wykonywane są z aluminium, a podczas malowania wagonów wykorzystana jest precyzyjna technika nakładania farb wodnych. Co ważne przy budowie składów wykorzystywane są także komponenty od polskich firm. Produkcja Metropolisów dla Amsterdamu rozpoczęła się w 2012 roku i trwa nadal, ponieważ zamawiający zdecydował się na skorzystanie z opcji i zakup dodatkowych pociągów. Początkowo miało być ich 23, z czego 21 zostało zbudowanych w Chorzowie. Władze Amsterdamu zdecydowały się na zamówienie kolejnych pięciu składów. Co dalej? Po zakończeniu budowy pociągów dla Amsterdamu Chorzów nadal ma budować metro. Wielce prawdopodobne jest, że będą to składy dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej. To właśnie Alstom będzie dostawcą taboru dla podziemnej kolejki w tym mieście.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Alstom
Alstom Konstal
Chorzów
metro
  • js – 23.06.2014

    Po różnych mutacjach tramwajów teraz przeszli na wagony metra

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....