W dniu 21 grudnia 2005 roku w Elblągu został wprowadzony do eksploatacji pierwszy z sześciu zamówionych przez miasto tramwaj 121N. Jest to doskonała okazja, aby przyjrzeć się nieco bliżej temu pojazdowi. Tym bardziej, że w najbliższym czasie na polskie tory wyjadą kolejne, 5-członowe, wersje tego tramwaju –120N w Warszawie i 122N w Łodzi.
Umowa na zakup 6 tramwajów niskopodłogowych została podpisana w dniu 11 sierpnia 2005 roku pomiędzy Urzędem Miejskim w Elblągu a bydgoską fabryką PESA. Po serii próbnych jazd eksploatacyjnych pod koniec grudnia ubiegłego roku udało się wprowadzić do eksploatacji pierwszy z nich. Zanim jednak to nastąpiło najnowszy wówczas produkt PESY został zaprezentowany szerszej publiczności w Bydgoszczy. W dniu 20 października ubiegłego roku wagon 121N kursował pomiędzy zajezdnią tramwajową a Leśnym Parkiem Kultury i Wypoczynku.
Tramwaj 121N to 3-członowa, jednokierunkowa, jednoprzestrzenna, w 100% niskopodłogowa konstrukcja z wbudowaną rampą pozwalającą na podróżowanie tym środkiem komunikacji również osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.. W przedziale pasażerskim zastosowano wentylację wymuszoną, natomiast w kabinie motorniczego klimatyzację. Całości dopełniają wandaloodporne siedzenia i antypoślizgowa wykładzina podłogowa. Elbląskie pojazdy wyposażone zostały w monitoring z systemem rejestracji zdarzeń, co z pewnością spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Tramwaje mają zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłaniania energii zderzenia, a kabina motorniczego tworzy klatkę bezpieczeństwa, co znacznie zmniejsza zagrożenia w razie kolizji. Nowe pojazdy są sterowane mikroprocesorowo, posiadają elektroniczny system nadzoru i diagnozowania —m.in. system wykrywający poślizg podczas ruszania lub hamowania, który w razie potrzeby będzie automatycznie dozował piasek na torowisko. Tramwaj ma cztery silniki, napęd na każdą oś, czworo drzwi, w tym środkowe, szerokie. Za jeden pojazd Elbląg musiał zapłacić 5 milionów złotych. Nowe tramwaje zostały pomalowane na zielono. Kolor ten wybrali mieszkańcy miasta.
W napędy trakcyjne i statyczne przetwornice tramwaje zostały wyposażone przez firmę Medcom. Zastosowano napęd ANT-105-600, które zabudowano na dachu pojazdu. Umożliwiają one rozruch, jazdę z zadanym momentem oraz hamowanie pojazdu, jak również rozruch, jazdę i hamowanie przy nastawionym kierunku jazdy do tyłu. Ponadto w tramwaju zostały zamontowane:
- Rozdzielnia wysokiego napięcia RWN-500-600;
- Cztery falowniki tranzystorowe FT-105-600 zabudowane w dwóch skrzyniach;
- Cztery układy łagodnego włączenia falowników zabudowane w dwóch skrzyniach razem z falownikami;
- Cztery rezystory hamowania zabudowane w dwóch skrzyniach;
- Sterownik poślizgu STG-2;
- Przetwornica statyczna PSM-18.
Dane techniczne tramwaju 121N dla Elbląga
Producent –PESA Bydgoszcz S.A.
Liczba członów –3
Długość (bez sprzęgów) - 20220 mm
Szerokość - 2350 mm
Wysokość - 3400 mm
Wysokość podłogi - 350 mm
Rozstaw osi na wózkach -1800 mm
Rozstaw wózków - 11800 mm
Liczba miejsc siedzących –41
Liczba miejsc stojących –81
Liczba miejsc łącznie - 122
Prędkość maksymalna –70km/h
Moc silników –4x105kW
Niska podłoga –100%
Układ osi - Bo´Bo´
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Ładny ten tramwaj tylko tenzielony kolor paskudzi efekt.
... i nie ma dnia zeby ktorys z nowych nie wyskoczyl z toru :)
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.