TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Wystartowały tramwaje w Murcji
Ryszard Piech - Opublikowano: 13.06.2011 20:22:45 1 komentarz
Wystartowały tramwaje w Murcji

Choć w Murcji od 2007 roku kursował pilotowy odcinek linii tramwajowej, to jednak w dniu 28 maja miała miejsce inauguracja pierwszej pełnowymiarowej linii tramwajowej w mieście.

Murcja jak chyba każde liczące się miasto w Europie posiadała w swojej przeszłości tramwaje. Pierwsza linia tramwajowa w mieście rodziła się od 1893 roku, kiedy lokalny inwestor rozpoczął starania w celu uzyskania pozwolenia na budowę tramwaju konnego. Działania te przyniosły sutek i już w 1896 roku ruszyły pierwsze regularne kursy. Jednak już dwa lata później została zainaugurowana druga linia, która została wykonana już w formie tramwaju elektrycznego. W kolejnych latach następował rozwój i już w 1902 roku konie zostały zastąpione przez tramwaje parowe, natomiast pięć lat później sieć została w pełni zelektryfikowana. Niestety problemy finansowe z jakimi spółka borykała się w 1928 roku doprowadziły do jej likwidacji rok później.

Położona w Hiszpanii i licząca nieco ponad 420 tysięcy mieszkańców Murcja jest stolicą autonomicznego regionu o tej samej nazwie. Z racji średnich rozmiarów oraz niewiele większej aglomeracji oraz stosunkowo rozwiniętej infrastrukturze drogowej Murcja nie nadaje się do budowy metra, choć sieć tramwajowa mogłaby znacznie usprawnić podróżowanie po tym historycznym mieście. Jednak przekonanie władz jak i mieszkańców o zasadności budowy nowego systemu tramwajowego nie jest zadaniem łatwym. Dlatego w celu ułatwienia wyboru postanowiono najpierw wybudować krótką linię demonstracyjną wzdłuż Avenida Juan Carlos I. Została ona ukończona w dniu 06.05.2007 i obejmowała odcinek o długości 2,2 km z 4 przystankami, który był obsługiwany dwoma tramwajami Citadis 302 wypożyczonymi z Barcelony. Nowa linia okazałą się sukcesem i w przeciągu pierwszego roku przewiozła aż milion pasażerów. W ten sposób Murcja wpisała się w trend budowy nowych linii tramwajowych, który dotarł również do Hiszpanii. Dokładne zestawienie systemów tramwajowych w tym kraju można znaleźć tutaj.

W wyniku sukcesu jakim okazała się linia pokazowa zapadła decyzja o budowie pierwszej linii docelowego systemu tramwajowego w mieście. W 2009 roku przyznano spółce Tranvía de Murcia 40 letni kontrakt na budowę utrzymanie i prowadzenie czynności operatorskich na pierwszej linii tramwaju. W skład zwycięskiego konsorcjum wchodzą FCC (60 %) i Comsa (40 %). Po przyznaniu koncesji prace postępowały dynamicznie i już w dniu 28 maja 2011 roku została otwarta pierwsza linia o długości 17,5 km (wraz z odcinkiem pilotażowym) na której znajdują się 24 przystanki. Linia w kształcie litery V łączy Uniwersytet w Murcii (północny-zachód) z centrum miasta i dalej na północ do nowej Estadio Nueva Condomina (nowej dzielnicy mieszkaniowej). Częścią systemu jest również krótka linia dowozowa z czterema przystankami oznaczona jako L. Niestety choć teoretycznie tramwaj obsługuje centrum miasta, to jednak przystanek Plaza Circular znajduje się na tyle daleko, że chcąc dostać się do centrum miasta czeka nas kilkusetmetrowy spacer w skrajnych przypadkach przeradzający się w kilometr. Dodatkowo trasa została wyznaczona wzdłuż szerokich głównych ulic co oczywiście da dużą prędkość średnią, choć będzie wymagało od pasażerów dłuższych dróg dojścia. Dla głównej linii prędkość średnia wynosi 23 km/h, natomiast dla linii wahadłowej jest to aż 27 km/h. Przewiduje się, że w przeciągu roku z nowej linii skorzysta 5,5 miliona pasażerów.

Dla potrzeb nowego systemu zakupiono 11 nowych tramwajów Alstom Citadis. Pięcioczłonowe pojazdy serii 302 zostały zakupione z puli składów dla Metro Ligero w Madrycie. Normalnotorowe (1435 mm) pojazdy mają 32,3 m długości i 2,4 metra szerokości, posiadają moc 4 x 120 kW i mogą się rozpędzać do 70 km/h. Pojazdy są dwukierunkowe, dwustronne , w pełni niskopodłogowe z wejściami na wysokości 320 mm i podłogą na wysokości 350 mm nad główką szyny. We wnętrzu znajdują się 52 miejsca siedzące oraz 136 stojących. Zasilanie odbywa się tradycyjnie za pomocą sieci napowietrznej o napięciu 750 V DC. Ponieważ pierwsza linia jest daleka od zapewnienia pełnych potrzeb transportowych miasta, więc docelowo planuje się utworzenie systemu o długości 30 km składającego się z czterech linii. Częścią obecnej koncesji jest jeszcze budowa odcinka tramwajowego z Plaza Circular do głównej stacji kolejowej. Trasa ta będzie prowadziła przez centrum miasta po ulicy Gran Via, gdzie rozważa się zastosowanie zasilania bez sieci trakcyjnej. W tym celu dostarczone tramwaje zostały przygotowane do ewentualnego domontowania tego systemu. Ten odcinek ma zostać otwarty w 2014 roku, choć z racji rocznego opóźnienia fazy pierwszej można oczekiwać pewnych dodatkowych opóźnień. Dzięki budowie tego przedłużenia system zyska znacznie na znaczeniu, ponieważ będzie dobrze obsługiwał centrum miasta jak również zapewni połączenie z dworcem kolejowym, który oprócz obecnych połączeń w niedalekiej przyszłości może stać się stacją obsługiwaną przez pociągi AVE.

Zapewnienie mobilności w mieście zdominowanym przez zatory drogowe jest nie lada wyzwaniem. W Murcji pomimo istnienia szerokich ulic ciasne historyczne centrum miasta jest niemożliwe do dostosowania dla motoryzacji indywidualnej. Wobec tego jedyną drogą do rozwiązania problemu jest tramwaj a wyniki przewozowe linii demonstracyjnej zdają się potwierdzać zasadność tego wyboru.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Hiszpania
Murcja
tramwaj
Alstom
Citadis
Citadis 302
  • czytelnik – 20.06.2011

    Cyt: "Działania te przyniosły sutek " - nie ma jak tramwajowe piękne sutki...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....