TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Wszystko o Nevelo
Piotr Kołaczek - Opublikowano: 26.06.2013 09:25:40 4 komentarze
Wszystko o Nevelo

W poniedziałek, 24 czerwca na terenie zajezdni Podgórze krakowskiego MPK odbyła się oczekiwana od co najmniej miesiąca, prezentacja tramwaju 126N Nevelo wyprodukowanego przez nowosądecki NEWAG. Tramwaj można było oglądać w hali i podczas jazdy demonstracyjnej do pętli w Borku Fałęckim. Po kilkuminutowym postoju w Borku (ukłon w kierunku fotografów) pojazd wrócił do zajezdni. We wtorek, 25 czerwca ma wyjechać na linię 8 z Borku Fałęckiego do Cichego kącika. Testy potrwają trzy miesiące, zakończenie jazd zaplanowano na 22 września.

Geneza

Nevelo jest pierwszym tramwajem wyprodukowanym przez Newag. Projekt i budowa zostały dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech kwotą 4,924 mln zł. Założono, że tramwaj będzie energooszczędny i komfortowy. Aby osiągnąć pierwszy cel zastosowano nowoczesne, sterowane elektronicznie trakcyjne silniki asynchroniczne VEM o mocy 105 kW każdy, zaplanowano instalację układów odzyskiwania i zwrotu energii elektrycznej do sieci zasilającej oraz układu akumulacji energii.

Pierwszy rzut oka

Komfort (dla pasażerów i otoczenia) ma zagwarantować zastosowanie kół z elastycznymi przekładkami i obręczą oraz użycie wózków skrętnych zmniejszających nacisk osi na tor. Wózki skrętne mają również poprawić właściwości jezdne oraz zmniejszyć zużycie kół i szyn.

Zawieszenie wykonano jako Bo\' + 2 + 2 + Bo\': skrajne wózki, na których opierają się pierwszy i ostatni człon są napędowe (każdy wyposażony w dwa silniki), wewnętrzne zaś, dźwigające środkowy człon są dwuosiowymi wózkami tocznymi.

Gabaryty pojazdu: długość 31620 mm, szerokość 2400 mm, wysokość 3690 mm. Masa własna 42500 kg, dopuszczalna masa całkowita 58000 kg. Układ hamulcowy pochodzi z firmy Hanning &Kahl Oerlinghausen.

Tramwaj ma 60 miejsc siedzących i 175 stojących. Przejście w połączeniu między członami ma szerokość 1400 mm, w obecnym wariancie wyposażenia kabiny pasażerskiej najmniejsza szerokość przejścia wynosi 550 mm. Tramwaj jest w całości niskopodłogowy. Wysokość podłogi zmienia się od 350 mm w strefie wejścia do 480 mm nad wózkami. Siedzenia są obite tkaniną, poręcze wykonano ze stali nierdzewnej.

Pierwsze i ostatnie drzwi są jednoskrzydłowe, pięć pozostałych dwuskrzydłowych. Drugie drzwi wyposażono w wysuwaną automatycznie rampę dla osób niepełnosprawnych, dla których przewidziano w pojeździe dwa miejsca z pasami bezpieczeństwa. Komfortową temperaturę ma zapewniać klimatyzator firmy Thermoking. Podczas pokazu można było odczuć działanie klimatyzacji, ale jej skuteczność zweryfikują dopiero jazdy z pasażerami. Wtedy okaże się, jak sobie radzi ze skokami temperatury związanymi z otwieraniem drzwi na przystankach.

Wyposażenie Nevelo dostosowano do standardów krakowskiego MPK: zainstalowano kasowniki zgodne z systemem Krakowskiej Karty Miejskiej, kamery monitoringu wewnętrznego, trzy monitory dla pasażerów umożliwiające wyświetlanie reklam lub informacji, zewnętrzny system tablic kierunkowych, skuteczny system nagłaśniający. Brakuje wewnętrznych tablic lub wyświetlaczy informujących o numerze linii i trasie.

Kabina motorniczego została wyposażona w panoramiczną szybę poprawiającą widoczność do przodu i na boki. Od przedziału pasażerskiego oddzielają ją drzwi z pleksiglasu. Sterowanie odbywa się za pomocą klasycznej dźwigni nastawnika jazdy, zestawu przycisków i dwóch dotykowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych. Nieco zamieszania wprowadza wyłącznik kierunkowskazów: popchnięcie dźwigni w lewo włącza prawy kierunkowskaz i odwrotnie. Zachowanie wyłącznika jest zgodne z opisem nadrukowanym na pulpicie, choć nieintuicyjne.

Specyfika testów

Tramwaj 126N Nevelo jest prototypem. Homologowanym, dopuszczonym do przewozu pasażerów, ale jednak prototypem. Trzymiesięczne testy w Krakowie są bardzo ważne dla obydwu stron: producenta i przewoźnika. Newag chce się przekonać, jak zastosowane w tramwaju rozwiązania sprawdzą się w codziennej eksploatacji z udziałem pasażerów. Chodzi przede wszystkim o wózki skrętne, chociaż duże znaczenie ma również ocena projektu wnętrza, automatyki, oprogramowania.

Testy fabryczne i homologacyjne dostarczyły odpowiedzi na pytania o zgodność parametrów z założeniami projektowymi i przepisami. W Krakowie okaże się, czy Nevelo może być atrakcyjny dla przewoźnika i pasażerów. Nie należy oczekiwać, że we wrześniu zapadnie decyzja o zakupie 126N albo innych tramwajów. Po Krakowie testy będą kontynuowane w kilku miastach, dopiero suma doświadczeń pozwoli na wprowadzenie ewentualnych poprawek dopasowujących pojazd do potrzeb pasażerów i realiów eksploatacji.

Testowanie prototypu rządzi się swoimi prawami. Być może dlatego krakowska przygoda tramwaju zaczęła się dziwnie. Wagon został przywieziony do zajezdni Podgórze na początku maja i do 24 czerwca trudno było uzyskać jakiekolwiek informacje na jego temat. Wszyscy wiedzieli, że jest, że jeździ nocą, że „coś sprawdzają”, że Newag nalega na zachowanie dyskrecji. I tyle, jeśli nie liczyć pogłosek o awariach, powrocie do zajezdni „ze wspomaganiem”itp. Okazało się, że informacyjne embargo nie miało większego sensu, bo pod Wawelem miłośnicy transportu szynowego są czujni i aktywni. Nie można postawić im przed nosem nowiutkiego tramwaju i liczyć na to, że nikt go nie zauważy.

Ile będzie wiadomo?

Nikt tego nie mówi wprost, ale wydaje się logiczne, że Newag i MPK obawiają się niespodzianek, które 126N może spłatać w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Najczarniejszy scenariusz to zapewne awarie na trasie uniemożliwiające samodzielny zjazd do zajezdni. Dla MPK oznaczałoby to dodatkowe utrudnienia w ruchu i być może skargi pasażerów, a dla Newagu kłopoty z wizerunkiem firmy.

Bardziej prawdopodobne są mniejsze potknięcia i problemy. Jeszcze przed jazdą demonstracyjną tramwaj pokazał rogi. Po udanej próbie automatycznego wysunięcia rampy dla wózków okazało się, że nie można jej schować. Nie pomógł reset elektroniki, trzeba było wepchnąć ją ręcznie, na wszelki wypadek wyłączając bezpieczniki obwodów zasilających napędy rampy i drugich drzwi.

Można dyskutować, ile i jakie niesprawności wypada uznać za normalne w fazie testów prototypu na linii. Zdecydowanie w takiej sytuacji uchodzi znacznie więcej, niż w przypadku testów sprawdzonej, od lat produkowanej i sprzedawanej konstrukcji. Na pewno nie o wszystkich „smaczkach”się dowiemy, bo odsłanianie kart nie leży w interesie producenta. Można jedynie mieć nadzieję, że od czasu do czasu, jeszcze przed ogłoszeniem ostatecznych wyników (o ile zostaną upublicznione) Newag i MPK podzielą się od czasu do czasu bieżącymi spostrzeżeniami i uwagami.

Informacje o „usterkach”, „awariach”, „problemach”działają na specjalistów od marketingu jak czerwona płachta na byka, ale dla osób interesujących się transportem szynowym są bardzo ważne. Pozwalają wyrobić sobie zdanie na temat konkretnych rozwiązań technicznych i kibicować producentowi. Dużych wpadek (oby ich nie było) i tak nie uda się ukryć, natomiast uchylenie rąbka tajemnicy może zwiększyć zainteresowanie projektem i –nieco paradoksalnie –przysporzyć producentowi sympatyków.
Plany krakowskiego przewoźnika

Po zakończeniu produkcji ostatniej serii Bombardierów MPK szuka środków na zakup kolejnych 36 nowych wagonów. Jeśli znajdą się fundusze, nowe tramwaje umożliwią wycofanie ze służby na liniach 4 i 24 zasłużonych ale i wysłużonych wysokopodłogowych, trójwagonowych pociągów 105N.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Newag
Nevelo
Kraków
MPK Kraków
test
  • pasażer – 26.06.2013

    Oczywiście, że interesy pasażerów są najważniejsze. Czy gdzieś można uzyskać rzetelne dane o awaryjności modelu 1..., 2,..., firmy: x..., y....., z.... itp.

  • jb – 26.06.2013

    nie mogę zrozumieć producentów, czemu w nowych pojazdach jest tak mało poręczy. Przy dużym tłoku osoby stojące po środku przedziału na fot. 2 mają ok. 1,5 metra do najbliższej poręczy. Przecież to tramwaj a nie boisko piłkarskie.

  • pasażer – 26.06.2013

    Proponuję aby firmy produkujące tramwaje poważnie zastanowiły się nad problemami zimy. Starsi praktycy tramwajowi, obawiają się że, tramwaje o tak złożonej budowie po kilkunastu latach mogą zacząć się masowo psuć (starzenie materiału) Jest możliwość spychania jednego składu, przez drugi, gdy "siądzie" na trasie? (problem międzysprzęgów)

  • ziomej – 26.06.2013

    to prawda. Porecze w nowych tramwajach to jakas kpina, kompletnie nieergonomiczny i nietestowany i nieoceniany w eksploatacji parametr - najbardziej przydatnych, a więc zarazem obleganych przez pasażerów poręczy pionowych jest jak na lekarstwo. Poręcze poziome są z kolei dużo za wysoko, a o tym jak nieudane i nieporęczne są tzw. rączki świadczy to, że na kilkadziesiat rączek dostępnych w tramwaju nawet dosyć zatłoczonym korzystają z nich pojedyncze zapewne zmuszone jednostki. Do tego kompletnie nieergonomiczna jest grubość rurek, która przeciętnej drobnej kobiecie nie zapewnia zadnej stabilności, a na upapranych potem letnich poręczach ciężko się tego złapać w ogóle jeśli się ma niedużą dłoń.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....