TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Wszystkie Jazzy na trasie!
INFOTRAM - Opublikowano: 30.01.2015 11:24:36 12 komentarzy
Wszystkie Jazzy na trasie!

Tak jak zapowiadaliśmy na łamach InfoTram 30 stycznia br. na gdańskie tory wyjechały wszystkie Jazzy Duo. Jest ich pięć. To, zadaniem ZKM Gdańsk, najnowocześniejsze i najładniejsze w Polce tramwaje. Zostały zakupione przez Miasto Gdańsk. W tym szczególnym dniu w rolę dyspozytora tramwajowego wcielił się na chwilę prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który oficjalnie wypuścił na tory nowe pojazdy. Od dzisiaj nowe tramwaje PESA Jazz Duo jeżdżą na najdłuższej trasie tramwajowej w Gdańsku ?linii nr 6. Docelowo będą obsługiwać nową linię tramwajową Piecki Migowo.- To duża przyjemność i odpowiedzialność uruchomić pięć nowych tramwajów, które jeździć będą po gdańskich torach, by przewozić mieszkańców naszego miasta komfortowo i bezpiecznie ?podkreślił prezydent Adamowicz.

Pierwsza PESA Jazz Duo przyjechała do gdańska na początku listopada, niedługo później pojawiły się następne. Pojazdy kosztowały 54 mln zł. Zakup był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

Jak już wielokrotnie informowaliśmy na łamach InfoTram tramwaje PESA Jazz Duo są w całości niskopodłogowe.  Zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków, wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów szczególny nacisk został położony na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących. Gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo mają także wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.

Patroni tramwajów PESA Jazz Duo

Wszystkie gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo, podobnie jak Swingi oraz Bombardiery, noszą imiona osób związanych z Gdańskiem i jego historią. Inicjatorem akcji był Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, a o wyborze Patronów zdecydowali sami gdańszczanie, którzy na początku 2011 roku wzięli udział w internetowym głosowaniu. Listę wybitnych gdańszczan i osób z Gdańskiem związanych na przestrzeni dziejów pomogli opracować wybitni znawcy dziejów naszego miasta ?profesorowie Edmund Kizik i Andrzej Januszajtis. Swoje propozycje zgłaszali także sami mieszkańcy Gdańska. 16 grudnia 2014 roku odbyła się uroczystość nadania imienia Arama Rybickiego, pierwszemu z gdańskich tramwajów PESA Jazz Duo. Patronami pozostałych PES Jazz Duo zostali: Erich Volmar, Jan Wullf, Lesser Giełdziński oraz Willi Drost. 

Gdańsk liderem niskopodłogowości 

Po wprowadzeniu do ruchu pięciu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, flota tramwajowa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku liczy 125 pojazdów, z czego 95 to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. Stanowi to 76% całego taboru tramwajowego. Pod tym względem Gdańsk jest najlepszy w całej Polsce. Dla porównania w Warszawie wskaźnik ten wynosi 46%, w Krakowie 43%, a w Poznaniu 39%. 

Trochę historii

Już w 2006 roku zapadła decyzja o zakupie nowych składów niskopodłogowych. W wyniku przetargu, do Gdańska trafiły 3 Bombardiery NGT6/2. Kosztowały one prawie 22 mln zł. Wymiana całego taboru na fabrycznie nowy jest zbyt kosztowna dlatego zdecydowano, że kolejnym zakupem będą tramwaje używane z przeznaczeniem do modernizacji. W 2007 roku została podpisana umowa z przewoźnikiem z niemieckiego Dortmundu na zakup 46 tramwajów N8C, za które Gdańsk zapłacił 1,4 mln euro. Ich modernizacja w poznańskim Modertransie kosztowała 29,6 mln zł. W 2009 roku ostał zawarty największy w historii gdańskiego ZKM kontrakt na zakup 35 tramwajów PESA Swing za 305,5 mln zł. Ostatni pojazd przyjechał do Gdańska w grudniu 2012 roku. We wrześniu 2013 roku po raz kolejny została podpisana umowa z bydgoską firmą na dostawę nowoczesnych dwukierunkowych tramwajów. Koszt zakupu 5 tramwajów PESA Jazz Duo to 54,1 mln zł. W 2014 roku ZKM w Gdańsku kupił w niemieckim Kassel kolejną partię używanych tramwajów z przeznaczeniem do modernizacji. 16 tramwajów N8C kosztowało 2,7 mln zł. Zakres modernizacji będzie znacznie szerszy niż poprzednio. Nowością w tramwajach z Kassel będzie klimatyzacja w części pasażerskiej.Stopiątki zjeżdżają z torowisk Wraz z dostawami nowych niskopodłogowców w Gdańsku będzie ubywać najstarszych tramwajów z wysoką podłogą. Został właśnie rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż 32 wagonów 105Na, które nabywca będzie zabierał z Gdańska sukcesywnie do końca tego roku.

Tramwaje w Gdańsku w liczbach

5 nowych tramwajów PESA Jazz Duo obsługuje gdańskie linie

16 zmodernizowanych N8C trafi w tym roku do Gdańska 

19,1 km ma najkrótsza linia tramwajowa w Gdańsku ?nr 10

32 wagony 105Na zostały sprzedane w ostatnim przetargu

35,3 km ma najdłuższa linia tramwajowa w Gdańsku ?nr 6

44 tramwajów ZKM jest wyposażonych w klimatyzację

47 motorniczych jest już przeszkolonych do obsługi tramwajów PESA Jazz Duo

66 kobiet pracuje na stanowisku motorniczej

125 pojazdów liczy flota tramwajowa ZKM w Gdańsku

150 km to łączna długość tras tramwajowych w Gdańsku

230 000 pasażerów dziennie przewożą gdańskie tramwaje14 000 000 km przejeżdżają rocznie gdańskie tramwaje


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdańsk
Jazz Duo
Gdańsk
  • Combino – 30.01.2015

    "19,1 km ma najkrótsza linia tramwajowa w Gdańsku –nr 10; 35,3 km ma najdłuższa linia tramwajowa w Gdańsku –nr 6" Rany boskie,nie podawajcie długości toru pojedynczego dla linii o przebiegu w 100% dwutorowym,bo to idiotycznie wygląda!

  • – 30.01.2015

    Propaganda wymieszana z suchymi faktami. Linia 10 może mieć nawet poniżej 3 kilometrów, nie liczy się czas i odległość, liczy się prędkość handlowa, choć na linii 10 jest jedną z najwyższych w Gdańskuu. Reszta to lukrowanie: 5 nowych tramwajów, zapomnieli napisać, że 5 od trzech lat, tyle wymagałoby odtwarzanie stanu po 30 latach eksploatacji w Gdańsku. Będzie 18 helmutów, nie dodali, że zastąpią te 32 (16 składów) stopiątek. A stopiątki są sprzedane, ale żadna jeszcze nie została wywieziona fizycznie (sprzedaliśmy, ale i tak się tym jeździmy, póki jeszcze jeżdżą). 47 motorniczych jest przeszkolonych, ale przeszkolenie to nie wiedza, ciekawe jak będzie... stoję, nie moge ruszyć? trochę żenada ze szkoleniami na poziomie. Klimatyzowane helmuty z Kassel będą we Wrzeszczu czy w Porcie? jeśli Port to Stogi, Brzeźno i Letnica plus Port znów klimatyzację zobaczą w jadącym obok wozie, tak zawsze jakaś szansa by była (połowa portowych helmutów miałaby klimatyzację). Idzie ku lepszemu: helmut za skład, znów się ludzie na jakichś akcjach nie będą mieścić a ZTM nie zezwoli w weekend na dwa koła na wymianę na skład bo stopiątki, bo nie są niskie, bo itd... a ludzie będą zostawać na przystankach bo helmut zmieści mniej niż skład...

  • derek szeferd – 31.01.2015

    Propaganda nie propaganda. A co mają powiedzieć w takim gorzowie albo grudziądzu?

  • Combino – 31.01.2015

    @derek szeferd: Grudziądz jest najmniejszą siecią i należy przede wszystkim wyrazić uznanie dla ich protramwajowości; szkoda że w poprzedniej perspektywie nie szarpnęli się chociaż na pojedyncze niskacze,ale nietrudno zrozumieć,że przy ich sytuacji i to co teraz kończą było sporym wydatkiem. Gorzów przez niesławnego Tadka popełnił być może katastrofalny błąd olania poprzedniej perspektywy jeśli chodzi o tramwaje; w tej wreszcie ruszyli d...,ale dostaną tylko tyle kasy,że co najwyżej zdołają kupić nowe wozy i wyremontować najpilniejsze odcinki; jak się nie zdarzy cud w postaci splotu korzystnych wydarzeń (tzn. ktoś ruszy d... i napisze wniosek z POIŚ o dotację na linię na Górczyn,a wniosek ten zostanie dobrze oceniony i potraktowany priorytetowo),to i tak wesoło nie będzie. Aczkolwiek w słowach anonima jest niemało racji.Zacznijmy od polityki taborowej: dotacje unijne miały pomóc przewoźnikom stanąć na nogi po dekadach zaniedbań,jednak założenie było takie że te środki wyprowadzą ich na prostą,dalej muszą radzić sobie sami,a z tym jest związany długoletni,równomierny plan wymiany taboru w oparciu o szacunkowy czas eksploatacji wagonu przez przewoźnika; innymi słowy ten plan powinien zakładać stopniową wymianę całego ilostanu w ciągu ok. 35 lat,na co oczywiście powinny być zabezpieczone środki. Żadnego takiego planowania w ZKM jak nie było,tak nie ma. Budyń,będący teoretycznie ich zwierzchnikiem,dba głównie o ładny wizerunek przed kamerami; po 2020 pewnie się zwinie,dokiwa do emerytury w jakiejś spółce miejskiej,więc pewnie ma z grubsza głęboko co będzie dalej. Teraz o Nowym Porcie: ta zabytkowa już zajezdnia jest ofiarą prowizorki; ciągle w planach jest nowa zajezdnia (najpierw miał być Czerwony Most,teraz mówi się o czymś bliżej obecnie budowanych odcinków,ale tylko się mówi,bo kasy nie ma),a wtedy NP będzie wyłączony; jednak dopóki nie znajdą kasy,to działa,ale inwestycji pod Swingi tam nie będzie,co najwyżej może część ex-kasselków dadzą,ale bardziej prawdopodobne że przesuną równoważną ilość dortmundów. Na wzkm dalej jest wąż w kieszeni, jak odpalą Morenę,to dojdzie tylko tyle brygad co trzeba na przedłużenie 10-ki i 12-ki. Dlatego na tle Gorzowa czy Grudziądza wygląda to ładnie i postępowo,co nie znaczy że nie widać że "źle się dzieje w państwie duńskim"...

  • derek szefard – 31.01.2015

    To wszystko prawda. Tylko po co krytykować gdańsk? Akurat to miasto w tramwaje inwestuje.

  • Combino – 02.02.2015

    Poniekąd tak,ale tylko poniekąd. Szumne budowanie i otwieranie w światłach kamer nowych inii,ale jednocześnie (do czego się zdjęć i filmów z Budyniem nie robi) cięcie wzkm. O ile wzrosła liczba brygad po odpaleniu Świętokrzyskiej,o ile wzrośnie po odpaleniu Migowa? W obu wypadkach nie o tyle ile na logikę powinna wzrosnąć przy takim przedłużeniu. Zdaję sobie sprawę,że może porównywanie gdańskiej komunikacji miejskiej z tą "robioną" przez DPMB (Brno) to może zbyt wysoko uniesiona poprzeczka dla naszych,ale ten pięknie otynkowany mur w środku nie jest tak mocny jak się wydaje...

  • Gdańszczanin – 03.02.2015

    @Combino: naginasz rzeczywistość, ilość brygad zawsze wzrastała o tyle, ile trzeba, dokładane były wozy w ruchu na nowym odcinku, postoje przesunięte zostały np. z Centrum na Witosa a później z Witoa na Świętokrzyską, przeciez pojazd jak ma np. 12 minut postoju to 12 minut trwa tyle samo czasu na Witosa, Świętokrzyskiej, Siedlcach czy Brętowie, dokładane były tylko wozy do ruchu, w okolicach 3-4 sztuk na Witosa i tyle samo na Świętokrzyską a zwiększanie max. uruchomienia szczytowego jest zapisane w umowie ZTM-ZKM. Problemy są ale nie w kwestii zmniejszania wzkm bo te, z roku na rok, przynajmniej nie maleją a nowe odcinki powiększają tę pulę.

  • lukas – 04.02.2015

    Fajnie poczytać ludzi, którzy znają się na rzeczy. Co do artykułu, to dla przeciętnego pasażera nowe tramwaje Pesy to zdecydowanie dobra wiadomość.

  • Combino – 04.02.2015

    @Gdańszczanin: A zechciałbyś porównać ilość brygad TUŻ PRZED od odpaleniem Świetokrzyskiej i dziś? ;)

  • Combino – 05.02.2015

    Sorry,tak to jest jak się pisze na szybko i trzeba pisać krótko. Porównaj ilość brygad tuż przed odpaleniem Świętokrzyskiej,tuż PO i dziś;)

  • Gdańszczanin – 05.02.2015

    Przecież zmiana ilości brygad o 4-5 sztuk przy 100 wozach w ruchu to 5% zmiany, o niczym to nie świadczy wprost. Dla przykładu w szczycie B na linii 2 ZTM wprowadził dodatkowe zadanie szczytowe (dodatek). Zwiększyła się ilość wozów w ruchu? nic bardziej mylnego! wydłużono postój w Oliwie z 4 do 14 minut, dzięki temu odjazdy z Oliwy stały się punktualne, bo 4 minuty nie zawsze starczały (liczne opóźnienia z przystanku początkowego Oliwa w szczycie B). Od czasu otwarcia Świętokrzyskiej (12 maj 2012) wielokrotnie ZTM dłubał przy ilości brygad w ruchu: skrócono porę kursowania linii 9, w zamian (ostatnia zmiana) dodano kurs dodatku z Brzeźna na Pasanil i do zakładu Nowy Port, po drodze zlikwidowano linię 14, przywrócono 10 do Siedlec, później całotygodniowo, w zamian pocięto linię 12 w S+DS za całotygodniowe 10 na Siedlce (postulaty), itd., okresowo dłubie się przy linii 2 w przypadku wakacji, ferri, świąt (brak kursów szkolnych w szczycie A). W ofercie ważna jest regularność a nie ilość brygad. W W-wie potrafią mieć w szczycie 5 minut postoju, w Gda są linie, gdzie jest tego postoju 14 minut, czyli w Gda jeździ jedna brygada więcej? zły tok rozumowania, częstotliwości nie zmieniły się, regularność występuje, problem na dziś to pojemność taboru: przydałoby się wydłużyć część Swingów do siedmioczłonów bo na liniach 2+6 bywa w szczycie tłoczno, wymiana pasażerów wydłuża się coraz bardziej, wozy są nowe, klimatyzowane, mają kopa, a tego ludzie oczekują od komunikacji: regularności, szybkości, komfortu, ludzie chcą podróżować z warunkach a nie w nowoczesnej konstrukcji do przewozu żywych organizmów. Zwiększanie brygad nic nie pomoże, bo 1 dodatkowy tramwaj to wzrost częstotliwości np. na linii 2 o całą jedną minutę i rozwalenie całej sieci (takty, zależności). Gdyby ZTM oszczędzał na ilości brygad to nie byłoby dziś braków taborowych u przewoźnika (pomimo ich teoretycznych rezerw). Rozbudowa Swingów, kupno nowych sztuk, w końcu jazda 2xN8CNF na najbardziej obciążonych zadaniach ale to koszta, koszta, koszta...

  • Gdańszczanin – 05.02.2015

    (przy okazji: linia 8 to najdłużej 18,4km w wersji Stogi Plaża - Jelitkowo, linia 6 to 17,7km w wersji Łostowice - Jelitkowo).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....