Wrocławscy motorniczowie rozpoczęli szkolenia na nowoczesnym symulatorze [FILM]

infotram
24.01.2020 09:45
0 Komentarzy

Treningi nasymulatorze, więcej szkoleń z obsługi pasażera oraz radzenia sobie w sytuacjachawaryjnych. Wrocławskie MPK od lutego wdraża poszerzony cykl szkoleń dla motorniczych.

Miejski przewoźnik przeznaczy dodatkowe kilkadziesiąt godzinna szkolenia, które obejmą nowych i długoletnich pracowników jeżdżącychtramwajami.

Dodatkowy czas motorniczowie spędzą m.in. na nauce usuwaniadrobnych usterek, które są w stanie naprawić sami, bez pomocy techników.Przewoźnik ruszy też z zajęciami z obsługi pasażerów, które będzie prowadzićdoświadczony trener wewnętrzny. Szkolenie będzie dotyczyć m.in. odpowiedniegozachowania w kontakcie z podróżnymi, również takimi, którzy zachowuje się wsposób agresywny. Każdy prowadzący tramwaje ma również przejść szkolenie nasymulatorze.

Pasażerowie musząmieć poczucie, że mogą na nas liczyć

Zdaję sobie sprawę, żeczęść problemów w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej wynika z niewłaściwejtechniki jazdy naszych kierujących. Mamy w zespole świetnych kierowców orazmotorniczych, ale też takich, których trzeba doszkalać – przyznaje prezesMPK Krzysztof Balawejder. Niektórymrównież przyda się przypomnienie zasad, jakie obowiązują w kontaktach zpasażerami. Postawa kierujących świadczy o całym MPK, a pasażerowie muszą miećzawsze poczucie, że mogą na nich liczyć. Dlatego wprowadzamy również więcejszkoleń związanych z obsługą pasażerów – dodaje prezes Balawejder.

Oprócz szkoleń, MPK wprowadza również kontrolę jakościobsługi pasażera w tramwajach i autobusach. W pojazdach przewoźnika pojawią się”tajemniczy klienci”, którzy będą przyglądać się pracy prowadzących.

Doskonały trening „nasucho”

Motorniczowie MPK już w styczniu zaczęli szkolenia na nowymurządzeniu treningowym. Jest ono dopełnieniem ćwiczeń z jazdy tramwajem, któremotorniczowie przechodzą regularnie na ulicach Wrocławia. Jest to profesjonalnysymulator firmy Lander. Urządzenie pozwala wypracować odpowiednie reakcje,zweryfikować wszystkie umiejętności motorniczych a także sprawdzić, jak radząsobie ze stresującymi i nieprzewidzianymi sytuacjami. Wirtualny symulatordokładnie oddaje warunki jazdy tramwajem.

Dzięki jego funkcjommożemy zadawać motorniczym ze stanowiska instruktorskiego różnorodnescenariusze treningu, które mogą zdarzyć się na trasie. Możemy symulować zmianępogody, awarie, nieoczekiwane zdarzenia drogowe. Wszystko to się dzieje zapomocą kliknięcia myszką. Cel jest taki, aby tak jak u pilotów samolotów,wypracować w motorniczych odpowiednie nawyki i reakcje, tak żeby zawszereagowali tak samo i według procedury – mówi Rafał Pszczoliński, jeden ztrzech instruktorów, którzy na symulatorze szkolą motorniczych.

Kokpit symulatora jest dokładnym odwzorowaniem wrocławskiegotramwaju Moderus.

Jeżeli włączymywycieraczkę w 4 tryb to ona chodzi dokładnie z takim samym interwałem, jak wprawdziwym tramwaju – dodaje Krzysztof Piaskowski, instruktor i motorniczyz 10-letnim stażem.

Liście na torach,deszcz, mgła? Nie ma problemu

Symulator pozwala też na doskonalenie techniki hamowania np.kiedy liście albo śnieg są na torach. Uczy, jak radzić sobie w sytuacjachawaryjnych, kiedy np. pieszy wybiegnie na tory, albo na skrzyżowaniu drogętramwajowi zagrodzi jakiś kierowca samochodu. W ten sposób można przetrenowaćwszystko, co motorniczemu jest potrzebne w pracy.

Wielki plusem jest to,że na tym urządzeniu, „na sucho” możemy zadać różne scenariusze, a np. jeślipojedziemy z motorniczym w miasto i nie będzie deszczu to nie wytrenujemy z nimodpowiednich zachowani. Tutaj jest to możliwe, kiedy tylko jest taka potrzeba,a maszyna reaguje dokładnie, tak jak w rzeczywistości tramwaj – opowiadaKrzysztof Piaskowski.

Oprócz treningów na symulatorze motorniczych od 1 lutegoczekają dodatkowe kontrole z techniki jazdy. Będą im podlegać ci kierujący, zktórych winy doszło do zdarzenia drogowego lub których dotyczy duża liczbaskarg od pasażerów. To wszystko ma zagwarantować bezpieczeństwo i podniesieniepoziomu podróży z MPK Wrocław.

{https://www.youtube.com/watch?v=70cB7ONMdn4}


Komentarze