TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Wrocławka stodwójka ponownie wyjedzie na tory. Po remoncie
WROCLAW.PL InfoTram.pl - Opublikowano: 03.01.2018 13:22:50 10 komentarzy
Wrocławka stodwójka ponownie wyjedzie na tory. Po remoncie (foto: Klub Miłośników Transportu Miejskiego za wroclaw.pl)

Konstal 102 Na to legenda wśród tramwajów, które jeździły po Wrocławiu. I choć już od dawna nie służą komunikacji miejskiej, to jeden z nich odzyskuje właśnie dawny blask.

Zabytek w Krakowie remontują miłośnicy z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Remont wspiera dotacjami Urząd Miejski.

Wagon Konstal 102Na #2069 został wyprodukowany w czerwcu 1972 roku z numerem fabrycznym 364. Przez cały czas jeździł dla Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu, stacjonował głównie na zajezdni "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich. Z ruchu został wycofany w grudniu 2009 roku. Później przejął go Klub Sympatyków Kolei, a w 2013 roku pozyskał go Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

Jeden z trzech

Tramwaj jest unikatem, bo to jeden z trzech ostatnich zachowanych wagonów tego typu we Wrocławiu. Jest również jedyny zachowany w pierwotnej formie i jednym z niewielu zachowanych w Polsce. Dlatego w 2014 roku został wpisany do rejestru zabytków.

– Bezpośrednio po tej decyzji Klub wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji – pozwolenia konserwatorskiego, którego zakres objął kompleksowy remont generalny wagonu. Decyzję taką uzyskano. Umożliwiło to nam złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowych – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Remont w Krakowie

Dzięki temu udało się pozyskać dotacje na jego gruntowne odnowienie. Remont zabytkowego tramwaju pochłonął już około miliona złotych, większość środków pochodziła z dotacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Historia samego remontu jest długa i wyboista, jak mówią miłośnicy komunikacji (kalendarium poniżej), ale ostatecznie tramwaj trafił do zakładów remontowych MPK Kraków i tam jest już na ostatnim etapie prac.

Wcześniej rozmontowano go praktycznie na drobne części, odnowiono poszycie, zabezpieczono przed rdzą. Później udało się go polakierować. Miłośnicy zadbali o to, aby miał kolor, taki jak dawniej.

Prawdziwą przeprawą był remont instalacji elektrycznej. Do okablowania całego tramwaju potrzebne było aż 9 kilometrów przewodów. – Z ciekawostek, w tramwaju miłośnicy zainstalowali lampy tylne z polskiego, zabytkowego już samochodu ciężarowego Żubr, który był produkowany w Jelczu, a kierunkowskazy ze stara 66 – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

"Stodwójka" zyskała też retro-wnętrze, dokładnie takie, jak w 1972 roku. Dominuje kolor beżowy i seledynowy. Odnowiono charakterystyczne siedzenia pasażerów i kabinę motorniczego. Został jeszcze ostatni etap remontu, czyli uruchomienie elektryczne.

– Po tym będziemy mogli zabrać wagon do domu! Jesteśmy przekonani, że uda się to zrobić w pierwszym kwartale 2018 roku – mówią miłośnicy transportu.

Wyjedzie na tory

Tramwaj, po powrocie do Wrocławia, na pewno zostanie oficjalnie zaprezentowany dziennikarzom. Klub Miłośników Transportu Miejskiego planuje prezentację również w Dniu Dziecka na zajezdni Dąbie.

– Będziemy też jeździć 8 września, podczas Europejskich Dni Dziedzictwa. Poza tym będziemy organizować nim przejazdy okazjonalne i komercyjne wynajmy – mówi Kołodziejczyk.

Niewykluczone, że odnowioną "stodwójką" będzie można się przejechać również podczas tegorocznej Nocy Muzeów.

Kalendarium remontu tramwaju

2009 – Wycofanie z ruchu wagonu 2069

2010 Wagon został sprzedany do Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.

22.04.2013 Została podpisana umowa na użyczenie wagonu Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego.

15.05.2013 Wagon został oficjalnie zakupiony przez KSTM i od tego momentu jest on naszą własnością.

02.06.2014 Tramwaj Konstal 102Na oficjalnie wpisano do rejestru zabytków

07.07.2014 Na remont wagonu wydano pozwolenie na prace konserwatorskie co umożliwiło Klubowi złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowych pn. "Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu".

07.2014 Rozstrzygnięto pierwszy konkurs na dotację do remontu tramwaju. Uzyskaliśmy 130 tysięcy złotych.

1.08.2014-6.10.2014 Realizacja pierwszego etapu remontu tramwaju. Wykonano remont kapitalny trzech wózków tramwaju oraz regenerację przetwornicy, wentylatora silnika i przegląd instalacji elektrycznej.

16.03.2015-20.10.2015 Drugi etap renowacji wagonu 2069. Rozebrano wagon do konstrukcji, którą oczyszczono i zabezpieczono antykorozyjnie. Ten etap był wspierany przez Prezydenta Wrocławia w wysokości 170 000,00 zł w ramach otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowych pn. Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu.

9.07.2015-26.11.2015 – Kolejna dotacja z tego samego konkursu w wysokości 100 000 złotych pozwoliła na trzeci etap restauracji, który obejmował lakierowanie poszycia wraz z przywróceniem oryginalnych barw, przegląd i naprawę (regenerację) większości podzespołów elektrycznych, w tym naprawę i konserwację pantografu. Jest to ostatni etap remontu wykonany przez firmę Protram. Po upadku tejże wagon przetransportowano do Krakowa celem kontynuacji prac.

11.04.2016-20.10.2016 – Czwarty etap naprawy wagonu, który obejmował odtworzenie instalacji elektrycznej w wagonie. Prace dofinansowano kwotą 150 000 złotych. Ten etap w odróżnieniu do poprzednich wykonywało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

28.07.2016-31.12.2016 – Piąty etap remontu wagonu polegał na wstawieniu nowych okien, zamontowaniu drzwi wraz z osprzętem oraz rozpoczęcie kompletacji wnętrza. Ten etap uzyskał dofinansowanie w wysokości 100 tysięcy złotych.

24.03.2017-31.12.2017 – Szósty etap prac konserwatorskich przy niniejszym tramwaju, który obejmował przede wszystkim kontynuację działań związanych z elektryką (wynikających z przeglądu podzespołów przeprowadzonego przez nowego wykonawcę) oraz odtwarzanie wnętrza wagonu. Etap dofinansowano kwotą 250 tysięcy złotych.

12.07.2017-31.12.2017 – Siódmy etap polegał na dokończeniu instalacji elektrycznej i został dofinansowany kwotą 78 tysięcy złotych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wrocław
102Na
  • Marcin Wrocław – 03.01.2018

    Jedna "stodwójka" z Wrocka, dawna 2007 jeździ również wyremontowana w Gdańsku.Najwyzszy czas,zeby skończyli jej remont.

  • Ooo – 03.01.2018

    Może by tak sobie pojechała w składzie z krakowską 102Na w składzie ?Kolory do siebie pasują

  • jack – 03.01.2018

    Albo z krakowską 102ND #155

  • Obserwator – 03.01.2018

    Nie pojdzie ani ze 102Na , ani z 102ND bo nie ma gniazd (instalacji) do jazdy ukrotnionej

  • mechanik – 03.01.2018

    A dlaczego takich gniazd nie posiada?

  • n2m – 04.01.2018

    Remont na raty mnoży niestety koszty.Należy domniemywać, że z braku funduszy prace realizowano etapami.Gdyby jednak remont w całości w jednym etapie przeprowadzono w MPK Kraków koszt byłby niższy a jakość prac większa.Najważniejsze, że wagon został zachowany i będzie czynnym zabytkiem.Teraz czas myśleć o 105, ich czas służby liniowej nieuchronnie dobiega powoli, bo powoli , ale końca.Tych wagonów w różnych wersjach powinno być zachowanych jak najwięcej, nie wszystkie od razu trzeba remontować, wystarczy tylko znaleźć odpowiednie miejsce, niekoniecznie w zajezdniach, gdzie będą mogły spokojnie oczekiwać na przywrócenie ich dawnej świetności.

  • Obserwator 2 – 04.01.2018

    Wagony 105N nie mogą nigdzie oczekiwać nawet pod dachem, bo zgnija szybko z powodu jakości materiałów z jakich zostały zbudowane w Konstalu.

  • n2m – 04.01.2018

    Całe nie zgniją, zawsze coś z nich zostanie!

  • Obserwator 2 – 05.01.2018

    Szyby

  • Misiek Krk – 07.01.2018

    Szkoda że przed powrotem do Wrocka nie pojedzie w składzie z krakowską 102Na np. na 4-ce. Bujanie na dawnej al. Planu 6-letniego (teraz al. JPII) między Wieczystą a Czyżynami i wycie przekładni nie do zapomnienia. I ten seledyn wnętrza z fotelami obitymi zieloną i brązową dermą. Cool.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....