Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław za 30 lat: 51 km nowych tras tramwajowych!

infotram
08.02.2017 13:03
0 Komentarzy

Jak będą zmieniać sięwrocławskie ulice? Gdzie pojadą tramwaje? Co z ruchem samochodowym w centrummiasta ? między innymi na te pytania odpowiada tworzone „Studium uwarunkowań ikierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia”.

Dzisiaj zaprezentowano analizy dotyczące polityki zrównoważonejmobilności. – Nowe studium to jeden z najważniejszych dokumentów planistycznychWrocławia. Od samego początku podchodzimy do niego z dużym zaangażowaniem iponad to, do czego obliguje nas prawo. Odbyło się w jego sprawie mnóstwospotkań z mieszkańcami, konsultacji, rozmawiamy ze środowiskami zaangażowanymiw życie miasta, radami osiedla. Zresztą to jeszcze nie koniec spotkań. Terazjesteśmy na etapie kiedy ten dokument nabiera kształtów, ale to nie jegoostateczna forma ? mówił podczas dzisiejszego spotkania Adam Grehl,wiceprezydent Wrocławia.

Urzędnicy w „Barbarze” omawiali dzisiaj politykęzrównoważonego transportu zawartą w studium. Bardzo istotne dla mieszkańcówzagadnienie, które pokazuje jakie kierunki obierze Wrocław przez najbliższelata.

? Miasto takie, jakWrocław musi łączyć potrzeby różnych grup mieszkańców i różnych użytkownikówprzestrzeni miejskiej. Nie chcemy antagonizować tylko sprawić, aby wszyscyszanowali potrzeby innych ? podkreślał wiceprezydent Grehl.

Diagnoza tego co było

Jeszcze przed 2000 rokiem układ drogowy Wrocławia był mocnoskoncentrowany w centrum miasta. Większość dróg krajowych przechodziła przezserce Wrocławia. Teraz ta struktura mocno się zmieniła z promienistej(docierającej do centrum) na promienisto-odwodową, która ruch samochodowywyprowadza z ulic najbliżej Rynku. Największe znaczenia miało otworzenie AOW,ale także budowa śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia oraz fragmentów wschodniejobwodnicy. Od 2010 roku powstało we Wrocławiu 31 kilometrów nowej siecidrogowej, 20 km zyskało nowy charakter ( ul. Lotnicza, Graniczna).

Analitycy wyliczyli, że ciągle wzrasta zainteresowanieWrocławiem a tym samych ruch na poszczególnych wlotach do miasta. Niestetyciągle notowany jest spory przyrost liczby samochodów, w tej chwili jest to 600aut na 1000 mieszkańców ( np. w Monachium jest to 457 aut). Miasto chce tętendencję przełamać i jest to wyzwaniem także polityki zrównoważonejmobilności. Dlatego w dokumencie stawia na mocny transport publiczny ipromowanie pojazdów ekologicznych.

W miastach zachodniej Europy, które oceniane są jakoprzyjazne do życia ta struktura jest zupełnie inna. Np. w Wiedniu autami jeździtylko 29% mieszkańców, za to ruch pieszy stanowi ponad 28 %. Badaniaprzeprowadzone we Wrocławiu 2010 i w 2015 roku pokazują, że mieszkańcy (kolejno78% i 55%) uważają, że ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta jestważne dla komfortu życia. Popierają również wprowadzenie pierwszeństwa dlakomunikacji zbiorowej nawet kosztem ruchu samochodowego (60 %).

Cele i wyzwania Wrocławia

Planiści miejscy uważają, że aby poprawić jakość życia weWrocławiu miasto musi wykorzystywać swój obecny potencjał ale też ciągle gorozwijać. ? Chcemy kreować miasto zwarte, przyjazne dla pieszych, abymieszkańcy mogli poruszać się po nim wygodnie – podkreślają.

Mobilność w nowymstudium – zasady:

tak zaplanować strukturę miasta, aby wykorzystywała obecnypotencjał infrastrukturalny,

dopełniać przestrzeń miejską, tam gdzie jest już dobrakomunikacja publiczna,

planować nowe osiedla, tam gdzie jest już dobry transportzbiorowy lub gdzie planujemy komunikację publiczną,

rozwiązaniami przestrzennymi zachęcać do poruszania siętransportem niesamochodowym lub pieszo,

przeciwdziałać suburbanizacji,

powrót do centrum miasta,

obniżenie kosztów codziennego życia i funkcjonowania miasta,

obniżenie kosztów transportu.

Inspirujący cytat:

„Jest możliwe pogodzenie kierowców i transportu publicznegoz priorytetem wysokiej jakości warunków dla pieszych i rowerzystów, ale nie naodwrót. Nie da się stworzyć miasta dla ludzi, uznając za priorytet komunikacjęsamochodową” Jan Gehl

Prognozy GUS zakładają, że liczba ludności we Wrocławiu niezmniejszy się a może lekko wzrosnąć. Planiści w studium myślą o Wrocławiu, jakordzeniu aglomeracji i planują jego rozwój biorąc pod uwagę warunki także naokoło miasta. To jest dodatkowe 410 tysięcy ludzi. 60 procent z nich mieszkanie dalej niż 5 km od stacji kolejowej. A jedną z cech charakterystycznych dlaaglomeracji jest to, że mamy dość mocno rozwiniętą sieć kolejową. Z niektórychmiejscowości do centrum Wrocławia dociera się już w 30 minut, są jednak i takiegdzie ta podróż trwa dłużej i na tych trasach transport szynowy na pewno trzebarozwijać a infrastrukturę modernizować.

Na terenie Wrocławia planiści proponują zrównoważony model.Aby tego dokonać wprowadzają nowość, której nie było w dokumentachplanistycznych do tej pory. Chodzi o strefy dostępności komunikacyjnej.

– Chcemy podzielić miasto na różne obszary, ustalić dla nichpriorytety przestrzenne. Wskazać dla kogo są dedykowane poszczególne obszary.Określić funkcjonalności węzłów przesiadkowych i wykreować nowe. Najważniejszaw tym jest sieć tramwajowa, elementem spajającym jest Wrocławski ProgramTramwajowy, który został wpisany do studium. Sieć autobusowa ma ją uzupełniaćna obszarach, gdzie tramwaje nie docierają. Wszystkie środki transportu musząbyć zintegrowane ze sobą i parkingami typu park&ride ? mówi MonikaKozłowska-Święconek, kierownik działu planowania komunikacji z Biura RozwojuWrocławia.

Wrocławski ProgramTramwajowy

Zgodnie z planami w studium we Wrocławiu ma przybyć 51kilometrów nowych tras tramwajowych i 13 kilometrów wariantów. Jeśli te planyzostaną zrealizowane to ponad połowa wrocławian miałaby do najbliższegoprzystanku tramwajowego nie więcej niż 400 metrów.


Komentarze