Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław nie rezygnuje z budowy tramwaju na Popowice i Nowy Dwór

infotram
21.06.2018 07:11
0 Komentarzy

Poszukanie środków wbudżecie oraz rozmowy o zwiększenie dofinansowania z UE na budowę trasy naPopowice oraz podzielenia budowy trasy na Nowy Dwór na mniejsze zadaniainwestycyjne. To pomysł miasta na realizacje tych ważnych dla Wrocławiainwestycji – informuje wrocławski ratusz.

W tym tygodniu Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty wprzetargu na budowę linii na Popowice oraz Nowy Dwór. W pierwszym przetarguoferty o ponad sto milionów przekraczają sumy, które zamierzało wydać nainwestycję miasto. Do drugiego postępowania nie zgłosił się natomiast żadenwykonawca. Wrocław jednak nie zamierza zrezygnować z tych inwestycji iprzedstawia swój pomysł na ich realizację tak, aby były gotowe do końca 2020roku.

Trudna sytuacja narynku

– Ta sytuacja niestety potwierdza trendy, które w tej chwilisię dzieją na rynku. Generalnie wynika to z tego, że duzi wykonawcy, pracujągłownie podwykonawcami, a sposób w jaki rozliczają podatek VAT miedzy sobą jestdla tych drugich-małych, niekorzystny. Podwykonawcy muszą bardzo długo czekaćna zwrot środków (przyp. red. wyłożonych na inwestycję) dlatego podwyższająceny i ogólnie bardzo trudno ich pozyskać do realizacji prac – wyjaśnia MaciejBluj, wiceprezydent Wrocławia.

– Do tego dochodzi znaczący wzrost cen materiałówbudowlanych, brak rąk do pracy a te wszystkie ryzyka są przerzucane nazamawiającego i powodują wzrost cen. Podobne rzeczy dotyczą również sektoraprywatnego – dodaje wiceprezydent Wrocławia.

Co dalej?

W przetargu na trasę tramwajową przez Popowice WrocławskieInwestycje zgodnie z procedurą przetargową analizują teraz oferty. Trzebasprawdzić, czy w ogóle są ważne i spełniają wymogi formalne. – Jeśli tanajtańsza będzie ważna to będziemy szukać dodatkowych środków. Trzeba pamiętać,że w budżecie miasta i Wieloletnim Planie Inwestycyjnym nie mamy ichzapewnionych. Dlatego na początku czeka nas przegląd tych planów i szukaniedodatkowych pieniędzy właśnie tam – mówi Maciej Bluj.

Miasto rozmawia również z Ministerstwem Rozwoju na tematzwiększenia dofinansowania na inwestycje transportowe we Wrocławiu.

Jeśli chodzi o trasę tramwajowo-autobusową na Nowy Dwór toprzetarg ciągle jest analizowany. Jednak miasto rozważa rozbicie inwestycji namniejsze zadania, tak jak został zrealizowany w boomie budowlanym przed Euro2012 tramwaj na Kozanów i Stadion Wrocław.

– Tramwaj na Kozanówzrealizowaliśmy w ramach ponad 20 odrębnych zadań a zamierzony efekt zostałosiągnięty i udało się to zrobić w terminie. Schodzimy w ten sposób z ryzykapodatkowego, bo mniejsze zadania wykonują mniejsi wykonawcy i mamy nadzieję, żedzięki temu osiągniemy rozsądną cenę za wykonanie tej inwestycji – podkreślawiceprezydent Bluj.

Wrocławskie Inwestycje i miasto potrzebują teraz kilkutygodni na wszystkie analizy i podjęcie ostatecznej decyzji. W tej chwiliciągle realnym terminem na zakończenie tych dwóch tras tramwajowych w trzecim,czwartym kwartale 2020 roku.


Komentarze