Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wkrótce pierwsze większe prace w nowym projekcie Tramwajów Śląskich

infotram
29.09.2017 16:30
0 Komentarzy

Pierwsza dużamodernizacja torowiska, będąca elementem nowego projektu unijnego samorządowejspółki Tramwaje Śląskie, powinna rozpocząć się w najbliższych tygodniach wSosnowcu. Tramwaje podpisały w piątek umowę z wykonawcą prac na sosnowieckiejul. Piłsudskiego.

Modernizacja tamtejszej linii tramwajowej – od centrum dotrasy S86 – to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje gospółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakładam.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowychtramwajów.

Jak poinformował PAP w piątek rzecznik Tramwajów ŚląskichAndrzej Zowada, tego dnia władze spółki podpisały wartą 20,6 mln zł umowę zkonsorcjum firm NDI i Balzola. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3km torowiska między jezdniami ul. Piłsudskiego w Sosnowcu (2,6 km torupojedynczego). Konstrukcja torowiska ma zostać wykonana z płytprefabrykowanych.

Zowada zaznaczył, że wykonawca w ciągu dwóch tygodni madostarczyć harmonogram robót; wówczas będzie też znana perspektywa utrudnień natej głównej drodze dojazdowej do centrum Sosnowca. W tym czasie kończyć powinnysię też prace na pierwszym zadaniu nowego unijnego projektu – modernizacjikrótkiego odcinka torowiska wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej

Prace w Sosnowcu będą zatem pierwszą z większychmodernizacji torowisk zaplanowanych w aktualnym unijnym projekcie. ObecnieTramwaje Śląskie prowadzą w jego ramach przetargi na wykonanie jeszcze czterechinwestycji torowych.

Chodzi o przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul.Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiemJulka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia wBytomiu, a także przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej wŚwiętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Z końcem lipca br. ruszyły też dwa przetargi na zakupłącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). 19września br. spółka informowała o dwóch ofertach złożonych w przetargu na zakup10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwadwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiejpodłogi), o długości powyżej 13,5 m. Oferentami są firmy Modertrans i H.Cegielski.

Drugie postępowanie obejmuje zakup 27 nowych przegubowychtramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz osiem podobnych wozów odługości ok. 32 m. 11 września br. spółka opublikowała wyrok Krajowej IzbyOdwoławczej oddalający skargę jednego z oferentów, którego zdaniem zapisyspecyfikacji przetargowej utrudniły uczciwą konkurencję.

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych zinfrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakuppojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwojuinfrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego” ma być zrealizowany przy wsparciu środków ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej wkonurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata2007-2013 – miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nimok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a takżeodnowiły układy sterowania ruchem.


Komentarze