Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielki projekt Tramwajów Śląskich na finiszu

infotram
27.07.2015 09:00
0 Komentarzy

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółkaTramwaje Śląskie kończy już znaczną część prac w ramach drugiego etapu unijnegoprojektu modernizacji infrastruktury w regionie wartego łącznie ok. 850 mln zł.

Jak poinformowała spółka, od poniedziałku tramwaje pojawiąsię na nowych odcinkach torów w Świętochłowicach, a w Chorzowie do istniejącegoukładu torowego podpinane będą nowe tory powstającego centrum przesiadkowego narynku. Nadal trwają prace w ścisłym centrum Sosnowca; najprawdopodobniej jakojedne z ostatnich zakończą się – z końcem września – roboty na ulicach Zabrza.

W Świętochłowicach wykonawca modernizacji torowiska wzdłużul. Bytomskiej zakończył już przebudowę kluczowego skrzyżowania w dzielnicyPiaśniki i tak zorganizował prace torowe, by od poniedziałku można było wznowićruch tramwajów. Do zakończenia tego kontraktu pozostaną prace przy peronach najednym z przystanków oraz drobne prace sieciowe, wykończeniowe i porządkowe.

Od października ub. roku trwała tam modernizacja torowiskaliczącego ok. 1,8 km odcinka torów linii nr 7, łączącej Katowice z Bytomiem. Toodcinek przylegający do odbudowanego wcześniej fragmentu linii nr 7 z Łagiewnikdo centrum Bytomia i kończący się w rejonie ważnego skrzyżowania ulicBytomskiej i Chorzowskiej. Przecinają się tam tory dwóch linii – nr 7 z Bytomiado Katowic i nr 11 z Katowic do Rudy Śląskiej. Skrzyżowanie to wspólniewyremontowały tramwaje i gmina.

W Chorzowie praktycznie powstał już nowy układ torów natamtejszym rynku; od poniedziałku ma być on podłączany do istniejących linii.Jest on częścią budowy przy wschodniej pierzei rynku zintegrowanego przystankuautobusowo-tramwajowego. Mają się tam spotkać wszystkie przejeżdżające przezchorzowski rynek i jego okolice linie tramwajowe (obecnie 10) i autobusowe(obecnie ok. 20). Budowa docelowego układu torów umożliwi np. miastu pracedrogowe.

Prace nadal trwają też na terenie Sosnowca. Obejmujątorowiska wzdłuż głównych ulic, m.in. 3 Maja i Sienkiewicza. W piątek miastopodało, że na kluczowym skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Piłsudskiego roboty (wiążącesię z utrudnieniami dla kierowców) potrwają jeszcze tydzień – o tydzień dłużejniż planowano. Powodem jest płytsze niż się spodziewano położenie przejściapodziemnego i konieczność związanych z tym dodatkowych robót. Zakończenieremontu zakładane jest tam na koniec sierpnia br.

Do końca września potrwać ma natomiast rozpoczęta w minionymtygodniu przebudowa torowisk wzdłuż odcinków kilku głównych ulic w Zabrzu. Jednaczęść robót obejmuje ulice Lutra, Brysza i część Wolności w centrum miasta,druga – odcinek ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. Łącznie wymienionych matam zostać prawie 3,5 km pojedynczych torów.

Do końca sierpnia ma też jeszcze potrwać remont znacznegoodcinka ul. Wolności w Chorzowie (Tramwaje Śląskie z częścią torową odpowiadajątam za część większego przedsięwzięcia miasta związanego też m.in. zkanalizacją). W podobnym terminie powinny zakończyć się prace w rejoniechorzowskiej zajezdni tramwajowej.

Wszystkie te remonty torowisk odbywają się w ramach drugiegoetapu projektu Tramwajów Śląskich pod nazwą Modernizacja infrastrukturytramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturątowarzyszącą”. Współfinansuje go Unia Europejska ze środków FunduszuSpójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 kmtorów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Dzięki temu,że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, projekt rozszerzono odrugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowychdwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układówsterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów to 851,47 mln zł.

Komentarze