Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Węzeł komunikacyjny zamiast pętli tramwajowej Zawodzie

infotram
12.12.2017 14:27
0 Komentarzy

Wycinka drzewpoprzedzająca zasadniczą budowę centrum przesiadkowego Zawodzie w Katowicachrozpoczęła się we wtorek – poinformowało miasto. Prace budowlane mają ruszyć wprzyszłym roku. Za dwa lata węzeł ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia odstrony wschodniej.

Chodzi o jedną z czterech inwestycji obecnego etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który ma być gotowy za niespełna 22 miesiące, zastąpidotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie. Ma służyć głównieprzesiadkom z autobusów i samochodów – na liczne linie tramwajowe kursującestamtąd do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. wpobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

Jak akcentują władze miasta, tramwaje – przy prioryteciem.in. na ul. Warszawskiej – docierają z pętli Zawodzie do ścisłego centrumKatowic przeważnie w ciągu 7-10 minut.

W przetargu na budowę tego węzła zwyciężyło konsorcjum firmZUE i Unibep (z ceną 66,4 mln zł brutto – przy budżecie zamówienia 79 mln złbrutto). Umowę podpisano 22 listopada br.

We wtorek katowicki magistrat przekazał, że pierwszymidziałaniami wykonawcy są zabezpieczenie terenu, a także wycinka, która ruszyławłaśnie tego dnia. Do wycięcia przewidziano 358 drzew (w tym 471 pni drzew)oraz 2361 m kw. krzewów. Jednocześnie dokonane mają zostać nasadzenia zastępcze- 235 drzew oraz 2432 szt. krzewów. Większość z nich znajdzie się na terenieprojektowanego węzła, pozostałe – na innych działkach miejskich.

Potem wykonawca ma rozpocząć inwentaryzację techniczną, stądokoliczni mieszkańcy mogą spodziewać się wizyt przedstawicieli firmy ZUE,którzy będą chcieli sprawdzić stan techniczny ich mieszkań. Każda z takich osóbbędzie miała specjalny identyfikator; miasto prosi o zachowanie czujności, ajednocześnie o wyrozumiałość.

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na początekprzyszłego roku – do tego czasu komunikacja będzie działała bez zmian.

Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech realizowanych obecniew Katowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym wLigocie, w przetargu na inwestycję w Brynowie miasto w najbliższych dniachspodziewa się podpisania umowy z konsorcjum Stor i Warbud; od końcapaździernika br. trwa też przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie iBrynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu zkomunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicyo tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też utworzenieniewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum,przy ul. św. Jana. Choć ze względu na plany kolei centrum to najpewniej niepowstanie w najbliższych latach, miasto ostatnio ogłosiło przetarg na wykonawcędokumentacji projektowej.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma byćwspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają równieżwesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.


Komentarze