Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę do 213 wagonów tramwajowych. Wygrał Hyundai.
Nie wiadomo co czeka stolicę. Koreańskie pojazdy to jedna wielka niewiadoma. Żaden z europejskich przewoźników nie ma bowiem doświadczeń z ich eksploatacji. Dokładnie nie wiemy też jakie tramwaje trafią do Warszawy, jedno jest pewne. Muszą być zgodne ze specyfikacją przetargową.
Tramwaje Warszawskie wybrały Hyundaia nieco postawione pod ścianą. Żaden z innych producentów nie chciał, bądź nie był w stanie dostarczyć tego, czego zażądał przewoźnik. Mamy zatem powtórkę z Olsztyna, gdzie wygrał turecki Durmazlar, tyle, że na większą skalę. Czy ten trend utrzyma się nadal? Wiele będzie zależało od tego, jakie tramwaje trafią do stolicy.
I przypomnijmy, że o Warszawę Hyundai
rywalizował w zasadzie tylko z PESĄ. Stadler zamówienie to odpuścił. Kwota
zaproponowana przez koreańską firmę to 1.825.982.893,00 zł netto, firma nie ma
obowiązku podawania ceny brutto. Zagadką jest także to gdzie powstaną wagony
dla Warszawy? W Korei? Mało prawdopodobne. Do współpracy zwerbowany zostanie
zapewne jeden z rodzimych producentów. Od Hyundaia, jeszcze pół roku temu,
odciął się Modertrans. Zostaje zatem dwóch potencjalnych kandydatów. Czekamy na
oficjalne rozstrzygnięcia w tym zakresie.
Nowe tramwaje mają jeździć do Wilanowa, na Gocław i na Białołękę. Specyfika różnych tras tramwajowych wymaga niejednakowego podejścia, także do obsługującego je taboru. Między innymi dlatego Tramwaje Warszawskie zdecydowały się na zakup wagonów o dwóch długościach, w wersji jedno- i dwukierunkowej. Wszystkie będą natomiast w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz system informacji pasażerskiej.
Będziemy konsekwentnie rozwijać sieć linii tramwajowych. Dlatego też do ich obsługi potrzebujemy nowych wagonów. Skalę przedsięwzięć stołecznego samorządu dobrze oddaje wielkość rozstrzygniętego właśnie przetargu. Jest to aż 213 wagonów o różnej konfiguracji. Wszystkie są niskopodłogowe, zgodnie z założeniem, że Warszawa jest dla wszystkich – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.
Dostawy wagonów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Pierwsze tramwaje w ramach zamówienia podstawowego Hyundai powinien dostarczyć do Warszawy do końca października 2022 roku, a w ramach opcji do końca października 2023 roku.
Nowe tramwaje posłużą do obsługi budowanych, ale też dotychczas eksploatowanych linii w stolicy. Dzięki zakupom nowego taboru warszawiacy będą mogli jeszcze częściej podróżować niskopodłogowymi, klimatyzowanymi wagonami. Obecnie po Warszawie kursuje blisko 530 tramwajów i dwuwagonowych składów tramwajowych. 311 spośród nich, czyli 59%, to wagony niskopodłogowe.
Nareszcie nowość będą się super prezentować 😉 wreszcie zostaną wycofane Konstale. I będzie tylko sam nowoczesny tabor
Chinese rubbish
Nareszcie.
A jak się zaczną psuć, to zaraz wszyscy... wiedziałem że tak będzie, trzeba było Pese brać itd...
Czas pokaże co będą warte.
Polska firma powinna wygrać
Zgadzam się. Mamy polskie firmy, dajmy zarobić polakom. Sprawdziłem jeśli chodzi o hale. Mają ich 0 (słownie: zero). Kto i kiedy im je wybuduje? Porażka
Wreszcie będą ładne tramwaje, a Nie Pesica, która właściwie jest montownią. Drzwi import,przeguby import itd
Wojciech: w pierwszych latach swojej eksploatacji 13N czy 116Na też psuły się na potęgę (regularne awarie tych drugich pamiętam doskonale - po kilka spektakularnych zatrzymań, holowań i spychań w tygodniu, przez dobrych kilka lat od wprowadzenia do ruchu).
Gicik! Te tramwaje od Hyundaia są naprawdę bardzo ładne. A że przypadkiem też tańsze i wygrała w uczciwym przetargu - nic tylko brać. Brawka dla Warszawy!
Ładne zwłaszcza na obrazkach. Bo na żywo to ich chyba nikt nie widział. Kryterium oceny tramwajów: ładne! A wygrali tylko dlatego że wszyscy inni zlali Warszawę.
Michalina Adamska a to niby dlaczego w otwartym przetargu powinna wygrać polska firma? Rozumiem, że dla Ciebie przepisy prawa niewiele znaczą i woliłabyś jeździć tramwajami o 0,5 mld zł droższymi bo ważniejsze są interesy prywatnej firmy z Bydgoszczy mieszkańców Warszawy...
Robert Czapliński
W końcu jakaś zmiana, może się tramwaje nie będą w końcu psuć xD
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.