TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

W warszawskim metrze jesteśmy bezpieczni
Karol Wach - Opublikowano: 04.12.2013 14:55:31 1 komentarz
W warszawskim metrze jesteśmy bezpieczni
Metro Warszawskie jest przygotowane na sytuacje kryzysowe. A do takich zaliczyć możemy pożar, awarię składu w tunelu czy znalezienie ładunku wybuchowego. Wszystkie procedury, zgodnie z którymi pracownicy powinni postępować są zapisane w Zakładowym Planie Ratowniczym –wyjaśnia Mirosław Mroczkowski, szef Służby Ochrony i Zarządzania Kryzysowego Metra Warszawskiego. Dokument ten zawiera instrukcje dla wszystkich osób, które są w jakikolwiek sposób zaangażowane w prowadzenie ruchu. Jeszcze do niedawna dokument ten był tajny, jednak, jak wyjaśnia Mirosław Mroczkowski z uwagi na konieczność podjęcia bliższej współpracy z innymi służbami, został odtajniony.Przede wszystkim edukacjaMetro Warszawskie stawia na edukację swoich pracowników. Każdy z nich przechodzi szkolenia z procedur i zachowań w sytuacjach awaryjnych –mówi Mroczkowski. Prowadzone są też symulacje, odwzorowujące zdarzenia, które potencjalnie mogą zaistnieć w rzeczywistości. Wszystko po to, aby jak najlepiej przygotować się do bezpiecznego ewakuowania pasażerów. Symulacje te prowadzone są przez przewoźnika wspólnie z Państwową Strażą Pożarną czy Komendą Stołeczną Policji. Pracownicy są też okresowo egzaminowani, muszą wykazać się znajomością przepisów i zasad bezpieczeństwa –mówi Adrian Wojtkowiak, zastępca szefa działu ochrony. Bezpieczna ewakuacja to podstawaStację metra buduje się od końca. Najpierw wytyczane są drogi ewakuacyjne, a dopiero potem dobudowywana jest infrastruktura stacyjna. Na każdej ze stacji znajdują się także systemy wspomagające, systemy zabezpieczające i systemy alarmowe. I nie są to tylko tzw. żółte telefony. Co się dzieje w momencie wciśnięcia przez pasażera guzika alarmowego, ostrzegającego przed pożarem? Sygnał zostaje natychmiast przekazany na centralę systemów pożarowych –tłumaczy Adrian Wojtkowiak. Wierzymy pasażerowi. System działa dwustopniowo. Najpierw sygnał jest przekazywany do dyżurnego stacji. Tu musi nastąpić weryfikacja. Jeżeli zagrożenie nie występuje sygnał jest kasowany. Oczywiście zdarzają się alarmy fałszywe. Najczęściej w piątkowe i sobotnie wieczory –mówi. Metro nie bagatelizuje jednak żadnego z nich, każdy jest tak samo sprawdzany. Systemy metra ściśle współpracują ze strażą pożarną. Wciśnięcie ROP-a powoduje natychmiastowe powiadomienie strażaków, którzy podejmują interwencję. Wyjazd Straży Pożarnej do zdarzenia nie zajmuje więcej niż 2 minuty. Na stacjach pojawia się także dźwiękowy system ostrzegawczy. Zadaniem maszynisty jest doprowadzenie pociągu do najbliższej stacji i tu przeprowadzenie, zgodnie z instrukcjami, ewakuacji. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe. Zakładowy Plan Ratowniczy zakłada także ewakuację pasażerów bezpośrednio z tunelu. W tym przypadku także bardzo istotna jest rola maszynisty, który kieruje akcją ratowniczą. I tu apel do pasażerów. Jeżeli kiedykolwiek znajdziecie się w takiej sytuacji słuchajcie poleceń pracowników metra i wykonujcie je. Nie otwierajcie na siłę drzwi, nie wyskakujcie w tunelach i nie koncentrujcie się na kręceniu amatorskich filmów. Trzeba pamiętać, że metro zasilane jest z tzw. trzeciej szyny i bliższe z nią spotkanie może zakończyć się tragicznie. Wyłączenie napięcia w trzeciej szynie to kwestia kilku minut, czasem nawet wciśnięcia jednego przycisku, ale mimo to musi ono nastąpić. I dopiero wtedy można bezpiecznie opuścić pojazd. A zatem raz jeszcze apelujemy do pasażerów –słuchajcie poleceń pracowników metra!Potrzebne kamizelki odblaskowe? Pisząc o bezpieczeństwie w metrze nie sposób odwołać się do zdarzenia z pociągiem Inspiro w roli głównej. Nie możemy jeszcze nic powiedzieć o jego przyczynach, pracuje bowiem nadal Komisja, a efekty tych prac poznamy za jakieś 2 tygodnie. Spekulowanie też nie ma większego sensu. Możemy jednak już dziś stwierdzić, że ewakuacja pasażerów przebiegła wówczas sprawnie i szybciej niż zakładają to procedury. Dla stacji Politechnika czas ewakuacji wynosi 10 minut. Pasażerowie zostali bezpiecznie wyprowadzeni w ciągu 8 minut –mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. To czas liczony od momentu pierwszego sygnału o zadymieniu do wyprowadzenia ostatniego pasażera. Przy okazji przewoźnik dostrzegł problem niewidoczności swoich pracowników. Będziemy chcieli to poprawić –zapewnia Krzysztof Malawko. Być może wystarczą zwykłe kamizelki odblaskowe, a być może trzeba będzie zmienić mundury –dodaje.Zadymienie Inspiro najpoważniejszym zdarzeniem w metrze Wspomniane zadymienie pociągu Inspiro to było jak na razie najpoważniejsze zdarzenie w historii metra w Warszawie. Udało się dotychczas uniknąć sytuacji z ładunkami wybuchowymi, i oby jak najdłużej –mówi Mirosław Mroczkowski. Każde zdarzenie, które wymaga zastosowania procedur ratunkowych jest przez nas analizowane. Mamy swoją komisję badania wypadków –dodaje. Po zadymieniu pojawiły się opinie, jakoby ewakuacja nie przebiegała sprawnie. Najpoważniejsze zarzuty to nieopuszczenie kołowrotków czy brak komunikatów. Szef służby ochrony zaznacza od razu, ze nie każde zdarzenie wymaga zastosowania takich samych środków. Krzysztof Malawko dodaje, że na każdej stacji są wyjścia awaryjne. Przy ewakuacji po zadymieniu były one otwarte, każda z bramek zapewniała też przepustowość około 20 osób na minutę. Takich bramek działało 10. To w zupełności wystarczyło do bezpiecznej ewakuacji pasażerów.Jak wspomnieliśmy obecnie pracuje komisja, której zadaniem jest zbadanie przyczyn zadymienia. O efektach tych prac poinformujemy na łamach InfoTram. W naszym portalu wrócimy także do kwestii bezpieczeństwa w podziemnej kolejce w Warszawie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metro
Metro Warszawskie
bezpieczeństwo
  • Power – 05.12.2013

    Z Komendą ah komendą cuda nie widy

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....