TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

W tramwajach MPK Łódź testowany jest system zapobiegający kolizjom
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 19.12.2019 09:45:36
W tramwajach MPK Łódź testowany jest system zapobiegający kolizjom (foto: MPK)

W tramwajach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi testowany jest innowacyjny system zapobiegający kolizjom, stworzony przez naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej.

"System wykrywa różnego typu pojazdy znajdujące się przed tramwajem. (…) Wykorzystujemy w nim systemy optyczne – aktywne i pasywne, czyli takie, które rozpoznają przeszkodę na torowisku, a także precyzyjnie określają odległość od znaczników, umieszczonych na pojazdach szynowych. Dodatkowo rejestrowane są parametry ruchu, przy wykorzystaniu zarówno informacji pochodzących bezpośrednio z pojazdu, jak i dostarczanych przez systemy bezwładnościowe. Wszystkie te parametry są przetwarzane przez system ekspercki, który wypracowuje decyzje i ta informacja jest wyświetlana motorniczemu" – wyjaśnił prof. Krzysztof Falkowski z Wojskowej Akademii Technicznej.

Dzięki zastosowanej technologii motorniczy odbierze też ostrzeżenie w przypadku, gdy prędkość jego tramwaju jest zbyt wysoka i stwarza zagrożenie zderzenia z poprzedzającym go pojazdem – nawet takim, który pozostaje poza zasięgiem jego wzroku. Z kolei dzięki wykorzystaniu świateł drogowych, w które standardowo wyposażone są tramwaje, można doprowadzić do tego, że będą one "porozumiewać się między sobą".

"Wykorzystujemy różne media, m.in. pojazdy wyposażamy w specjalny system komunikacji świetlnej z użyciem światła białego. Lampy w tramwajach – co nie jest widoczne dla obserwatora – mrugają z pewną częstotliwością. I my jesteśmy w stanie odczytać te komunikaty; zatem tramwaje +rozmawiają między sobą+" - dodał Falkowski.

Jak zauważył, światło białe – w odróżnieniu od fal radiowych i internetu bezprzewodowego - nie powiększa tzw. smogu elektromagnetycznego w miastach, jest to zatem rozwiązanie proekologiczne.

Zdaniem Falkowskiego, który jest pracownikiem Zakładu Awioniki WAT, projekt jest przykładem "sprowadzania na ziemię" technologii powietrznych, wykorzystywanych do tej pory w lotnictwie czy kosmonautyce.

"Te prace, które prowadzimy z MPK i firmą Inteco, mogą w dalszej perspektywie doprowadzić do powstania autonomicznych tramwajów" – podkreślił.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi jest pierwszym w kraju podmiotem, który przetestuje rozwiązania przygotowane przez specjalistów z WAT w partnerstwie z firmą Inteco w ramach wartego ok. 4 mln zł projektu z unijnym dofinansowaniem sięgającym ok. 2,5 mln zł.

"Dla miejskiego przewoźnika najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów; stąd nasza współpraca i testy systemów, które będą wspomagały naszych prowadzących. To rozwiązanie pozwoli wyeliminować dosyć częste przypadki najechania jednego pojazdu tramwajowego na drugi. Każda kolizja to zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów, nie wspominając o stratach i wyłączeniu uszkodzonych pojazdów z ruchu" – zaznaczył prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.

Według Pawła Buksińskiego z firmy Inteco, system zaimplementowano na dwóch tramwajach łódzkiego przewoźnika, a w przyszłości planuje się umieszczenie go na wszystkich pojazdach M8.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Łódź
kolizja

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....