W Poznaniu tramwaj na Marcelin? Ruszają konsultacje

infotram
11.08.2020 13:45
0 Komentarzy

Jak powinna wyglądaći którędy przebiegać trasa tramwajowa na Marcelin?

Miasto Poznań i Zarząd Transportu Miejskiego zachęcają doudziału w konsultacjach społecznych. Od 17 sierpnia do 11 września każdy będziemógł wziąć udział w internetowym badaniu ankietowym – wystarczy wejść nastronę: www.tramwajmarcelin.pl .

Marcelin to dzielnica,która rozwija się bardzo dynamicznie i tramwaj w przyszłości byłby tam bardzopotrzebny. Dlatego chcemy już teraz, z odpowiednim wyprzedzeniem czasowymrozmawiać o nowej trasie. Warunkiem realizacji tej inwestycji w najbliższychlatach jest jednak zaangażowanie finansowe w nią inwestorów, którzy tam budująlub zamierzają budować. Tak poważna inwestycja komunikacyjna zrealizowana wpartnerstwie publiczno-prywatnym byłaby nową jakością w Poznaniu – mówiMariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Konsultacje ruszają 17 sierpnia, a swoją opinię o projekciemoże wyrazić każdy mieszkaniec i mieszkanka miasta. Proponowana trasatramwajowa może przynieść wiele korzyści mieszkańcom Marcelina: dzięki niejmógłby zmniejszyć się ruch samochodowy w tej okolicy. Ciche torowiskopozwoliłoby zmniejszyć hałas, a mieszkańcy Marcelina szybciej dojechaliby docentrum miasta.

Obecnie prowadzimywstępne prace przedprojektowe, mające na celu analizę zasadności i sprawdzeniemożliwości technicznych koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin. Bardzo ważnejest dla nas poznanie opinii mieszkańców, dlatego serdecznie zachęcam doudziału w konsultacjach – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu TransportuMiejskiego w Poznaniu.

Którędy pojedzietramwaj?

W koncepcji znalazły się dwa warianty przebiegu trasytramwajowej. W obu wersjach planowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ulicGrunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie projektowane jest włączenie jej doistniejącego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Następnie trasa przebiega ulicąGrochowską do ulicy Marcelińskiej, a dalej w kierunku zachodnim, w stronę ulicyBułgarskiej. Dalszy przebieg torowiska rozpatrywany jest w dwóch kierunkach.

Wariant 1 przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej przezulicę Bułgarską i Łubieńską do ulicy Kolorowej, tworząc „pętlęuliczną” przez ulice Pastelową i Jasną.

Wariant 2 zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicyMarcelińskiej i zakończenie jej „końcówką czołową” za skrzyżowaniem zulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym).

W ramach budowy torowiska przewiduje się przebudowę pasadrogowego na całej jego szerokości, z zapewnieniem optymalnych warunków dlapieszych i rowerzystów.

Z uwagi na zwartą zabudowę podstawowym założeniem projektujest wykonanie tzw. cichego torowiska – czyli torów o nowoczesnych parametrachtechnicznych i funkcjonalnych, gwarantujących m.in. ograniczenie emisji hałasu.

Co ważne, w planach uwzględniono przesiadki „drzwi wdrzwi” w ramach wspólnych przystanków dla tramwajów i autobusów. Wkoncepcji zaprojektowano również przystanki tramwajowe i tramwajowo-autobusoweo minimalnej długości 45m, co umożliwi w przyszłości obsługę trasy dłuższymi ibardziej pojemnymi pojazdami. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli szybko iwygodnie podróżować komunikacją zbiorową, co powinno przełożyć się nazmniejszenie ruchu samochodowego. W założeniach projektu znalazło się m. in.stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego „Ognik”,umożliwiającego wygodną przesiadkę (np. z tramwajów jadących z centrum miastana autobusy kursujące w osi ulicy Bułgarskiej).

Decyzja dopiero przednami

Jednocześnie Miasto nie wyklucza podjęcia dalszych pracdotyczących innych, możliwych korytarzy transportowych dla Marcelina -ewentualna decyzja o budowie trasy tramwajowej zapadnie w przyszłości.Konieczne jest przeprowadzenie szeregu analiz, uwzględniających  uwarunkowania techniczno-przestrzenne,funkcjonalne oraz społeczno-ekonomiczne.

Obecnie nie ma harmonogramu realizacji tej inwestycji. Jestona uzależniona nie tylko od wyników konsultacji społecznych przy ustalaniu jejszczegółowego przebiegu, ale również od możliwości finansowych miasta orazewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania.

Marcelin – stanobecny

Aktualnie na zdecydowanej większości obszaru Marcelina możnakorzystać wyłącznie z komunikacji autobusowej, co znacząco wpływa na czasprzejazdu. Torowisko przebiega w pewnym oddaleniu od Marcelina – na ulicyGrunwaldzkiej. Dotarcie do najbliższych przystanków tramwajowych wiąże się zpokonaniem kilkuset metrów pieszo lub wymaga dojazdu autobusem. Dlategoatrakcyjność tramwaju w codziennych podróżach jest dla mieszkańców Marcelinaznacząco niższa.

Od wielu lat ten rejon Poznania szybko i dynamicznie się rozbudowuje,co generuje dodatkowy ruch samochodowy oraz potęguje związane z nimuciążliwości. Jednocześnie wzrasta liczba pasażerów transportu publicznego, comoże doprowadzić do sytuacji, w której komunikacja autobusowa przestanie byćefektywna.

Planowana trasa tramwajowa w sposób istotny pozwoli nazwiększenie możliwości przewozowych oraz usprawni układ transportowy. Przyczynisię też do wzmocnienia roli komunikacji zbiorowej w codziennych podróżach,zwiększając tym samym atrakcyjność tej części miasta. Celem projektu jestpoprawa sytuacji transportowej mieszkańców tego obszaru, poprzez rozbudowęsieci tramwajowej.

Umożliwienie mieszkańcom korzystania z szybkiego iniskoemisyjnego środka transportu – jakim jest tramwaj – przyniesie także innypozytywny efekt: zmniejszenie ruchu samochodowego oraz związanych z nimuciążliwości (m.in. nadmiernego hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza). (UMP)

Komentarze