TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

W Poznaniu Solaris kontra PESA
Marcin Jurczak - Opublikowano: 18.08.2009 11:36:19 40 komentarzy
W Poznaniu Solaris kontra PESA

17 sierpnia upłynął termin składania ofert w przetargu na dostawę 40 całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych dla MPK Poznań Sp. z o.o. O 11.00 na terenie zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej nastąpiło otwarcie nadesłanych ofert.

Przetargowi od początku towarzyszy wiele emocji. I nie bez powodu –wszak Poznań do kupowanych dotychczas wagonów niskopodłogowych zbyt wiele szczęścia nie miał. Zakupione do obsługi nowootwieranej trasy PST wagony tatra RT6N1 zasłynęły wysoką awaryjnością, dostarczone kilka lat później siemensy Combino –wadą fabryczną. A jeżeli dodać do tego wagon typu 115N –aktualnie wyłączony z eksploatacji i najnowszy „nabytek”–Pumę, to sytuacja z niskopodłogowym taborem tramwajowym na pewno nie jest idealna. Dodatkowo pogarsza ją fakt uszkodzeń powypadkowych. Naprawy siemensów trwają wiele miesięcy, a wyłączeniu z eksploatacji na skutek napraw lub oczekiwania na naprawę podlegają regularnie jeden lub dwa wagony. Na tramwaje niskopodłogowe czekają zarówno pasażerowie jak i motorniczowie –zwłaszcza Ci, zasiadający codziennie za sterami jednego z ponad 60 wagonów z demobilu. Część z tych wagonów nich liczy sobie ponad 50 lat i powinna zostać poddana wymianie jak najszybciej.

Przetarg prowadzony jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Co ważne, obejmuje on nie tylko dostawę 40 wagonów tramwajowych całkowicie niskopodłogowych, ale i niezbędnego wyposażenia zajezdni, oprzyrządowania, narzędzi i pakietu naprawczego, przeprowadzenie szkoleń i działania promocyjno-reklamowe. Wagony mają być jednoprzestrzenne, o długości 29-33 metrów i szerokości 2300-2400 mm, napędzane silnikami prądu przemiennego. MPK nałożyło wymóg, że o zamówienie publiczne ubiegać się mogą tylko Ci wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat wykonali należycie dostawę co najmniej 10 fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych, wieloczłonowych z silnikami prądu przemiennego w tym minimum 5 tramwajów w jednym zamówieniu do jednego odbiorcy. Wymóg ten był najmocniej krytykowany... w samym Poznaniu. Oznaczał on bowiem „wyrzucenie”z przetargu Fabryki Pojazdów Szynowych –producenta legitymującego się wyprodukowaniem tramwaju 118N, wysokopodłogowych wagonów dla Warszawy i niskopodłogowych doczep biernych dla klientów zagranicznych.

Sam przetarg jest interesujący ze względu na skalę, ale i dofinansowanie unijne. Jest on bowiem realizowany przy wsparciu Funduszu Spójności, w ramach Działania 7.3 \'Transport miejski w obszarach metropolitalnych\' Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko\'. Wartość projektu to ponad 411 milionów złoych, a zarezerwowana dotacja to prawie 157 milionów złotych. Pomimo bardzo dużego zainteresowania ze strony wykonawców (początkowo: 10 podmiotów), ich liczba stosunkowo się wykruszała. Z przyczyn techniczno-formalnych wypadł protestujący FPS, do etapu negocjacji nie dotarły także Skoda i Bombardier. Po drodze odpadło także francusko-polskie konsorcjum Alstom. Do składania ofert zaproszono łącznie 6 wykonawców. W grupie tej znaleźli się producenci polscy (PESA, Solaris), doskonale znany Poznaniakom Siemens, a także: konsorcjum Ansaldo Breda / Newag, szwajcarski Stadler i hiszpański CAF. Warto zwrócić uwagę na „furtkę”jaką do przetargu dostał się Solaris. Choć bolechowska fabryka nie wyprodukowała jeszcze ani jednego tramwaju, udział w konsorcjum na dostawę Bombardierów do Krakowa pozwolił firmie na zdobycie doświadczenia... ale i cennych referencji.

Przetarg na dostawę 40 wagonów niskopodłogowych –wykonawcy

Wykonawca

Uwagi

H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. –Polska

Wykluczony na etapie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu

Škoda Transportation s.r.o. –Czechy

Nie złożył oferty wstępnej

Bombardier Transportation GmbH –Niemcy

Nie złożył oferty wstępnej

Konsorcjum firm:
Alstom Konstal S.A. –Polska
Alstom Transport S.A. –Francja

Oferta wstępna niekompletna –nie zaproszono do negocjacji

Stadler Pankow GmbH –Niemcy

Nie złożył oferty końcowej

Konsorcjum firm:
AnsaldoBreda S.p.A. –Włochy
NEWAG S.A. –Polska

Nie złożył oferty końcowej

Siemens AG Werner von Siemens –Niemcy

Oferta końcowa niekompletna

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. –Hiszpania

Wykonawca złożył ofertę końcową

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding –Polska

Wykonawca złożył ofertę końcową

Solaris Bus &Coach S.A. –Polska

Wykonawca złożył ofertę końcową

 

17 sierpnia, do godziny 10.30, do siedziby zamawiającego dotarły zaledwie cztery z sześciu spodziewanych ofert. I to właśnie spośród tych czterech dokonany zostanie wybór producenta, który dostarczy tramwaje dla Poznania. Zgodnie z warunkami przetargu –płatność za pojazdy nastąpi w ciągu 21 dni od dostarczenia (za kazdy tramwaj osobno, po jego dostarczeniu). Dostarczający otrzyma zadatek w wysokości 10 % ceny (z VAT), ale będzie zobowiązany złożyć odpowiednie zabezpieczenia tytułem należytego wykonania umowy (w wysokości 7,5 % wartości przetargu). Wszystkie wagony muszą być dostarczone do Poznania do 31 marca 2012 roku –by mogły wozić pasażerów przy okazji meczów Euro2012.

Oferty otwierane były w kolejności, w jakiej zostały dostarczone. Na pierwszy ogień poszła PESA –z ofertą wycenioną na 245 milionów złotych netto. Drugą ofertę złożył Solaris –280 milionów złotych netto. Zdziwienie zgromadzonych przy otwarciu ofert wywołała propozycja siemensa... nie zawierająca wymaganych danych (m.in. wartości zamówienia). Została ona potraktowana jako niekompletna. Czwartą ofertę złożył CAF –Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. Hiszpanie wycenili produkt i towarzyszące mu usługi na 419 milionów złotych netto. Co ważne, specyfikacja przetargowa zakłada rywalizowanie nie tylko ceną. Wartość zamówienia to 73 procent punktów, wartość techniczna pojazdów –15 procent, warunki gwarancji –12 procent. To sprawia, że choć oferta producenta z Bydgoszczy jest sporo tańsza, Solaris wcale nie stoi na straconej pozycji. Chociażby dlatego, że w kategorii „wartość techniczna”oceniane są trzy parametry –znamionowa ilość miejsc w tramwaju, suma szerokości otworów drzwiowych i szerokość przejścia wewnątrz wagonu, a we wszystkich trzech parametrach propozycja tramwaju z Bolechowa przebija tramwaj bydgoski.

Parametry ofert końcowych zgłoszonych w przetargu

Wykonawca

Wartość zamówienia

Znamionowa ilość miejsc w tramwaju

Suma szerokości otworów drzwiowych

Szerokość przejścia wewnątrz wagonu

Gwarancja ogólna

Gwarancja konstrukcji mechanicznej

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding

298 963 827,96 zł brutto

222

7 000 mm

742 mm

60 miesięcy

168 miesięcy

Solaris Bus &Coach S.A.

342 175 217,80 zł brutto

229

7 500 mm

750 mm

60 miesięcy

168 miesięcy

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.

419 078 916,90 zł netto

223

6 800 mm

550 mm

36 miesięcy

120 miesięcy

 

Zgodnie z procedurą, nastąpi teraz sprawdzenie wszystkich złożonych ofert. Wyniki przetargu powinny być znane w ciągu dwóch tygodni. Wysoka cena i gorsze parametry techniczne producenta hiszpańskiego sprawiają, że o zamówienie walczyć będzie dwóch krajowych „gigantów”. PESA –mogąca pochwalić się chociażby gigantycznym (186 wagonów) zamówieniem wieloletnim dla Warszawy i Solaris Bus &Coach. Po rozstrzygnięciu przetargu, będzie możliwość składania ewentualnych protestów (10 dni), a po kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będzie już można podpisywać umowę z wykonawcą. Jeżeli nie pojawią się komplikacje –będzie to możliwe najprawdopodobniej na przełomie września i października.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
przetarg
Poznań
MPK
Solaris
PESA
CAF
  • MB – 18.08.2009

    W pierwszy zdaniu artykułu zapewne chodzi o 17 sierpnia br., a nie 17 października (2008 ? czy dopiero 2009 ?).

  • Combino – 18.08.2009

    Tym razem jestem za tym,żeby wygrał... Solaris.Powodów jest kilka: 1) Pesa się nie zatka zamówieniami; 2) Solaris wreszcie zdobędzie zamówienie pozwalające mu w przyszłości spełnić warunek "x" wyprodukowanych wagonów (i to nawet jeśli Bombardier też stanie w tym samym co S. przetargu); 3) Ktoś wreszcie przetestuje Solarisy;a jak Pyrlandia je tak promuje,to niech go u siebie testują :D 3)

  • MB – 19.08.2009

    Do tej listy można dodać kolejne argumenty. Solaris jest znany z jakości swoich produktów (może Poznaniowi uda się przełamać złą passę z jakością nowych tramwajów), jako wchodzący na rynek producent stosuje promocyjne ceny, co pozwoli zaoszczędzić wiele milionów złotych z kasy miejskiej i MPK (w przetargu dla Szczecina było to 2 mln zł mniej za szukę, w Poznaniu może więc być nawet około 80 mln zł mniej).

  • RedBull – 19.08.2009

    MPK eksploatuje wagon typu 118N a nie 115N...

  • q – 19.08.2009

    No i na pierwszy rzut oka widać, kto jest faworyzowany. Bo jeśli miasto jest gotowe wydać dodatkowe 45 mln PLN tylko po to, aby dostać w każdym tramwaju 0,5 metra więcej w drzwiach, 8 mm więcej w przejściach (łatwo sobie wyobrazić, jak wielka to różnica) i dodatkowe 7 miejsc (3%), to jest to, delikatnie mówiąc, niegospodarność!

  • qwerty – 19.08.2009

    Parcie na Solarisa w Poznaniu jest przeogromne. Podobnie jak podczas przetargów na autobusy. O ile te drugie sprawują się dość dobrze, o tyle w przypadku tramwajów popieram PESĘ. Przy tak ogromnym zamówieniu nie można sobie pozwolić na "poligon doświadczalny". Gdyby był to przetarg na 2-5 sztuk, to rozumiem, ale gra jest o wielką stawkę.

  • krakus – 19.08.2009

    a gdzie warunek dostarczenia odpowiedniej ilości sztuk-solaris ani jednej chyba że zaliczą mu rysunki które położą na torach i to będzie jezdzić a jakość solarisa spada znacząco

  • r – 19.08.2009

    Niezła przewała... Co do miejsc w tramwaju- można przypuszczać, że PESA na podstawie własnych doświadczeń wie, że w ich tramwaju naprawdę zmieszczą się 222 osoby, a Solaris podaje 229, bo tak mu się na razie wydaje, a co z tego będzie to się zobaczy (BTW - czy do U 15 kiedykolwiek weszło 165 pasażerów???). Prawdopodobnie PESA będzie więc protestować (i słusznie). Co do różnicy w cenach - 45 mln za 8 mm szersze przejścia i 50 cm więcej drzwi. A można by za to kupić odpowiednio więcej tramwajów PESY. Nieciekawie to wszystko pachnie...

  • z małopolski – 19.08.2009

    Można dyskutować czy 8mm i 50mm to różnice duże czy nie i jakie to procenty. Faktem jest że przyjęto kryteria i ktoś je spełnił na lepszej pozycji a ktoś na gorszej i porażką trzeba się pogodzić. Tramino jest teraz składane w Łodzi i jest to cacuszko. Doświadczenia konstruktorów z Solarisa to doświadczenia konstruktorów z Konstalu bo to ci sami ludzie. Konstrukcja pudła 120N Pesy została poprawiona dopiero po uwagach i zastrzeżeniach do pierwszej konstrukcji Tramino właśnie . Konstrukcję robił EC Engeneering z Krakowa. Nie jest zbiegiem okoliczności że konstrukcja 120Na (nowa wersja PESY) jest niemal identyczna z konstrukcją tramwaju Solarisa. Jestem spokojny, że Tramino to tramwaj z górnej półki, więc nie ma co drapać ran. W chwili obecnej potrzebna jest mądra konkurencja dla PESY tym bardziej że część ceny dla Solarisa zostaje w Wielkopolsce (praca, podatki, satysfakcja)

  • Faust – 19.08.2009

    Poznań powinien postawić na pesę bo za tym przemawiają zdroworozsądkowe obiektywne argumenty. Pesa oferuje 40 wagonów które nie będą w żadnym wypadku eksperymentem bo ma już doświadczenie, poprawiła pierwsze wersje swoich wagonów a dodatkowo w najbliższych latach można się ze strony tej firmy spodziewać jeszcze lepszej jakości ze względu na jeszcze większy rozwój doświadczenia. Solaris może i miałby szanse na wejście na rynek, ale czy to jest dla Poznania ważniejsze od większej pewności że nie bedzie znowu klapy tak jak było z wszystkimi poprzednimi zakupami? To zamówienie jest za duże żeby iść w ciemno, a póki co wybór solarisa tym by właśnie był.

  • Jacky – 19.08.2009

    Zastanawiam się jak odbije sie to na jakości tramwajów PESY jeśli Poznań wybierze ich ofertę. Dlaczego? Bo już teraz ich jakość jest czasem średnia, a jak dojdzie do Warszawskich 186 tramwai 40 Poznańskich, oraz zamówienie dla Szczecina to może sie okazać, że jakość wykonania spadnie. Poza tym nie bez powodu obie firmy dają 5 lat gwarancji... Coś jest na rzeczy. Pozdrawiam

  • aleksy – 21.08.2009

    Pozdrawiam pracowników PESY piszących powyżej (: nie chcemy w Poznaniu waszych wyrobów tramwajopodobnych, lepiej skupcie się na podniesieniu ich jakości by nie (jak to mają w zwyczaju) wylatywały z szyn paraliżując komunikację w miastach. SOLARIS pokazał, że potrafi budować pojazdy wysokiej jakości, które z powodzeniem znajdują nabywców w krajach zachodniej Europy, czy jakiś tramwaj pesy jeździ na zachodzie? Nikt ich tam nie chce. Również w Poznaniu stawiamy na JAKOŚĆ, dlatego w ostatnim przetargu wybrano niemieckie Siemens Combino. Proszę nie sugerować się rzekomą różnicą w cenie 45 mln bo przetarg nie opiewa wyłącznie na dostawę pojazdów, ale na szereg innych rzeczy!

  • Faust – 21.08.2009

    nie pracuje dla pesy, mieszkam w wielkopolsce, znam 120N z punktu widzenia pasażera i naprawde nie narzekam, co nie znaczy że 120N wygląda jak kupa nierównego plastiku. 120Na na pewno będzie lepsza. Jestem za pesą, bo co by nie mówić Solaris nie wyprodukował do tej pory ani jednego TRAMWAJU nie mówiąc o jego eksploatacji. Koniec kropka. To jest fakt autentyczny. Wiem ze lokalny patriotyzm jest silniejszy i można mówić dużo bez żadnego skutku, ale Poznań ponoć nie chce po raz trzeci wdepnąć w ciemną śmierdzącą masę więc nie wiem dlaczego traktuje Solarisa tak fanatycznie...

  • aleksy – 21.08.2009

    ~Faust. Gdyby każdy tak myślał jak Ty (nie kupować od firmy, która nie wyprodukowała ani jednego tramwaju) to dziś nie byłoby ŻADNEJ FIRMY która produkuje tramwaje. Każda z firm musiała kiedyś sprzedać ten swój PIERWSZY tramwaj, również PESA. Natomiast Solaris nie jest zakładem pogrzebowym tylko profesjonalną firmą produkującą nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej. O!

  • aleksy – 21.08.2009

    ~Faust. Nie ma "faktów autentycznych". Fakt jest sam w sobie czymś prawdziwym, zatem słowo "autentyczne" jest błędem. Takie masło maślane.

  • Faust – 21.08.2009

    ~aleksy. za bardzo uogólniasz. Mówiłem o tym, że Poznań ma traumatyczne przeżycia jeśli chodzi o nowy tabor. Nawet ten zachwalany, wspaniały Combino był przez tak wielkiego, doświadczonego producenta jak von Siemens wyprodukowany z bardzo poważną wadą konstrukcyjną którą musiał za ogromne pieniądze usuwać. Po prostu dziwie się że Poznań chce ryzykować aż 40 wagonów. Gdyby to był przetarg na 5, 10 to w pełni to rozumiem, ale to jest 40 wagonów i to jeszcze mają być wyprodukowane na Euro. Myśle że myślenie o pesie jest troche wykrzywione faktem że jest to Polska firma a oczywiście wszystko co nie niemieckie czy zachodnie jest złe. Nie wiem dlaczego Solaris ma być jakimś objawieniem. Poza tym powtórze, i bądź precyzyjny: solaris produkuje dobre autobusy [które i tak moim zdaniem mimo wszystko ustępują np Manom], i autokary, oprócz tego SKŁADAŁ Bombardiery. Pesa mimo iż jej tramwaje na pewno mają swoje wady jest tramwajem raczej mało awaryjnym, a na pewno nie ma specjalnych uwydatniających się wad, i skoro nawet Warszawa się zdecydowała na 186 sztuk 120Na to nie wiem dlaczego nagle Poznań uważa że on jedyny dokonuje prawych i sprawiedliwych wyborów. Uważam że solaris na torach też nie jest niczym złym, bo będzie to nowość, wspomoże konkurencję i na pewno wszystko to wyjdzie pasażerom na dobre, ale sprzeciwiam się używaniu pustych argumentów, bo hipokryzją jest jeśli Poznań tak bardzo boi się nowego ryzyka a wybiera pojazdy nawet nie wubydowane. Argumentu o wykolejaniu się komentował nie będę... Co do autentycznych faktów sprawdź może w jakimś słowniku słowo np ironia czy coś w tych klimatach :) Z pozdrowieniami od pochądzącego z wielkopolski, urodzonego w Bydgoszczy i mieszkającego w wielkopolsce :)

  • aleksy – 22.08.2009

    ~Faust. Nie ma traumatycznych przeżyć w Poznaniu. Tramwaje śmigają, ludzie pracują, żyją, uśmiechają się. Problemy Siemens Combino są tylko dowodem na to, że Twój argument o tym, iż fakt wyprodukowania przez firmę tramwajów wcześniej nie gwarantuje ich niezawodności. Uważasz, że PESA jest lepsza niż Siemens? Nie wydaje mi się... W Warszawie wygrała PESA bo warunki przetargu były inne, tam w ponad 90% brano pod uwagę cenę produktu, jakość zepchnięto na bok. Warszawiacy srogo przekonają się, że wybrali ilość nad jakość. Nie zapominajmy, że 40 (+20) tramwajów kupuje Poznań dla Poznaniaków, więc warto też wsłuchać się w opinię mieszkańców. Wygrana Solarisa jest podejściem zdroworozsądkowym ponieważ zlecając wielkopolskiej firmie wyprodukowanie takich pojazdów przyczyniamy się do rozwoju wielkopolski, dajemy pracę mieszkańcom regionu, również zapłacone podatki pozostaną w Poznaniu. Na korzyść Solarisa przemawia też termin dostaw, wątpię aby PESA zdążyła wyprodukować tramwaje i inne pojazdy szynowe w terminie. To by była afera, gdyby nowe pojazdy pojawiły się dopiero po mistrzostwach Europy.

  • Faust – 22.08.2009

    ~aleksy. Oczywiście że masz racje, że dobrze że tramwaje produkowane są w regionie. Nie wiem jednak skąd to fanatyczne przekonanie o jakości, mówisz przecież o tramwaju którego nikt na oczy nie widział i nie zmienia tego faktu wyprodukowanie przez solarisa 5000 autobusów. Nie unosiłbym się zbytnio tymi cenami w Warszawie i niespotykaną wręcz mądrością poznaniaków którzy stawiają ponoć na jakość. Warszawa brała tramwaje za 1,6 mld i nie dziw się że cena była ważna. Poza tym nie twierdzę że PESA jest w tej chwili lepsza od Siemensa, ale ty twierdzisz że Solaris może spokojnie z nim konkurować co póki co powoduje lekki uśmiech na twarzy. Poza tym nie spychaj pesy do kąta bo na to nie zasługuje. Tak jak Solaris ma dobre autobusy w wielu krajach europy i świata, tak PESA która obecną produkcją szynobusów itp pojazdów zajmuje się kilka lat krócej, a jej produkty już zdominowały kolejowy rynek w kraju i jej SZT śmiało wkraczają już na bardzo wymagający rynek włoski, czyli także zachodnioeuropejski. NIE JESTEM PRZEKONANY DO ŻADNEGO WARIANTU, ALE SPRZECIWIAM SIE WRZUCANIU DO KOSZA INNYCH RODZIMYCH PRODUCENTÓW I FAWORYZOWANIA SOLARISA POD POZOREM TROSKI O DOBRO MIESZKAŃCÓW A TAK NAPRAWDE PODYKTOWANEMU GUSTOM I LOKALNEMU PATRIOTYZMOWI. Założe się że gdyby w przetargu stanął Siemens, albo Bombardier i Solaris, porzucił byś gadanie o jakości i wybrał Solarisa, pewnie używając jeszcze argumentu że jest tańszy, no ale nic, może przekonamy się o tym jak PESA oprotestuje przetarg. :)

  • Faust – 22.08.2009

    ~aleksy. Właściwie mam takie podstawowe pytanie, czy kiedykolwiek widziałeś 120N/122N na żywo? Jechałeś jakimś tramwajem pesy?

  • aleksy – 22.08.2009

    ~Faust. Oczywiście, że jechałem. Za każdym razem jak jestem w wawie. linia 9 na Okęcie. Pojazdami Solarisa również.

  • Faust – 22.08.2009

    A jechałeś tramwajem Solarisa? To dlaczego tak bardzo się przy nim upierasz skoro nikt nie wie co to będzie? Różnice w parametrach technicznych którymi najprawdopodobniej Solaris wygrał są kosmicznie niewielkie, a nie masz merytorycznych podstaw żeby już teraz twierdzić że będzie to na 100% produkt udany o dużo lepszej jakości. Uważam że 120N jest tramwajem brzydkim i na początku strasznie pesy nie lubiłem, ale po przejażdżce doszedłem do wniosku że z punktu widzenia pasażera PESA jest tramwajem całkiem dobrym i nie wiem czemu tak jej nie znosisz.

  • Faust – 22.08.2009

    Poza tym już sam fakt przyczepienia zwolennikom pesy łatki pracowników tej firmy świadczy o tobie i twoich niemerytorycznych pobudkach faworyzowania Solarisa więc zupełnie nie wiem czemu się tu tak naprodukowałem, powiem tyle, poznań to jedno z lepszych, bardzo europejskich miast w Polsce i jeśli do tego chce być koniecznie oryginalny to niech wybierze Solarisa, byliście też oryginalni z Tatrami [pod tym względem nie ma co narzekać, bijecie awaryjnością cały świat] i Combino które może i są nowoczesne i co najważniejsze zachodnie... ale poważnych wad się nie ustrzegły a wnętrze mają całe plastikowe i surowe. Od wszystkich wyznawców Solarisa którzy tak krytykują pese bije pychą, zarozumialstwem i pogardą, no ale niech wam będzie...

  • aleksy – 22.08.2009

    ~Faust. Byłbym głupcem wierząc, że pracownicy Pesy nie lobbują na forach na rzecz swojej firmy. Nie pisałem, że jesteś takowym pracownikiem. Powtórzę raz jeszcze. Pojazdami Solaris jeździłem i jestem z nich b. zadowolony. KAŻDA firma produkująca tramwaje MUSIAŁA KIEDYŚ SPRZEDAĆ TEN SWÓJ P I E R W S Z Y PRODUKT! Każde tramwaje się psują, Tatry, Combino, 120N. Zależy mi również na tym, aby jak pisałem wyżej pieniądze zostały w Wielkopolsce a nie w Bydgoszczy. Zależy mi również na tym, by ludzie, którzy przyjadą do Poznania skorzystali z miejskich tramwajów i poczuli różnicę. Niech wiedzą, że są w Polsce A. Wyższa Jakość, bezpieczeństwo, walory wizualne. Tramwaje Pesy są najtańsze, lecz jeszcze nie spotkałem się z tym, aby najtańszy produkt w swojej kategorii był najlepszym pod względem jakości! Trzeba dać szansę Solarisowi, tym bardziej, że to nasza regionalna firma. Nawet CNN dostrzegł wagę Solarisa pokazując w jednym z odcinków "Eye On Poland" podpoznańską farbrykę.

  • Faust – 22.08.2009

    Nie umniejszam znaczenia Solarisa, uważam że jego działalność i rozwój na przestrzeni ostatnich lat jest wielkim sukcesem Polski i regionu że w końcu jest firma znana i ceniona na rynku europejskim. Ale jedyną rzeczą którą staram się napiętnować [niezależnie od udziału pesy w przetargu] jest fakt że tramwaj Solarisa nie istnieje a ty już ferujesz wyroki: "Zależy mi również na tym, by ludzie, którzy przyjadą do Poznania skorzystali z miejskich tramwajów i poczuli różnicę. Niech wiedzą, że są w Polsce A. Wyższa Jakość, bezpieczeństwo, walory wizualne." Skąd masz takie gwarancje? Poza tym opiniowanie na podstawie ceny też nie jest dobre. Firmy zachodnie często są drogie bo bardzo się cenią, a także znajdują się w innej strefie walutowo-gospodarczej i owszem często komponenty uznanych marek zachodnich są lepsze niż te produkcji rodzimej, ale nie popadajmy w przesadę. Poza tym PESA nie może być taka beznadziejna bo nie wierze w to żeby polskie miasta decydowały się na zlecenie jej budowy 250 wagonów wiedząc że są tak kiepskie.

  • Faust – 22.08.2009

    Oczywiście to dopiero fotomontaż na bazie modelu, ale czy ten tramwaj wygląda na g***o? http://www.phototrans.eu/autobusy.php?s=14&nr=332220¤t_language=en Uważam że obie firmy mają do zaoferowania dobry tramwaj.

  • aleksy – 22.08.2009

    Niech wygra lepszy. (: 3mam kciuki za solarisa.

  • Faust – 22.08.2009

    ~aleksy. No to było cyniczne - przecież i tak wiadomo kto wygra, przecież nie PESA! xDxDxD. Solaris na pewno też będzie pozytywnym novum i miejmy nadzieje sprawdzi się także jako tramwaj. :)

  • XYZ – 22.08.2009

    tylko dodam iż pierwsze SOLARISy URBINO 15 dla wawy są bardzo awaryjne i łatwopalne! Gdyby veolia jezdziła jeszcze dwa lata to by sie wszystkie spaliły. No i producent podawał pojemność 158osób ale w praktyce to 120 ledwo sie mieśći !!! Więc wątpie aby ten tramwaj był taki idealny. Gdańsk kupił PROTOTYPOWE citydaisy NGD99 które są tak awaryjne ze prawie WOGÓLE NIE JEŻDZĄ. Nie warto eksperymentować z wynalazkami w tak dużej ilości! Bombardiery są nie wygodne a solaris sie na nich głównie wzorował

  • G. Madrjas – 23.08.2009

    @Aleksy: W Warszawie cena to NIE BYŁO kryterium o 90% wadze! Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd. Nawiasem mówiąc, krakowskie bombardiery były składane w Krakowie, Solaris był jedynie partnerem odpowiedzialnym za logistykę.

  • Macius – 23.08.2009

    Pierwsze Urbino 15 w Rapidzie/Connexie/Veolii nie byly awaryjne z powodu ich konstrukcji. Sam bylem swiadkiem, jak kierowca przez radio laczyl sie z centrala, a ta kazala mu kontynuowac jazde na przegrzanym silniku. Jak dla mnie czerwona kartka, a nie serwis :/ I trzeba bylo widziec jak te autobusy wygladaly - po 5 latach to byly wraki, zdezelowane ponad ludzkie pojecie. Wgniecenia nie naprawiane przez lata, odpadajace elementy ktorymi nikt sie nie przejmowal. Jezdzilem linia 160 obslugiwana przez wlasnie te "wspaniala" firme po kilkanascie razy w tygodniu, czesto dzien po dniu. Czasami az zgroza brala w jakim to bylo stanie. Myslisz ze wina konstruktora jest brak jakiejkolwiek obslugi? Ze to producent ponosi odpowiedzialnosc za nadeksploatacje? Ze solaris jest przystosowany do pokonywania trasy petla Targowek - Plac Zamkowy w niecale 14 minut, w momencie gdy rozkladowo minimalny czas wynosi 18? Jechalem takim bolidem, szok jakie predkosci rozwijal. Nie powiem, ciekawe przezycie, choc tez troche przerazajace...

  • XYZ – 23.08.2009

    Warszawskie solarisy były wyjątkowo awaryjne! Veolia pomorze jezdzi miejskimi mercedesami z 2000-2009 nie oszczędza ich 100km/h na trasie Tczew-Gdańsk korki, załadowane 150%, osiemnaście godzin w ruchu, pobijane, śmierdzące ale awari praktycznie nie ma ! jedynie notoryczne stłuczki itd. Marka i jakość ma znaczenie ! Teraz solaris ma znacznie ulepszoną konstrukcje ale niestety idzie na ilość a nie na jakość!!! Ten tramwaj jest ładny dla oka ale względem pasażera to juz nie jest taki piękny i wygodny

  • Edward – 24.08.2009

    Tramwaj solarisa nie istnieje fizycznie. W mediach obiecywali, że prototyp złożą w pierwszym półroczu 2009, do dziś jego nie ma. Teraz chcą oficjalnie przedstawić prototyp na gdańskim TRAKO. Ciekawe - chyba przyjedzie pudło z wózkami.

  • q – 24.08.2009

    Myślę, że komentarz forumowicza @aleksy "zależy mi również na tym, by ludzie, którzy przyjadą do Poznania skorzystali z miejskich tramwajów i poczuli różnicę. Niech wiedzą, że są w Polsce A." mówi sam za siebie. Po prostu jedynie w Wielkopolsce można wyprodukować i wprowadzić do ruchu coś wyjątkowego, a reszta się nie zna i kupując kieruje się ceną. Lokalny patriotyzm - rozumiem, ale to dziwne poczucie wyższości to brak słów. Pozdrawiam

  • Combino – 25.08.2009

    "Niech wygra lepszy. (: 3mam kciuki za solarisa." @Aleksy,tylko że akurat wszystkie jak do tej pory wiadomości wskazują,że Tramino nie będzie lepsze (a jeśli nawet,to bardzo nieznacznie) od Pesy. Poza tym Solarisy też różnie u nas wypadały (a nie piszę z Bydgoszczy,lecz z Trójmiasta;to tutaj z fabrycznie nowych Solarek wypadały drzwi czy okna :D),więc licho wie czego się po Tramino spodziewać.Oby to była taka jakość,jaką Solaris prezentuje w pojazdach robionych na eksport;bo jeśli będzie to "krajowa" jakość,to może być naprawdę różnie ;)

  • momus – 26.08.2009

    wygrał solaris

  • markkomiej – 26.08.2009

    W Poznaniu dbaja o autobusy i sprzet sprawuje sie super! Siemensy mimo waszej krytyki sa najmniej awaryjnymi tramwajami (zrodlo strona mpk) Wiec wiem ze solaris bedzie super tramwajem. Gratulacje dla Solarisa

  • Combino – 26.08.2009

    @Markkomiej,wiem że się cieszysz ze zwycięstwa lokalnego producenta,ale się tak nie zachłystuj.Solaris raczej super tramwajem nie będzie,ma sporo tych samych mankamentów co Pesa.Ale chłamem też nie powinien być :)

  • devil – 27.08.2009

    Wszyscy tu pisza i placza, ze Soalris nie ma doswiadczenia. A jakie miala Pesa wciskajac tramwaj dla Elblaga i Warszawie pierwsza partie?(wtedy elblaskie pojazdy byly jeszcze w fazie produkcji). A wiekszosc tu teraz psioczacych na brak doswiadczenia Solarisa, wtedy robila w gacie, ze bedziemy miec POLSKIE tramwaje. Dwulicowosc :/

  • bimbiarz – 28.08.2009

    Diabełku drogi - piszesz, że elblaskie i warszawskie Pesy były w fazie produkcji. Dobrze - były i dlatego mogły zostać zaoferowane do dostaw, ale Tramino jest dopiero na etapie klecenia jedynego prototypu, a wiec nawet nie osiągnął stadium nieudanej Pumy z FPS HCP, czyli po prostu go nie ma. W perspektywie EURO 2012 Poznania nie stać na testowanie 40 prototypów - pasażerowie MPK do tej pory doswiadczaja tego w przypadku 10 Tatr.

  • devil – 30.08.2009

    Elbląskie były na papierze. Tylko i wyłącznie tam. I nadal uważam, że to manufakturka. Zresztą popytaj ludzi ze Stadlera Pankow co widzieli to na InnoTrans. To jest firma o światowej renomie i ma o wiele większe doświadczenie, co firma, która 100 lat młotkiem klepała w wagony naprawiając je.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....