Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W metrze zmiany dotyczące systemu tablic tyflograficznych?

infotram
04.12.2017 07:11
0 Komentarzy

Pod przewodnictwemPełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności zostanie powołany zespółniezależnych ekspertów, który oceni pod kątem użytkowym m.in. tablicetyflograficzne na stacjach metra oraz wypracuje rekomendacje dotyczące ewentualnychzmian – poinformował stołeczny ZTM.

W związku z licznymi kontrowersjami, jakie budzi ten temat,Zarząd Transportu Miejskiego zachęca do zapoznania się ze szczegółowymiinformacjami dotyczącymi tej inwestycji. Nie milknie bowiem dyskusja dotyczącamontowanych na stacjach podziemnej kolei tablic mających ułatwiać poruszaniesię po nich osobom niewidomym i niedowidzącym. W listopadzie tego roku weszło wżycie Zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie tworzenia na tereniemiasta stołecznego Warszawy dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dlapieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności ipercepcji, które wprowadza następujące dokumenty: „Standardy projektowania iwykonywania infrastruktury dla pieszych, „Wytyczne projektowania iwykonywania infrastruktury dla pieszych” oraz „Standardy dostępności m.st.Warszawy”. Na ich podstawie rekomendowane jest m.in.: umieszczanie wprzestrzeni planów dotykowych. Dlatego Pełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawyds. dostępności Donata Kończyk zarekomendowała powołanie zespołu niezależnychekspertów i użytkowników (w jego skład wejdą m.in. osoby niewidome isłabowidzące, instruktorzy orientacji przestrzennej, specjaliści zajmujący sięmapami dotykowymi), który oceni wprowadzone rozwiązania w I linii metra,zarówno w zakresie nawierzchniowych oznakowań dotykowych, jak i planów. Zespółwypracuje niezależną ocenę pod kątem użytkowym oraz rekomendacje ewentualnychniezbędnych zmian w tym zakresie.

Odnosząc się zaś do kontrowersji ZTM zachęca do zapoznaniasię ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi tego projektu. Oto one:

Od 2004 r. Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi działaniainwestycyjne zmierzające m.in. do poprawy dostępności środków transportupublicznego, w tym metra, dla osób niepełnosprawnych. Sukcesywnie prowadzone sąinwestycje modernizacyjne I linii metra (wykonano m in. dodatkowe windy,dodatkowe oznakowanie przycisków w windach pismem Braille'a, dodatkoweoznakowanie wind i toalet dla osób niedowidzących).

W marcu 2009 r., w odpowiedzi na liczne wnioski kierowaneprzez osoby prywatne, organizacje społeczne, stowarzyszenia osóbniepełnosprawnych oraz przedstawicieli samorządu, ZTM wprowadził do ówczesnegoplanu inwestycyjnego nowe zadanie – „Zwiększenie dostępności I linii metra wrazz dostosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych – prace przygotowawcze”.Efektem tego było przeprowadzenie przetargu i zawarcie umowy w grudniu 2009 r.na „Wykonanie Studium Wykonalności wraz z przeprowadzeniem konsultacjispołecznych i wykonaniem koncepcji architektonicznej dla Inwestycji pn.:Zwiększenie dostępności I linii metra warszawskiego wraz z dostosowaniem dlapotrzeb osób niepełnosprawnych”. Studium miało określić m.in. szacunkowekoszty, koncepcję architektoniczną, harmonogram działań czy rozwiązaniawariantowe. Koncepcja powstała w efekcie realizacji jednej z faz umowy, byłabardzo szeroko konsultowana. Rozesłano ją do zaopiniowania m.in. do KomisjiDialogu Społecznego ds. Transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji iRemontów w Pasie Drogowym, Komisji Dialogu Społecznego ds. Niepełnosprawnościprzy Urzędzie m. st. Warszawy, Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych,Polskiego Związku Niewidomych oraz innych organizacji non-profit działającychna rzecz potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyniki konsultacji zostały zebrane wopracowaniu pt. Koncepcja rozwiązań barier architektonicznych. Dotyczyła onawielu aspektów zagadnienia, takich jak windy, schody ruchome, ścieżki wolne odprzeszkód itd. i służyła ocenie potrzeb. Nie było wówczas jeszcze wszystkichniezbędnych uregulowań prawnych(Rozporządzenie Ministra Infrastruktury wsprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metrai ich usytuowanie weszło w życie w 2011 r.), ZTM skupił się więc na pozyskaniuśrodków finansowych oraz na przygotowaniu inwestycji w zakresie ścieżek.Następnie przyszła kolej na zaprojektowanie i wykonanie tablictyflograficznych. 21 lipca 2014 r. ZTM zawarł z Biurem ProjektówArchitektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o. umowę na wykonanie dokumentacjiprzetargowej dla stworzenia informacji dotykowej na potrzeby osóbniepełnosprawnych na wszystkich stacjach I linii metra warszawskiego.

W jej ramach wykonawca zaproponował usytuowanie elementówdotykowych na drogach bez przeszkód wyznaczonych w metrze na potrzeby osóbniewidomych i słabowidzących, tj. usytuowanie ścieżek dotykowych i tablictyflograficznych. Do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji napotrzeby informacji dotykowej zostały załączone ustalenia ze wspomnianychkonsultacji (przeprowadzonych przy udziale Polskiego Związku Niewidomych).

Usytuowanie tablic tyflograficznych i przebieg tzw. trasywolnej od przeszkód na stacjach I linii metra, zgodnie z oświadczeniem autorarozwiązania – Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o.,było konsultowane z Polskim Związkiem Niewidomych. Umiejscowienie punktówinformacji dotykowej wraz z wyznaczeniem do nich dojść przy trasie wolnej odprzeszkód zostało zaproponowane zgodnie z wymaganiami zawartymi wRozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17.06.2011 r. w sprawie warunkówtechnicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ichusytuowanie. Tablice informacyjne zostały usytuowane w odległości 5-6 metrów odpasa ostrzegawczego przed schodami m. in. dlatego, aby nie ograniczałyszerokości schodów prowadzących do wyjść ewakuacyjnych. 29 maja 2017 r. zawartoumowę z wybraną w przetargu firmą Altix Sp. z o.o. na zaprojektowanie, dostawęi montaż tablic tyflograficznych i tabliczek informacyjnych na stacjach I liniimetra warszawskiego. Opis Przedmiotu Zamówienia (OPZ) w tym przetargu stanowił,że: „Znaki, piktogramy, ich rozmieszczenie i właściwości, zastosowane natablicach tyflograficznych i tabliczkach informacyjnych muszą być pozytywniezaopiniowane przez Polski Związek Niewidomych”. Uzyskanie takiej opiniiznajdowało się po stronie wykonawcy. Firma Altix Sp. z o.o. dostarczyłaakceptację Polskiego Związku Niewidomych – Okręgu Mazowieckiego (oświadczenie zdnia 27 czerwca 2017 r.) oraz przez Polski Związek Niewidomych – Okręg Śląski.Dotyczyły one wymienionych powyżej elementów i całości projektu. Dlatego teżZTM zaakceptował zaproponowane przez wykonawcę rozwiązanie jako najlepiejodpowiadające potrzebom osób niewidomych.

W toku uzgodnień szczegółowych rozwiązań projektowych,Instytut Tyflologiczny Polskiego Związku Niewidomych poinformował firmę AltixSp. z o.o., że ze względu na ograniczony czas na realizację zamówienia oraznieuzgodnienie kwestii finansowych, nie jest w stanie w wyznaczonym terminiesprawdzić i zaakceptować planów tyflograficznych i tabliczek informacyjnych.

ZTM nie ingerował w prowadzenie uzgodnień pomiędzy wykonawcąa PZN. Uzgodnienie dokumentacji projektowej było w obowiązkach wykonawcy.

W przypadku zastosowanej w przetargu procedury „projektuj iwykonaj”, OPZ służył jedynie do ustalenia planowanych kosztów prac projektowychi wykonawczych oraz przygotowania oferty przez wykonawcę. OPZ zawierał więctylko ogólne wytyczne i zakładane parametry funkcjonalne przedmiotu zamówienia,jakie zamawiający chciałby uzyskać w wyniku realizacji umowy. Szczegółowerozwiązania techniczno-materiałowe pozostawało w gestii wykonawcy. OPZ nie zawierałprojektu, a był jedynie wstępem do jego sporządzenia. Dopiero przygotowanieprojektu przez wykonawcę w sposób ostateczny i wiążący dookreśliło wszystkieparametry techniczne przedmiotu zamówienia, weryfikując niekiedy założeniaprzyjęte w OPZ. Zaproponowane przez firmę Altix rozwiązania technologicznezostały zaakceptowane przez ZTM 13 października 2017 r.

Obecnie trwa proces odbioru robót, wykonawca zgłosiłprzedmiot zamówienia do odbioru 24 listopada 2017 r. W skład komisji odbioru,razem z reprezentantami ZTM, wejdą przedstawiciele ośrodka dla niewidomych wLaskach. Jeśli podczas odbiorów wykryte zostaną usterki lub nieprawidłowości,wykonawca usunie je w wyznaczonym przez komisję terminie.


Komentarze