TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

W Krakowie dwóch pewniaków, trzeci się waha
InfoTram - Opublikowano: 03.10.2016 08:20:31 71 komentarzy
Jakie tramwaje zastąpią ostatnie stopiątki w Krakowie?

Szykuje się nam ciekawy przetarg. Chodzi oczywiście o krakowskie zamówienie na dostawę tramwajów. W tej chwili mamy dwóch pewniaków. Czy pojawi się ktoś jeszcze? Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy powiedzieć, że tak.

Solaris ze Stadlerem

Pierwszym pewniakiem jest konsorcjum Solarisa i Stadlera. Obie firmy zadeklarowały już wspólny start w krakowskim przetargu. Będzie to pierwsza oferta złożona przez producentów w konsorcjum. Jaki tramwaj zostanie zaoferowany MPK? To tajemnica. W tej chwili to właśnie Solaris ze Stadlerem wyrastają na faworyta do wygranej, która może otworzyć drogę do dalszego rozwoju tej współpracy. O tym, że Solaris, razem ze Stadlerem wystartują w Krakowie poinformowali wspólnie właścicielka firmy z Bolechowa Solange Olszewska i właściciel Stadlera Peter Spuhler. W tym przypadku nie ma zatem żadnych wątpliwości.

Newag z ?

Kolejnym pewniakiem jest Newag. Od przedstawicieli firmy z Nowego Sącza można usłyszeć, że wejście na rynek tramwajowy to jeden z priorytetów. Wiemy też, że Newag nie wystartuje sam a z partnerem. Kto nim będzie? Oto jest pytanie. Bombardier lub Skoda ? te dwie firmy wymieniane są najczęściej w kontekście współpracy z Newagiem. Być może w grę wchodzi także Siemens. W przypadku tego ostatniego producenta coraz częściej mówi się jednak o samodzielnym starcie w Krakowie. Dla Newagu wygrana w Krakowie byłaby też prestiżowa z uwagi na sam fakt, że to stolica Małopolski, a więc regionu, w którym zlokalizowana jest siedziba firmy. Jest zatem o co walczyć.

PESA się waha

Nie wiem czy wystartujemy w Krakowie ? mówi nam Tomasz Zaboklicki, szef PESY. Zastanawiamy się ? dodaje. PESA wyszła mocno poobijana z ostatniej współpracy z Krakowem. Producent z Bydgoszczy ma żal do krakowskiego przewoźnika o kary, jakie zostały naliczone. Zaboklicki przypomina, że tylko PESA zdecydowała się podjąć realizacji tego zadania, mimo, że czasu było rzeczywiście mało. Finalnie kolejna oferta z Bydgoszczy do MPK pewnie wpłynie. Ciekawi jednak jesteśmy jaka będzie?

Kto jeszcze?

O wejściu na rynek tramwajowy cały czas marzy także FPS. Podobnie jak Newag musi jednak szukać partnera. Na pewno nie będzie to Solaris. Od przedstawicieli poznańskiej firmy usłyszeliśmy, że rozmowy trwają. Również poza granicami kraju. Swego czasu wśród partnerów wymieniany był właśnie wspomniany Solaris. Teraz grono potencjalnych konsorcjantów zawęża się. Nie będzie to Solaris, nie będzie też Stadler.

Modertrans ? kolejny poznański producent. Być może tu rozmowy także trwają. Prawdopodobieństwo złożenia oferty w tym przypadku wydaje się być jednak niewielkie.

Pozostaje jeszcze Alstom, który ma przecież fabrykę w Chorzowie oraz CAF, który coraz mocniej zerka w kierunku Polski. Czy któraś z tych firm złoży MPK propozycję?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Newag
Stadler
Kraków
PESA
  • XWJ – 03.10.2016

    Ha, Pesa! Żaboklicki "udaje" niezainteresowaniem Krakowa. Szkoda, że nie przyzna się, że są wykluczeni z przetargu, dopóki nie zapłacą tych zaległych 6 milionów zł :D A pretensje niech ma do siebie: Wiedzieli co podpisują, mieli mało czasu, mogli spasować na starcie. Za głupotę się płaci.

  • krakus – 03.10.2016

    PESA jako firma skrajnie niesolidna nie powinna mieć prawa do uczestnictwa w przetargu !

  • Elektronik – 03.10.2016

    Pesa uratowała tyłek Krakowowi i to nie podlega dyskusji, darujcie sobie te bzdurne wrzutki. Tramwajowe kompetencje Pesy są nie do podważenia - blisko 600 sprzedanych tramwajów na koncie. To mówi samo za siebie i wasze zaklinanie rzeczywistości tego nie zmieni.

  • Krakowianin – 03.10.2016

    @ElektronikIlość nie znaczy o jakości. A prawda jest taka, że Krakowiaki to najgorzej wykonane tramwaje w KRK. Nawet przebudowywane EU8N są porządniejsze, albo 405N-Kr.

  • Trainguru – 03.10.2016

    Pesa wystartuje na pewno. To gra pod publike aby zmylic przeciwnka. Zloza najlepsza.cenowo oferte. Techniczne rowniez.

  • EgonOlsen – 03.10.2016

    Pesa ma tramwaj gotowy, małe przeprojektowanie Krakowiaka, do tego już duże doświadczenie z komponentami wymaganymi przez MPK, wiec złożenie oferty nic ich nie kosztuje.

  • fred – 03.10.2016

    Ale warto się pchać tam gdzie ich nie chcą?

  • Elektronik – 03.10.2016

    @Railman wszyscy wiemy jaka sytuacja była w Krakowie, że tylko Pesa przedłużyła ofertę w przetargu i tylko ona zdecydowała się tego podjąć. Inaczej niż uratowaniem tyłka tego nie mogę nazwać. Tak samo zdecydowała się podjąć m.in. piętrusów dla KM, bo Bombardier walił fochy itd. Nie abstrahujmy od tego jak por*banym był ten okres wydawania kasy na ostatnią chwile, wszyscy o tym wiemy i nie udawajmy, że nie.Na 36 Krakowiaków było około 1,5 roku czasu, a teraz na 35 krótszych pojazdów będzie około 2,5 roku - czy trzeba coś jeszcze do tego dodawać, jaka jest różnica między tymi kontaktami? Nie ma w ogóle porównania.

  • mechanik – 03.10.2016

    @elektronikDziwnie czyta się takie dorabianie ideologii do efektu polityki producenta, a już takie iluzoryczne przedstawianie go w roli męża opatrzności jest po prostu żałosne. Nikt nie wie jak potoczyłyby się sprawy gdyby producent nie podjął się nierealnego zobowiązania. Takie pisanie niczemu nie służy oprócz udowadniania braku sensu w dostarczaniu niedopracowanego sprzętu, którego utrzymanie sumarycznie będzie kosztowało przewoźnika znacznie więcej niż zakup i eksploatacja droższych pojazdów. MPK podawało, że chce wyłączyć z ruchu 105N m.in. z powodu energochłonności. Tymczasem można znaleźć informacje, że krakowiak zużywa jej więcej, jest też cięższy od 405N przy jednym wózku mniej, więc także znacznie intensywniej oddziaływuje na torowisko którego postęp degradacji względem nacisku jest logarytmiczny. Poza dyskusją jest pozostawiana awaryjność, a przecież tramwaje są już 10 miesięcy w ruchu i producent naprawdę miał czas zapanować nad tym co wytworzył. Zachodzi więc pytanie co i po co chcą udowodnić nawiedzeni fanboje producenta. Ja w każdym razie życzę, aby producent zaczął rzetelnie podchodzić do własnych klientów i aby taka obustronna współpraca przynosiła doskonałe efekty w postaci ciągłego wzrostu jego pozycji.

  • jatal – 03.10.2016

    Pesa z pewnością złoży ofertę, ale od złożenia do wygrania przecież droga daleka.@ RailmanNie odróżniasz żalu od obrażenia.@ mechanikPrzecież wiadomo że żaden z pozostałych oferentów nie przedłużył swojego związania z ofertą więc jasno i wyraźnie oznacza to że żaden nie chciał, a w świetle prawa nawet gdyby po rezygnacji Pesy nagle zechciał to i tak nie mógłby zrealizować tego kontraktu. Zwiększenie zapotrzebowania mylisz z oszczędzaniem energii. "Dwulitrowy samochód" może być bardziej oszczędny niż małolitrażowy maluch ze starym silnikiem 650ccm.Najdziwniej to jest chyba czytać "zarzuty" za spełnienie wymagań zamawiającego, np. co do liczby wózków, czy ciężaru (wymagana klasa konstrukcji). Czemu to służy? Tylko niewiedza czy dorabiasz ideologię?A poza dyskusją to jest akurat wypieranie rzeczywistości że awaryjność Krakowiaków to "nie problem" wbrew wyraźnym i oficjalnym zapewnieniom użytkownika.

  • max – 03.10.2016

    Pesa to nawet nie ma szans ważniejsze co wystawi Solaris ze Stadlerem jaki typ zaoferują bo Newag to wiadomo montownia NGT8

  • mechanik – 03.10.2016

    @jatal, Ty wybitnie masz jakąś misję i wypisujesz nawiedzone bzdety, z resztą nie pierwszy raz, nie dziesiąty.- Żaden z pozostałych oferentów nie przedłużył oferty, bo przecież Pesa stwierdziła że rzetelnie wykona zamówienie, co jak wiemy nie znalazło pokrycia w praktyce. A operowanie hipotetycznym przebiegiem zdarzeń ze świata równoległego to zwykły debilizm.- Twój przykład z zapotrzebowaniem energii to w skrócie: brednie. A sztucznie napompowana przez producenta długość pojazdu przy klasycznym podejściu producenta skutkującym niedoszacowanym ciężarem ma jak najbardziej przełożenie także także i na zużycie energii. Zużycie torowiska to dodatkowy skutek uboczny. Hejterzy to znajdą spiskowe teorie jak zamiatana pod stół skrajnia dynamiczna.- Awaryjność Krakowiaków to jest problem, a Twoja interpretacja tego co piszę to toporna manipulacja.Clou to replay: "Zachodzi więc pytanie co i po co chcą udowodnić nawiedzeni fanboje producenta".

  • advisor – 03.10.2016

    @mechanikNie dyskutuj z naczelnym fanbojem manufaktury z Bydgoszczy. On ze swoja logiką Hitlera by wybronił. I tak wszyscy czekają tutaj i na SSC na ból dupy Combina/EuroTrama :-) trzeba iść po popcorn, szykuje się niezłe show. Newag i Bombardier to najbardziej prawdopodobny sojusz. Alstom i CAF to wielkie niewiadome, Modertrans Gammy nie ma jeszcze gotowej, więc raczej nie ma szans, by dali radę.

  • jaki – 03.10.2016

    NGT8 z Newagu to najbardziej prawdopodobne , ale "czarny koń"SS też nie wiadomo z czym wystartuje?

  • adrian – 03.10.2016

    Dajcie już spokój tej Pesie , 36 szt zrobiła i na tym skończyła się jej przygoda z Krakowem

  • Yyy – 03.10.2016

    Kiedy otwarcie ofert?

  • mechanik – 03.10.2016

    @advisorNo co Ty, ból d. chorego człowieka? Zostaw... Ale co do ubawu to masz dużo racji. Co prawda ps-man już teraz ma rzeczony ból, już wycinanie w pień wszystkiego niezgodnego z ideologią nie wystarcza, klakierzy nie lepsi, ale poczekaj z tym popcornem, bo za tydzień będzie jazda :)

  • Locutus – 03.10.2016

    Przedłużania związania ofertą wymaga się jedynie od zwycięzcy przetargu, nie od przegranych. Jednocześnie nic w PZP nie zabrania innym oferentom podjęcia się wykonania zamówienia, gdyby zwycięzca się wycofał. A że przedstawiciele BT byli na podpisaniu umowy z Pesą i dellarowali wykonanie kontraktu w terminie to sprawa powszechnie już znana...Tak czy siak po naliczeniu 26 baniek kar Pesa wylatuje z przetargu na podstawie zapisów z dziesiątej strony SIWZ. Więc ofertę mogą sobie składać do woli, nikt jej nawet nie przeczyta.

  • Combino – 03.10.2016

    Locutus,czy Ty rozumiesz różnicę między tym co jest,a PRAWOMOCNYM wyrokiem? Na razie to MPK może sobie nagwizdać i tak zostanie do PRAWOMOCNEGO wyroku :)Hejterka advisora nawet nie chce mi się zaszczycać komentarzem,podobnie durnego fizola - mechanika ;)

  • YburG – 03.10.2016

    My to wygramy. Nie ma ch ze to weźmie ktos inny. Krakowiaczki musza nam oddać za te kary za 1 kontrakt.

  • pes – 03.10.2016

    A dziś 03,10,2016 na ulicach Krakowa pojawiło się AŻ!!! 27 z 36 Krakowiaków......i zraz się zaczną pomysły jak to Pesy są niepotrzebne na ulicach a najlepiej im w krzakach.....http://www.klub428.pl/index.php/c_ciekawostki/wiecej_pliki/brygady_t/88

  • Locutus – 03.10.2016

    @ Combino - MPK ma 90 dni na ocenę ofert. Przy odrobinie szczęścia to wystarczy by przeprowadzić proces sądowy w sprawie odszkodowania.

  • mechanik – 03.10.2016

    @Locutus, zamiast bezsensownie dyskutować z osobnikami z zaburzeniami, napisałbyś w końcu które wozy mają smarownice, albo gdzie takowe są zainstalowane na mieście...

  • Eh – 03.10.2016

    W polskim sadzie? 90 dni? Terminu nie wyznacza jeszcze.

  • jatal – 03.10.2016

    @ mechanik1. Przesadzasz Pesa nie jest żadnym bogiem dla konkurentów żeby działali w zależności od tego co ona najpierw powie. Oni doskonale znają nie tylko swoją wartość ale i szanse na przejęcie kontraktu. Tylko przedłużenie terminu związania jest jednoznaczne z gotowością do realizacji przetargu na ustalonych zasadach. Każde inne rozwiązanie tego nie gwarantuje więc twierdzenie że byłoby "lepiej" jest właśnie jeszcze większym wymyślaniem. 2. Odłącz sobie prąd w chałupie i zapytaj kogoś czy uważa że jesteś oszczędzającym energię czy niekorzystającym z energii. Może na tym skrajnym przykładzie zrozumiesz?2a. Już pisałem że krytyka najlepszego ze wszystkich ofert spełniania wymagań SIWZ nie jest dobrym "argumentem", bo jest dowodzeniem że zamawiający nie rozumie zależności między swoimi wymaganiami a skutkami ich spełniania.3. Zamawiający nie widzi problemu "awaryjności" więc nie ma powodu mu nie wierzyć. Manipulacją jest twierdzenie czegoś przeciwnego. Pomyśl trochę - dlaczego MPK nalicza kary za wszystko się da, z wyjątkiem tej niby ewidentnej awaryjności? Komu robią na złość rezygnując z "przysługujących kar"?No właśnie, co, po co i komu chcesz coś wmówić? @ advisor(Nie uwierzysz, ale... lepiej być jakimś fanbojem niż hejterem który nie może przeboleć że wbrew swojemu nickowi merytorycznie nie ma niczego sensownego do powiedzenia i który dowartościowuje się przypinaniem innym łatek oraz uzurpowaniem sobie prawa do jedynego słusznego wypowiadania w imieniu innych.)Nawet jeśli Modertrans miałby już Gammę w żaden sposób nie oznacza to że może wystartować i że ma z czym.@ LocutusNie do końca. Jest wiele możliwych aspektów w zależności kto, kiedy, co zrobił i na dodatek na jakim etapie kto uważany był za zwycięzcę. Możliwe jest też wymagać od wszystkich uczestników deklaracji prawnie skutkujących definitywną rezygnacją lub nie z udziału w przetargu.Jednak przystąpienie do realizacji przetargu przez wykonawcę (BT) mimo że w ogóle nie wystartował (nawet jako konsorcjant) jest niemożliwe. Można najwyżej przewidywać że byłoby to udzielenie z wolnej ręki w szczególnych okolicznościach po unieważnieniu nieudanego wcześniejszego przetargu, ale wiara że BT zrobiłby na szybko jakieś zastępcze NGT8 (bo wydaje mi się że w takim przypadku nie mógłby to być tramwaj wg starego SIWZu) jest również ogromnie nieuzasadniona.Czy wyleci? Zobaczymy, o tym że zapisy SIWZ wcale nie muszą tego oznaczać i dlaczego muszą w SIWZ być już kiedyś pisaliśmy więc nie ma sensu powtarzać.Jedno tylko pytanie...czemu Kraków miałby uwalać w przetargu producenta który dostarczył mu półdarmo tramwaje i na których awaryjność nie narzeka? Przecież to by była niegospodarność. :D@ RailmanA co zmieni ruch łódzkiego? NIc. Przecież Zaboklicki nie lata z żalami do gazet tylko gazety do niego albo nawet nie, bo po prostu dołączą do nowej notki starą wypowiedź i fora będą miały znowu o czym pisać od nowa.Co do reszty. Nigdy nie jest wszystko tak jednoznaczne jak to niektórzy widzą.Zauważ że ta "Małopolska RNC" została wcześniej zaakceptowana przez zamawiającego a sednem wyroku KIO jest właściwie to że zamawiający nie mógł zrozumieć kilku wycen podzespołów w języku angielskim tłumaczących niską cenę bo wg prawa miał je rozumieć w języku polskim. Czy w kolejnym przetargu coś wielkiego się zmieniło? Nie. Zamawiający nadal tego oczekiwał.Widocznie lepiej dla Pesy sprzedać jakieś nowe np. Krakowiaki niż Newag który nie może sprzedać żadnego Nevelo, a jeszcze do niedawna sprzedawał Impulsy jak Ford "pod warunkiem że będą czarne". Nie słyszałeś narzekań że giełda nie wycenia należycie Newagu? Może dlatego że nie spełnia nadziei właścicieli?Linki w Wielkopolsce są w dzierżawie a papiery EBA miały być w przypadku ich wykupu na własność. Nikt tam tych papierów nie obiecywał, nie ma powodu do kar i nikomu żadna krzywda z tego powodu się nie stanie. Żeby wykup doszedł do skutku to obie strony muszą tego chcieć.Linki dla OPB też nadzorowali Niemcy i co źle to robili. Produkowane przez Niemców w Niemczech Talenty trzy lata męczyli w certyfikacji czy z tego wynika że robili je byle jak? Nie i pokaż mi proszę przykład jakiegokolwiek przewoźnika zatrudniającego specjalistów zdolnych do przeprojektowywania pociągów. Poza tym napocili się i dla OPB i dla NEB a dla DB robionych pod nadzorem Niemców nadal czekają na papiery i jaki z tego wniosek że jedni lokalni Niemcy wiedzą jak nadzorować budowę pociągów a federalni już nie? Nie, po prostu tyle to tam trwa i mylili się nawet licencjonowani niemieccy audytorzy którzy przed zleceniem wstępnie szacowali czy Pesa da radę. Ja po prostu nie widzę świata tylko albo wyłącznie czarnego albo wyłącznie białego.(A o śmianie to się nie martw - cieszę się że przynajmniej jednemu w tym jego złym świecie i czarnym życiu mogę sprawić choć trochę radochy.)

  • delfin – 03.10.2016

    A jak Kraków załatwił z Pesą sprawe niezgodnej skrajni trzeciego członu w "Krakowiaku"

  • lsla@ – 03.10.2016

    Kuzwa,ale wy wszyscy nawiedzeni jesteście

  • impuls – 03.10.2016

    Muszę zrobić sprostowanie do wypowiedzi kolegi Pes i Klubu 428Nadal stwierdzam, że nie udało mi się nigdy pomimo skrupulatnych obserwacji robionych kilkanaście razy w roku stwierdzić występowania w jednym czasie 30 Krakowiaków. Wyjątkiem był okres trwania ŚDM i taka ilość została osiągnięta ale nie przekroczona. Od wielu miesięcy do planuje się w ruchu w dzień powszedni 30 brygad Mega ale w tym jest też 405N-Kr. W dniu 3.10.16 w godzinach rannych było 29 Krakowiaków a nie jak podaje klub 428 - liczbę 27. Było to 14 brygad linii 4, brygady linii 24 - 01,03,05,07,11 oraz 50 - 03, 05, 08, 15 a także 52 - 01,07,15,17,21,25. Brygadą trzydziestą miał być 24-09 ale był skład E1+c3. I tak jest zawsze jeśli ma awarię 405N. Jeśli jeździ i tak Krakowiaków jest 29 lub mniej.

  • Je popcorn – 04.10.2016

    Ale ciekawie się to czyta, w każdym temacie to samo, może zmienicie repertuar albo przeniesiecie się gdzieś indziej?

  • Elf – 04.10.2016

    Impuls sam sobie zaprzeczacz. Komedia :D

  • Locutus – 04.10.2016

    @ Jatal - Dobrze wiemy, że w przetargu Bombardiera reprezentował Newag, więc nie ma co wykręcać kota ogonem.Jeśli chodzi o awaryjność Pes, nie wiem czemu MPK Kraków oficjalnie zaprzecza istnieniu problemu. Wiem jedno. Jeśli otworzysz dział "dzisiaj na mieście" na PKK, w co drugim wątku będziesz miał opis zatrzymania w ruchu spowodowanego awarią Krakowiaka. Jednocześnie będziesz musiał przekopywać wątki z ponad miesiąca, by znaleźć jakiś wpis o awarii bombardiera. Choć przecież tym najstarszym już siedemnaście lat stuknęło, a sumarycznie jest ich ponad dwa razy więcej niż pes.

  • Mar 4 – 04.10.2016

    Można sobie wyobrazić ( choć trzeba mieć wielką wyobraźnię ), że w przetargu wystartują :1. Solaris z Stadlerem2. Pesa3. Alstom Chorzów4. Siemens5. Skoda Transportation6. CAF7. Modertrans8. Protram9. Newag z Bombardierem10. FPS Poznań.A teraz komentarz do tych niestety czasami tylko potencjalnych i teoretycznych alternatyw przetargowych. Ad 1. Solaris produkuje hałaśliwy złom i nawet ze Stadlerem nic lepszego nie wymyśli - niech to badziewie jeździ w stolicy Pyrlandii und in Jena, Braunschweig, Lepzig und Allenstein - Cracovia totius Poloniae urbs celeberrima i takiego złomu nie potrzebuje.Ad 2. Krakowiak to obecnie jeden z najlepszych tramwajów w Europie i na świecie, więc jego krótsza wersja byłaby dla Krakowa wybornym rozwiązaniem.Ad 3. Niestety Alstom nie ma w tej chwili odpowiedniego dla Krakowa modelu i jego start jest praktycznie wykluczony, a szkoda bo to wielkie tradycje i firma ulokowana w Polsce.Ad 4. Siemens robi także i niezłe tramwaje i miałby szansę - vide przykład Budapesztu.Ad 5. Jedno wielkie nieporozumienie - tym Panom już dziękujemy - vide Wrocław i PragaAd 6. CAF robi doskonałe tramwaje prawie tak dobre jak Pesa - vide Budapeszt.Ad 7 .Beta to nieporozumienie techniczno-eksploatacyjne, Gama nie jest gotowa więc Modertrans bez szans.Ad 8. Protram niestety jest w upadłości, a szkoda bo 405N-Kr to najlepszy tramwaj w Polsce obok Krakowiaka i jego wersja z większym udziałem niskiej podłogi byłaby ciekawą alternatywą dla umęczonego wiedeńskim szrotem Krakowa.Ad 9. Newag z Bombardierem mają wielkie szanse, ale nie z NGT8 tylko z NGT10.Ad 10. Niestety ten producent nie ma w tej chwili nic do zaoferowania, więc jego start w przetargu jest wykluczony - Puma to za mało i starodawnie.Z tego krótkiego przeglądu wynika ,że szanse mają tylko Pesa, Newag z Bombardierem, CAF i Siemens.Dla Krakowa najlepiej byłoby , gdyby wynik przetargu był następujący:1. CAF2. Pesa3. Newag z Bombardierem4. Siemens

  • impuls – 04.10.2016

    Elf ŚDM były to dni szczególne trudno je porównywać. Natomiast ciągle temat wykorzystania Krakowiaków powraca. Z jednej strony MPK się chwali o wykorzystaniu ich na poziomie 30 brygad a z drugiej są osoby które piszą o stałych odstawieniach w krzaki itp. Ani jedno ani drugie nie ma miejsca. Po prostu wykorzystanie jest optymalne na poziomie 28-29 brygad pozostają po 3-4 pojazdy w każdej zajezdni na rezerwę i prace serwisowe.

  • mechanik – 04.10.2016

    @jatalAd re:1. Fakt, Pesa nie jest żadnym bogiem, była tylko zwycięzcą przetargu z którego się nie wycofała. Oducz się głuptasie przekręcać słowa adwersarza.2. Niezrozumienie wpływu masy na pobór energii, niepogodzenie się z fizyką łącznie z pomiarami zużycia prowadzi do kolejnych twoich przeinaczeń.2a. Oczywiście niechcący zapomniałeś o skutkach "najlepszego ze wszystkich ofert spełniania wymagań SIWZ" krętaczu...3. Zamawiający tworzy dobrą politykę i nie widzi problemu awaryjności, następnie dowala karę i pokazuje producentowi miejsce w szeregu. Tak jak kiedyś Manowi. Skarbie problem tkwi w tym, że pasażerowie, płatnicy tej imprezy widzą problem, kretaczu."No właśnie, co, po co i komu chcesz coś wmówić?"Ponownie, aż dotrze: "Zachodzi więc pytanie co i po co chcą udowodnić nawiedzeni fanboje producenta".

  • kubex – 04.10.2016

    Krakowiak jednym z lepszych w Europie? Chyba żartujesz... Solaris jest przynajmniej dobrze poskładany. Poza tym nie oszukujmy się - Bombardier ma tu największe szanse.

  • Elektronik – 04.10.2016

    Moim zdaniem wszelkie dyskusje odnośnie Krakowiaka ukrócił ostatnio MPK podając oficjalne dane odnośnie dostępności i awaryjności, które najzwyczajniej w świecie prezentują się znakomicie.Jeżeli Pesa zaoferuje, krótką wersję Krakowiaka i mając cywilizowaną ilość czasu, o którym pisałem w poprzednim poście, to do Krakowa mogą trafić jedne z lepszych tramwajów w Polsce.

  • godi – 04.10.2016

    Znakomicie, to wyglądają zgony na trasie, czego w takiej ilości w innych pojazdach nie uświadczysz. Urabianie możesz sobie darować bo jest ono bez znaczenia, bo liczy się opinia wśród specjalistów. W swoim własnym interesie producent ją zmienia i bardzo dobrze rokuje. Musisz sobie uświadomić, że opcja jazdy po forach przez nawiedzoną czy też nakierowywaną gawiedź jest drogą donikąd.

  • J2M – 04.10.2016

    W przypadku Krakowiaków dobrze byłoby poznać następujące dane :- wskaźnik gotowości technicznej czyli stosunek wozodni gotowości technicznej ( pojazd sprawny gotowy do wyjazdu na linię ) do wozodni posiadania (inwentarzowych )- wskaźnik wykorzystania taboru to jest stosunek wozodni pracy ( wyjazdu na linię ) do wozodni gotowości technicznej-wskaźnik niezawodności to jest stosunek wozodni pełnej sprawności w ciągu doby ( bez awaryjnych zjazdów do zajezdni ) do wozodni pracy .Najlepiej , gdyby wszystkie te wskaźniki przeliczono w wymiarze miesiąca.

  • jatal – 04.10.2016

    @ LocutusI tu się mylisz. Fakt jest taki że w tym przetargu prawnie nie było Bombardiera, że jego udział polegał tylko na sprzedaży swojego doświadczenia i roli poddostawcy. Ofertę składał i odpowiadał za jej skutki samodzielnie Newag. Dopiero najnowsza nowelizacja PZP ukróca takie możliwości wprowadzając w przypadku kupowania doświadczenia wymóg wspólnej odpowiedzialności za dostarczony towar. Wymyślanie więc co BT mógłby zrobić epokowego w Krakowie jest właśnie wykręcaniem tego kota. Mnie bardziej przekonuje oficjalne stanowisko pod którym jest podpis osoby stawiającej na szali swój etat lub niekaralność niż wieści z magla za które nikt nie odpowiada i nie ponosi żadnej odpowiedzialności.@ mechanik1. Napisałeś - "Żaden z pozostałych oferentów nie przedłużył oferty, bo przecież Pesa stwierdziła że rzetelnie wykona zamówienie"Odpisałem - "Przesadzasz Pesa nie jest żadnym bogiem dla konkurentów żeby działali w zależności od tego co ona najpierw powie."Gdzie widzisz przekręcenie?2. Niezrozumienie że energooszczędność nie ma nic wspólnego z masą która powstała w wyniku spełnienia innych wymagań prowadzi do twoich przeinaczeń. Poza tym to nie sprawa fizyki tylko logiki (ewentualnie języka polskiego).2a. O niczym chyba nie zapomniałem.Napisałeś - "Zużycie torowiska to dodatkowy skutek uboczny."Odpowiedziałem - "krytyka najlepszego ze wszystkich ofert spełniania wymagań SIWZ nie jest dobrym "argumentem", bo jest dowodzeniem że zamawiający nie rozumie zależności między swoimi wymaganiami a skutkami ich spełniania."Co miałem więcej napisać?To samo kilka razy, że uważasz zamawiającego za głupca który nie wie co zamawiał i wybrał "złą" ofertę bo wszystkie jej parametry tak dobrze mieściły się w wymaganym przez zamawiającego zakresie że zdobyła najwyższą ocenę?Tak już kręcisz że się sam gubisz?3. Dziubku... tu już odjechałeś zuuuuuupeeeeeełnieeeeee.Czy ty robisz swoją robotę zgodnie z obowiązującymi przepisami czy tak jak widzi to ślepa sąsiadka? Jeśli tak, to nie ma sensu gadać dalej.PS. Gdzie ty tu widzisz fanboja producenta? Co najwyżej prawdy i sprawiedliwości.Pa.@ J2MAle po co? Wskaźniki przecież są. Problemem jest brak wiary w nie.Jak wymyślisz nowe też znajdą się tacy co nie uwierzą.

  • pes – 04.10.2016

    @jatalJak można wierzyć w 99% wskaźniki skoro w rzeczywistość weryfikuje je z trudem do 75% jak np. wczoraj. Mnie na każdym etapie edukacji uczono i wymagano , że 27 stanowi 75% z 36.......A ty chcesz żeby wszyscy uwierzyli, że 27 to 99% z 36 ?????

  • Locutus – 04.10.2016

    @ Jatal - jak już pisałem kiedyś w innej dyskusji, bardzo chętnie przestanę pisać o tym co by było gdyby to Bombardier zrobił NGT10, jeśli Ty przestaniesz pisać o tym, co by było gdyby Pesa zostawiła Kraków na lpdzie... Tak czy siak oferowany przez Newag model to było NGT10 a nie Nevelo, więc de facto miały to być bombki tylko składane w Nowym Sączu...Co do awaryjności - w newsfeedzie PKK na FB większość awarii masz udokumentowanych fotograficznie.

  • XWJ – 04.10.2016

    @J2M - MPK nie poda tych wskaźników, bo... Musiała by się przyznać, że kupiła chłam. Sorry ale robienie wskaźnika gotowości i porównywanie go z wagonami 105Na i E1+c3 jest po prostu celową manipulacją, bo od nich nawet stojący od ponad roku w TR #HK455 (nadal nie ukończony) ma wyższą gotowość techniczną :D MPK też oficjalnie nie podało wskaźników porównywanych do NGT6/NGT8. Chyba nie muszę mówić dlaczego.@Jatal - Czy Ty choć raz zrozumiesz co się do Ciebie pisze, czy dalej będziesz strugał z siebie idiotę? Inni producenci nie musieli przedłużać ofert, bo MPK ich o to nie prosiło. Kilkukrotnie Ci z reszta pisałem, jakbyś poczytał PZP to wiedział byś, iż dotąd, dopóki kupujący nie wymaga wydłużania ważności ofert, oferta jest ważna.

  • Combino – 05.10.2016

    @Locutus: no własnie zadałem sobie trudu i przeczytałem relacje "na mieście" w poniedziałku i wtorku; jest tylko wzmianka o JEDNYM (i to skutecznym) resecie,czyli de facto nie ma NIC.Innymi słowy: rewelacje usera Pes można sobie wsadzić w... szufladę :D

  • Combino – 05.10.2016

    A@Locutus: a jak wszedłem na Waszego fejsa,to najbliżej jest info o... zgonie NGT8 :D

  • advisor – 05.10.2016

    @CombinoNa chyba wszystkich portalach 20 razy tłumaczono Ci całą sytuację, a Ty dalej się upierasz. Jak według Ciebie traktować osobę, która pomimo kolejnych wyjaśnień i tłumaczeń dalej robi swoje? Wiesz, jeśli jedna osoba mówi, że jesteś w błędzie to nic, ale jak 10 osób mówi, że jesteś w błędzie to już wypadałoby się chociaż zastanowić, czy przypadkiem nie mają racji. Zastanowiłbyś się nad tym, co robisz, bo masz wiedzę i pasję, a to zaprzepaszczasz. jatala tyczy się dokładnie to samo. Nie interesuje mnie, czy nazwiecie mnie hejterem czy czym tam jeszcze. Sami sobie wyrobiliście opinię. A z ludźmi z betonowym światopoglądem naprawdę ciężko dyskutować. Jedyne, co zyskujemy, to kolejne rekordy ilości komentarzy na InfoTramie (rekord padnie, jak będzie artykuł z listą oferentów).

  • Locutus – 05.10.2016

    @ Combino - cały miesiąc sobie przepatrz.

  • mechanik – 05.10.2016

    Niektórzy są niereformowalni, o mało nie oplułem kawą monitora. Ze śmiechu.@adwisor, eurocośtam zaciekle porównuje jakość nastoletniego sprzętu z nówką prawie nie śmiganą. Zabawnie się czyta, jak sam sobie strzela w stopę :DDrugi to kabaret:@jatal1. "I tu się mylisz."- nie mylę się, tylko przekręcasz wypowiedź i powierdzasz mój wywód dotyczący debilizmu. Byle tylko było zgodne z dziwną ideologią.2. "Niezrozumienie że energooszczędność nie ma nic wspólnego z masą" - zaprzeczasz fizyce i dokonanym pomiarom. Wniosek dokładnie taki jak ad 1.2a. "Zużycie torowiska to dodatkowy skutek uboczny."- nawet szkoda pisać. Twoja odpowiedź to zwykły bełkot i to uzasadniający twoją wcześniejszą bełkotliwą odpowiedź."uważasz zamawiającego za głupca" - zamawiający wiedział co chce zamówić, ale niestety zwyciężyło cwaniactwo producenta. Skutek znamy. Cwaniactwem twojej wypowiedzi nazwać nie można, są na to inne określenia, których daruje sobie użyć.3. "Dziubku... tu już odjechałeś zuuuuuupeeeeeełnieeeeee." - To proste zdanie: "Zamawiający tworzy dobrą politykę i nie widzi problemu awaryjności, następnie dowala karę i pokazuje producentowi miejsce w szeregu. Tak jak kiedyś Manowi"? Masz problem ze zrozumieniem prostego tekstu, krętaczu? A jak tak pupka boli, to po prostu nie pisz."PS. Gdzie ty tu widzisz fanboja producenta? Co najwyżej prawdy i sprawiedliwości." Przecież twoje wypowiedzi to zwykłe fanbojstwo. Zaprzeczanie faktom, ujadanie tu, na ssc itd., dodatkowo niosące pokłady głupoty. Ośmieszasz się na własne życzenie.Ponownie, aż dotrze: "Zachodzi więc pytanie co i po co chcą udowodnić nawiedzeni fanboje producenta". Dalej nie dotarło, muszę przyznać, że niezły CKM z ciebie.

  • Combino – 05.10.2016

    @advisor: widzisz, problem polega na tym,że już w momencie rozstrzygnięcia przetargu było ZNACZNIE WIĘCEJ niż 10 osób,które odczuwały solidny i nieuleczalny ból d... że pierwszy raz nie wypaliła ustawka pod Bombardiera i tak samo było po nich widać że będą czekać z napięciem aż się Pesie powinie noga i będą się dopier... do najmniejszych niedociągnięć,na które normalnie się nie zwraca uwagi. Dodatkowo tak się składa,że w tym roku (zwłaszcza w szeroko rozumianym lecie) spędziłem w Krakowie... sporo czasu,od ręki nie policzę (samych zje...nych przez to weekendów było z 10),mając miejscówkę cholernie blisko "krakowiakowych" linii,więc i pole do obserwacji spore i za choinkę te obserwacje nie pokrywają się z Waszymi wypisami. Pes i Ty zaklinacie się,że Krakowiaki codziennie zaliczają po kilka zgonów; mam mało czasu,więc przejrzałem (zgodnie z sugestią Locutusa) ostatnie dwa dni na PKK i g...: jeden (skuteczny) reset w tym czasie czyli NIC,a żeby było śmieszniej napatoczyła się awaria NGT8. Koło zajezdni NH mogłem być (i bywałem) i często i szybko i też słowa Pes'a jakoś nijak miały się do rzeczywistości. Co korzystałem z Krakowiaka,to jakoś zawsze dojechałem do celu i punktualnie (jak coś się działo,to opisałem na SSC,więc nie możesz mówić że taiłem). O ogarnięciu klimy żaden z Was nie napisał,co też pokazuje Wasze nastawienie (dopiero przyznali hejterzy jak ja wrzuciłem temat); na 52 to ostatnio widywałem Pesę co tylko się do tej linii zbliżyłem,więc nieobecność Pes na tej trasie to też bujda. Więc jak tu do k... nędzy wierzyć jak widzę na mieście (bedąc chyba na tym mieście realniej niż wielu moich interlokutorów) coś zupełnie innego? Będziecie mi teraz wmawiać że wychodzę na miasto na prochach czy co?@mechanik: żałosny burak z ciebie,to trzeba przyznać; myślisz że jesteś smieszny? Jeśli tak,to wyłącznie w pejoratywnym sensie,prymitywie. Aż dziw że potrafisz obsługiwać komputer. Ponieważ jesteś chyba zbyt głupi,więc wyjaśnię łopatologicznie: w poprzednim poście wrzuciłem przykład zgonu NGT8,a te wagony (wg mojej wiedzy i wg dostępnych danych) to bynajmniej nie kilkunastoletni tabor...

  • TakiKtoś – 05.10.2016

    Widzę ze jak ktoś niema racjonalnych argumentów to zaczyna wyzwiska. Takie zwykłe małomiasteczkowe prostactwo.

  • mechanik – 05.10.2016

    @eurotram/combino itd.Z rozbawieniem zaglądnąłem i widzę popis żałosnego, ujadającego pajaca, którego strasznie boli pupa. To już nawet nie jest śmieszne. Rób z siebie idiotę dalej, bo czasem zabawnie się ciebie czyta. Ale mojego czasu szkoda na odpowiadanie, nie widzę sens. Nie ta liga, nie ten klimat.A jatala nie ma, szkoda...

  • Locutus – 05.10.2016

    A ja powtórzę - przeglądnij cały miesiąc, a nie dwa dni, Eurotram. Dwa dni nie mają znaczenia z punktu widzenia statystyki. Miesiąc ma już nieco większe.

  • jatal – 05.10.2016

    @ delfinTramwaj z przekroczoną skrajnią nie otrzyma homologacji a Krakowiak otrzymał. @ pesJak wychodzi inny wynik to pierwszym co się sprawdza to ustalenie czy wzór był prawidłowy. Po przykładzie który podałeś widzę że nie znasz wzorów zapisanych w "SIWZ". @ LocutusWyobraź sobie że ja mam podobnie. Nigdy nie zaczynam dyskusji, ale... ciągle ktoś mówi co z pewnością byłoby gdyby BT wygrał. ;) Skrót NGT10 (czyli niskopodłogowy przegubowy "tramwaj" 10-osiowy) nie jest firmową nazwą produktu BT tylko ogólnym niemieckim określeniem tego typu konstrukcji. W przetargu wymagano tramwaju NGT10 i wszyscy taki zaoferowali. Na tej zasadzie istniejący Nevelo jest tramwajem typu NGT8. Gdybyś napisał że Newag zaoferował tramwaj po nazwą "flexity classic" wtedy bym się zgodził że mieli składać "bombardiera". Ale nigdy nigdzie tego nie napisałeś. @ XWJ Wytłumacz to tym którzy wierzą że w takim przypadku (gdyby Pesa zrezygnowała)kto inny z pewnością wykonałby zlecenie. Otóż nie, jeśli ktoś chce mieć gwarancję przejęcia kontraktu to musi sam przedłużyć związanie oferty. Jeśli tego nie zrobi oznacza że nie gwarantuje swojej oferty. A czemu nie gwarantuje swojej oferty? Bo nie zgadza się na zaproponowane warunki. Wniosek, gdyby nie Pesa to w Krakowie nie byłoby 24 sztuk NGT10.Zgadzasz się z tym?

  • Locutus – 06.10.2016

    Co do skrajni - w nowym pezetargu pojawił się obszerny opis krakowskiej skrajni dynamicznej... MPK uczy się na błędach...NGT10, jak sam zauważyłeś, jest skrótem niemieckim. Używanym głównie przez Bombardier Transportation do doprecyzowania konkretnych modeli z rodziny Flexity Classic. W żadnym wypadku skrót tem nie bywał używany przez producentów krajowych (bo i niby czemu). I wszystko jasne, czyj produkt Newag oferował.I jeszcze raz przypomne - fakt, że Newag nie przedłużał ważności oferty Bombardiera wynika z tego, że jako przegranego, nikt go o to nie prosił. Brak przedłużenia terminu ważności oferty w takim wypadku oznacza, że producent nie ma obowiązku podjąć się wykonania kontraktu gdyby zwycięzca się wycofał. Brak obowiązku nie oznacza wszakże braku możliwości.

  • Locutus – 06.10.2016

    I jeszcze do Eurotrama - wczoraj wieczorem zepsuty Krakowiak sparaliżował ruch na Alei Solidarności, zaś dziś rano na Kapelance.

  • bydgoszczak – 06.10.2016

    Na dzień dzisiejszy info z Pesy nie startują

  • jatal – 06.10.2016

    @ LocutusGdzie widzisz te nowe zapisy ws skrajni w stosunku do tych zawartych w dwóch poprzednich przetargach (gdy wygrał Krakowiak i 405N-Kr)? Ja nie widzę różnicy ani w tabeli ani na rysunku (ale "przecinków" nie analizowałem). Skrót NGTx używano prawie 10 lat przed powstaniem pierwszego tramwaju firmy Bombardier. Przez BT nie jest zasadniczo używany do określania swoich modeli lecz sporadycznie jako określenie przyjęte przez zamawiających. Przykłady nazw modeli stosowanych w oficjalnych materiałach przez BT:Kassel - 8NGTWEssen - M8D-NFSchwerin - SN2001Frankfurt nM - dwukierunkowyAdelajda - NGT8 Type SBrema - jednokierunkowyDortmund - dwukierunkowyKraków NGT6 - NGT6Kraków NGT8 - jednokierunkowy Wszystkie one przez miłośników (i nie tylko) klasyfikowane są jako NGTx. Przykład co do ogólności nazw NGTx - np. NGT6 (Leoliner), NGT8 (Duwag), NGT10 (Tramino), NGT12 (Classic) masz tuhttp://l-nv.info/pages/nahverkehr/strassenbahn/linienfahrzeuge.php Producenci nie upierają się przy stosowaniu ich własnego nazewnictwa. Classica w Krakowie nazywają NGTx, a Twista Step Krakowiakiem. Nie każdy jednak NGTx jest Classicem, bo może być produkcji innej firmy np. Duwaga. A teraz UWAGA odwaliłem za Ciebie robotę i sam sobie odpowiadam... Newag zaoferował "Flexity Classic NGT10 typ Kraków 5".Problem jednak nadal w tym że mimo oczywistej nazwy Konieczek powiedział w tamtym czasie że będzie on BAZOWAŁ na tramwaju BT, a nie że będzie tramwajem BT oraz dlaczego BT nie zawiązał konsorcjum do produkcji swojego tramwaju, czyli czemu nie wziął odpowiedzialności za swoją "markę"? Czy prostą odpowiedzią nie jest że w ofercie Newagu było jednak więcej Nevelo niż Classica? Nie wiem co chciałeś wykazać bo najpierw pisałeś że BT sam deklarował przejęcie przetargu, a teraz że przedłużenie (lub nie) oferty BT leżało w gestii Newagu. To się wzajemnie wyklucza. Co do braku wezwania.Wiem co oznacza. Nie mogę tylko zrozumieć dlaczego MPK nie zależało w tak ważnym kontrakcie na zagwarantowaniu sobie (na wypadek rezygnacji Pesy) realizacji pełnego zakresu przetargu przez innego wykonawcę. "Olanie" wykluczam, a świadome nie wezwanie może oznaczać że liczono się że z powodu upływu czasu może być problem z realizacją. Ale wtedy powinna też być świadomość czynu Pesy. Brak wykluczenia w obecnym przetargu będzie jakimś potwierdzeniem takiej interpertacji. Wypada tylko poczekać na otwarcie ofert.Natomiast brak samodzielnego przedłużenia związania przez resztę oferentów jest tak samo niesłychany jak nie wzięcie pewnej kasy ze stołu bo trzeba było do tego wyciągnąć rękę.

  • haha – 07.10.2016

    Musi głupkowato pisać, udowadniać własne interpretacje zaprzeczania rzeczywistości, bo by mu żyłka pękła. Powalenia nie ma końca.

  • mechanik – 07.10.2016

    O, jest jatal! Jak zwykle niezawodny, ale trochę chłopie za mało napisałeś. Napisz coś jeszcze, najlepiej bez eposu jak to nie rozmydlasz rzeczywistości.

  • Niepo-ny – 07.10.2016

    Z nieoficjalnych, ale w miarę pewnych wieści Pesa niestety nie wystartuje, a przetarg wygra Solaris ze Stadlerem i tu się zacznie dopiero prawdziwy dramat...

  • acha – 07.10.2016

    @Niepo-ny Jaka jest na dzisiaj stawka za wpisy?

  • Szlezjer z rzyci – 07.10.2016

    Czarnym koniem przetargu zostanie newag ze sprawdzonym i testowanym w Krakowie produktem nevelo.

  • albercik – 08.10.2016

    @Newag z Bombardierem choć przetarg ustawiony pod SS

  • Obiektywny z Wroclawia – 09.10.2016

    W mojej opinii producenci/oferenci zwieksza ryzyko projektu dla Krakowa, co za tym idzie i cene za tramwaj. Wynika to, w jaki sposob potraktowali PESE i jakie stawiaja warunki w nowym przetargu. Krakow w tym przetargu zapłaci za tramwaje jak za zboze, jesli w ogole zostanie on rozstrzygniety. Skorzystaja na tym Tramwaje Slaskie i Warszawskie i MPK Lodz, gdyz tam jest dobry kasek dla zwyciezcow. PESA powinna podac Kraków za naliczanie kar do sadu i spasowac sobie z tym przetargiem w Krakowie. Podobnie powinni postapic pozostali oferenci, w ten sposob uciac wielkie ambicje prez. Majchrowskiego o dotacjach z UE. Zastanowcie sie, czy chcielibyscie jako kupiec miec klienta, ktory wam nie placi, zmienia terminy dostaw czy nalicza wam kary za swoje niedociagniecia. Chyba nie.

  • GOPowiec – 10.10.2016

    NEWAG z PESA pewniakiem :D

  • fg – 10.10.2016

    "Obiektywny" z Wroclawia, po pierwsze uczestniczenie w przetargu nie jest obowiązkowe. Po drugie producent pojazdów zarabia pieniądze a nie ma misję do spełnienia. Jeżeli tak proste rzeczy są dla Ciebie zbyt trudne do zrozumienia, to może daj sobie spokój z komentowaniwm.

  • GOPowiec – 10.10.2016

    @Niepo-nyZacznie się dramat obopólny. Dla MPK Kraków i Solarisa :) Może w końcu Solaris da sobie siana z tramwajami.@Szlezjer z rzyciZiomku zgadzam się z twoim sarkazmem. Myślę, że NEWAG nie podejmie się uczestnictwa samodzielnie z Novelo@fgNiestety @Obiektywny z Wrocka ma rację z tym, że nikt nie złoży oferty ze względu na warunki przetargu i perspektywiczne wielomilionowe kary. Właśnie dlatego, że misją firm jest generacja przychodu to podniesie cenę za tramwaj co wynika ze zdrowej analizy ryzyka projektu. Zapoznaj się z regułami marketingu. Sorry, że obraziłem twoją dumę.

  • aaN – 11.10.2016

    Obawiam się ,że Sol-Sta złoży ofertę niestety.Nic ich nie powstrzyma, nawet zwiększone ryzyko wynikające z warunków przetargu...

  • Locutus – 11.10.2016

    Będzie jak zazwyczaj, czyli o przetarg będą się bili wszyscy czołowi producenci taboru tramwajowego.

  • fg – 12.10.2016

    @fg "Niestety @Obiektywny z Wrocka ma rację z tym, że nikt nie złoży oferty"- Za 2 tygodnie będziesz baaardzo zdziwiony :D"Zacznie się dramat obopólny. Dla MPK Kraków i Solarisa :) Może w końcu Solaris da sobie siana z tramwajami."- Póki co K-ków ma kwadratowe jaja z krakowiakami, może być tylko lepiej. Twoje życzeniowe abstrakcje możesz sobie... "Zapoznaj się z regułami marketingu."- Oczywiście rozumianymi tak przez ciebie: "Swoją drogą widać jak ABS trzęsie d...ami przed P.; jak widać postanowili nie czekać z dobiciem - jedynego w sumie - mogącego im napsuć krwi w Europie polskiego producenta"- Pisać coś takiego, przy wiedzy o zerowej sprzedaży tramwajów za zachodzie, może tylko jeden chory człowiek :D

  • fg – 12.10.2016

    ops.. To było do GOPowiec, z podziękowaniami za mój atak śmiechu

  • NM – 18.10.2016

    Do 24 października już bardzo blisko - ciekawe, ile będzie ofert - chyba nie więcej jak cztery !

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....