TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

W Casablance ruszyły tramwaje
INFOTRAM Karol Wach - Opublikowano: 05.01.2013 20:19:40 5 komentarzy
W Casablance ruszyły tramwaje

W grudniu, w marokańskiej Casablance, ruszyły tramwaje. Inauguracji dokonał sam król Mahommed VI. W otwarciu udział wzięli także premierzy Maroka i Francji, Abdelilah Benkirane i Jean-Marc Ayrault, a także przedstawiciele władz lokalnych oraz przewoźników, jak również szef Alstomu - Patrick Kron. To właśnie ta ostatnia firma przyczyniła się w dużym stopniu do uruchomienia linii tramwajowej w mieście. W 2009 roku Casa Transports –operator transportu miejskiego w Casablance –podpisał z Alstomem umowę na dostawę 74 wagonów Citadis. Rok później producent zawarł z Casablancą dwa dodatkowe kontrakty –na budowę zasilania sieci tramwajowej oraz systemu sygnalizacji i sterowania ruchem.

Nowa linia tramwajowa w Casablance liczy 31 km. Została w całości wybudowana jako jeden projekt i łączy wschodnią część miasta z dzielnicami południowo-zachodnimi. Po drodze tramwaje przejeżdżają przez ścisłe centrum miasta. Na linii wybudowanych zostało 48 przystanków. Obsługujące nową marokańską sieć wagony Citadis mają 65 m długości, są dwukierunkowe i jednorazowo mogą na swój pokład zabrać 606 pasażerów. Przewoźnik zakłada, że z transportu szynowego będzie dziennie korzystało 250 tysięcy osób. Wagony są wyposażone w 12 par drzwi po obu stronach i niską podłogę na całej długości. Ma to znacznie ułatwić przepływ pasażerów i przyśpieszyć ich wymianę na przystankach, jak również pomóc osobom z ograniczoną zdolnością ruchową. Citadisy dla Casablanki zostały specjalnie zaprojektowane pod kątem tego właśnie miasta, tak, aby wagony zintegrowały się z tamtejszą infrastrukturą. Stąd też ich nowoczesny i nieco futurystyczny wygląd. Ich metaliczny pomarańczowy kolor ma kontrastować z przestrzenią miejską. Wagony są oczywiście wyposażone w klimatyzację, przyciemniane szyby oraz informację pasażerską w języku francuskim i arabskim.

Linia tramwajowa kursuje w godzinach 5:30 –23:30. Częstotliwość wynosi 4 minuty i 45 sekund w szczycie oraz 8,5 minuty poza nim. Rozkładowy czas przejazdu między krańcami Ennassim i Facultés to 63 minuty 30 sekund oraz 69 minut z Ennassim to Hay Hassani. Średnia prędkość wagonów to 18,8 km/h, zaś priorytet na skrzyżowaniach wynosi 75%. Zapewnia go system Alstomu, który steruje także przejściami dla pieszych.

Casa Tram –operator sieci tramwajowej w Casablance –jest częścią francuskiej grupy RATP. Za eksploatację i utrzymanie linii tramwajowej odpowiedzialny jest natomiast Transinvest. Umowa z tą firmą została podpisana na 5 lat. Za utrzymanie floty tramwajowej, a także infrastruktury sterowania ruchem odpowiada jej dostawca czyli Alstom. Warto także wspomnieć, że wraz z budową linii tramwajowej powstał nowy obiekt zaplecza technicznego, o powierzchni 13800 m². Sterowanie ruchem tramwajów odbywa się z Sidi Moumen, zlokalizowanego na wschodnim końcu linii. Centrum dowodzenia jest jednym z największych na świecie i liczy 7 ha.

Citadisy dla Casablanki zostały wyprodukowane w zakładach Alstomu w Reichshoffen. Inne obiekty biorące udział w projekcie to La Rochelle (inżynieria), Le Creusot (wózki), Ornans (silniki), Villeurbanne (elektronika pokładowa) i Tarbes (system trakcji). Citadisy kursują już w 40 miastach na całym świecie w liczbie około 1600. Łącznie przejechały już około 400 milionów km i przewiozły 4,8 miliardów pasażerów, co daje 2 miliony osób dziennie.

Linia w Casablance jest drugą w Maroku. Pierwszą otwarto w stolicy państwa –Rabacie.                  
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Alstom
Casablanca
Maroko
RATP
  • Tomwoj – 07.01.2013

    A prezydenta Gliwic to chyba na tą wiadomość to KREW ZALEWA!!!! Bo on jest przeciwnikiem EKOLOGII... Za to lubi kopcące pojazdy.

  • Tomasz Flaga – 07.01.2013

    Redakcjo, w trzecim zdaniu zamiast "and" powinno być "i".

  • Krakus – 07.01.2013

    65 metrów mają ale chyba dwa wagony a nie jeden... Taka drobna różnica.

  • Miś – 11.01.2013

    Tramwaje Śląskie to nawet szyn w Gliwicach nie chcieli przeszlifować i się doigrali.

  • Miś – 11.01.2013

    Tramwaje Śląskie to nawet szyn w Gliwicach nie chcieli przeszlifować i się doigrali.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....