TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Vario LF3/2 i inne tramwajowe akcenty Czech Raildays 2008
R. Piech - Opublikowano: 01.07.2008 13:48:32
Vario LF3/2 i inne tramwajowe akcenty Czech Raildays 2008

Targi Czech Raildays to również miejsce prezentacji osiągnięć przemysłu w dziedzinie tramwajów. Niestety również w tej części imprezy widać znacznie mniejsze zaangażowanie wystawców niż w zeszłym roku, które zaowocowało wystawieniem jedynie jednego pojazdu.

Akcenty tramwajowe

Czeski rynek tramwajowy jest dosyć specyficznym, gdzie w zasadzie większość pojazdów bazuje na dwóch typach. Pierwsze to pojazdy bazujące na modelach Tatry w tym głównie T3 a druga to platforma Astra. I to właśnie ta druga platforma jest powodem dosyć ostrożnego podejścia Škody do wystawy Czech Raildays. Ponieważ od lat toczony jest spór o prawa autorskie do tramwaju Astra pomiędzy Škodą a grupą Inekon, która produkuje je pod nazwą Inekon Trio w Ostrawie, więc żadne z tramwajów Škody nie są wystawiane na tych targach. Jednak w tym roku producent ten przywiózł model tramwaju 15T, który miejmy nadzieję pojawi się w przyszłym roku w pełnowymiarowej formie wraz z pozyskaniem zamówienia na 20 nowych pojazdów tego typu z miasta Ryga. Jednak w tym roku wielkim nieobecnym był Inekon Trams, który nie wystawił nawet własnego stoiska.

 

Ponieważ targi mają cały czas głównie charakter kolejowy, więc ilość ekspozycji tramwajowych była niska. Na stoisku SKD Trade znalazły się te same elementy co w zeszłym roku, czyli drzwi oraz zmodernizowany wózek tramwaju T3, natomiast obok stoisko posiadała firma IGE CZ, która dostarcza drzwi do tramwajów w tym i do pojazdów Pesy. W efekcie jedynym wystawcą który zaprezentował pojazd tramwajowy i to w dodatku premierowy stał się Pragoimex z DP Ostrava.

Vario LF3/2

Vario LF3/2 to dalsze rozwinięcie rodziny pojazdów Vario. Składa się na nie Vario LF (pojedynczy wagon z niską podłogą), VV60LF (krótki wagon doczepny), Vario LF2 (dwuczłonowy wagon przegubowy z trzema wózkami i dwoma częściami niskiej podłogi) oraz Vario LF3 (trójczłonowy wagon przegubowy z czterema wózkami oraz trzema niskimi częściami). Powstają one w drodze kompleksowej modernizacji starszych tramwajów K2 czy T3 lub też jako konstrukcja zbudowana od podstaw z zachowaniem charakterystycznego kształtu tramwajów T3. Tramwaje te są produkowane w ramach konsorcjum pod nazwą TW Team w skład którego wchodzą Pragoimex, VKV Praha s.r.o. oraz KrnovskéOpravny a Strojírny s.r.o. Część elektryczna jest dostarczana przez Cegelec, natomiast ostatecznym montażem zajmuje się DoprawníPodnik Ostrava a.s. Jednak jak dotąd były to jedynie tramwaje jednokierunkowe, dlatego w tym roku zaprezentowano premierowy tramwaj Vario LF3/2 który jest wersją dwukierunkową znanego już pojazdu LF3.

Do wnętrza prowadzą cztery pary dwuskrzydłowych drzwi odskokowo - uchylnych o szerokości 1300mm. Przy czym drzwi pierwsze występują tylko z jednej strony pojazdu (prawej patrząc w stronę kabiny). Takie rozwiązanie jest podyktowane koniecznością umieszczenia kabiny motorniczego na obu końcach. Drzwi te mają stopnie i znajdują się w strefie wysokiej podłogi, natomiast pozostałe trzy są już w strefie niskiej podłogi. Podobnie jak w poprzednich pojazdach jednokierunkowych również tutaj niska podłoga znajduje się jedynie między wózkami, natomiast nad nimi jest podniesiona co pozwala na zastosowanie wózków napędnych w razie potrzeby. We wnętrzu zastosowano siedzenia w układzie 1+2 choć ilość tak urządzonej przestrzeni ogranicza się do 10 rzędów. Reszta ma siedzenia ustawione bokiem. Pomimo faktu, że tramwaj jest dwukierunkowy człony skrajne posiadają symetryczne rozmieszczenie siedzeń co powoduje, że te w członie pierwszym są zawsze przodem do kierunku jazdy, natomiast w ostatnim zawsze do tyłu. Dwa rzędy w członie środkowym są zwrócone przodem do siebie więc tutaj połowa pasażerów usiądzie przodem, a połowa tyłem do kierunku jazdy. Jednak jest to mało istotne, ponieważ zastosowanie drzwi po obu stronach znacznie zwiększyło ilość miejsc stojących kosztem siedzących.

Poza tymi różnicami Vario LF3/2 jest wykończony na takim samym wysokim poziomie jak prezentowane w zeszłym roku pojazdy oraz posiada te same elementy wykończenia wnętrza. Tradycyjne laminaty i uszczelki zastąpiły plastikowe osłony okien oraz wiele innych komponentów, znacznie poprawiających estetykę oraz usprawniające czyszczenie. Również z zewnątrz bardzo łatwo pomylić tramwaj dwukierunkowy z jednokierunkowym. Jedyną różnicą są dodatkowe czerwone lampy z przodu oraz pantograf znajdujący się na obu końcach pojazdu. Takie rozwiązanie może być w niektórych przypadkach konieczne, ponieważ na sieci trakcyjnej są czasami zabudowywane urządzenia do zmiany położenia zwrotnicy lub detekcji przejazdu tramwaju (zajętości toru), które były budowane z założeniem istnienia pantografu na pierwszym wagonie. Wobec tego konieczne jest zastosowanie dwóch odbieraków prądu na obu końcach składu.

Bez wątpienia tramwaje Vario LF 3/2 są ważnym przyczynkiem do rozwoju gamy pojazdów, które teraz dają pełny asortyment produktów w tym i tramwajów dwukierunkowych. Zarówno jakości pojazdu jak i jego przydatności możemy w Polscezazdrościć, ponieważ nie dorobiliśmy się jeszcze takich modernizacji w sektorze tramwajowym. Oby i u nas udało się osiągnąć taki poziom. Jednak kwestią sporną może być pytanie po co DP Ostrava zdecydowało się skonstruować pojazd dwukierunkowy, dwustronny, jak posiadane wcześniej takie konstrukcje (Tatra KT8D5), zostały przebudowane z dwukierunkowych na jednokierunkowe.

 

Tramwaj

VarioLF3/2

Długość (m)

30,1

Szerokość (m)

2,48

Waga pustego wagonu (t)

41,5

Prędkość maksymalna (km/h)

65

Miejsc siedzących

54+4

Miejsc stojących (8os/m2)

280

Udział niskiej podłogi

50%

Moc

750 kW

Prędkość max.

65 km/h

 

Czech Raildays 2008 wielu będzie wspominać jako wystawę kryzysową, gdzie jedynie DP Ostrava stanęło na wysokości zadania przedstawiając tramwaj będący premierą. Niestety w tym roku zabrakło trolejbusów czy tramwajów Inekon. Jednak zważywszy na zmiany na rynku w przyszłym roku możemy się spodziewać prezentacji tramwaju Škoda 15T. Czas pokaże czy producent wykorzysta tą okazję i czy Inekon zdecyduje się przedstawić kontrpropozycję.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Czechy
Czech Raildays
Czech Raildays 2008
Skoda
Inekon
SKD Trade
IGE CZ
Pragoimex
DP Ostrava
Vario
Vario LF3/2
T3
K2
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....