TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Vario LF plus i inne nowości tramwajowe z Czech Raildays 2010
Ryszard Piech - Opublikowano: 22.06.2010 11:27:04 1 komentarz
Vario LF plus i inne nowości tramwajowe z Czech Raildays 2010

Już tradycyjnie w czerwcu odbyły się targi Czech Raildays, gdzie oprócz pojazdów kolejowych swoje miejsce miały również prezentacje tramwajowe. Wzorem lat ubiegłych swoją nowość zaprezentowało TW Team, natomiast Škoda Transportation ponownie zadowoliła się jedynie stoiskiem. W tym roku brakowało również przedstawicieli firmy Inekon, co jest zapewne efektem braku nowych zamówień.

Vario LF plus

 

DP Ostrava od lat jest aktywnym podmiotem na rynku modernizacji oraz budowy nowych tramwajów. Dzięki dużym możliwościom jakie dają Ústřednídílny Martinov (Centralne warsztaty Martinów) przewoźnik posiada odpowiednie zasoby umożliwiające nie tylko gruntowne modernizacje tramwajów ale również ich budowę od podstaw. W zasadzie jedynie pudła powstają poza tymi zakładami. Efektem tych możliwości była współpraca z Inekon Trams obejmująca budowę nowych tramwajów Inekon Trio zarówno na rynki krajowe jak i zagraniczne. W DP Ostrava przeprowadzono również gruntowne modernizacje tramwajów dla Sofii. Jednak w późniejszym okresie nawiązała się szersza współpraca z TW Team, gdzie oprócz DP Ostrawa swój udział bierze Pragoimex, VKV Praha s.r.o. oraz KrnovskéOpravny a Strojírny s.r.o.. Efektem tej kooperacji była najpierw rodzina tramwajów Vario LF opisywana szerzej tutaj i tutaj. Pojazdy te powstawały częściowo w drodze modernizacji, choć z oryginalnych tramwajów pozostawały jedynie wózki oraz część kratownicy bazowego tramwaju T3 lub K2.

 

Rozwinięciem tej współpracy stała się rodzina tramwajów Vario LF plus, które choć bardzo podobne do wersji powstającej w drodze modernizacji, to jednak stanowią całkowicie nową konstrukcję. Premiera pierwszego tramwaju tej rodziny miała miejsce w zeszłym roku, również podczas Czech Raildays. Vario LF 2 plus choć z zewnątrz przypomina wersje podstawowe, to jednak różni się od pierwowzorów zastosowaniem nowych wózków, co pozwoliło na obniżenie wysokości podłogi nad wózkami. W tym roku premierę miał tramwaj jednoczłonowy Vario LF. Zgodnie z oczekiwaniami krótsza wersja jest konstrukcyjnie bardzo zbliżona do pierwszego prototypu i w zasadzie główne różnice to zastosowanie innego fotela motorniczego oraz siedzeń dla pasażerów. Zwłaszcza te drugie przywołują nieco uśmiechu, ponieważ są to dokładnie takie same siedzenia, jakie zostały zamontowane w prototypowym tramwaju Solaris Tramino. Z punktu widzenia pasażera siedzenia te nie są najlepsze, ponieważ twarde plastikowe oparcie zostało zaprojektowane pod kątem estetyki i nie posiada wgłębienia na środku na kręgosłup. Efektem tego są obolałe plecy nawet po krótkim czasie siedzenia. Podczas premiery Tramino padły stwierdzenia, iż półprzezroczysta tylnia część ma pozwolić na lepsze doświetlenie wnętrza światłem naturalnym, jednak w przypadku Tramino miało to bardzo ograniczony efekt. Dopiero w Vario LF widać zalety tego rozwiązania, ponieważ siedzenia tyłem do kierunku jazdy są znacznie wyżej i zasłaniają większą część okna. Być może dlatego wnętrze jest znacznie bardziej jasne, niż w przypadku zeszłorocznego Vario LF 2 plus, który miał tradycyjne siedzenia.

Drobne różnice w wyglądzie nie zdradzają głównych różnic pomiędzy Vario LF plus a Vario LF 2 plus. Otóż w przypadku LF2 montaż finalny odbywał się w DP Ostrawa z zastosowaniem wyposażenia trakcyjnego Cegelec, natomiast LF został zmontowany przez DP Plzen z zastosowaniem wyposażenia trakcyjnego firmy Škoda Transportation. Te różnice pokazują jak uniwersalnym projektem jest rodzina Vario.

Pojazdy miejskie w modelach

Pozostałe firmy ograniczyły się do prezentacji modeli lub samych folderów. Jak zwykle największym zawodem jest całkowity brak prezentacji jakiegokolwiek tramwaju Škoda Transportation. Pierwotnie blokował temu spór z Inekon Trams, jednak ten został ostatecznie zażegnany natomiast Škoda opracowała własny tramwaj, który nigdy nie miał premiery w Ostrawie. Bardzo miłym zaskoczeniem było stoisko firmy Bombardier, która zaprezentowała model tramwaju Flexity Outlook w wykonaniu dla hiszpańskiego miasta Alicante. Bardzo dużą ciekawostką był również model zaprezentowany na stoisku firmy Siemens. Model ten prezentuje pojazd Airval, czyli automatyczną kolejkę projektowaną do obsługi lotnisk. Pojazdy do poruszania się wykorzystują gumowe koła napędzane za pomocą silników elektrycznych, natomiast dwie szyny pośrodku służą do przekazywania energii o napięciu 750 V DC jak również jako biegun powrotny. Dodatkowo służą one do prowadzenia pojazdu po wyznaczonym torze jazdy. Pociąg może się składać z 1 do 6 wagonów, gdzie każdy z nich ma długość 11,2 metra, szerokość 2,8 metra i wysokość 3,6 metra. W jednym wagonie może się znajdować do 24 miejsc siedzących, jednak z racji krótkich relacji jaką pokonują pojazdy lotniskowe liczba miejsc może zostać znacznie ograniczona w celu zwiększenia pojemności taboru. Pojazdy mogą osiągać prędkość maksymalną 80 km/h.

Pomimo drobnych różnic w czeskim i polskim rynku tramwajowym widać pewne cechy wspólne. W obu krajach z racji ograniczonych środków inwestowano w modernizacje o różnym zakresie, co w ostateczności doprowadziło do budowy nowych tramwajów według starych wzorców. Oczywiście są również miasta inwestujące w całkowicie nowe konstrukcje. Podobnie jak w Polsce również w Czechach nie da się nakreślić jednego scenariusza postępowania, które doprowadziłoby do odnowy eksploatowanego taboru.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Czechy
Czech Raildays 2010
DP Ostrava
TW Team
DP Plzen
Vario
Vario LF+
VarioLF2+
Bombardier
Flexity Outlook
Siemens
Airval
  • andrzejh69 – 23.06.2010

    takie wario LF plus jest w sam raz na linie TŚ : 1,4,17,18,13,14, 26 gdzie obenie kursują pojedyńcze 105-tki

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....