TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Vario LF 2 plus – nowość z Czech
Ryszard Piech - Opublikowano: 23.06.2009 10:30:44 23 komentarze
Vario LF 2 plus – nowość z Czech

DP Ostrava jest bardzo aktywnym graczem na rynku tramwajowym i odgrywa ważną rolę w projekcie TW Team, którego dziełem jest rodzina tramwajów Vario LF. Rokrocznie podczas targów Czech Raildays są wystawiane nowości i choć w tym roku jedynym wystawionym tramwajem był ponownie przedstawiciel rodziny Vario, to jednak tym razem pojazd reprezentował nową generację tramwajów określanych jako Vario LF plus.

Rodzina Vario LF

O rodzinie tramwajów Vario LF pisaliśmy już dosyć szeroko na łamach InfoTram tutaj oraz tutaj. W zasadzie mogłoby się wydawać, że na ten temat zostało napisane wszystko. Jednak koncepcja tych pojazdów nadal jest rozwijana i do pojazdów jedno, dwu i trzyczłonowych ma w najbliższym czasie dołączyć jeszcze wariant czteroczłonowy, czyli Vario LF 4. W poniższej tabeli zostały zestawione dane techniczne całej rodziny Vario LF. Natomiast jako uzupełnienie poprzednich artykułów wypada nadmienić, że tramwaje te mają oprócz nowej aparatury trakcyjnej zamontowane nowoczesne silniki asynchroniczne TAM 1004 C/R prądu przemiennego o mocy 90 kW każdy, co daje tramwajowi znaczne przyspieszenie. Oprócz tego tramwaje są dostępne na rozstawy szyn 1000 mm, 1435 mm oraz 1524 mm, a aparatura trakcyjna umożliwia wykonanie na zasilanie 600 oraz 750 V DC.

Rodzina Vario LF dane techniczne

  

Vario LF

Vario LF 2

Vario LF 3

Vario LF 4

Ilość członów

1

2

3

4

Długość

15,1 m

22,6 m

30,1 m

37,6 m

Szerokość

2,48 m

2,48 m

2,48 m

2,48 m

Wysokość

3,185 m

3,185 m

3,185 m

3,185 m

Układ osi

Bo’Bo’

Bo’(Bo’)Bo’

Bo’(Bo’)(Bo’)Bo’

Bo’(Bo’)(2’)(Bo’)Bo’

Moc

4x90 kW

6x90 kW

8x90 kW

8x90 kW

Wysokość podłogi strefa niska / wysoka

350 / 860 mm

350 / 860 mm

350 / 860 mm

350 / 860 mm

Udział niskiej podłogi

36 %

43 %

50 %

61 %

Ilość m. siedz.

32

44

61

82

Ilość m stojących (8 os. / m2)

116

188

250

308

Masa tramwaju pustego

21,2 t

30 t

41,65 t

50,55 t

Masa tramwaju pełnego

31,56 t

46,24 t

63,42 t

77,85 t

Prędkość maksymalna

65 km/h

65 km/h

65 km/h

65 km/h

 

Vario LF plus

Patrząc na te dane można odnieść wrażenie, że już nic się nie da z tą konstrukcją zrobić –jednak nic bardziej mylnego, czemu zaprzeczyła prezentacja tramwaju Vario LF 2 plus podczas Czech Raildays 2009. Niby z pozoru to nadal Vario, jednak im bardziej się przyglądamy, tym więcej szczegółów widać. Generalnie cała koncepcja pozostaje niezmieniona, nawet ogólny kształt pudła włącznie z przodem jest taki sam. Jednak tym razem jest to już tramwaj całkowicie nowy, ponieważ jego konstrukcja uniemożliwia wykorzystanie starych komponentów. Pierwotna rodzina Vario wykorzystywała oryginalne pudła i wózki z tramwajów T3 lub K2, jednak zastosowane w wersji plus zmiany eliminują wykorzystanie najdroższych elementów, czyli wózków. Bowiem dla tej rodziny tramwajów zaprojektowano nowe wózki, które umożliwiają obniżenie podłogi nad nimi, o czym wspomnimy jeszcze w dalszej części artykułu. Prototypowy Vario LF 2 plus odróżnia się z zewnątrz bardzo atrakcyjnym sposobem malowania, który przyciąga uwagę. Drugie na co najpierw zwrócimy uwagę, to drzwi wejściowe o nowym wyglądzie, choć ich napęd pozostał taki sam jak w wersji tradycyjnej. Gdy już ochłoniemy i dotrze do nas, że mamy do czynienia z nietypowym tramwajem zauważymy zupełnie nowe osłony wózków, o znacznie bardziej atrakcyjnej stylistyce. Ta pozytywna zmiana była wywołana przez nowe wózki, które mają teraz ramę na zewnątrz zestawów kołowych (wózki z T3 mają ją wewnątrz).

 

Skoro już zauważyliśmy z zewnątrz, że mamy do czynienia z czymś nowym, więc nasze zaciekawienie może budzić jakie zmiany zostały poczynione wewnątrz. Prototypowy tramwaj odróżnia się dosyć znacząco wewnątrz od swojego pierwowzoru. Już na wstępie zauważymy, że wcześniejsze mało estetyczne pomarańczowe poręcze zostały zastąpione przez wersje z polerowanej stali nierdzewnej. Drugą zasadniczą zmianą jest nowy typ zastosowanych siedzeń, które oprócz znacznie nowocześniejszego wyglądu mają przyjemny czerwony kolor. Już same te zmiany dają pozytywny efekt, jednak to nie koniec. Dzięki zastosowaniu nowych wózków udało się obniżyć podłogę nad nimi aż o 21 cm, choć niestety tylko w przejściu, to mimo tego zastąpienie trzech stopni przez jeden wpływa bardzo pozytywnie na funkcjonalność. Dotąd bowiem pomiędzy częścią wysoką, a niską znajdowała się zabierająca dużo miejsca klatka schodowa, stanowiąca „wąskie gardło”przy wymianie pasażerów. Niestety rozwiązanie to ma również wadę w postaci utracenia płaskiej podłogi w efekcie czego typowy i praktyczny układ 2+1 nie da się odtworzyć. W związku z tym po lewej stronie patrząc w kierunku jazdy siedzenia są ustawione parami przodem do kierunku jazdy, natomiast po stronie prawej siedzenia ustawiono tyłem do ściany bocznej (bokiem do kierunku jazdy). Jest to rozwiązanie kompromisowe, które przynajmniej w warunkach targowych wydawało się spełniać w praktyce soje założenia. Siedzenia bokiem do kierunku jazdy ustawiono również nad środkowym wózkiem, który jest również silnikowym. Będąc przy silnikach warto nadmienić, że generacja „plus”ma otrzymywać słabsze o 10 kW silniki asynchroniczne prądu przemiennego TAM 1003 C/R.

Rodzina Vario LF plus dane techniczne

  

Vario LF

Vario LF 2

Vario LF 3

Vario LF 4

Ilość członów

1

2

3

4

Długość

15,1 m

22,6 m

30,1 m

37,6 m

Szerokość

2,48 m

2,48 m

2,48 m

2,48 m

Wysokość

3,185 m

3,185 m

3,185 m

3,185 m

Układ osi

Bo’Bo’

Bo’(Bo’)Bo’

Bo’(Bo’)(Bo’)Bo’

Bo’(Bo’)(2’)(Bo’)Bo’

Moc

4x80 kW

6x80 kW

8x80 kW

8x80 kW

Wysokość podłogi strefa niska / wysoka

350 / 650 mm

350 / 650 mm

350 / 650 mm

350 / 650 mm

Udział niskiej podłogi

36 %

43 %

50 %

61 %

Ilość m. siedz.

32

50

61

82

Ilość m stojących (8 os. / m2)

116

182

250

308

Masa tramwaju pustego

21,2 t

30 t

41,65 t

50,55 t

Masa tramwaju pełnego

31,56 t

46,24 t

63,42 t

77,85 t

Prędkość maksymalna

65 km/h

65 km/h

65 km/h

65 km/h

 

Jak można zauważyć rodzina tramwajów Vario LF ewoluuje z roku na rok i za każdym razem jest to konstrukcja na wysokim poziomie technicznym. Po latach przeprowadzania gruntowych modernizacji obecnie uczyniono krok w kierunku budowy całkowicie nowych tramwajów. Dzięki temu DP Ostrava zaczyna się wybijać na drugiego w Czechach producenta nowych tramwajów. Tramwaje rodziny Vario LF na pewno należą do ciekawych propozycji, choć po stronie kosztowej modernizacje wychodziły dosyć drogo, to jednak musimy pamiętać, że z pojazdu bazowego niewiele zostawało. Pytaniem jest na ile modernizacje te są opłacalne i czy aby w Polsce nie warto by rozważyć podobnego programu modernizacyjnego najliczniejszej serii tramwajów, czyli 105Na poprzez zabudowę na wózkach poddanych modernizacji nowego pudła z częścią niskopodłogową.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Czechy
DP Ostrava
TW Team
Vario
Vario LF
Vario LF plus
Vario LF2 plus
  • mamadoo – 24.06.2009

    Ciekawy ten tramwaj. Jeśli jego cena jest niższa od konstrukcji niskopdłogowych to, moim zdaniem, jest to świetna oferta dla miast w tej części Europy. Zastanawiające jest jednak to, że w Polsce konstrukcja stopiątki nie jest rozwijana w ten sposób - w Polsce z wyjątkiem 205Wras nie ma innej propozycji ekonomicznego tramwaj z częścią niskopodłgową. Może, w porównianiu z nowymi niskopodłogowcami, nie jest to taka wcale tania konstrukcja, a może samorządy w Polsce są na tyle konserwatywne, że decydują się wciąż na wysoką podłgę, jak na przykład Wrocław ze swoimi 204Wras czy Warszawa ze 123N.

  • JP – 24.06.2009

    Modernizowanie tych tatr T3 ma tyle sensu co kupowanie setnej już odmiany H9 w postacji Tramp II.

  • PraetoR – 24.06.2009

    @JP Jak kosztuje polowe tego co nowe Škody 15T dla Pragi, to dawa wiele sensu. Przeczytaj ponownie, to nie modernizacja, ale nowy tramwaj.

  • straphan – 24.06.2009

    @JP: a niby dlaczego?

  • R. Piech – 24.06.2009

    Oficjalnej ceny nie podano ale na pewno będzie nieco wyższa niż 205WrAs, ale z drugiej strony mniej więcej połowa 15T.

  • andrzejh69 – 24.06.2009

    Vario LF1 i LF2 koncepcyjnie to najlepsze tramawaje na śląsk: LF1 za 105-tki, i LF2 za 102-jki. Bardziej pojemnych tramwajów tu nie potrzeba, bo głównie pojedyńcze 105-tki kursują. Ale Ciekawe za ile jest ten LF1, na takie linie jak 17,18,13,14,31 to w sam raz. A LF2 na: 3,4,5,9,6,19,11,7,15,20,21,26,27, 21.Jeżeli ich długość i szerokośc odpowiada śląskim torowiskom to nic tylko brać.

  • PraetoR – 24.06.2009

    @andrzejh69 Przebudowa 2xT3 na LF1 kosztuje polowe tego co Škoda 14T. To 2xLF1+ nie bendzie kosztowalo wiencej jak polowe 15T...

  • andrzejh69 – 25.06.2009

    .. dzięki za odpowiedż, ale prosiłbym ściślej na polskie przeliczyć.. ile kosztuje przebudowa jednej T3 na LF1, chciałbym to porównać z modernizacją 105-tki jaką obecnie remontuje dla TŚ Łódź

  • PraetoR – 25.06.2009

    Porownanie cen tramwajow dla Czeskich miast w r. 2006 tutaj: http://www.ospea.cz/soubory/pdf/srovnani_tramvaji.pdf Vario LFR.E dla Olomuncu kosztowalo 14M CZK/2,4M PLN, dzisiaj to bydzie o troche wiencej. U tej przebudowy zostalo z T3 minimum, to myszle ze LF1+ niebydzie kosztowac o tyle wiencej jak LFR.E

  • PraetoR – 25.06.2009

    + http://www.ospea.cz/clanek.php?page=345

  • andrzej69 – 25.06.2009

    A ten Vario LFR.E to Vario LF1 czy Vario LF plus? Modernizacja 105-tki dla TŚ przez Łódź kosztuje 0,8 mln zł,

  • PraetoR – 26.06.2009

    LFR.E = LF1 - modernizacja T3, ale tak naprawde nic niezostalo z T3 LF.E = LF1 - nowy tramwaj, ale tak naprawde to same jak LFR.E LF1+ nowy jednoczlonkowy ktory jest tutaj opisany (LF1 maja 3 schody, LF1+ tylko 1 w czesczi wysokopodlogowej)

  • andrzejh69 – 26.06.2009

    a LF1+ ile teraz bedzie kosztować? Jakby kosztwoał do ok 2,0-2,5 mln to byłby cenowo konkurencyjny. Najtańszy całkowicie nowy niskopodłogowy, a właściwie nikowejściowy polski tramwaj, który jest 3 członowy (krótszych jako Lf czy LE nie ma) to Wras 205 za cenę ok 3,9 mln zł. Ale Wras 205 jest za bardzo pojemny na połowę śląskich linii (np 17,18, 13, 14), dlatego tani, jednoczłonowy tramwaj nikowejsciowy byłby tu wskazany.

  • R. Piech – 26.06.2009

    @andrzejh69, ja bym się tak nie rozpędzał ze zmniejszaniem składów tramwajowych. Tramwaj jest wtedy wydajny, kiedy przewozi dużo osób. Natomiast to, że kursują solówki nawet na głównych trasach to jest tylko i wyłącznie destrukcyjny wpływ KZK GOP zakładający, że z komunikacji zbiorowej korzysta jedynie element społeczny i osoby słabo zarabiające. Miałem niedawno wątpliwą przyjemność uczestniczenia w konferencji pod przewodnictwem KZK GOP, gdzie po wypowiedziach głowy tego związku zagraniczni goście byli wręcz przerażeni... . Ale mniejsza o to. Podstawowym tramwajem dla GOP powinien być przynajmniej odpowiednik Vario LF2, natomiast na głównych szlakach kursować przynajmniej odpowiedniki Vario LF3 z zaleceniem nawet LF 4. Dlaczego - ponieważ jedynym sposobem na przyciągnięcie pasażerów do komunikacji zbiorowej jest poprawa jej jakości. Już obecnie (z racji korków) tramwaj jest w wielu relacjach szybszy od auta, natomiast nadal szwankuje zbyt duże zatłoczenie w środku i mała ilość miejsc siedzących, czemu dłuższe tramwaje i układ siedzeń 2+1 by zapobiegły. Dodatkowo konieczne jest pozyskiwanie tramwajów niemożliwych do rozłączenia, żeby wykreślić tym "reformatorom" z KZK pomysły o zmniejszaniu składów. Przecież jak mam przepuszczać kolejne tramwaje przez 30 minut, to już wolę jechać autem, nawet gdybym miał te 15 minut szukać miejsca do zaparkowania!

  • PraetoR – 27.06.2009

    @R. Piech: LF1 kupuja czeskie miasta na zamiane T3. Zwykle jada zawsze 2xT3 (32m, przewozi duzo osob) i w nocy i o weekendach jedzie pojedynczo. Np. Olomouc kupil tez Astry/Trio, ale teraz zakupuje tylko Varia, bo to pozwoli miec dwa razy wiencej nizkopodlogowcow w miescie o weekendu. (Zwykle jada nowe Vario pospolem; w innych miastach, np. Liberec jedzie Vario i T3 - ludzi sie pomiesci wiele i koszt za nizka podloge niema taki wysoki)

  • andrzejh69 – 29.06.2009

    R Piech - pewnie że bym chciał na śląsku dłuższe tarmwaje, ale niestety aby nie zamkneli 17,18,13 do Siemianowic, 14 do Mysłowic to stawka za kurs na tych linaich nie moze być zbyt wysoka >7,0 zł za wz/km tak więc ratunkiem dla tych linii są pojedyńcze wozy. Lepiej solówka co 15 minut niż przegub co 20 czy 30 przecież. Więc lepiej jest prowadzić mniejszy tabor przy większej częstotliwości. To że KZKGOP jest komunikacyjnym dnem wszyscy wiemy i takei wypowiedzi jego władz (myślenie na poziomie lat 60) nas już (mieszkańców tego regionu) nie szokują. Mieszkam tu 40 lat i komunikacja zawsze tu była chyba najgorsza w Polsce (mam porównaie z Toruniem, Bydgoszczą, Trójmiastem, Słupskiem przez te lata.) Za czasów WPK przyjaz autobusu na przystanek wg rozkładu było takim szczęściem jak 5-tka w totolotku. Od lat mieszkańcy byli tu zmuszani do zakupu auta żeby mogli się przemieszczać w rozsądnym czasie, więc teraz się ma co dziwić że tak postzregają śląsko-dąbrowski zbior-kom.

  • straphan – 29.06.2009

    @andrzejh69: to moze lepiej zastanowic sie nad systemem naliczania stawek za wozokm w trakcji tramwajowej zamiast pokornego przyjmowania tego stanu rzeczy?

  • andrzejh69 – 30.06.2009

    straphan - Globalnie to masz rację, wiadomo że obecny system jest niesprawiedliwy. Ale nie mniej jaki on by bie był to na 13,17,18 i tak nie będzie więcej pasażarów nawet jakby były darmowe przejazdy dla wszystkich na tych liniach. Wiec uważam że pojedyńcze wagony LF na śląsku są potrzebne własnie na takie linie.

  • R. Piech – 30.06.2009

    @andrzejh69, odnośnie 17 i 18 raczej masz rację, tam faktycznie solówki są wystarczające. Jednak odnośnie 13 się nie zgodzę. Po doprowadzeniu torowiska do właściwego stanu, przedłużeniu o jeden przystanek za most w Siemianowicach i urządzeniu przystanku stycznego dla autobusów, to co 7,5 minuty i LF4 byłby zapchany! Wiem, że władze Siemianowic mocno zirytowało podejście KZK GOP odnośnie likwidacji 12-tki, jednak te wybryki innych miast to jest broń obusieczna. Wystarczy, że Katowice powiedzą jasno, że ich priorytetem w komunikacji jest tramwaj i domagają się likwidacji dublujących je linii autobusowych. Skoro związek przychyla się likwidacji tramwajów, to nie ma przeciwwskazań do likwidacji autobusów, zwłaszcza, że obok po całej trasie jedzie tramwaj... .

  • andrzejh69 – 30.06.2009

    R Piech - "przedłużeniu o jeden przystanek za most w Siemianowicach i urządzeniu przystanku stycznego dla autobusów, to co 7,5 minuty i LF4 byłby zapchany" - tu się z Tobą zgadzam w conajmniej 200% :))). ale póki co 13-tka konczy na placu Skargi. Wogole obawiam sie ze po wyborach moze byc innny prezydent Siemianowic i 13tka wtedy pojdzie pod nóż, więc póki co zostańmy przy LF1. A jakby tak wybudować linię przez Bytków do Michałkowic? Pomarzyć zawsze można,ale niestety w decyzjach budżetowych trzeba brać stan faktyczny - to na co nas stać dzisiaj.

  • R. Piech – 30.06.2009

    Realność realnością ale fakt, że od czasu zabudowy Placu Skargi przez stację benzynową ten naturalny punkt styczny (przesiadkowy) został zniszczony. Choć Katowice z odpowiednim uporem mogłyby zatrzymać wszystkie autobusy z kierunku Siemianowic na Alfredzie i wymusić przesiadki. Tutaj ciężko stwierdzić jakoby to rozwiązanie wymagało jakichś znacznych nakładów finansowych.

  • andrzejh69 – 01.07.2009

    No trochę nie rozumiem -"Katowice z odpowiednim uporem mogłyby zatrzymać wszystkie autobusy z kierunku Siemianowic na Alfredzie i wymusić przesiadki" - jak już to stowrzyć tam pętle dla autobusów i dalej tramwajem? Inaczej nikt z pasazerów jadących do Katowic nie będzie się tam przesiadał na tramwaj. Dużą głupotą była likwidacja 12 ale to juz inna bajka - trzeba było ją spróbować puścić na trasie Katowice pl Wolności - Alfdred- Ch. Pl Hutników, a za przystankiem telewizja zrobic nowy przystanek dla mieszkańców osiedla węzłowiec. Nakład byłby znikomy a sądzę ze duzo mieszkańców Węzłowca by wybrało to połaczenie do Katowic.

  • R. Piech – 01.07.2009

    Ten Alfred to tylko taki przykład jak poprzez politykę można kształtować przyszłość komunikacji. No bo jeżeli Katowice opowiedzą się jasno za tramwajem i zatrzymają wszystkie autobusy z Siemianowic na Alfredzie (punkt przesiadkowy), to po początkowej wojnie i pukaniu się w głowę ludzie zaczną naciskać władze Siemianowic na rozbudowę tramwaju. Zresztą jak udowodnił wczorajszy infantylny reportaż katowickiej TVP3 - nie stać nas na likwidację tramwaju. Otóż telewizja zrobiła wielkie halo, że na skrzyżowaniu w Bytkowie są jeszcze tory tramwajowe, a przejazd jest w fatalnym stanie. "Dociekliwy" reporter dotarł do Tramwajów Śląskich, gdzie usłyszał, że TŚ nie stać na wyjęcie tych torów, ponieważ musieliby odbudować to skrzyżowanie według widzimisię zarządcy drogi a na to spółki nie stać. No i teraz wniosek z tego reportażu (oczywiście reporter do tego nie doszedł) - nie było sensu zamykać tramwaju, bo teraz nikogo nie stać na remont tej drogi ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....