TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

TW 3000 wyprodukuje Vossloh i Alstom
Ryszard Piech - Opublikowano: 12.04.2011 12:36:32 3 komentarze
TW 3000 wyprodukuje Vossloh i Alstom

Hanowerskie przedsiębiorstwo komunikacyjne Uestra zawarło kontrakt na dostawę nowego taboru. Jednostki typu TW 3000 zostaną wyprodukowane przez Vossloh i Alstom na indywidualne zamówienie przewoźnika.

W piątek 8 kwietnia 2011 roku miało miejsce podpisanie umowy na dostawę 50 nowych kolejek miejskich dla hanowerskiego przedsiębiorstwa transportowego Uestra. W wyniku przeprowadzonego postępowania jako wykonawcę wyłoniono konsorcjum złożone z firm Vossloh Kiepe oraz Alstom Transport. Kontrakt obejmujący dostawę 50 składów kolejek miejskich typu TW 3000 opiewa na wartość 126 milionów €. Daje to cenę jednostkową 2,52 miliona €(według kursu NBP z dnia 11.04.2011 daje to nieco ponad 10 milionów złotych). Ogólnie cenę można uznać za wysoką jednak zważywszy, że mamy do czynienia z pojazdem budowanym faktycznie na zamówienie można ją uznać za rozsądną a biorąc pod uwagę kraj produkcji można ją wręcz uznać za okazję. Dostawy nowych składów mają się rozpocząć w 2013 roku, natomiast kontrakt zawiera również opcje na dodatkowe 96 pojazdów, które mogą zostać zakontraktowane w okresie od 2015 do 2025 roku. W 50 % zakup został dofinansowany dzięki środkom z Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), czyli Przedsiębiorstwa Transportowego Dolnej Saksonii, które jest spółką w całości zależną od landu Dolna Saksonia i odpowiada za transport szynowy w tym landzie. LNVG obsługuje własne linie kolejowe, jednak w przypadku inwestycji tramwajowej stała sie jedynie instytucją pośredniczącą w przekazaniu pieniędzy do przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Hanowerze noszące nazwę Uestra. Skrót ten wywodzi się z historycznej nazwy przedsiębiorstwa Überlandwerke und Straßenbahnen Hannover AG, jednak obecnie spółka nowi nazwę üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG.

Projekt TW3000 był rozwijany przez ostatnie kilka lat o czym szerzej informowaliśmy już w lipcu 2009 roku. Nowe składy zostaną wyprodukowane w konsorcjum firm Vossloh Kiepe GmbH, które będzie odpowiedzialne za wyposażenie trakcyjne i ogólne prowadzenie projektu, oraz Alstom Transport Deutschland GmbH, które będzie odpowiedzialne za część mechaniczną kontraktu. Poszczególne komponenty zostaną wytworzone w Düsseldorfie i Lipsku, natomiast montaż finalny odbędzie się w Salzgitter (zakład Alstom). Sześcioosiowe składy będą miały długość 25 metrów i możliwość do eksploatacji w trakcji ukrotnionej aż do trzech pojazdów. Nowe składy mają obsługiwać linie 3, 7 oraz 8, które już w 2009 roku zostały wyposażone w perony o wysokości 800 mm nad główką szyny. Ponieważ perony mają typową długość 68-70 metrów, natomiast w składzie potrójnym pociąg będzie miał 75 metrów długości, więc postanowiono tak rozplanować otwory drzwiowe aby mieściły się w granicach peronów, choć ogólnie skład będzie wystawał poza jego granice. W związku z tym w nowych składach zrezygnowano z zabudowy składanych stopni co pozwoliło na obniżenie ceny jednostkowej składu o około 15 %. Dodatkowo przyjęcie wysokich peronów jako standardowe znacznie ułatwia dostosowanie pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych czy osób z innym stopniem niepełnosprawności.

Powodem do zakupu nowej serii był postępujący wiek eksploatowanych obecnie składów serii TW 6000, które mając przeszło 40 lat eksploatacji za sobą zaczynają cierpieć na rosnące awarie, które prowadzą do zakłócenia w ruchu liniowym oraz do zwiększonych kosztów serwisowych powiązanych z większymi kosztami utrzymywania dodatkowej liczby pojazdów zapasowych. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż eksploatacja starych składów prowadzi do problemów z pozyskaniem części zamiennych. W związku z tym konieczne jest rozważenie dwóch opcji, gdzie pierwszą jest dokonanie modernizacji już istniejących składów z położeniem nacisku na wyeliminowanie nieprodukowanych już komponentów, natomiast drugą opcją jest zakup nowego taboru. Ważnym argumentem przemawiającym za zakupem nowych składów są obecne wymagania dotyczące przewozu osób niepełnosprawnych, które znacznie łatwiej wprowadzić w nowych składach, niż w już eksploatowanych, choć zastosowanie wysokich peronów znacznie ułatwia sprawę. Dla potrzeb zastąpienia serii TW 6000 Uestra potrzebuje kupić łącznie 146 składów do 2025 roku, co dokładnie odpowiada podpisanemu niedawno kontraktowi wraz z opcjami.

Uestra od lat postępuje w dosyć indywidualny sposób i zamawia pojazdy wykonane według własnego projektu. Choć powstałe w ten sposób wcześniejsze składy kolejek miejskich, czy też autobusy mogą budzić mieszane odczucia estetyczne, to jednak nie sposób odmówić im oryginalności. Nie inaczej jest i w przypadku nowej serii TW 3000, którą stylistycznie opracowało Büro PanikRuhdorfer Designpartner ze Stuttgartu. Jednak pomijając indywidualną stylistykę pojazdy z Hanoweru odznaczały się również względami praktycznymi jak chociażby charakterystyczne poszerzenie pudła ponad krawędzią peronową wykonane w celu zaoferowania większej przestrzeni we wnętrzu bez konieczności przebudowywania infrastruktury peronowej wykonanej dla węższych pojazdów. Ten trend jest kontynuowany w nowej serii pojazdów. Oprócz tego nowe tramwaje TW 3000 mają posiadać wiele innych nowoczesnych rozwiązań o których pisaliśmy we wcześniejszym artykule.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Uestra
Niemcy
Hanower
TW 3000
TW 6000
  • G. Madrjas – 14.04.2011

    No tak, teraz to TW6000 "awaryjne" i z "trudno dostępnymi częściami zamiennymi", a jak chciano je sprzedać do Warszawy to sytuację malowano trochę inaczej ;)

  • R. Piech – 14.04.2011

    @G. Madrjas; takie kwestie jak awaryjność i dostępność części są inaczej odbierane w Polsce a inaczej w Niemczech. Przykładowo w Niemczech koszt roboczogodziny jest czterokrotnie większy niż w Polsce, więc ogólna kalkulacja nowy kontra używany jest zupełnie inna. Druga kwestia czyli dostępności części zamiennych także przedstawia się inaczej w Polsce niż w Niemczech. Przykładowo w Niemczech zamawiasz te części u oficjalnego dostawcy, który albo stosuje duże stawki albo wymaga dostawy większej partii. Natomiast w Polsce jest wiele małych firm, które są w stanie dorobić nietypowe części za rozsądne pieniądze.

  • jatal – 14.04.2011

    Do innych "oryginalności" należy też zastosowany układ osi.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....