TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Trzy drogi budowy nowych tramwajów
Jacek Pudło - Opublikowano: 19.11.2013 11:49:39 9 komentarzy
Trzy drogi budowy nowych tramwajów
Nowe tramwaje produkowane są obecnie w Polsce przez Pesę, Solarisa oraz Modertrans. Przyszłość Protramu, który wykonywał tramwaje 204Wras i 205Wras dla MPK Wrocław, stoi pod znakiem zapytania, natomiast Newag testuje swój pierwszy tramwaj. Produkowane obecnie pojazdy przypisać można do 3 trendów konstrukcyjnych:niskokosztowy projekt budowy tramwaju wieloczłonowego nowa konstrukcja z wózkami o ograniczonym kącie skrętu nowa konstrukcja z wózkami skrętnymiTrend pierwszy to niskokosztowy projekt budowy tramwaju wieloczłonowego, bazującego częściowo na komponentach, technologii konstrukcji nadwozia i wózków tramwajów Konstal 105Na. W trend ten wpisują się tramwaje Protram 205Wras (26 szt.) oraz Moderus Beta (16 szt.). Należy nadmienić, iż podobną charakterystykę użytkową mają zmodernizowane tramwaje EU8N (27 szt.) wykonane przez MPK Kraków, krakowskie MAN/Duewag N8S-NF (12 szt.), gdańskie Duewagi (46 szt.), zmodernizowane przez montaż środkowego członu niskopodłogowego oraz łódzkie Duewagi (6 szt.).Główne zalety tych konstrukcji są następujące:niski koszt budowy względem zakupu tramwaju całkowicie niskopodłogowego wykorzystanie sprawdzonych podzespołów unifikacja części zamiennych z eksploatowanymi tramwajami 105NaWady:duży udział wysokiej podłogi niski komfort jazdy, wibracje i hałas w wyniku zastosowania przestarzałej konstrukcji wózków niższa estetyka niż w wypadku nowocześniejszych tramwajów w pełni niskopodłogowychTrend drugi to nowa konstrukcja niskopodłogowa, o ograniczonym kącie skrętu wózków. W trend ten wpisują się tramwaje Solaris Tramino (46 szt.) oraz Pesa Swing 120Na wraz ze starszym modelem 120N i pochodnymi (264 szt.).Główne zalety tych konstrukcji są następujące:w pełni niska podłoga minimalizacja liczby wózków dopracowanie pod kątem komfortu jazdy, emisji drgań oraz izolacji akustycznej nadwozia –ze względu na nową konstrukcję tramwaju, nie wykorzystującą starych rozwiązańWady:Względnie wysoka cena zakupu Duże naciski na osie spowodowane wysoką masą pojazdu, dużą długością i względnie niedużą liczbą osi Zwiększone zużycie torowisk na łukach toru Obniżony komfort jazdy na łukach toru –sztywne zachowanie pudła i poprzeczne zarzucanie, szczególnie członami skrajnymiTrend trzeci to nowa konstrukcja niskopodłogowa o wózkach w pełni skrętnych. W trend ten wpisują się tramwaje Pesa Twist (7 szt.) oraz Newag Nevelo (1 szt.). Dla porządku należałoby też wspomnieć o prototypie HCP Puma. Główne zalety tych konstrukcji są następujące:w pełni niska podłoga obniżone zużycie szyn na łukach podwyższony komfort jazdy w trakcie jazdy na łukach –korzystne wpisywanie się tramwaju w łuki toru obniżony nacisk jednostkowy na tor w wyniku zwiększonej liczby osiWady:większa komplikacja konstrukcja i cena zakupu większa liczba elementów podlegających zużyciu (dodatkowy, czwarty wózek, większa liczba osi)Na obecnym etapie duża liczba starych wagonów zmusza przedsiębiorstwa do modernizacji taboru i wprowadzania pojazdów z niewielkim udziałem niskiej podłogi. Większa funkcjonalność w pełni niskopodłogowych tramwajów decydować będzie jednak w przyszłości o ich przewadze nad konstrukcjami przejściowymi.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pesa
Solaris
Modertrans
Newag
  • Jan Polewka – 19.11.2013

    Protram powinien jeszcze raz zainwestowac w przerabianie 105Na na 405Kr

  • ks – 19.11.2013

    Power jak nic

  • k – 19.11.2013

    Dla kogo 405?nie ma na nie zapotrzebowania.

  • ogi – 20.11.2013

    405Kr był wyprodukowany na zlecenie MPK Kraków wraz z przekazaniem dokumentacji i praw do produkcji. To konstrukcja udana, codziennie obsługuje w Krakowie linię 4, ale raczej nie będzie rozwijana.

  • Locutus – 20.11.2013

    Wozki skretne ma jeszcze wersja Tramino (w koncu polski produkt, wiec mozna o nim wspomniec) dostarczona do Jeny...

  • Jacek Pudło – 21.11.2013

    Pisałem o tramwajach produkowanych w Polsce na polski rynek.

  • hunter – 21.11.2013

    Problem w tym, że tekst nie jest napisany o tramwajach produkowanych na polski rynek (a przynajmniej w tekście nie ma o tym ani słowa), a o tramwajach produkowanych w Polsce. Tak wiec uwaga Locutusa jest jak najbardziej na miejscu.

  • hunter – 21.11.2013

    Zresztą S100, którym zilustrowano tekst, tez nie został wyprodukowany na polski rynek - nawet lepiej: on nie został wyprodukowany na żaden z potencjalnych rynków.

  • – 21.11.2013

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....