TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Transtech MLRV01 dla Helsinek - szczegóły techniczne
Jacek Pudło - Opublikowano: 24.10.2012 15:01:34 3 komentarze
Transtech MLRV01 dla Helsinek - szczegóły techniczne

W grudniu 2010 r. Helsinki zamówiły w firmie Transtech 40 niskopodłogowych tramwajów MLRV01, z opcją na dalsze 90 sztuk. Pojazdy będą 3-członowe o długości 27,3 m i szerokości 2,4 m. Pudła zostaną osadzone na 4 skrętnych wózkach. Zamówienie opiewa na kwotę 113 mln euro. Pierwsze 2 prototypy mają być dostarczone w 2013 roku, a seryjne pojazdy –od 2015 roku.

O zamówieniu informowaliśmy już w InfoTram: tutaj i  tutaj.  

Warto jednak przybliżyć szczegóły techniczne powstającego pojazdu (którego stylizacja różni się dosyć istotnie na poszczególnych wizualizacjach). Podstawowym kooperantem fińskiej firmy Transtech, specjalizującej się dotychczas w produkcji wagonów kolejowych, został Voith, wkraczający w coraz szerszym zakresie na rynek napędów tramwajowych. Voith dostarczy do pojazdów kompletne wyposażenie elektryczne i mechaniczne –od pantografów po koła. Transtech wykona zaś nadwozia pudeł.

Do dostarczonych zespołów należą:

  • falowniki trakcyjne,
  • przekładnie,
  • silniki,
  • zestawy kołowe –osie i koła,
  • układ kontrolny pojazdu z systemem diagnostycznym.

Konstrukcja pojazdu łączyć będzie konwencjonalne wózki skrętne ze współczesną technologią niskopodłogową. Szczególną uwagę zwrócono na warunki klimatyczne i torowe w Helsinkach. Przykładowo, poprzez specjalne ukształtowanie dachu wyeliminowano gromadzenie się śniegu. 4 wózki skrętne umożliwiają lepsze wpisywanie się w ciasne łuki, a także zmniejszenie jednostkowego nacisku na oś i tym samym zużycia szyn.

Na napęd składają się 2 podwójne falowniki trakcyjne i 8 jednostek napędowych. Każdy falownik zasila dwie jednostki silnikowe. Dwa falowniki podwójnego zespołu trakcyjnego są zamontowane oddzielnie, co zapewnia wysoką niezawodność. Jeśli jeden z napędów ulegnie uszkodzeniu, eksploatacja może być kontynuowana bez żadnych ograniczeń.

W pełni odsprężynowana jednostka silnikowa jest zamocowana do wózka zewnętrznie i umożliwia obniżenie poziomu podłogi. Swobodnie skręcające wózki zapewniają wysoki komfort jazdy. Przekładnia stożkowa Voith KSH-217 jest w pełni odsprężynowana. Falowniki trakcyjne to Voith EmCon DI1000-5AR (produkt zastosowany również w tramwaju dla Shenyang) o mocy wyjściowej 2 x 180 kVA i szczytowej 2 x 400 kVA, niezbędnej do efektywnej eksploatacji tramwaju. Skrzynie falowników zabudowano na dachu środkowego członu, ponad wózkami.

Falownik Voith EmCon DI1000-5AR opracowano w najnowszej wersji technologii IGBT (z ulepszonym wskaźnikiem Power Cycle).  Stosy mocy są kompaktowe, o niskiej indukcyjności, z ulepszoną charakterystyką przełączania. Tranzystory posiadają wydajne rozpraszacze ciepła oraz obwód chłodzenia dla zwiększenia gęstości mocy. Kontrola pracy jest realizowana przez cyfrowy procesor sygnałowy (DSP) i wspomagana programowaniem w Matlab i Simulink. Proces kontroli pracy, realizowany przez oprogramowanie, pozwala zachować efektywność energetyczną. W trybie dynamicznym prowadzona jest kontrola poślizgu przy rozruchu i hamowaniu poprzez Voith Traction Control Unit (TCU), co optymalizuje wykorzystanie przyczepności. Do obsługi urządzeń przygotowano specjalistyczne narzędzie na komputery PC, umożliwiające nastawianie parametrów, konfigurację oprogramowania i analizę błędów pracy. Wszystkie podzespoły umieszczono w lekkiej, wytrzymałej obudowie, spełniającej wysokie klasy bezpieczeństwa.

Silniki trakcyjne mają moc 65 kW każdy. Maksymalny nacisk na oś wynosi 7750 kg, minimalny promień łuku –15 m.

Napęd tramwaju na wszystkie osie, połączony z systemem eliminacji poślizgu, zapewnia dobre osiągi trakcyjne w każdych warunkach eksploatacji –szczególnie w warunkach zimowych (oblodzenie, śnieg). Wysoka efektywność energetyczna pojazdu jest uzyskana poprzez niski opór toczenia podczas jazdy z wybiegu oraz odzysk energii hamowania, zwracanej do sieci napowietrznej. Jeśli zwrot energii do sieci nie jest możliwy, to prąd elektryczny jest przesyłany do zasobnika cieplnego celem późniejszego ogrzania pojazdu.

Tab. 1. Dane techniczne tramwaju Transtech MLRV01.

Parametr

Wartość

Rozstaw toru

1000 mm

Układ wózków

(Bo’)+(Bo’Bo’)+(Bo’)

Masa

40,8 t

Prędkość maksymalna

80 km/h

Maksymalna moc napędu

675 kW

Długość

27,3 m

 

Prospekt pojazdu.

Szczegółowe informacje o projekcie.

Schematyczny, trójwymiarowy przekrój konstrukcyjny.

Falowniki Voith EmCon.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Voith
Transtech
Helsinki
Finlandia
  • YTET – 25.10.2012

    Czy to konsorcjum (albo sam transtech) próbowało gdzieś startować w przetargach czy jest to pojedynczy epizod?

  • JP – 25.10.2012

    Jak na razie to pojedynczy. Finlandia nie jest zbyt ekspansywna.

  • Jacek Pudło – 26.11.2012

    W ramach sprostowania - silniki są produkcji VEM Sachsenwerk.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....