TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje wrócą do Lozanny
Ryszard Piech - Opublikowano: 03.10.2011 11:06:00 4 komentarze
Tramwaje wrócą do Lozanny

Choć Szwajcaria uchodzi za wzór w zakresie koordynacji transportu zbiorowego, to jednak nadal pozostaje wiele do udoskonalenia. Jednym z takich przykładów jest planowany powrót tramwajów w Lozannie.

Lozanna za sprawą pierwszego w Szwajcarii metra zagościła już na łamach infotram.pl, jednak dzięki niedawnemu zaakceptowaniu do realizacji pierwszej linii tramwajowej ponownie trafia na czołówkę. Jak już na wstępie zostało zapisane Szwajcaria uchodzi obecnie za kraj wzorcowego skoordynowania transportu publicznego i to wszelkich gałęzi, jednak na przestrzeni dziejów kraj ten miał również kilka \'wpadek\'. Jedną z takich jest kwestia tramwajów w Lozannie, które zostały zainaugurowane w 1896 roku, natomiast przed uruchomieniem systemu należało wybudować stosowną elektrownię. Tramwaje rozwijały się, jednak w 1929 roku miała miejsce prezentacja pierwszego trolejbusu, natomiast regularne przewozy uruchomiono w 1931 roku. Pod tym względem Lozanna była jednym z pionierów w tej technologii oraz pierwszym tego typu przedsiębiorstwem w Szwajcarii. W związku z pojawieniem się trolejbusów zbliżał się kres prosperity dla tramwajów, które największy zasięg miały w 1933 roku osiągając długość 66 km. Największy proces zastępowania miał miejsce w latach 1938-39, kiedy zamknięto 5 tras tramwajowych, jednak w szczątkowej formie tramwaje pozostały do 1964 roku, kiedy zostały ostatecznie zlikwidowane.

Niestety decyzja o likwidacji tramwajów szybko dała o siebie znać i od dłuższego czasu rozważano jak zaradzić sytuacji. Pomimo faktu, iż miasto liczy około 250 tysięcy mieszkańców, to pierwsze próby rozwiązania problemu zakładały utopijną budowę metra. To patrząc na inne miasta które zlikwidowały oryginalny tramwaj jest w sumie schematem, gdzie u władzy nadal znajdowały się osoby niegdyś likwidujące ten środek transportu, a jego powrót można zawdzięczać jedynie zmianie pokoleniowej, co też jest dobrym przykładem na to aby unikać tworzenia \'dożywotnich posad\'. Niestety Lozanna z racji średniej wielkości populacji nigdy nie uzasadniała budowy pełnowymiarowego systemu metra, co zaowocowało pójściem w stronę znanych z sąsiednich Niemiec systemów typu \'kolejka miejska\'. Dzięki stanowczo niższym kosztom budowy projekt linii M1 udało się zrealizować w 1991 roku. Linia o długości 7,8 km łączy dworzec SBB Flon z innym dworcem w pobliskim Renens. Linia jest w pełni wydzielona z priorytetem na skrzyżowaniach i choć bardziej formalnie jest tramwajem, to jednak z racji politycznych nazywa się metrem. Druga linia, tym razem automatycznego metra VAL (bazujące na francuskich rozwiązaniach) została otwarta dopiero w 2008 roku. Linia M2 ma 5,9 km długości i częściowo wykorzystuje dawne tunele po kolejkach linowo-terenowych formalnie stała się pierwszą linią metra w Szwajcarii.

  

Niestety realizacja linii M2 okazała się bardzo kosztowna i czasochłonna, natomiast dzięki koordynacji systemu z transportu zbiorowego korzysta coraz więcej szwajcarów. W związku z tym potrzeba bardziej wydajnych ekonomicznie rozwiązań, które coraz częściej oznaczają budowę tramwaju. Ponieważ Lozanna leży we francuskojęzycznej części Szwajcarii, więc i nowoczesnych rozwiązań poszukuje się w tym kraju, czego efektem była budowa pierwszego metra typu VAL w Szwajcarii. Jednak najnowszym przykładem tej zależności będą nowe tramwaje, których pierwsza linia otrzyma oznaczenie T1 (typowo francuskie rozwiązanie). W dniu 16 września oficjalnie ogłoszono, iż zaaprobowano do realizacji pierwszą linię tramwajową, która połączy dworzec Flon z dworcem Renens. Choć obie końcówki są tożsame z linią M1, to jednak trasa tramwaju będzie zupełnie inna od metra. Linia ma mieć nieco ponad 4 km długości i 10 przystanków. Na jej budowę i eksploatację przyznano TL 50 letnią koncesję, której ważność rozpocznie się pierwszego stycznia 2012 roku. Ostateczne plany budowy mają zostać przedstawione do końca 2013 roku, natomiast budowa ma ruszyć do końca 2016 roku z planowaną inauguracją ruchu w dniu 31 grudnia 2018 roku. Dofinansowanie z budżetu federalnego wynosi 74 miliony franków szwajcarskich, które stanowią 40 % kosztów inwestycji. Patrząc na ten projekt warto zauważyć, iż choć inwestycja jest daleka od realizacji, to już zwraca się szczególną uwagę na kwestie funkcjonalne wyposażenia przystanków, małą architekturę oraz odpowiednie otoczenie, które mają \'humanizować\' miasto. Na ten aspekt inwestycji w Polsce zazwyczaj zwraca się niewiele uwagi.

  

Lozanna to kolejny przykład z dużej liczby miast, które po zlikwidowaniu oryginalnego systemu tramwajowego powracają do tego środka transportu. Aczkolwiek można by te grono nieco zacieśnić wpisując Lozannę na listę miast, które najpierw błędnie zlikwidowały tramwaj, później równie błędnie chciały iść drogą metra by ostatecznie powrócić do budowy systemu tramwajowego. Bowiem w dalszych planach linia T1 miałaby zostać wydłużona, natomiast nowa linia T2 na swoim przedłużeniu może zastąpić rozważaną linię metra M3. Tak więc wszystko wskazuje na to, że tramwaje powrócą do Lozanny z wielką klasą.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
tramwaj
Szwajcaria
Lozanna
metro
VAL
  • Combino – 06.10.2011

    Czy czasem ktoś się za bardzo nie rozpędził z tą wizką?Ja wiem,że na kolei w Szwajcarii jest ruch lewostronny,ale na sieciach tramwajowych już nie :) I sam tramwaj mnie intryguje... czy to czasem nie najaktualniejsza wersja przyszłego Urbosa prod. zakładów w Vevey?

  • Krispolo – 06.10.2011

    Najważniejsze, że kolejne zachodnie miasto planuje powrót tramwajów. To świadczy o bardzo rozsądnym podejściu do spraw komunikacji miejskiej.

  • R. Piech – 06.10.2011

    @Combino; nie przykładałbym większej wagi do wizualki. Ogólnie nic na tramwaju nie wskazuje kierunku ruchu, jedynie sugeruje, że jest to pojazd dwukierunkowy, dwustronny, co niejako na tak krótkiej trasie ma sens. Natomiast sam pantograf równie dobrze może być z tyłu i "pod włos", wszak takie rozwiązanie było modne z 5-10 lat temu. Odnośnie samego kształtu, to ja tu widzę łudzące podobieństwo do Citadisów Alstomu - tych bardziej klasycznych serii 301, tylko bez krótkiego członu środkowego. Zresztą przyglądając się dokładniej widać, że konstrukcyjnie takie rozwiązanie jest niemożliwe do wykonania - bez wózka środkowego to się poprostu "załamie" natomiast wstawienie choćby takiego ze Skody For City wymagałoby małych okienek przed drzwiami. Tak więc wizualki swoje a życie swoje, wszak według wizualizacji w nowej zajezdni tramwajowej w Poznaniu miałyby stacjonować głowice napędowe z TGV a na ŚKR miałyby kursować tramwaje ;)

  • podróżny – 10.10.2011

    Bardzo piękna aluzja do gliwickiego Franka tramwajarza - wielkie dzięki autorowi tekstu! :))

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....