TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Zurychu
Ryszard Piech - Opublikowano: 24.02.2009 16:35:44
Tramwaje w Zurychu

Szwajcaria w przeciwieństwie do innych otaczających ją krajów nie zdecydowała się na masową likwidację sieci tramwajowych bądź zastępowania jej drogimi liniami metra. Dzięki temu szereg miast ma obecnie niemal wzorcowe systemy tramwajowe, a jednym z takich jest Zurych, który przybliżymy w niniejszym artykule.

Historia

Podobnie jak w innych miastach również w Zurychu (niemiecka pisownia Zürich) o pozwolenie na budowę tramwajów starał się szereg przedsiębiorstw. Różne projekty wystosowywano już od lat 1860-tych, jednak dopiero w 1882 roku otwarto pierwszą linię tramwajową w mieście, oczywiście tramwaju konnego. Obecna sieć tramwajowa była budowana przez szereg prywatnych przedsiębiorstw, które stosowały różne rozstawy szyn. Pierwsza linia była normalnotorowa, jednak większość pozostałych została wybudowana z metrowym rozstawem szyn, który ostatecznie zdominował całą sieć. Podobnie jak w innych miastach tego okresu również Zurych rozpoczął skupowanie poszczególnych firm tramwajowych przez miejskie przedsiębiorstwo tramwajowe Städtische Strassenbahn Zürich (StStZ). Proces ten trwał od 1896 do 1931 roku. Jednak dwie linie pozostały nadal w odrębnym zarządzie. Są to Forchbahn (FB) oraz Bremgarten Dietikon Wohlen Meisterschwanden (BDWM).

Miejski przewoźnik StStZ od lat 1930-tych rozpoczął modernizację sieci wraz z wprowadzeniem standardowego szwajcarskiego tramwaju. Mimo tego w latach 1931 –1967 zamknięto pięć linii tramwajowych, z czego jedna z nich została przywrócona w 1986 roku (choć nieco inną trasą), a druga ma zostać przywrócona, jednak na chwilę obecną nie ma konkretnych dat kiedy miałoby to nastąpić. W 1950 roku StStZ zostało przemianowane na Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) i pod tą formą funkcjonuje po dziś dzień. Miasto nie ominęła w latach 1960-tych idea zastąpienia tramwajów poprzez system premetra, jednak obowiązkowe w Szwajcarii referendum rozwiało wszelakie wątpliwości i dało odpowiedź czego chcą mieszkańcy. Podobny projekt stworzenia tym razem metra zgłoszony w latach 1970-tych również został odrzucony.

W efekcie tego w latach 1980-tych rozpoczęto wdrażanie programu określanego obecnie mianem modelu Zuryskiego (Zürich model), który pozwolił na zachowanie dużego udziału tramwaju w przewozach miejskich. Model ten składał się z trzech założeń. Po pierwsze gęsta siatka linii oferująca wiele bezpośrednich połączeń z krótkimi odstępami między następującymi tramwajami. Drugim założeniem jest wysoki priorytet dla tramwaju na skrzyżowaniach, natomiast trzecie nieco sprzeczne z drugim to osiągnięcie minimalnego wpływu na ruch uliczny.

Tramwaje obecnie

Dzięki tym założeniom udało się utrzymać wysoki udział tramwajów w przewozach miejskich. Na dzień dzisiejszy VBZ eksploatuje 13 linii tramwajowych ponumerowanych od 2 do 11 oraz 13 i 14. Oprócz tego istnieją linie kolejki linowo-terenowej numer 23 i 24, jak również kolej zębata numer 25. Tramwajem są również linie S17 i S18, jednak są to odrębne spółki, stąd w niniejszym artykule zostaną pominięte. Na liniach tramwajowych kursuje dosyć zróżnicowany wiekowo zestaw pojazdów, które jednak są utrzymywane w nienagannym stanie technicznym. Wielokrotnie wycofane pojazdy trafiały na inne sieci wąskotorowe, przy czym głównie do chorwackiego miasta Zagrzeb, jednak i tam wraz z dostawami nowych tramwajów są one wycofywane. W 2006 roku miasto pożegnało ostatni liniowy tramwaj typu Be4/4. W eksploatacji pozostało jeszcze 90 tramwajów typu Be 4/6 (przegubowe, sześcioosiowe), z czego część jest bez kabiny motorniczego jako doczepy czynne. Czasami kursują one z doczepami biernymi typu B4.

Jednak najliczniej reprezentowaną serią jest Tram 2000. Pierwszy tramwaj tego typu został dostarczony w 1976 roku. Pojazdy te mają po trzy wózki, z czego dwa skrajne napędowe, natomiast środkowy jest toczny, stąd oznaczenie Be 4/6. Tramwaje są jednokierunkowe, jednostronne, z czego część ma kabiny motorniczego, natomiast część jest ich pozbawiona i działa na zasadzie doczepy czynnej. Pierwsza partia 60 pojazdów została dostarczona do 1978 roku i była produkowana przez SWS z wózkami SIG oraz aparaturą trakcyjną BBC. Druga seria była dostarczana w latach 1985-87 i obejmowała dostawę 53 tramwajów Be4/6 oraz 20 czteroosiowych doczep czynnych typu Be 2/4 (jeden wózek napędny). Z racji zamknięcia działalności przez SWS część mechaniczną dostarczył Schindler. Ostatnia dostawa tramwajów Tram 2000 miała miejsce w latach 1991-92 i obejmowała dostawę 36 tramwajów zarówno z kabiną motorniczego jak i bez niej. Tramwaje te różniły się zastosowaniem trójfazowych silników asynchronicznych prądu przemiennego zamiast wariantu s silnikiem na prąd stały. Z racji swojego młodego wieku w roku 2001 wyposażono jeden tramwaj z najnowszej serii w środkowy człon niskopodłogowy zmieniając go w Be 4/8. Po udanej eksploatacji prototypu przebudowa 22 tramwajów najnowszej serii odbyła się w latach 2004-2005. W efekcie tego przewoźnik posiada 98 tramwajów Be 4/4, 15 doczep czynnych Be 4/6, 35 doczep czynnych Be 2/4 oraz 22 tramwaje Be4/8 z częścią niskiej podłogi.

Najnowszym nabytkiem taborowym są tramwaje generacji Cobra, które z racji szeregu wprowadzonych innowacji przez długie lata cierpiały na opóźnienia w dostawach oraz okazały się być kosztownym zakupem. Powodem do zrodzenia tramwajów Cobra stała się specyfika sieci tramwajowej w Zurychu, która oprócz wąskiego toru cechuje się występowaniem dużej ilości ciasnych łuków oraz stromych podjazdów. To wszystko komplikuje sprawę, gdy chcemy wprowadzić pojazd całkowicie niskopodłogowy. Ponieważ Zurych był wiodącym miastem pod względem komunikacji tramwajowej, więc już na początku lat 1990-tych poszukiwano stosownego pojazdu. W 1992 roku konsorcjum firm produkujących tabor zaprezentowało koncepcyjny pojazd, który mógł sprostać oczekiwaniom miasta. Innowacyjny projekt zakładał zastosowanie konstrukcji wieloczłonowej (wówczas mało znanej), jednak w nieco innym wykonaniu. Tramwaj został podzielony na człony nieparzyste (wózkowe) oraz parzyste (wiszące). Człony te miały zostać wykonane z tworzyw sztucznych, jednak z racji braku doświadczenia z tym materiałem seryjne mają je wykonane z aluminium.

Jednak innowacją było zrezygnowanie z tradycyjnych stałych wózków na rzecz niezależnych kół powiązanych ze sobą drążkami reakcyjnymi, przez co skręcają one w zakręcie. Dzięki temu udało się osiągnąć spokojność biegu porównywalną z tradycyjnymi tramwajami wózkowymi przy zachowaniu niskiej podłogi i modułowości konstrukcji. Silniki napędzają dwa koła w wózku po jednej jego stronie. W członach z drzwiami wejściowymi w środku napęd odbywa się jedynie na lewy wózek patrząc w kierunku jazdy, natomiast w członach bez drzwi w środku napędzane są obie strony. Tramwaje Cobra zostały opracowane przez firmy SIG (wózki i zestaw napędowy), ABB (wyposażenie trakcyjne) oraz Schindler (pudła). Jednak niedługo po rozpoczęciu prac firmy ABB i Schindler stały się częścią koncernu Bombardier natomiast SIG częścią koncernu Alstom, co jedynie skomplikowało relacje. Prototypową serię sześciu tramwajów zamówił Zurych i zostały one dostarczone w 2001 roku. Niestety z racji awarii w układzie napędowym zostały bardzo szybko wycofane z ruchu. Problemem okazał się również poziom emitowanego hałasu. Po wprowadzonych poprawkach tramwaje ruszyły ponownie w 2002 roku. Wraz z ujawnieniem wydawałoby się niewiele powiązanej z tramwajami Cobra wadzie fabrycznej w tramwajach Combino, okazało się, że należy dokonać poprawek w konstrukcji pudła także tramwajów Cobra. Zdecydowano się wówczas dodać do pojazdów klimatyzację. Po wyeliminowaniu wszystkich problemów VBZ zdecydowało się zamówić 68 seryjnych (z opcją na 35 dodatkowych) tramwajów Cobra, które są dostarczane od 2005 roku i kursują bez większych problemów. Dostawy mają zostać zakończone w 2010 roku, dzięki czemu mają zostać wyeliminowane wszystkie tramwaje sprzed serii Tram 2000.

Plany rozwojowe

Na chwilę obecną realizowany jest projekt budowy trzech nowych linii określanych mianem Stadtbahn Glattal. Linie te są budowane i będą własnością spółki Vekehrsbetriebe Glattal (VBG). Linia tramwajowa obsługująca ten rejon została wybudowana w 1908 roku, lecz już w 1931 została zastąpiona poprzez połączenie autobusowe. Jednak po II Wojnie światowej rejon Glattal przeżył masowy wzrost ilości mieszkańców oraz rozwój przemysłu, zwłaszcza po otwarciu w 1953 roku lotniska niedaleko Kloten. Rejon ten bardzo szybko otrzymał sieć S-Bahn, jednak kolej nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb przewozowych regionu, stąd zdecydowano się na budowę nowej linii tramwajowej. Faza 1A tego projektu została zrealizowana do 2006 roku i zakładała budowę odcinka Messe - Auzelg.  Na trasie tej kursuje linia tramwajowa numer 11. Faza 1B została zakończona w 2008 roku i obejmowała odcinek do lotniska w Zurychu przez Opfikon i Glattburg. Odcinek ten jest obsługiwany przez przedłużoną linię numer 10. W fazie drugiej linia z fazy 1A zostanie przedłużona z Auzelg przez Wallisellen do dworca Stettbach w Dübendorf. Faza ta ma zostać zakończona w 2010 roku i ma oznaczać wprowadzenie nowej linii numer 12.

W dalszych planach znajduje się linia określana jako Ringbahn Hardwald, która połączyłaby obecną końcówkę przy lotnisku przez Kloten, Bassersdorf z Dübendorf. Powstała by w ten sposób linia okrężna. Jej budowa jest określana jako priorytetowa, jednak na chwilę obecną brak jest ram czasowych jej realizacji.

 

Szwajcaria to wyjątkowy kraj nie tylko w świetle wąskotorówek. Kraj wymagający referendum dla większości inwestycji już niejednokrotnie pokazał jak bardzo mieszkańcy są przywiązani do tramwajów. Próby likwidacji tego środka transportu w Zurychu nie dały skutków i pozwoliły wytworzyć nową koncepcję współczesnego systemu tramwajowego bazującego na zasadach PCC. Podobnie postąpiono w Bazylei, gdzie mieszkańcy mając do wyboru budowę pierwszej linii metra lub za tą samą kwotę unowocześnienia na całej sieci tramwajowej wybrali modernizację tramwajów. Natomiast jak wygląda ta problematyka w Polsce, a już tym bardziej w GOP widzimy sami. Swoją drogą ciekawe, jakie rezultaty przyniosłyby referenda w Polsce.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Szwajcaria
Zurych
Tram2000
Be4/6
Be4/8
Be2/4
B4
Cobra
Bombardier
Alstom
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....