TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Poczdamie
Ryszard Piech - Opublikowano: 26.09.2011 16:52:03 8 komentarzy
Tramwaje w Poczdamie

Fakt nadania pierwszemu tramwajowi Variobahn zakupionemu przez Poczdam imienia partnerskiego miasta Opola skłania do przybliżenia się systemowi transportowemu tego miasta.

Położone około 30 km od Berlina miasto Poczdam liczy nieco ponad 150 tysięcy obywateli i jest stolicą Landu Brandenburgia. Dzięki swojemu położeniu posiada bardzo dobre połączenia kolejowe, w tym i linię S-Bahn Berlin, jednak w samym mieście podstawą systemu transportowego jest tramwaj. Z racji ważnej roli jaką miasto pełniło w historii nie będzie zbyt odkrywczym stwierdzenie, iż najpierw na ulicach miasta zadomowiły się tramwaje konne. W sumie nic w tym dziwnego, ponieważ pierwsze poważne rozmowy w tej sprawie miały miejsce już w 1865 roku podczas gdy pierwszy tramwaj elektryczny został zaprezentowany w pobliskim Berlinie dopiero w 1879 roku, jednak od czasu pierwszych rozmów do wdrożenia projektu do realizacji minęło trochę czasu i w efekcie tego tramwaje konne ruszyły w Poczdamie w 1880 roku. Gdyby odczekano jeszcze kilka lat zapewne system powstałby już jako elektryczny, jednak zrządzenie losu chciało inaczej. O tym jak bardzo przełomowym rozwiązaniem okazał się tramwaj elektryczny może świadczyć fakt, iż już w 1899 roku w Poczdamie rozpoczęto rozważanie nad zastąpieniem napędu konnego. Tramwaj elektryczny był szybszy, cichszy oraz nie emitował nieprzyjemnych zapachów oraz nie zanieczyszczał ulic odchodami. Niestety z przyczyn przyznania koncesji na 25 letnie eksploatowanie tramwajów konnych, dużych nakładów na inwestycje oraz fakt istnienia pobliskiego obserwatorium, któremu zakłócenia elektromagnetyczne mogłyby uniemożliwić pracę projekt elektryfikacji znacznie się opóźnił. Dopiero w1904 roku tramwaje konne zostały wykupione z rąk prywatnych przez miasto, co pozwoliło na rozpoczęcie szerokiego programu modernizacji i elektryfikacji systemu. Dzięki temu w 1907 roku rozpoczęto eksploatację tramwajów elektrycznych i ostatecznie zakończono erę pojazdów ciągniętych końmi. Kolejne lata przynosiły dostosowywanie systemu do ciągle zmieniających się warunków, natomiast okres istnienia NRD przyczynił się jedynie do ugruntowania pozycji tego środka transportu w mieście. Dużym krokiem wprzód była decyzja o rozpoczęci eksploatacji tramwajów Tatra KT4D, które pozwoliły na zastąpienie różnorodnej floty lokalnie produkowanych dwuosiowych wagonów. Pierwsze dwa prototypy odbyły testy w 1974 roku i zostały bardzo dobrze przyjęte przez lokalne przedsiębiorstwo transportowe. Dostawy seryjne trwały od 1977 roku i w pewnym okresie ten typ taboru stanowił przeważającą większość eksploatowanych pojazdów. Paradoksalnie po zjednoczeniu Niemiec dla tramwajów nastał czas prosperity, gdzie dzięki dużym środkom z zachodu można było modernizować i rozwijać układ torowy jak również sam tabor. W taki sposób gruntownie zmodernizowano 85 tramwajów Tatra KT4D, które dopiero w przyszłym roku zostaną wycofane z eksploatacji.

Aktualnie sieć tramwajowa w Poczdamie jest obsługiwana przez Verkehrsbetrieb Podsdam GmbH (ViP), czyli mówiąc po polski Przedsiębiorstwo transportowe miasta Poczdam sp. z o. o.. System o standardowym rozstawie szyn ma 28,9 km długości i jest obsługiwany za pomocą 5 stałych oraz dwóch szczytowych linii. Torowiska są w większości wydzielone, jedynie w centrum miasta znajdują się trasy w jezdni. Aktualny tabor przewoźnika składa się z trzech serii przy czym najstarsze to 37 gruntownie zmodernizowanych tramwajów Tatra KT4Dm. Według pierwotnych planów całą flotę miało zastąpić 48 tramwajów Combino, jednak podczas realizacji zamówienia wyszły na jaw problemy konstrukcyjne z tą serią w efekcie czego przewoźnik odebrał jedynie bazowe zamówienie na 16 pojazdów seryjnych rezygnując przy tym z realizacji opcji. Ponieważ wszystkie wyprodukowane dotąd tramwaje musiały przejść czasochłonny proces usuwania wad, więc w ramach rekompensaty ViP zakupiło w 2009 roku prototypowy tramwaj Combino za przysłowiowe 1€. Tramwaj ten znacznie różni się od seryjnych, ponieważ miał pokazywać modułowość Combino i dlatego trzy człony odpowiadały typowym tramwajom wieloprzegubowym, natomiast na drugim końcu zastosowano jeden człon z wózkiem skrętnym, czyli bardziej tradycyjne rozwiązanie. Ostatecznie seryjne dostawy obejmowały jedynie tramwaje wieloprzegubowe, natomiast w wariancie klasycznym z wózkami skrętnymi nie powstał żaden pojazd. W efekcie tego zamieszania znacznie wydłużył się czas eksploatacji tramwajów Tatra i dopiero w styczniu 2009 roku ViP zamówiło w Stadler Pankow dostawę 10 tramwajów Varriobahn za 25 milionów €, natomiast opcjonalne zamówienie dotyczy dostawy jeszcze 8 wagonów za 20 milionów €. Ponieważ jeden pięcioczłonowy Variobahn może zastąpić dwa KT4Dm, więc bazowe zamówienie pozwoli zastąpić 20 Tatr, natomiast opcjonalne kolejne 16, w wyniku czego czeskie tramwaje mogą całkowicie zniknąć z ulic Poczdamu. Zważywszy na wiek tych pojazdów i fakt braku niskiej podłogi krok ten można uznać jedynie za słuszny. Ceremonia przekazania pierwszego Variobahn dla ViP miała miejsce w dniu 19 września 2011 i została połączona z ceremonią oficjalnego nadania imienia. Wagon o numerze bocznym 421 został nazwany Opole w celu uczczenia faktu, iż od 1973 roku Poczdam i Opole są miastami partnerskimi. Po tej ceremonii tramwaj rozpoczął liniową eksploatację stając się trzecim typem tramwajowego taboru liniowego eksploatowanego przez ViP.

W ogólnie pojętych ocenach socjalizm bardzo często jest wyłącznie krytykowany, jednak akurat w zakresie transportu zbiorowego jego pozytywna rola jest ciągle niedoceniana. Rozbudowane systemy transportowe przy niewielkim dofinansowaniu można przekształcić we wzorcowe przedsiębiorstwa i takim właśnie przykładem są tramwaje w Poczdame - nowoczesna i rozbudowana sieć obejmuje całe miasto, natomiast tabor jest utrzymywany w idealnym stanie - tyle albo aż tyle wystarczy aby transport publiczny był uważany za alternatywę a nie przymus społeczny. Natomiast dzięki dostawie nowych i co ważniejsze nowoczesnych tramwajów pozytywne postrzeganie tego środka transportu w Poczdamie może jedynie ulec poprawie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Niemcy
Poczdam
tramwaj
ViP
Siemens
Combino
Tatra
KT4D
Stadler
Stadler Pankow
Variobahn
  • gosc – 28.09.2011

    "czyli mówiąc po polski " - oj, polski - trudna języka...

  • Tr.P.S. – 29.09.2011

    "Przedsiębiorstwo transportowe MIASTA Poczdam" to na pewno nie jest - nie ma tam nigdzie "auf der Stadt" czy coś w tym stylu. Najlepsze tłumaczenie to "Przedsiębiorstwo transportowe Poczdam".

  • Hannes – 01.10.2011

    Byłem i widziałem tę sieć. Godne zauważenia jest to, że fragment jednej z tras tramwaju przechodzi przez naprawdę wąziutką uliczkę. I nikomu to jak widać nie przeszkadza: ani kierwcom samochodów, ani mieszkańcom. Dedykuję to niejakiemu Frankiewiczowi, prezydentowi Gliwic, dla którego tramwaj na trzy razy szerszej ulicy Zwycięstwa był zawalidrogą.

  • Combino – 04.10.2011

    @R.Piech: "Ponieważ jeden pięcioczłonowy Variobahn może zastąpić dwa KT4Dm (...)" Twierdzenie raczej niezbyt zgodne z rzeczywistością,zważywszy że Variobahn dla ViP ma długość niepełna 30 metrów ;)

  • R. Piech – 04.10.2011

    @Combino; wiesz, znalezienie współczesnego odpowiednika do starego tramwaju jest czasem problematyczne. Po stronie długości mamy 2x18 metrów dla samego pudła KT4, czyli około 36 metrów aczkolwiek trzeba odjąć około 2 metry zajmowane przez drugą kabinę motorniczego. Czyli skład KT4 jest większy o około 4 metry od Variobahn. Jednak najbardziej wymownym byłoby tutaj porównanie pojemności, gdzie Variobahn ma 57 miejsc siedzących oraz 118 stojących (przy 4 osobach na metr kwadratowy), natomiast KT4 ma 26-38 miejsc siedzących i liczbę miejsc stojących między 83 a 105 (niestety bez sprecyzowania ilości osób na metr). Zważywszy, że Veriobahn ma założenia 4 osób na metr, więc dla KT4 przyjmijmy tą minimalną wartość liczby miejsc stojących i uśrednione do 32 miejsc siedzących. Tak więc jedno KT4 może przewieźć około 115 pasażerów, czyli w trakcji podwójnej 230 osób, natomiast Variobahn może przewieźć około 175 osób, czyli o 55 mniej. Tak więc masz rację, jeden Variobahn teoretycznie nie zastępuje dwóch KT4, aczkolwiek w praktyce tak się właśnie dzieje w Poczdamie, więc taki zapis w artykule jest chyba właściwy.

  • Combino – 04.10.2011

    Brema sobie z wymianą całkiem dobrze poradziła (2xGT4 na GT8-N1),podobnie Berlin (2 katówki za 40-metrowego Flexity Berlin).Ogólnie tendencja nie zakłada zmniejszania pojemności (nawet w Erfurcie zastąpili 3xKT4D składami Combino); tym bardziej to dziwi,że przecież Poczdam przewiduje wzrost ilości mieszkańców...

  • R. Piech – 04.10.2011

    @Combino; oczywiście może dziwić, choć nie jest to jakimś wyjątkiem, wszak wcześniej zamieniali dwie KT4 na pięcioczłonowe Combino. Być może w razie konieczności planują zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu zamiast stosowania większego taboru... .

  • Jaruzel – 07.11.2011

    A dla mnie tramwaje wysokopodłogowe i tak będą zawsze lepsze od niskaczy! Widać w Poczdamie też muszą się uczyć na błędach i odczuć beznadziejność konstrukcji wielo przegubowych... Koszmarne tramwaje Stadler'a tylko zaśmiecają rynek!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....