TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Paryżu
Ryszard Piech - Opublikowano: 05.01.2010 20:42:24 3 komentarze
Tramwaje w Paryżu

O tramwajach w Paryżu wspominaliśmy już podczas opisywania trzeciej linii. Jednak wówczas pominięte zostały pozostałe linie tramwajowe, które zostały zestawione w niniejszym artykule.

W 1853 roku rozpoczęto budowę tramwajów konnych w mieście, która została zakończona rok później. Dopiero w 1900 roku rozpoczęto elektryfikację systemu tramwajowego połączoną z budową systemu metra. Do 1914 roku cała sieć tramwajowa została zelektryfikowana, a system osiąga w 1925 roku swoje największe rozmiary. Niestety już w 1927 roku rozpoczęto likwidację systemu tramwajowego, który został całkowicie zlikwidowany w 1937 roku. W późniejszym okresie rozwijano jedynie system metra oraz kolei miejskiej. Niestety te działania zaczęły być niewystarczające, bowiem rosnąca kongestia ruchu drogowego powodowała występowanie zatorów drogowych, które blokowały autobusy. Podczas gdy w podróżach do centrum miasta metro stawało się coraz bardziej atrakcyjne, to w przypadku podróży między poszczególnymi dzielnicami wymagała skorzystania ze stojącego w korku autobusu lub podróży okrężnej przez centrum miasta. Zrodziła się wówczas myśl, aby zaoferować w tych relacjach tańsze w budowie tramwaje.

 

W 1992 roku wybudowano pierwszą współczesną linię tramwajową w rejonie Ile-de-France. Trasa oznaczona numerem T1 połączyła znajdujące się po północno-wschodniej stronie miasta Bobigny - La Courneuve 8 Mai 1945. W wyniku późniejszych przedłużeń, z których ostatnie miało miejsce w 2003 roku linia łączy Saint Denis z Noisy le Sec. Trasa ma długość 12 km, 26 przystanków i od początku jest obsługiwana przez tramwaje TFS2. Pierwotnie 35 tramwajów zostało dostarczonych do obsługi linii T1 i T2, jednak w późniejszym czasie pojazdy z linii T2 trafiły na linię T1.

 

W 1997 roku ruszyła druga trasa, tym razem T2 obsługująca leżące po wschodniej stronie miasta Issy Val de Seine - La Défense. Od momentu powstania linia została przedłużona tylko jeden raz. Pod koniec 2009 roku otwarto przedłużenie Issy Val de Seine - Porte de Versailles. W efekcie tego trasa osiągnęła swoją obecną długość 13,6 km z 17 przystankami. Pierwotnie linia była obsługiwana tramwajami TFS2, jednak wraz z rozbudową systemu i wzrostem ilości pasażerów postanowiono zamówić tramwaje nowej generacji. W pełni niskopodłogowe pojazdy Citadis serii 302 zostały przeznaczone do obsługi linii T2, natomiast pojazdy typu TFS2 zostały przetransportowane na linię T1.

Nieco pokrętnym zrządzeniem losu linia T4 została otwarta jako trzecia w kolejności.  Trasa o długości 7,6 km z 11 przystankami zlokalizowana w południowo-wschodniej części Ile-de-France powstała w wyniku przebudowy słabo używanej przez pasażerów linii kolejowej. Linia ta jest własnością SNCF, podobnie jak pojazdy. Na trasie są wykorzystywane tramwaje dwusystemowe Siemens Avanto

Jako czwarta w kolejności została uruchomiona linia tramwajowa T3. Trasa otwarta w grudniu 2006 roku łącząca południowe dzielnice Paryża stała się pierwszą współczesną linią przechodzącą bezpośrednio przez teren miasta Paryż. O tej linii pisaliśmy tutaj i tutaj. Trasa ma długość 7,9 km i 17 przystanków pośrednich. Od niedawna ma ona przystanek styczny z T2, jednak z racji różnic technicznych pomiędzy oboma liniami nie dokonano ich połączenia torowego. Ograniczono się jedynie do wspólnego przystanku. Linia T3 jest obsługiwana przez 21 tramwajów Citadis serii 402. Linia T2 dopuszcza stosowanie tramwajów o szerokości 2,4 metra podczas gdy na linii T3 są eksploatowane pojazdy o szerokości 2,65 metra. Dodatkowo linia T3 ma znacznie większe przewozy, stąd kursujące tam tramwaje są dłuższe niż te stosowane na linii T2. Dlatego też obecnie nie rozważa się fizycznego połączenia tych dwóch linii lecz kto wie jak będzie się kształtowało to zagadnienie w przyszłości.

Linie tramwajowe w Paryżu

Linia

Długość (km)

Liczba przystanków

Typ taboru / ilość

Długość / szerokość pojazdu (m)

T1

12

26

TFS2 / 35

29,4 / 2,3

T2

13,6

17

Citadis 302 / 42

32,2 / 2,4

T3

7,9

17

Citadis 402 / 21

43,7 / 2,65

T4

7,9

11

Avanto / 15

36,97 / 2,65

 

 W 2010 roku mają zostać otwarte dwa przedłużenia systemu. Linia T2 ma zostać przedłużona z La Défense do Bezons (4,2 km), natomiast trasa T4 zyska odnogę łączącą Gargan z Clichy Montfermeil. W roku 2011 linia T1 zostanie przedłużona z Saint Denis do Asnières Gennevilliers (4,9 km), powstanie również nowa linia T5 łącząca Saint Denis z Garges Sarcelles (6,6 km). Kolejny z kolei rok 2012 będzie oznaczał otwarcie przedłużenia linii T3 z Porte d’Ivry do Porte de la Chapelle (14 km), oraz kolejnej nowej linii, tym razem T6 łączącej Châtillon z Viroflay (14 km). Rok 2013 przyniesie kolejne dwie linie. Trasa T7 połączy Villejuif z Athis-Mons (11 km), natomiast T8 powstanie w formie litery Y na trasie Saint Denis - La Poterie - Epinay/Villetaneuse (8,5 km). Rozważane jest również wiele wariantów rozbudowy systemu, w tym i tras, które doprowadziłyby do połączenia odrębnych linii tramwajowych w jeden system. Wyjątek stanowiłyby jedynie linie tramwaju dwusystemowego, czyli obecna trasa T4 oraz planowane T6 i T7.

Przykład Paryża obrazuje bardzo dokładnie błąd jaki został popełniony w momencie likwidacji tramwajów, które nawet w mieście z gęstą siecią metra potrzebują czegoś pomiędzy wydajnym metrem, a autobusem.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Francja
Paryż
tramwaj
RATP
SNCF
T1
T2
T3
T4
Alstom
TFS2
Citadis
402
302
Siemens
Avanto
  • Locutus – 09.01.2010

    cytat: "Dodatkowo linia T3 ma znacznie większe przewozy, stąd kursujące tam tramwaje są dłuższe niż te stosowane na linii T2." - a tymczasem nawet na fotce ponizej widac, ze na T2 kursuja tramwaje w trakcji ukrotnionej (co daje nam dlugosc 2*32,2m=64,4m - czyli o 20,7m wiecej niz na T3)...

  • aleksy – 09.01.2010

    "pomiędzy oboma liniami " OBOMA? :D Dlaczego w tekście linia T4 opisywana jest jako ta w południowo wschodniej części, a na mapce jest w północno-zachodniej?

  • – 09.01.2010

    Linia T2 prowadzi wzdłuż Sekwany na ZACHÓD od Paryża właściwego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....