TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Nottingham
Ryszard Piech - Opublikowano: 19.04.2011 11:55:53 4 komentarze
Tramwaje w Nottingham

Pierwsza współczesna linia tramwajowa w Nottingham została otwarta w 2004 roku i od samego początku zyskała przychylność mieszkańców. W związku z tym władze miasta zdecydowały się na rozbudowę systemu.

Pod bardzo atrakcyjnie brzmiącą nazwą Nottingham Express Transit (NET) kryje się nowoczesny system tramwajowy, który został zainaugurowany 9 marca 2004 roku, choć sam projekt był już rozważany od 16 lat. Budowa pierwszej fazy pochłonęła 200 milionów funtów szterlingów i została zrealizowana w ramach partnerstwa publiczno prywatnego. Linia o długości 14 km zaczyna się na głównej stacji kolejowej a następnie kieruje się na północ przejeżdżając przez centrum miasta a następnie do końcówki Hucknall. Od głównej trasy odłącza się jedna odnoga do Phoenix Park, która ma trzy przystanki i około kilometr długości. Ogólnie system posiada 23 przystanki i jest obsługiwany przez konsorcjum złożone z Transdev oraz Nottingham City Transport, gdzie Transdev posiada jedynie 18 % udziałów. System jest w większości wydzielony z ruchu drogowego, jedynie 4 km znajduje się w jezdni. Dodatkową ciekawostką jest poprowadzenie na około kilometrowym odcinku torów ułożonych w innych ulicach w formie jednokierunkowej. Interesującym w tym rozwiązaniu jest fakt, iż na tym odcinku tory niejako zmieniają kierunek jazdy (hipotetycznie z lewo na prawostronny) co wymusiło zastosowania na początku i końcu tego odcinka niezbyt często występujących krzyżowań się torów tej samej linii. Inną osobliwością systemu tramwajowego w Nottingham jest zatrudnianie konduktorów na pokładzie, którzy odpowiadają za kontrolę i sprzedaż biletów.

Nottingham jako drugie miasto na Świecie zdecydowało się na zakup i eksploatację tramwajów Incentro oznaczonych jako AT6/5. Te bardzo udane tramwaje zostały opracowane przez AD Tranz i zamówione przez francuskie miasto Nantes. Jednak w trakcie realizacji zamówienia AD Tranz zostało wykupione przez koncern Bombardier, który był zainteresowany rozwojem znacznie tańszej w produkcji rodziny pojazdów CityRunner (obecnie Flexity Outlook). Wobec tego koncern nie był zainteresowany dalszym oferowaniem pojazdów Incentro za wyjątkiem miasta Nottingham, gdzie koncesjonariusz był silnie powiązany z Nantes i był zainteresowany eksploatacją tożsamych tramwajów. W efekcie tego Nottingham jako drugie w kolejności i w zasadzie ostatnie na świecie otrzymało tramwaje Incentro. Oczywiście obecnie rozwiązania z Incentro znalazły swoje miejsce we Flexity Berlin, jednak na Nottingham zakończyły się losy pierwotnej konstrukcji. Tramwaje dla Nottingham zostały wyprodukowane w latach 2002-03 przez Bombardiera w zakładach kolejowych w Derby. Pojazdy o długości 33 metrów mają 2,65 metra szerokości, 3,35 wysokości i posiadają 54 miejsca siedzące oraz 129 stojących. Napęd zapewnia osiem silników o mocy 45 kW każdy co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h. Tramwaje są dwukierunkowe, dwustronne.

 

Ponieważ pierwsza linia tramwajowa od samego początku okazała się sukcesem i już w drugim roku eksploatacji osiągnęła zakładaną liczbę pasażerów władze miasta postanowiły dokonać rozbudowy systemu. W dniu 29 marca 2011 roku zapadła decyzja o wyłonieniu oferty konsorcjum Tramlink Nottingham jako najkorzystniejszej w przetargu na realizację drugiej fazy rozbudowy systemu tramwajowego. W ramach tej umowy Tramlink Nottingham otrzymałoby 23 letnią koncesję na czynności operatora linii pierwszej, jak również będzie zobowiązane do wybudowania dwóch kolejnych linii i oferowaniu na nich usług transportowych. Inwestycja zostanie sfinansowana z prywatnych środków, które będą spłacane dzięki wpływom ze sprzedaży biletów oraz dotacji do przewozów. Nowe linie będą się zaczynały po południowej stronie dworca kolejowego, gdzie linia numer 2 będzie prowadziła do Clifton (7,6 km), natomiast trzecia do Chilwell (9,8 km). Jeżeli kontrakt zostanie podpisany wówczas budowa może ruszyć jeszcze w tym roku, natomiast planowane zakończenie inwestycji ma nastąpić w 2014 roku. Udziałowcami wybranego konsorcjum są firmy: Vinci, Alstom, Keolis, Wellglade oraz fundusze inwestycyjne Meridiam i Infravia. Fundusze inwestycyjne wyłożą stosowny kapitał, Vinci będzie odpowiedzialne za budowę linii, Keolis za czynności operatorskie natomiast Wellglade (spółka autobusowa) za integrację taryfową). Znaczny udział w budowie systemu będzie miał Alstom Transport, który wykona torowiska, sieć trakcyjną i urządzenia elektryczne jak również wyposażenie zabezpieczania i kontroli ruchu oraz dostarczy tabor. W efekcie tej umowy w Nottingham miałyby się pojawić 22 tramwaje Citadis.

Tramwaje w Nottingham zdają się przeczyć ogólnej niechęci rządu Wielkiej Brytanii do inwestycji w systemy tramwajowe. Projekt bez większego wsparcia z centralnych środków i realizowany z kapitału prywatnego okazał się sukcesem i podobnych wyników oczekuje się po zakończeniu drugiej fazy budowy sytemu, która również powstanie w głównej mierze dzięki kapitałowi prywatnemu. Brak środków finansowych na inwestycje jest częstą bolączką systemów transportowych, jednak jak powyższy przykład wykazuje „dla chcącego nie ma nic trudnego”.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Wielka Brytania
Nottingham
tramwaj
Bmbardier
Incentro
Alstom
Citadis
  • Combino – 21.04.2011

    Z tym brakiem wsparcia rządu to jest dość płynna sprawa:ministerstwo transportu mocno się w to angażowało i jest to określane jako jakieś tam rządowe wsparcie (bardzo możliwe że jako promocyjne kredyty z rządową gwarancją w wys. 530,7 mio funtów).Choć faktem jest,że Manchester dostał jakiś grant rządowy. No i mimo tej niby rządowej niechęci już kilka systemów jest (Metrolink,Midlands Metro,Croydon,Sheffield Supertram czy system w Edynburgu,dla którego już dostarczono pierwsze tramwaje).A co przyniesie przyszłość...

  • jatal – 21.04.2011

    Dwie uwagi. Według oficjalnych materiałów Bombardiera to wszystkie Incentro (i pochodne "Berliny" też) mają szerokość 2,4m. Jeśli wszystkich przystanków liczyć na 23, to odgałęzienie "ma" tylko 2 (końcowy i jeden pośredni).

  • R. Piech – 21.04.2011

    @jatal; z tą szerokością był problem bo różne źródła podają różne dane i najwyraźniej wybrałem niewłaściwą.

  • podróżny – 22.04.2011

    A w Gliwicach Frankiewicz nadal będzie nielegalnie wyrywał tory... www.grupainicjatywna.pl

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....