TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Kijowie - historia cz. 2
Jacek Pudło - Opublikowano: 23.08.2013 10:12:46 1 komentarz
Tramwaje w Kijowie - historia cz. 2

W trakcie drugiej wojny światowej zdewastowane zostały liczne torowiska, na które tramwaje już nigdy nie wróciły. Ruszyły natomiast kolejne linie trolejbusowe –elektryczne pojazdy na kołach ogumionych docierały do coraz to nowych dzielnic. W 1950 r. w Kijowie były 343 tramwaje –to mniej, niż przed wojną. Do 1960 r. liczba wagonów wzrosła do 464. W taborze pojawiły się typy: KTM-1 (z Ust-Katawia - UKWZ), MTB-82 (produkowane w miejscowości Tuszyno pod Moskwą, a później w RWZ w Rydze), KTW-55 (wyprodukowane w Kijowie), KTP-55, KTW-55-2. Modele z międzywojnia –CH i 2M -  wycofano do 1961 r.

Tramwaje nadal pełniły dość istotną rolę w przewozach ze względu na wciąż znaczną długość torowisk. W latach 50. i 60. budowano też nieliczne nowe trasy, m. in. po wschodniej stronie Dniepru do Rembazy i na ul. Miropilską. Tramwaje dotarły też na Widrawnyj Prospekt po zachodniej stronie rzeki. W 1960 r. w taborze pojawiły się szybkobieżne wagony według koncepcji PCC –czeskie Tatry T2. Od 1964 r. dołączył do nich model T3SU, który wkrótce zdominował torowiska. W rezultacie, do 1966 r. wycofano dwuosiowe tramwaje KTM-1. W taborze w połowie lat 60. dominowały modele MTB-82, T2 i T3SU.

Najważniejszą inwestycją lat 60. było jednak uruchomienie pierwszej linii metra głębokiego. Trasa, rozbudowywana w kolejnych latach, miała kolosalne znaczenie komunikacyjne. Drugą linię metra otwarto w 1976 r.

W latach 70. na świecie dał się w znaki kryzys paliwowy. W państwach wysokorozwiniętych wzrost cen paliw wzbudził świadomość ograniczeń natury ekonomicznej i ekologicznej. W Niemczech już nieco wcześniej forsowano ideę szybkiego tramwaju, teraz jednak dostała ona wiatru w żagle. Idea dotarła do bloku wschodniego i w szeregu miast zaczęto mówić o budowie szybkiego tramwaju. Koncepcję już w latach 70. wdrożono w życie w Kijowie. W latach 1968-1978 powstała pierwsza linia szybkiego tramwaju, wyróżniająca się bezkolizyjnym przebiegiem. Była to też pierwsza taka trasa w Związku Radzieckim (według informacji na stronie Kievpastrans). Wybiegała ona promieniście z placu Zwycięstwa nieopodal dworca kolejowego w kierunku Drogi Pierścieniowej, obwodnicy Kijowa zbudowanej w latach 1965-1977. Linia ta zapewniała obsługę południowo-zachodnich dzielnic mieszkaniowych. Szybką jazdę miały umożliwiać Tatry T3SU.

Nie wszędzie jednak rozwijano tramwaje. W latach 70. poszerzano prospekt Zwycięstwa wybiegający z placu Zwycięstwa w kierunku zachodnim. Niesamowicie szeroka, bezkolizyjna droga ze względów ideologicznych nie mogła iść w parze z linią tramwajową i podobnie jak w Warszawie przy okazji budowy Wisłostrady zlikwidowano tramwaj do Wilanowa, tak i w Kijowie zlikwidowano trasę tramwajową wzdłuż prospektu Zwycięstwa. Tramwaj pod prospektem zastąpiło przedłużenie pierwszej linii metra do stacji Światoszyn, oddane w 1971 r.

W latach 70. powstały też jeszcze inne trasy tramwajowe. Między innymi w latach 1975-1978 naziemny transport szynowy dotarł do potężnego blokowiska Obołoń, gdzie od 1980 r. kursowało również metro. W latach 80. niewielki odcinek trasy tramwajowej powstał w dzielnicy Trojeszczina.

Kijowskie tramwaje na zdjęciach w latach 70. i 80.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kijów
Ukraina
Kievpastrans
  • e-podróżnik – 25.08.2013

    No wyróżniająca sie linia szybkiego tramu.Tramy z powodu ideologii wycofali ale metro mają a w wawie gówno

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....