TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Kijowie - historia cz. 1
ELEKTROTRANSPORT UKRAINY Jacek Pudło - Opublikowano: 21.08.2013 12:19:38 1 komentarz
Tramwaje w Kijowie - historia cz. 1

W Kijowie na system transportu miejskiego składają się: metro, tramwaje, trolejbusy, kolej podmiejska, autobusy i marszrutki. Spośród tych form transportu, tramwaje pełnią obecnie najniższą funkcję ze względu na postępującą od wielu lat degradację. Posiadają one jednak bardzo bogatą historię.

Tramwaje w Kijowie kursują po szerokim torze. Już w 1869 r. planowano uruchomienie miejskiej kolei ulicznej. Pierwsze 2 linie tramwaju konnego uruchomiono w 1891 r. i przebiegały one między innymi przez centralny Chreszczatyk. Już rok później ruszył pierwszy tramwaj elektryczny. Co ważne, były to pierwsze elektryczne tramwaje w Rosji. Linia prowadziła z placu Carskiego na plac Dolny (obecnie pl. Europejski i pl. Pocztowy). W kolejnych latach tramwaje dotarły  na ulice Saksagańskiego, plac Zwycięstwa i plac Lwowski. W 1903 r. w mieście było już 81 km torowisk, a w 1914 –172 km, zaś przewozy osiągnęły wielkość blisko 100 mln pasażerów. Rozwój tramwajów przerwała pierwsza wojna światowa, a później wojna polsko-bolszewicka. Torowiska zostały zrujnowane i wymagały odbudowy. Znaczenie tramwajów ponownie rosło aż do lat 30. Liczba torowisk zwiększyła się już tylko nieznacznie –do blisko 200 km, a przewozy mozolnie powracały do przedwojennego poziomu.

Na początku lat 30. jedną z bardziej znaczących osób w Związku Radzieckim był Łazar Kaganowicz, należący do najbliższych współpracowników Stalina. Był on inicjatorem budowy metra w Moskwie, jak i wielkim, forsownym propagatorem trolejbusów. Wedle jego idei kształtowano transport miejski radzieckich miast. Tramwaje w centrach miały odejść do lamusa, a ich miejsce miały zająć trolejbusy, zaś szybki transport zapewnić miało metro.

Wedle tej ideologii ukształtowano transport w Moskwie, a także rozpoczęto przebudowę transportu miejskiego w Kijowie. Z głównych ulic masowo usuwano szyny, a na miejsce tramwajów pojawiały się trolejbusy. Związek Radziecki nie był w tym trendzie odosobniony, a raczej wzorował się na innych. W Wielkiej Brytanii w latach 20. i 30. dziesiątki systemów tramwajowych przebudowano na trolejbusowe. W samym tylko Londynie na początku lat 30. masowo przebudowano większość linii tramwajowych na trolejbusowe. Poglądy te znajdowały również uzasadnienie techniczne: w okresie międzywojennym wszystkie prace przy utrzymaniu szyn wykonywano ręcznie, torowiska nie były zbyt równe, a wagony z początku XX wieku miały niską pojemność, były słabo odresorowane i posiadały silniki o niskiej mocy. Dużo korzystniej wypadały przy nich dość nowoczesne trolejbusy, z poprawionym odresorowanie z racji na koła ogumione, mocnymi silnikami i wyraźnie lepszym przyspieszeniem. A co najważniejsze –trolejbusy nie wymagały budowy torowiska.

Na początku drugiej wojny światowej kijowskie tramwaje kursowały po 211 km tras i przewoziły rocznie 293 mln pasażerów. Numeracja linii sięgała od 1 do 30. W taborze pod koniec 1939 r. były 423 wagony. Część taboru stanowiły wagony różnych serii z lat 1900-1914, a do eksploatowanych typów należały też typ CH (międzywojenny), typ 2M (również międzywojenny), wagony 4-osiowe (również sprzed pierwszej wojny) oraz przyczepy M i 2P. Najliczniejszy był model 2M –125 sztuk oraz przyczepy –167 sztuk. 

Cdn.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kijów
Kievpastrans
Ukraina
  • Trajluś – 21.08.2013

    W Kijowie są jeszcze trolejbusy i to chyba najbardziej rozwinięta forma transportu w tym mieście jak i w ogóle na wschodzie Europy, zapomnieliście czy co ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....