TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Hiszpanii
Ryszard Piech - Opublikowano: 30.03.2010 14:46:20 3 komentarze
Tramwaje w Hiszpanii

Obecnie Hiszpania znajduje się na liście państw inwestujących w budowę nowych systemów tramwajowych. Nowych, ponieważ wszystkie oryginalne zostały całkowicie zamknięte. Jedynym wyjątkiem jest tutaj tramwaj Sóller niezmiennie kurujący po miasteczku na wyspie Majorka. „Tramwaj Słońce”otwarty w roku 1913 kursuje po dziś dzień i jest obsługiwany przez historyczne pojazdy. Trzy wagony silnikowe oraz trzy doczepne pochodzą z roku 1913. Przedsiębiorstwo eksploatuje również pięć wagonów silnikowych zakupionych jako używane z Lizbony, które po przystosowaniu do nietypowej szerokości torów wynoszącej 914 mm kursują po dziś dzień. Wszystkie pozostałe systemy tramwajowe w Hiszpanii zostały wybudowane od podstaw w przeciągu minionych 10 lat. Poniższa tabela zawiera zestawienie obecnie kursujących i bliskich ukończenia systemów tramwajowych wraz z ich planowanymi przedłużeniami. W zestawieniu brakuje kilka najnowszych projektów, które zyskały aprobatę do realizacji stosunkowo niedawno i nie posiadają jeszcze ostatecznie sprecyzowanego statusu.

Systemy tramwajowe

Miasto

Populacja miasta

(w tys.)

Rok otwarcia

Aktualna długość sieci (km)

Linie w budowie i projektowane (km)

Tabor w ruchu

Tabor zamówiony

Alicante

332

2003

53

72

9 Tramwaje dwusystemowe Vossloh

11 Flexity Outlook

-

Barcelona

1615

2004

29,2

0

37 Citadis 302

-

Bilbao

354

2002

4,5

1,3

8 CAF

-

Granada

236

b/d

0

15,9

0

-

Kadyks

130

2011 (plan)

0

38

0

b/d

Madryt

3573

2007

36

0

64 Citadis 302

-

Malaga

558

2011 (plan)

0

16,5

-

CAF

Murcja

424

2007

2,2

14,5

Citadis 302 wypożyczony z Madrytu

-

Saragossa

699

2011 (plan)

0

12,8

0

21 CAF

Sewilla

700

2007

19,4

17

17 CAF

-

Sóller

13

1913

4,9

0

7 silnikowe +

3 doczepne

-

Teneryfa

220

2007

15,1

0

20 Citadis 302

-

Vélez-Málaga

70

2006

4,7

1,3

3 CAF

-

Vitoria

235

2008

9

0

11 CAF

-

Walencja

810

1999

26

10

25 CAF/Siemens

16 Flexity Outlook

14 Flexity Outlook

6 Tramwaje dwusystemowe Vossloh

 

Pierwszy współczesny system tramwajowy w Hiszpanii został otwarty w 1999 roku w mieście Walencja. Sieć licząca obecnie 26 km zostanie w przeciągu najbliższych lat rozbudowana o kolejne 10. Z racji swojego pionierskiego charakteru kursują na niej dosyć oryginalne tramwaje powstałe w konsorcjum CAF i Siemens, których przewoźnik posiada 25. W późniejszym czasie przewoźnik zakupił 16 tramwajów Flexity Outlook produkowane przez Bombardiera, natomiast niedawno zostało złożone zamówienie na kolejne 14 pojazdów tego typu. Dodatkowo tramwaje w Walencji zakupią 6 tramwajów dwusystemowych produkowanych przez Vossloh, tożsamych z pojazdami w Alicante.

Alicante i Walencja są ze sobą powiązane wspólnym przewoźnikiem, dzięki czemu system tramwajowy w Alicante był początkowo obsługiwany tramwajami CAF/Siemens z Walencji, do czasu dostarczenia przez Bombardiera nowych tramwajów. System w Alicante jest bardzo ciekawy, ponieważ jest to w zasadzie przebudowana i rozbudowana sieć wąskotorowa, która po modernizacji pełni funkcję nowoczesnego tramwaju miejskiego i dalekobieżnego obsługiwanego tramwajami dwusystemowymi, stąd jego duża długość i ambitne plany rozbudowy obejmujące pozostałą część linii wąskotorowej.

Największe miasta Hiszpanii jak Madryt i Barcelona od lat inwestowały w rozbudowę sieci metra, które uchodzą za jedne z najbardziej rozległych w Świecie, jednak mimo tego samo metro nie jest wystarczające i w obu miastach otwarto uzupełniające je systemy tramwajowe. Tramwaje w Barcelonie zostały otwarte w 2004 roku i składają się z sześciu linii tworzących twa oddzielone od siebie układy torowe. Podobny zestaw występuje w Madrycie, gdzie tramwaje ruszyły w 2007 roku na trzech niezależnych układach torowych. Dwa z nich znajdują się w Madrycie, natomiast trzeci w pobliskim mieście Parla. Zarówno w Madrycie, jak i w Barcelonie wykorzystywane są tramwaje Citadis 302 wyprodukowane w hiszpańskich zakładach Alstom.

Ciekawa sytuacja występuje w Sewilli, gdzie są dwie linie tramwajowe, z czego jedna jako tradycyjny tramwaj uliczny, natomiast druga funkcjonuje jako tramwaj szybki. Obie linie są obsługiwane tramwajami produkcji CAF. Najpierw została otwarta krótka linia (1,4 km) tradycyjnego tramwaju, natomiast w roku 2009 ruszyły tramwaje na drugiej linii o długości 18 km. Jej budowa została rozpoczęta z myślą o systemie metra, jednak przez lata koncepcja ulegała zmianie i ostatecznie powstała jako trasa szybkiego tramwaju z odcinkiem w tunelu oraz na estakadach. Podobna linia budowana jest w mieście Malaga, natomiast 30 km na wschód od miasta Malaga leży miejscowość Vélez-Málaga, gdzie od 2006 roku w ruchu jest jedna linia tramwajowa.

Tuż po Walencji, jako drugi współczesny system tramwajowy w Hiszpanii, została otwarta pilotażowa linia w Bilbao. Niestety sukces medialny związany z otwarciem nowej linii nie przełożył się na rozbudowę i obecnie prowadzone są prace nad krótkim wydłużeniem. Podobny pilotażowy system został uruchomiony w mieście Murcja, gdzie uruchomiono odcinek długości 2,2 km obsługiwany tramwajami Citadis 302 (najprawdopodobniej wypożyczonymi z Madrytu). Obecnie trwają prace nad rozbudową systemu w tym mieście.

W 2007 roku dokonano również otwarcia tramwajów na wyspie Tneryfa, a dokładniej w mieście Santa Cruz de Tenerife. System składający się z dwóch linii jest obsługiwany tramwajami Citadis 302 i został wybudowany z myślą o obsłudze ruchu turystycznego. W niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa o trasy międzymiastowe i zastosowanie tramwajów dwusystemowych. Natomiast w roku 2008 zainaugurowano przewozy tramwajowe w mieście Vitoria, gdzie pasażerów wożą tramwaje CAF.

Mocno zaawansowane prace trwają w miastach Kadyks i Saragossa, gdzie tramwaje mają ruszyć w roku 2011. W przypadku Saragossy tramwaje dostarczy CAF, jednak producenta taboru dla Kadyksu nie udało się ustalić zwłaszcza, iż system ten ma wykorzystywać tramwaje dwusystemowe. Budowa tramwajów postępuje również w mieście Granada.

Również w Hiszpanii tramwaje notują triumfalny powrót po okresie całkowitej eksterminacji tego środka transportu. W dużych miastach tramwaj pozwala niskim kosztem uzupełnić sieć metra, w średnich na zastąpienie nierealnych planów metra, natomiast dla małych ośrodków podnosi ich rangę przyciągając większą liczbę turystów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Hiszpania
tramwaj
tramwaj dwusystemowy
Alicante
Barcelona
Bilbao
Granada
Kadyks
Madryt
Malaga
Murcja
Saragossa
Sewilla
Soller
Teneryfa
Velez Malaga
Vitoria
Walencja
Alstom
Citadis
Citadis 302
CAF
Urbos
Bombardier
Flexity Outlook
Vossloh
Siemens
  • Andrzej001 – 31.03.2010

    Drobne uzupełnienie. Skoro wymieniony jest tramwaj w Solliier, to może warto dodac, że także w Barcelonie działał nieprzerwanie (i nadal działa) Tranvia Blau, ostatni odcinek dawnej sieci barcelońskiej wiodący od placu Kennedy'ego do parku na wzgórzu Tibidabo. Znaczenie ma raczej turystyczne, chociaż korzystają z niego mieszkańcy przyległych rejonów miasta. Jest jednak ważny historycznie (tabor!).

  • R. Piech – 31.03.2010

    @Andrzej001, masz w pełni rację, ten tramwaj został omyłkowo pominięty.

  • gliwiczanin – 02.04.2010

    Wysłać do Solliier Frankiewicza - on szybko by ,,przekonał'' mieszkańców jak groźne dla życia jest używanie wozów tramwajowych z 1913 r. i że można je zastąpić żółtymi Solarisami...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....