TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje w Edynburgu
Ryszard Piech - Opublikowano: 04.05.2010 12:20:23 10 komentarzy
Tramwaje w Edynburgu

Odbudowa tramwajów postępuje w szeregu miast Europy Zachodniej. Jednym z takich przykładów jest szkockie miasto Edynburg.

Edynburg to drugie co do wielkości największe miasto w Szkocji liczące 468 tysięcy mieszkańców, choć cała aglomeracja miejska jest szacowana na 1 milion 250 tysięcy obywateli. Pomimo swoich rozmiarów system transportowy miasta bazuje prawie wyłącznie na liniach autobusowych, w tym i trasach z prowadnicami bocznymi. Niestety w latach ubiegłych nigdy nie udało się zbudować metra, stąd obecne inwestycje w system tramwajowy.

Oczywiście również Edynburg wpisuje się idealnie w schemat znany z szeregu innych nowych systemów tego typu, bowiem historycznie miasto posiadało rozbudowaną sieć tramwajową. Pierwsze tramwaje konne uruchomiono już w 1871 roku, jednak już w roku 1888 ruszyły pierwsze tramwaje linowe. System ulegał rozbudowie i w roku 1905 powstała pierwsza linia tramwaju elektrycznego. Oczywiście trasy były budowane przez niezależne firmy, które były przejmowane przez silniejsze, co doprowadziło do powstania w 1919 roku jednej silnej firmy. Jednak nadal występował podział na trasy elektryczne i linowe, które wymuszały przesiadki, jak również generowały duże koszty. Ponieważ trakcja elektryczna okazała się bardziej efektywna, więc w roku 1922 podjęto decyzję o przebudowie całego systemu linowego na zasilanie elektryczne. Proces przeprowadzono bardzo sprawnie i już w czerwcu 1923 roku zaprzestano eksploatacji tramwajów linowych. Po tej zmianie system był nadal rozbudowywany a proces ten został zatrzymany wraz z wybuchem II Wojny Światowej. Tramwaje w Edynburgu miały tak duże przewozy, iż eksploatowały tramwaje piętrowe, które były cechą charakterystyczną systemów z wysp brytyjskich, podczas gdy kontynentalna Europa preferowała pojazdy jednopokładowe. Tramwaje w Edynburgu dotrwały do lat 1950-tych, kiedy to podjęto decyzję o likwidacji systemu i zastąpieniu tramwajów przez autobusy. Proces likwidacji przeprowadzono dosyć szybko, ponieważ już w listopadzie 1956 roku zakończono eksploatację tramwajów w mieście.

Po latach polegania wyłącznie na autobusach, wraz z nową erą i nowoczesnymi tramwajami przyszedł przełom w pojmowaniu transportu zbiorowego. Po prawie 10 latach promowania tego środka transportu przez New Edinburgh Tramways (NETCo) podjęto decyzję o dobudowie tramwajów w mieście, mniej więcej według promowanego układu. Pierwsza faza odbudowy tramwajów pochłonie 512 milionów funtów szterlingów w większości z budżetu Szkocji oraz z 45 milionowym udziałem miasta Edynburg. Otwarcie pierwotnie planowane na rok 2011 zostało przesunięte na rok 2014, czyli 58 lat od likwidacji oryginalnego układu. W 2006 roku podjęto ostateczną decyzję o budowie. W grudniu 2009 roku podpisano z konsorcjum BBS w skład którego weszły firmy Siemens i Bilfinger Berger umowę na zaprojektowanie i budowę przyszłej sieci tramwajowej.

Pierwsza linia ma mieć długość 18,5 km z 22 przystankami i jest budowana według standardowego rozstawu szyn z zasilaniem z sieci napowietrznej o napięciu 750 V DC. Trasa będzie prowadziła od lotniska przez centrum miasta, do portu Newhaven. Trasa będzie przebiegać niedaleko linii kolejowej i będzie posiadała przystanki niedaleko dwóch największych dworców kolejowych w mieście. Niestety linia została poprowadzona tak, iż przystanki znajdują się w odległości około 200-400 metrów od stacji, co niestety jest negatywne dla przesiadek. Obecnie bowiem dąży się do minimalizacji odległości pokonywanej pieszo podczas zmiany środków transportu. W dalszej kolejności planowana jest budowa odgałęzienia od obecnej linii, które w przyszłości stworzy pętlę wokół miasta. Planowana jest również trasa prowadząca do Newbridge.

Kontrakt na dostawę nowych tramwajów został ostatecznie przyznany hiszpańskiej firmie CAF, która za 40 milinów funtów szterlingów ma wyprodukować 27 pojazdów, z których pierwszy został przekazany władzom miasta w dniu 27 kwietnia 2010 roku. Dwukierunkowe tramwaje o długości 42,8 metra składają się z siedmiu modułów. Przy szerokości 2,65 metra udało się wygospodarować przestrzeń dla 255 pasażerów stojących, pozostałe 78 może podróżować na luksusowych jak na warunki tramwajowe siedzeniach obitych sztuczną skórą. We wnętrzu znajdzie się również sześć półek na bagaże. Wysoki standard wykończenia oraz półki bagażowe są efektem obsługi lotniska, który stawia większe wymagania, niż dla linii o charakterze typowo miejskim. Tramwaje są budowane z wykorzystaniem stali nierdzewnej, ważą 56 ton i mogą osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h. Napęd zapewniają trzy wózki napędowe, natomiast czwarty jest jedynie tocznym. Z racji opóźnienia w budowie zajezdni oraz torów, tramwaj został przetestowany w ośrodku testowym w niemieckim Wildenrath. Nowe tramwaje były budowane według specyficznych wytycznych, w tym możliwość pokonywania dużych wzniesień występujących w Edynburgu, niska emisja hałasów oraz stonowany wygląd współgrający z historycznym centrum miasta.

Edynburg to kolejny przykład miasta które historycznie miało tramwaje, by po przeszło 50 latach wrócić do tego środka transportu. Oczywiście trzeba pamiętać, iż ten powrót odbywa się olbrzymim kosztem, znacznie większym, niż w przypadku rewitalizacji starego układu. Współczesne tramwaje w Edynburgu powstają z dużymi komplikacjami, jednak mimo wszystko budowa postępuje co pozwala twierdzić, iż ten środek transportu powróci do stolicy Szkocji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Wielka Brytania
Szkocja
Edynburg
tramwaj
CAF
  • Robert – 05.05.2010

    Budowane od podstaw systemy tramwajowe mają często pojazdy szersze - w tym przypadku 2,65 czyli o 30 cm szersze od typowych i zaledwie 20 cm węższe od wagonów kolejowych. 2,65 to też szerokośc typowego wagonu metra. Stąd duża pojemnoć pojazdów CAF.

  • R. Piech – 05.05.2010

    Owszem, te 2,65 metra może generować nieco większą pojemność lecz w tym przypadku ma to chyba mały wpływ. Większe znaczenie ma tu duża długość (prawie 43 metry) i fakt iż jest to pojazd dwukierunkowy, więc w przedsionkach wejściowych jest duża przestrzeń dla pasażerów stojących. Na dużą liczbę miejsc stojących ma zapewne również wpływ przyjętej liczby osób na metr kwadratowy. Odnośnie pociągów metra, to mają one różną szerokość. W starszych systemach mamy szerokość 2,4 metra, w późniejszym czasie przyjęto szerokość 2,65 metra (głównie Niemcy), natomiast później rozpoczęto stosowanie jeszcze szerszych pudeł. Przykładowo metro w Warszawie ma 2,8 metra (podobnie do innych tego typu wschodnich systemów) natomiast metro w Singapurze stosuje składy o szerokości około 3 metry!

  • Juho – 06.05.2010

    W Helsinkach wagony metra maja szerokosc az 3,20 m.

  • Robert – 06.05.2010

    @R.Piech, @Juho, również Szwecja i Sztokholm ma sporo szersze wagony, widzialem układ siedzeń 3 plus 2. W Warszawie tramwaje Pesy moglyby byc 7 czlonowe czyli miec ok. 42 metry dlugosci.

  • mamadoo – 07.05.2010

    Mnie się jednak wydaje, że zwiększona szerokość "nowych" tramwajów wiele zmienia. Wystarczy popratrzeć w jednym rzędzie mieszczą się cztery fotele i jest jeszcze spora szerokość przejścia między nimi. Gdyby tak, na przykład, warszawskie pesy byłyby szersze to nie trzeba byłoby wymyślać rozwiązań jak w nowym tramwaju 120Na. Tam nie będzie nigdzie podwójnego rzędu siedzeń. Warto dodać, że szerokość pes zmniejszają absurdalne skosy, które zabierają przestrzeń na jedną nogę siedzącego pasażera. Gdyby chociaż na linii Młociny - Tarchomin zdecydowanby się na zwiększenie szerokości wagonów. Ale kosnerwatyzm i przede wszystkim, niedasizm wynikający z przepisów nie pozwala na zwiększenie przestrzeni w polskich tramwajach...

  • Warszawiak – 07.05.2010

    Wnętrze robi wrażenie. Może nie wyszukanym designem, ale wydaje się komfortowe. Choćby te profilowane fotele z zagłówkami, przypominają te samochodowe. Mało jest drzwi i miejsc stojących, duża jest za to długość i szerokość pojazdu - jak w pociągu. Zapewne w zamierzeniu większość pasażerów ma siedzieć. Widać tam bardziej zależy tramwajom, aby komfotem zachęcić do korzystania z siebie społeczeństwo posiadające w większości samochody. Oczywiście Pesa 120Na (BTW, premiera będzie 11. maja?) to zupełnie inna historia - one pojawią się w systemie już bardzo zatłoczonym w godzinach szczytu, jakim są niewątpliwie TW. Tam uklad 1+1 może okazać się uzasadniony. Rozmyślając o tym ostatnio doszedłem do wniosku, że najkorzystniej byłoby dla nas opracować taki typ siedzeń, który pozwoliłby rozkładać motorniczym trzeci (a może i czwarty) rząd siedzeń na pętli po ustaniu szczytu (np. wieczorem), a następnie znowu go złożyć. Nie umiem sobie wyobrazić tego rozwiązania technicznego dokładnie, ale może kiedyś jakaś tęższa głowa na to wpadnie i zaprojektuje ;)

  • Combino – 09.05.2010

    Warszawiak,da się; tylko problem polega na tym,że trzeba w takim wypadku raczej wymienić i istniejące siedzenia tak,by pasowały.IMHO sposób jest całkiem prosty,tylko trzeba sprawdzić i ile zmieniłyby się naciski,związane z ciężarem dodatkowych siedzeń oraz wzmocnień przy siedzeniach od strony ścian - ale i tak to ostatnie w taklim wypadku chyba nie spowodowałoby komplikacji,zważywszy że na stosojąco i tak więcej ludu w 120Na wchodzi.

  • Piotr – 10.05.2010

    A pierwszy wagon stoi sobie teraz w centrum Edynburga i zwiedzaja go tlumy ludzi. Przybyla nowa atrakcja turystyczna. ;)

  • tombo – 21.05.2010

    znakomity pomysł z ta szerokoscią 265cm, widac znakomicie przestronne wnetrze,rzedy po 4osoby,znakomicie,w Polsce tez winno jak juz to budowac własnie na taką szerokosc

  • kajoj – 03.02.2011

    Coraz głośniej edynburczycy wyrażają swoje niezadowolenie z budowy linii tramwajowej, a zwłaszcza teraz po zimie, gdyż powstało bardzo dużo ubytków w nawierzchni ulic. Budżet przeznaczony na budowę już znacznie został przekroczony, a wydaje się, że tramwaje są daleko w polu. Roboty widać na niewielu odcinkach ( Newhaven, Haymarket, Balgreen, Stenhouse, Sighthill, Gyle i Gogar). Myślę, że 2014 to mało prawdopodobna data oddania do użytku pierwszej linii.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....