TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / UE news / Tramwaje w Dyneburgu 
Tramwaje w Dyneburgu
Dawid Białowąs - Opublikowano: 18.08.2014 09:26:20 7 komentarzy
Tramwaje w Dyneburgu
Dyneburg (Daugavpils) to drugie pod względem ludności miasto Łotwy (100 tys.). Leży nad rzeką Dźwiną, na południowym wschodzie kraju, nieopodal granicy z Litwą i Białorusią. W mieście funkcjonują trzy linie tramwajowe poruszające się po trasach o łącznej długości 25 km. Plany uruchomienia trakcji tramwajowej w Dyneburgu sięgają roku 1895 –wtedy pojawiły się pierwsze projekty. Ostatecznie budowa linii zakończyła się dopiero w 1946 roku - dość późno, w porównaniu do pozostałych sieci znajdujących się na obecnym terenie Łotwy (Ryga –1882 r., Lipawa –1898 r.). Tory od początku miały standardowy w ZSRR rozstaw –1524 mm. Pierwsza linia miała długość 5,7 km i łączyła dworzec kolejowy i ścisłe centrum miasta z osiedlem znajdującym się przy Liepājas iela, gdzie wybudowano zajezdnię, obecnie funkcjonującą wyłącznie jako zakład odnowy taboru. 3 lata po otwarciu linii wybudowano odnogę z centrum na zachód miasta do twierdzy wojskowej. W 1962 roku przedłużono pierwszą linię od zajezdni przy Liepājas iela do fabryki włókien chemicznych, gdzie powstała później zajezdnia funkcjonująca obecnie, a w 1970 roku ze względu na duże wykorzystanie zdecydowano się dobudować drugi tor. W roku 1987 rozpoczęto rozbudowę sieci w kierunku wschodnim –dobudowano linię przez las do niewielkiego osiedla położonego nad jeziorem Stropu. W takim kształcie dyneburska sieć tramwajowa funkcjonuje po dziś dzień.Obecnie każda z funkcjonujących linii spełnia inne role i ma odrębny charakter. Kręgosłupem komunikacyjnym jest linia 1 –rozpoczyna trasę przy pętli Butļerova iela przy zajezdni. Przejeżdża przez gęsto zamieszkane osiedla wzdłuż Jatnieku iela, następnie przy ul. 18 Listopada dołącza do linii 3 jadącej jednym torem do spokojnej pętli przy jeziorze Stropu. Po przekroczeniu wiaduktem linii kolejowej wkracza w ścisłe centrum, a następnie przejeżdżając obok uniwersytetu i głównego miejskiego deptaku kończy trasę przy głównym dworcu kolejowym. Linia kursuje w godzinach 4-1, przez większość dnia z częstotliwością 9-11 minut. Na niej najczęściej ujrzymy składy dwuwagonowe. Linie 2 i 3 mają mniejsze znaczenie –obsługują słabiej zamieszkane rejony miasta z częstotliwością 25-28 minut, kursują do około godz. 22. Klimatyczny odcinek linii 2 do pętli Forštadte jest godny polecenia miłośnikom drewnianej, parterowej zabudowy i szutrowych dróg, wzdłuż których przebiega tor. Park taborowy składa się z 44 wagonów. Większość nadal stanowią radzieckie wagony RWZ-6 (20 sztuk) i KTM-5 (12 sztuk). Jest też jeden wagon KTM-8K. W 2002 roku sprowadzono z Niemiec 12 używanych wagonów Tatra T3, jednak, nie wiedzieć czemu, priorytetowo na linie wypuszcza się wagony radzieckiej produkcji. Wszystkie wagony posiadają tzw. odbieraki pałąkowe. W 2013 roku ogłoszono przetarg na dostawę 14 nowych fabrycznie wagonów, który wygrał białoruski Biełkommunmasz (swoją ofertę zgłosiła także Pesa Bydgoszcz). Pod koniec zeszłego roku przyszedł pierwszy wagon. Po mieście porusza się duża liczba autobusów wielkopojemnych, które obsługują wiele linii i oferują wyższy niż tramwaje komfort podróży. Jednak to tramwaje spełniają kluczową rolę w transporcie miejskim. Czas przejazdu jest relatywnie krótki, częstotliwość dobra, a wagony schludne i zadbane. Sukcesywnie remontowane są też torowiska na najważniejszych odcinkach. W każdym tramwaju spotkamy konduktora, który sprzeda bilet jednorazowy za 0,43 Euro (co ciekawe, w weekendy jest taniej –0,21 Euro). W taryfie znajdują się również bilety ulgowe i miesięczne. Dyneburskie tramwaje przewożą rocznie ok. 9 mln pasażerów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyneburg
Łotwa
Tatra
KTM
  • Combino – 18.08.2014

    Bardzo ładnie napisane,tylko może autor dodałby update od stanu na jesień 2013? A działo się sporo,o czym redakcja Infotram doskonale wie...

  • Combino – 18.08.2014

    No i z tymi rozkładami coś mi nie pasowało,ale chciałem się upewnić: 1-ka co 9 minut to faktycznie jeździ,ale tylko od ok. 6:30 do 9 i od ok.12-ej do 15:20 (jakieś pół godziny przesunięcia tych szczytów patrząc od strony dworca),czyli ciężko to nazwać większością dnia. 3-ka rzeczywiście jeździ co 25 minut,ale już 2-ka co 28... i nietrudno domyślić się,że nie obsadę dopasowano do taktu,ale takt do ilości brygad...

  • Leszek Warszawa – 20.08.2014

    Byłem w Daugavpils na początku lipca. Niestety wagonów RVZ-6 jest już nie 20 a około 12. Większość taboru stanowią KTM-5. Przykro że jedne i drugie mają być wycofane już na jesieni.

  • Combino – 21.08.2014

    @Leszek Warszawa: wszystkiego to oni dzięki tej 14-ce nowych tramów nie wycofają,bo im taboru zabraknie,tym bardziej że AKSM 853 będą tylko 4 sztuki; a pamiętaj,że przecież poprzedni przetarg szlag trafił.No,chyba że właśnie po to tak KTM-y eksploatowali żeby Tatry oszczędzać i teraz je ruszyć.

  • Dawid Białowąs – 22.08.2014

    @Combino: Częstotliwości zostały skorygowane, dzięki za uwagę. Czy mógłbyś przybliżyć, jakie informacje od jesieni 2013 masz na myśli? @ Leszek Warszawa: Według oficjalnych statystyk na stanie jest 20 RVZ-tów.. choć nie kwestionuję, że część z nich może stać odstawiona pod płotem i czekać na kasację ;)

  • Combino – 22.08.2014

    @Dawid Białowąs: zasadniczo... No dobrze,zacznijmy od jesieni 2013: otóż tego AKSM-a 62103 już tam nie ma,bo... kontrakt został zerwany.Zerwany,bo Białorusini dostarczyli taki chłam,że po jakimś tam czasie (dokładnie nie wiem jakim) jazd testowo-homologacyjnych Łotysze zdecydowali się im podziękować. Dlatego właśnie rozpisano nowy przetarg (na 10 solówek i 4 przeguby),którego zwycięzców podano pod koniec czerwca (będzie 10 szt. KTM-23 i 4 szt. AKSM 853; Białorusinom dali kolejną szansę,bo wystawili pół-Stadlera,a i pewnie Stadler nieco dopilnuje,by nie kalali za bardzo tej marki). Przyszłą obsadę brygad można sobie wyobrazić,a dopełnią ja pewnie Tatrami.

  • Combino – 23.08.2014

    Korekta: kontrakt zerwany w grudniu 2013 (Biełkommunmasz nie dostarczył dokumentów niezbędnych do homologacji),wóz już jeździ w Witebsku.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....