TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Producenci / Tramwaje V2A i V3A 
Tramwaje V2A i V3A
Ryszard Piech - Opublikowano: 16.04.2009 13:21:57
Tramwaje V2A i V3A

Świat tramwajowy w dawnym bloku wschodnim jedynie z pozoru wyglądał szaro i jednolicie zdominowany przez Tatrę. Jednak poza seryjną produkcją, jaka odbywała się w tym zakładzie istniały również inne, mniejsze, a jednym z takich przykładów są tramwaje V2A oraz V3A wyprodukowane przez zakłady komunikacyjne Bukaresztu. W niniejszym artykule przybliżymy nieco te konstrukcje.

   

Tramwaje konne w Bukareszcie otwarto już w 1871 roku, natomiast pierwsze pojazdy elektryczne pojawiły się w 1894 roku, choć ostatnia linia tramwaju konnego została zamknięta dopiero w 1929 roku. Bukareszt będący stolicą Rumunii zawsze miał aspiracje do osiągnięcia poziomu porównywalnego z innymi europejskimi stolicami, stąd też linie tramwajowe były rozwijane, choć powtórzono błąd znany z innych miast polegający na wyprowadzeniu tramwajów z centrum miasta. Pozycji sieci tramwajowej nie zagroziła nawet budowa metra, które obecnie liczy 4 linie, choć czwarta kursuje dopiero na pierwszym odcinku. Mimo tego komunikacja tramwajowa nadal odgrywa główną rolę w życiu miasta. Rumunia raczej nie należała do krajów dążących do realizacji strategii specjalizacji produkcji krajów w ramach RWPG i produkowała tabor szynowy dla swoich potrzeb kupując jedynie ten typ, którego własnymi siłami nie była w stanie wytworzyć. Mowa tu o budowie lokomotyw spalinowych, elektrycznych, a na tramwajach skończywszy. Te ostatnie były produkowane w formie bardzo kiepsko wykonanych pojazdów Timis, oraz tramwajów generacji V3A. I to właśnie z tą drugą serią Bukareszt jest związany bardzo silnie po dziś dzień.

V3A i V2A

Zakłady komunikacyjne w Bukareszcie, podobnie do innych zakładów komunikacyjnych w tamtym okresie posiadały bardzo rozbudowane warsztaty, konieczne do naprawy licznej grupy różnych starszych konstrukcji. Już w 1951 roku rozpoczęły one budowę jednoczłonowych, czteroosiowych tramwajów, co pozwoliło na zdobycie potrzebnego doświadczenia. Wraz z postępującym czasem koncepcja pojedynczych wagonów PCC przestała być atrakcyjną formą, a wielkość potoków pasażerskich wymagała stosowania ich w trakcji ukrotnionej, co jednak utrudniało kontrolę biletów. W związku z tym zdecydowano się wprowadzić do produkcji wagony przegubowe. Wbrew istnieniu podziału na wschodnie i zachodnie kraje Rumunia ponownie poszukała wzorów na zachodzie (lokomotywy elektryczne powstawały na licencji szwedzkiej, natomiast spalinowe szwajcarskiej) i zdecydowano się zbudować tramwaj trójczłonowy, ośmioosiowy, gdzie pomiędzy członami wprowadzono wózki wspólne systemu Jacobsa. Efektem tego stał się pierwszy tramwaj typu V3A wyprodukowany przez lokalne zakłady komunikacyjne Bukaresztu.

Konstrukcja pojazdu okazała się na tyle udana, że zdecydowano się wprowadzić również wersję krótszą, sześcioosiową, oznaczoną jako V2A. Początkowo tramwaje te były produkowane wyłącznie dla potrzeb Bukaresztu, jednak od 1985 roku rozpoczęto ich wytwarzanie również dla innych rumuńskich miast jak Konstanca, Poleszti, Krajowa oraz Braszow. Produkcja szła tak dobrze, że już w 1988 roku zakłady w Bukareszcie wyprodukowały swój 500 tramwaj (źródło nie wspomina, czy mowa jedynie o serii V3A/V2A, czy do tej liczby doliczono również wcześniejsze konstrukcje). W efekcie produkcja została zakończona dostarczeniem 362 tramwajów serii V3A oraz 49 krótszych typu V2A do Bukaresztu. Odnośnie dostaw dla innych miast nie udało się ustalić ich liczby. Mówiąc o pojazdach bazowych należy również wspomnieć, że tramwaje te były dostarczane głównie jako jednokierunkowe, jednostronne, jednak część z nich wykonano w wariancie dwukierunkowym, dwustonnym.

Z racji liczebności serii bardzo szybko rozpoczęto jej modernizacje, które różnią się od siebie zarówno zakresem dokonanych zmian jak również miejscem ich wykonania. Bowiem w procesie modernizacyjnym oprócz lokalnych zakładów tramwajowych Bukaresztu (URAC) brały również udział fabryki Electroputere (produkujące niegdyś lokomotyw ST43 dla PKP) oraz Faur (znane z serii SP32 PKP). Niestety modernizacje objęły głównie tramwaje kursujące w Bukareszcie, natomiast inne sieci eksploatują tramwaje oryginalne. Pierwsze modernizacje przybierały wygląd rozszerzonej naprawy głównej z przekonstruowaniem ściany czołowej oraz wymianą drzwi. W takiej formie dokonano 10 modernizacji tramwajów w latach1999-2000 i oznaczonych później jako typ V3A-M. Powstał również tramwaj V3A-H. Obie te serie zostały zmodernizowane w Electroputere.

V3A z niską podłogą

Naturalnym krokiem w modernizacjach tramwajów serii V3A i w efekcie również V2A (doposażenie o dodatkowy wózek i środkową sekcję) stało się ponowne odkrycie zalet zastosowania niskiej podłogi. Z racji zastosowania przegubów wprowadzenie członu z niską podłogą było dosyć proste i ograniczało się do zaprojektowania właściwej sekcji środkowej. Prototypową konstrukcję V3A-93M wykonał FAUR w 1995 roku. Niestety brak dokładnych danych o ilości dokonanych modernizacji, które na pewno wykraczają poza jeden prototypowy model. W 2006 roku URAC wyprodukowało sześć tramwajów V3A-2S-93 w podobnym wariancie, jednak ze zmienioną nieco stylistyką. URAC wyprodukowało również 28 tramwajów V3A-93-PPC, zbliżonych konstrukcyjnie do poprzedników, jednak z zastosowaniem zupełnie innej stylistyki ściany czołowej oraz zastosowaniu szyb wklejanych. Konstrukcja pudła sugeruje, że zostały one wyprodukowane od podstaw.

V2S-T

Od 1998 roku URAC przystąpiło do prototypowej rekonstrukcji używanych tramwajów Tatra typu T4R, gdzie z dwóch Tatr powstaje jeden tramwaj dwuczłonowy oznaczany jako V2S-T. Tramwaj ten nosi również przydomek Bucur1. Z pierwotnego tramwaju są wykorzystywane wózki oraz najprawdopodobniej aparatura elektryczna, natomiast pudło jest nowe, z wklejanymi szybami oraz drzwiami odskokowo uchylnymi. Na chwilę obecną wykonano 11 takich tramwajów, natomiast w perspektywie wszystkie posiadane 126 tramwajów T4R ma zostać przebudowane na 63 tramwaje przegubowe V2S-T

V3A z jeszcze większą ilością niskiej podłogi

Jednak na tym nie koniec innowacji rodem z Bukaresztu, bowiem w 2005 roku wykonano kolejną (według przewoźnika) modernizację tramwaju typu V3A. Jednak patrząc na zakres zmian ciężko określić je jako modernizację, bowiem pudło pojazdu jest nie tylko kompletnie inne ale również zawiera w sobie szereg innowacji. Konstrukcja ta jest bez wątpienia inspirowana zachodnimi, częściowo niskopodłogowymi tramwajami, co odzwierciedla zmieniony układ drzwi wejściowych z 2-2-2-2-2 na 1-2-2-2-2-1. Innowacyjnym jest również wprowadzenie niskiej podłogi pomiędzy wózkami oraz zastosowanie krótkiego członu środkowego. Można więc odnieść wrażenie, że powstało coś w rodzaju krakowskich tramwajów NGT6, jednak spojrzenie na detale rozwieje te podobieństwa. Kształt przodu i zarazem tyłu pojazdu można uznać za nowy, jednak brak mu dopracowania stylistycznego. Drzwi zamiast odskokowo- przesuwnych są typu odskokowo –uchylnego. Strefa wysokiej podłogi jest znacznie wyżej niż w krakowskich tramwajach, a nad wózkiem środkowym konieczne było zastosowanie wysokiej podłogi. Jednak mimo tego całą konstrukcję można uznać za ciekawą, choć można mieć zastrzeżenia odnośnie jej sensu ekonomicznego. Jazdy testowe zostały zakończone w 2007 roku i tramwaj zyskał dopuszczenie do ruchu, jednak odnośnie dalszych modernizacji tego typu na razie brak jest danych.

  

Jak więc widać Rumunia zawsze miała rozwinięty przemysł, który powoli budzi się z uśpienia, czego dowodem są kolejne konstrukcje nowych tramwajów niskopodłogowych. Niestety nadal problemem jest fakt, że są to pojazdy powstające w skutek modernizacji, a przewoźnika nie stać na zakup nowych tramwajów. Z racji braku zakupów tramwajów używanych przez Bukareszt jedynym wyjściem mogą się okazać właśnie modernizacje, które choć nadal dalekie od polskich standardów, to jednak wykazują tendencję do ciągłej poprawy. Kto wie, być może za niedługo tramwaje z Bukaresztu będą ponownie eksportowane do innych miast Rumunii. Póki co wszystko na to wskazuje, ponieważ URAC prowadzi obecnie poszukiwania firmy do współpracy przy budowie nowych tramwajów, wśród których przewija się również marka Solaris. Czas pokaże, co z tych planów wyjdzie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Rumunia
URAC
Bukareszt
RATB
V2A
V3A
V3A-M
V3A-H
V3A-93M
V3A-93-PPC
V2S
V2S-T
Bucur1
Tatra
T4D
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....