TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje to obciążenie dla miast? Tak uważają w Gliwicach!
InfoTram.pl - Opublikowano: 09.03.2018 09:54:54 1 komentarz
Tramwaje to obciążenie dla miast? Tak uważają w Gliwicach! (źródło: Wikipedia/Flickr - Fotopolska.eu, lic.CC BY-SA 2.0)

Gliwice, które prawie 10 lat temu zastąpiły jedyną linię tramwajową (nr 4) autobusem A4, dopłacają do komunikacji publicznej w regionie tylko 25 mln zł, a nie 94 mln zł jak Katowice, 51 mln zł jak Sosnowiec, 36 mln zł jak Zabrze czy 32 mln zł jak Bytom.

Dzieje się tak dlatego, że koszty utrzymania tramwajów są o wiele wyższe niż autobusów, nie wspominając o kosztach inwestycji w modernizację taboru i torowiska. Linie tramwajowe mogą stanowić spore obciążenie dla miast "tramwajowych" – twierdzi gliwicki ratusz.

I wylicza, że na wysokość dopłat 29 miast członkowich KZK GOP do komunikacji zbiorowej wpływa m.in. systematyczny rozwój transportu publicznego czy podnoszenie jakości usług przez przewoźnika. Zasadnicze znaczenie ma również długość linii autobusowych i tramwajowych w danym mieście oraz koszt tzw. wozokilometra, czyli jednego kilometra trasy przejeżdżanego przez jeden pojazd na danej linii.

W Gliwicach wielkość tzw. pracy przewozowej (eksploatacyjnej) kształtuje się obecnie na poziomie 7 043 309 wozokilometrów, co od lat plasuje nasze miasto na 3 miejscu w grupie miast członkowskich KZK GOP. Większa praca przewozowa niż w Gliwicach zaplanowana jest na ten rok w Katowicach (19 776 886 wozokilometrów) i Sosnowcu (8 703 149 wozokilometrów). Miasta te dopłacają do komunikacji zbiorowej w regionie najwięcej. Dotacja Katowic do KZK GOP sięga 94 mln zł, a Sosnowca 51 mln zł. Dopłata Gliwic wynosi 25 mln zł. Skąd te różnice? W ostatnich latach za wysokimi dotacjami Katowic i Sosnowca kryją się m.in. koszty spłaty ogromnego kredytu zaciągniętego na modernizację linii tramwajowych przebiegających przez te gminy.

Przed kilkoma laty zastąpiliśmy tramwaj – mocno deficytowy środek transportu z przestarzałym, często psującym się taborem – nowoczesną linią autobusową A4. Inni, w podobnej sytuacji, nie mieli tyle odwagi. W efekcie do dziś utrzymują linie tramwajowe, które nigdy nie będą miały uzasadnienia, a ich finansowanie rozkłada się na wszystkie miasta "tramwajowe" – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Decyzja władz miasta odnośnie zawieszenia linii tramwajowej nr 4 miała niebagatelny wpływ na wysokość dotacji Gliwic do komunikacji zbiorowej, która przekazywana jest do KZK GOP.

Gdyby został u nas tramwaj, płacilibyśmy dziś podobnie jak Zabrze czy Bytom. Jakość usługi w porównania do linii autobusowej A4 czy zmodernizowanych jako pierwsze linii tramwajowych w Katowicach byłaby natomiast rażąco niższa. Pamiętajmy też, że linia tramwajowa nr 4 w momencie jej zawieszenia nie spełniała już podstawowych warunków niezbędnych dla sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania komunikacji tramwajowej. Brakowało m.in. wydzielonego torowiska – podsumowuje Zygmunt Frankiewicz.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
  • pipeno – 12.03.2018

    Redakcjo - zdjęcie rozumiem, że z przekąsem, ale jest to takie samo manipulowanie obrazem jak Frankiewicza tekstem.Zdjęcie jest zrobione w 1991 roku (na bokach tramwaju jest nr wagonu 373 i oznaczenie przewoźnika WPK Katowice, które od dawna już nie działa).Ten wagon obecnie wygląda tak: http://phototrans.pl/14,916546,0,Konstal_111N_373.htmlA okolicę Gliwic można było zamieścić ze stron gliwickich miłośników tramwajów: http://www.tramwajegliwickie.pl/aktualnosci?start=24

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....