Tramwaje Śląskie wybrały wykonawcę nowej linii w Sosnowcu

infotram
27.01.2020 12:45
0 Komentarzy

Konsorcjum firmEurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty wybrała do budowy nowej liniitramwajowej w Sosnowcu spółka Tramwaje Śląskie. Jeżeli Tramwaje podpiszą umowę,pierwsza od dawna nowa linia w regionie powstanie w ciągu kolejnych 33miesięcy.

Chodzi o budowę odcinka od sosnowieckiej pętli Zagórze doronda Jana Pawła II. Ma to być pierwsza od wielu lat budowa nowego połączeniatramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdziewspólną sieć obsługują należące do 12 miast regionu Tramwaje Śląskie. Budowaodcinka w Sosnowcu była obiecana niemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli naskraju dużego osiedla Zagórze.

Nowa, zaprojektowana, blisko czterokilometrowa linia ma biecod dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie zprzelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks.Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcićw prawo i biegnąć obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętlaplanowana jest na rondzie Jana Pawła II.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastrukturyprzystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul.Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzeniacentrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad toramitramwajowymi.

W pierwszym przetargu na wykonanie tej inwestycji, którytrwał w pierwszej połowie 2019 r., spłynęła tylko jedna oferta. Przy budżecie97,3 mln zł brutto, konsorcjum spółek z grupy NDI zaproponowało cenę 121,4 mlnzł brutto. W tej sytuacji TŚ unieważniły postępowanie i ogłosiły kolejne.

W ponowionym postępowaniu – przy utrzymanym budżecie -spłynęło już pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto, złożyło konsorcjumfirm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną – za prawie 109 mln zł brutto –konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwaje wybrały droższą ztych dwóch ofert, wyżej punktując zadeklarowane w niej doświadczenie osóbmających realizować inwestycję.

Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych części projektumodernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środkówunijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowanyjest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwazadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu wSosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowychtramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiegow Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury.Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnicKatowic.


Komentarze