TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje Śląskie testują Duewag Pt
Karol Wach - Opublikowano: 09.02.2010 10:46:26 12 komentarzy
Tramwaje Śląskie testują Duewag Pt

Rozpoczęły się testy wagonu Duewag Pt w Tramwajach Śląskich. W sobotę po raz pierwszy taki tramwaj wyjechał na trasę linii 0. Przez kilka dni był przygotowywany do tego wyjazdu. Testowany przez przewoźnika wagon wyprodukowany został w 1973 roku. Wypożyczono go z VGF Frankfurt n. Menem - szerzej o historii wagonów Duewag Pt piszemy w InfoTram w osobnym artykule. Tramwaj jest testowany z myślą o konieczności sprowadzenia na Górny Śląsk wagonów dwukierunkowych. Wszystko po to, aby w czasie remontu torowisk można było prowadzić regularną komunikację tramwajową. Docelowo władze spółki myślały o zakupie kilkunastu takich wagonów. Było to jednak myślenie starego zarządu, którym kierował odwołany w ubiegłym tygodniu Janusz Berkowski. Czy nowe władze będą także chciały inwestować w używane pojazdy? Dowiemy się wkrótce. Aby komunikacja tramwajowa w trakcie remontów była zachowana takie zakupy byłyby jednak wskazane. Wiadomo, iż w tak krótkim czasie Tramwaje Śląskie nie nabędą odpowiedniej liczby pojazdów nowych. Obecnie nie dysponują również taką ilością taboru dwukierunkowego, aby przewozić pasażerów w czasie remontu. Przypomnijmy, iż prace remontowe, współfinansowane ze środków unijnych, mają rozpocząć się już za rok. Do zmodernizowania jest blisko 50 km torowiska, w tym także trzeba wykonać prace w centrum Katowic. Wagony dwukierunkowe będą potrzebne na odcinkach czynnych, ale pozbawionych pętli. Prawdopodobieństwo zakupu „nowych”wagonów jest zatem spore, tym bardziej, że nieoficjalnie wiadomo, iż spodobały się one Przewodniczącemu Rady Nadzorczej Tramwajów Śląskich, a jednocześnie prezydentowi Katowice –Piotrowi Uszokowi. Zdania na temat nowego pojazdu są jednak podzielone. Jego największą wadą, zdaniem niektórych obserwatorów, jest to, iż wygląda on na wagon tramwaju bardziej podmiejskiego, metra a nawet lekkiego pociągu. Takie wrażenie można odnieść oglądając tramwaj zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz, gdzie szczególną cechą jest duża liczba miejsc siedzących i wąskie przejścia.  

Sprowadzony na Śląsk wagon został wyprodukowany w 1973 roku w fabryce Waggonfabrik Uerdingen AG Werk Düsseldorf. Jak już wspomnieliśmy jest to pojazd dwukierunkowy, wyposażony w 4 pary drzwi po obu stronach. Mankamentem tego pojazdu może być fakt, iż nie jest niskopodłogowy, ale …nie wymagajmy za dużo. Mimo, iż jest to pojazd wiekowo zbliżony do kursujących jeszcze niedawno po śląskich torowiskach wagonów 102Na, przewyższa je pod względem technologicznym. Jego długość wynosi 28,72 m, szerokość –2,35 m, wysokość zaś –3,26 m. 

Testy tramwaju Duewag Pt potrwają około miesiąca. Pierwsze dni liniowej jazdy testowiec spędził na linii 0, w miarę upływu czasu będzie pojawiał się także na innych trasach. Przypomnijmy, iż wcześniej na torach Tramwajów Śląskich testowany był alstomowski Citadis i już przez samego przewoźnika wagon 205 WrAs z Protramu. Niezależnie od zakupu pojazdów używanych przewoźnik chce zakupić również nowe wagony niskopodłogowe, w ambitnych planach jeszcze przed 2012 rokiem oraz modernizować kolejne stopiątki, które dziś stanowią podstawę taboru Tramwajów Śląskich. O modernizacjach wagonów 105 Na w 2009 roku pisaliśmy niedawno w InfoTram.  

 

Odnawianie floty taborowej poprzez zakup używanych wagonów z krajów Europy Zachodniej, najczęściej z Niemiec, to, powtarzając za jednym z bohaterów kultowego filmu „Miś”, nowa, świecka tradycja, chociaż w tym przypadku nie taka znów nowa. Tym tropem podąża wielu z krajowych przewoźników tramwajowych, od tych największych –MPK Kraków, MPK Poznań, Tramwaje Szczecińskie czy ZKM Gdańsk do tych znacznie mniejszych takich jak Tramwaje Podmiejskie, Tramwaje Grudziądzkie czy MZK Gorzów Wielkopolski. Odpowiedź na pytanie dlaczego do Polski trafiają ponad trzydziestoletnie wagony jest prosta. Przewoźników nie stać na zakup nowoczesnych pojazdów, dlatego ratują taborowe dziury tramwajami używanymi, które w opinii wielu są jednak bardziej zaawansowane technologicznie aniżeli te stanowiące dziś podstawę floty wielu przedsiębiorstw i spółek tramwajowych. Zdecydowanie najwięcej takich zachodnich pojazdów eksploatuje krakowskie MPK. Jak dotychczas Tramwaje Śląskie, podobnie jak chociażby Tramwaje Warszawskie, nie decydowały się na zakup wagonów używanych. Niewykluczone, iż niebawem zmieni się to w obydwu przypadkach. Obie sieci będą szybko potrzebowały wagonów dwukierunkowych w związku z pracami torowymi –w GOP-ie modernizacyjnymi, w stolicy –kłopotami przy budowie mostu Północnego. Czy używane wagony dołączą do wagonów już eksploatowanych przez wskazanych powyżej przewoźników –pokarze czas? O dalszych losach tramwaju Duewag Pt oraz ewentualnych zakupach wagonów dokonywanych przez polskich przewoźników będziemy na bieżąco informować w InfoTram.  
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Duewag Pt
Tramwaje Śląskie
test
Katowice
  • – 10.02.2010

    Przedostatnie zdanie tego skądinąd ciekawego artykułu. Nie "pokarze" czas, tylko "pokaże". Ortografia!

  • Maciek – 10.02.2010

    Dziwne, że wcześniej w Krakowie nie wylądowały... Uważam, że TŚ nie powinny wybrzydzać tylko brać te wozy, bo ich własne niektóre 105tki dosłownie się sypią... Patrząc na zdjęcie nr 1 w artykule, nie dziwię się, że GOP wreszcie postanowił wziąć się za torowiska...

  • KW – 10.02.2010

    A właśnie "pokarze". Słowo to zostało użyte celowo.

  • mef – 10.02.2010

    Strasznie wysoko umieszczone drzwi - jak się do niego wsiada?

  • ger – 10.02.2010

    Po otwarciu drzwi wysuwają się schodki, które sięgają poziomu chodnika ;)

  • ciekawy. – 10.02.2010

    O jakim alstomowskim Citiadisie, którego rzekomo testowały Tramwaje Śląskie, pisze pan w artykule?

  • pietia – 10.02.2010

    Zapewne chodzi o prototyp citadis X04 który był testowany na śląskich torach, tyle że nie przez TŚ a przez Alstom, zaliczył nawet wykolejenie...

  • Piotr – 11.02.2010

    Tramawaje Warszawskie już jakiś czas temu zapowiedziały, że jeśli kupią tramwaje dwukierunkowe, to bedą to nowe pojazdy.

  • Kołczu – 11.02.2010

    Zamiast Tramwajów Podmiejskich powinna być Międzygminna Komunikacja Tramwajowa . TP jako firma nigdy nie zakupiły ani jednego używańca (wagony GT6 z Bielefeld otrzymano jeszcze za czasów MPK! ), jedynie w 2005 roku testowano wagon M8S z Essen , jednak później trafił on do zajezdni MKT (obecnie stoi w hali i czeka na lepsze czasy). MKT znane jest w Łodzi z tego że kupuje sporo używanego sprzętu - ostatnio kupili 5 GT8ZR (również dwukierunkowe) z Innsbrucka .

  • KW – 12.02.2010

    Ale TP mają i eksploatują używane wagony, to że ich nie zakupiły to już szczegół. Są przykładem przewoźnika, który jak wielu innych ma w swojej flocie taborowej używki. To że Warszawa zapowiedziała, że kupi 10 nowych wagonów dwukierunkowych, to wcale nie znaczy że kupi i wcale nie znaczy że nie kupi wagonów używanych. A przecież nigdzie nie napisałem że kupi na pewno, albo nie kupi na pewno, bo tego nie wiem.

  • ... – 12.02.2010

    Panie Karolu, w TŚ. nigdy nie był testowany żaden alstomowski Citiadis więc może by pan nie wprowadzał ludzi w błąd i usunął to z artykułu.

  • KW – 12.02.2010

    Był testowany na torach, które należą do TŚ Panie ciekawy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....