Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na budowę 4 km nowej linii w Sosnowcu
Przetarg na budowęnowej czterokilometrowej linii tramwajowej od dotychczasowej pętli tramwajowejw sosnowieckiej dzielnicy Zagórze, do ronda Jana Pawła II w tym mieście,ogłosiła samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.
Będzie to pierwsza od lat budowa nowego połączeniatramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdziewspólną sieć obsługuje należąca do 12 miast regionu spółka Tramwaje Śląskie.
Jak przypomniał w środowej informacji o ogłoszeniu przetargurzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, budowa odcinka była obiecananiemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli na skraju dużego osiedla Zagórze.
„Dzięki wydłużeniu linii z tramwaju będą mogli skorzystaćmieszkańcy sporej części Zagórza. To pomoże nam również w uporządkowaniu siatkipołączeń komunikacji publicznej” – zaznaczył cytowany przez Łysego prezydentmiasta Arkadiusz Chęciński.
Nowa, blisko czterokilometrowa linia tramwajowa będziebiegła od dotychczasowej pętli tramwajowej Zagórze, poprzez dwupoziomoweskrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al.Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej,aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego dotrzeć do ul.Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastrukturyprzystankowej inwestycja obejmuje rozbudowę układu drogowego fragmentu ul.Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzeniacentrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad toramitramwajowymi. Wszystkie roboty mają zakończyć się w ciągu 27 miesięcy od datypodpisania umowy.
Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych częściprojektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środkówunijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowanyjest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwazadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu wSosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowychtramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.
Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic.
Pod koniec ub. roku Tramwaje Śląskie podpisały umowę zkonsorcjum banków, zapewniającą blisko 330 mln zł na finansowanie unijnegoprojektu. Obligacje spółki obejmą Pekao SA oraz BGK (TŚ będą je wykupywały ześrodków zapewnianych przez samorządy kupujące odpowiednią ilość usługprzewozowych). Transakcję współfinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, ponad 9,5proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcamisą: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, SiemianowiceŚląskie i Świętochłowice.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze