TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje Siemensa na przestrzeni dziejów
Ryszard Piech - Opublikowano: 28.04.2009 15:08:52
Tramwaje Siemensa na przestrzeni dziejów

Tramwaj to obecnie powszechny środek transportu w dużych miastach, który na zachodzie zyskał niesamowitą popularność, a w Polsce miał w dużej mierze okazję przetrwać najcięższe lata. Podobnie powszechnym jest fakt, że tramwaje dostarcza wiele firm, a standardowo jest stosowane zasilanie z sieci napowietrznej pobierane za pomocą pantografu. Jednak mało kto pamięta, że ten cały magiczny system transportowy zawdzięczamy Wernerowi von Siemens. Dlatego w niniejszym artykule przybliżymy dokonania firmy Siemens, która wzięła swoją nazwę od nazwiska założyciela.

Pierwsze tramwaje konne

Pierwszy tramwaj pojawił się już w 1832 roku w Nowym Jorku, jednak musimy pamiętać, że był to tramwaj konny. W czasie braku utwardzonych dróg i automobili osoby nieposiadające własnego powozu były skazane na podróżowanie pieszo. Jednak poszukując udoskonaleń w tym zakresie postanowiono wprowadzić tramwaje konne, które uczyniły podróżowanie w mieście bardziej komfortowe. Popularność tego środka transportu rozszerzyła się bardzo szybko na cały świat, jednak system ten zaczynał cierpieć na przeciążenie, ponieważ małe wagoniki mieściły małą ilość pasażerów. Więc konieczne było poszukanie innego środka trakcyjnego, a działania skupiły się na budowie parowych lokomotyw tramwajowych oraz tramwajów parowych. Eksperymentowano również ze sprężonym powietrzem, jednak prawdziwy przełom miał dopiero nastać.

Ernst Werner von Siemens

Nazwa Siemens działa wręcz elektryzująco na większość miłośników kolei, niestety w świecie tramwajowym nie wywołuje ona aż tyle pozytywnych emocji. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ obecny obraz tramwajów zawdzięczamy w dużej mierze geniuszowi jednego człowieka. Był nim Ernst Werner von Siemens, który urodził się w 1816 roku niedaleko Hanoweru. Po studiach w Lubece, a następnie w Akademii Wojskowej w Berlinie do 1848 roku pracował dla armii pruskiej. Dzięki zdobytej wiedzy Siemens wynalazł synchroniczno - współfazowy aparat telegraficzny i w dniu 12 października 1847 roku wspólnie z J.G. Halske, założył firmę Zakład Budowy Telegrafów Siemens &Halske. W 1866 roku wynalazł samowzbudną prądnicę prądu stałego, czym wszedł w strefę naukową i od 1874 roku stał się członkiem Akademii Nauk w Berlinie. Jednak na tym nie zakończył swojej pracy i już w 1879 roku zbudował pierwszy model lokomotywy elektrycznej, który został wystawiony na targach. Model ten wzbudził duże zainteresowanie zwiedzających i elektryczna kolejka Siemensa przewiozła olbrzymią liczbę pasażerów, oraz natchnęła innych do rozwinięcia tej technologii. Pierwszy tramwaj elektryczny powstał już 2 lata później. Jednak jeszcze wcześniej Siemens zaprezentował w 1880 roku elektryczną windę, a w 1882 roku pierwszy na świecie trolejbus o nazwie Elektromote. Niestety nikomu nie jest dane żyć wiecznie i w dniu 6 grudnia 1892 roku Werner von Siemens umiera w Berlinie pozostawiając po sobie imperium elektrotechniczno –tramwajowe.

Tramwaje elektryczne

Jak już zostało wspomniane pierwsza lokomotywa elektryczna została zaprezentowana w 1879 roku i od początku stała się sensacją. Lokomotywa ta została opracowana na prąd stały, jednak zastosowano nietypowy odbiór prądu za pomocą szyn. W tym zasilaniu jedna z szyn stanowiła +, a druga - , co wymagało segregacji torów od ruchu pieszego, ponieważ groziło porażeniem. Jednak w pionierskiej dobie nie było to przeszkodą, i już w 1881 roku otwarto pierwszą linię tramwaju elektrycznego w niemieckim Lichterfelde (obecnie dzielnica Berlina). Tramwaj miał 5 metrów długości, 2 metry szerokości, ważył 4,8 tony, zabierał 20 pasażerów i mógł podróżować z prędkością maksymalną 40 km/h. Jednak w ruchu planowym tramwaje kursowały do 30 km/h, co itak było znaczącym osiągnięciem w porównaniu z powozem. Zainteresowanie nowym środkiem transportu było na tyle duże, że w przeciągu pierwszych trzech miesięcy przewieziono 12 tysięcy pasażerów. Linia ta udowodniła, że taki środek transportu jest wręcz zalecany dla miast i powinien w najbliższym czasie zastąpić tramwaje konne oraz parowe. Jednak największym problemem tej linii był sposób odbioru energii elektrycznej za pomocą szyn.

Szczęśliwie i ten problem udało się obejść i już w 1883 roku otwarto w Austrii linię Mödling-Hinterbrühl, która jest uważana za pierwszą regularną linię tramwaju elektrycznego w Europie. Zasadniczą różnicą w tym systemie było zastosowanie sieci trakcyjnej powieszonej na słupach, natomiast odbiór prądu zapewniały „sanki”ślizgające się po sieci zasilającej i przekazujące napięcie za pomocą przewodów do tramwaju. Podobne rozwiązanie zastosowano w 1884 roku na linii tramwajowej Frankfurt –Offenbach. Korzystając ze swojej wiedzy w 1887 roku Siemens opracował oraz sfinansował budowę wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego w Budapeszcie. Jednak pomimo zastosowania sankowego odbioru energii elektrycznej sposób ten był nadal niedoskonały, ponieważ sanki miały tendencję do wypadania, a budowa skomplikowanych układów torowych była wręcz niemożliwa technicznie. Jednak już w 1889 roku Walter Reichel - pracownik spółki Siemens und Halske - opracował nowy typ odbieraka zwanego lirowym. Rozwiązanie to dało Siemensowi znaczną przewagę i pozwoliło stosować pojazdy elektryczne nawet w bardzo skomplikowanych układach torowych. Odbierak lirowy miał swoje wady, głównie konieczność obracania go zgodnie z kierunkiem jazdy, jednak oprócz tego rozwiązanie to znacznie zwiększało niezawodność systemu i przyczyniło się do powstania i rozwoju współczesnych pantografów. Oczywiście nowe odbieraki lirowe zostały opatentowane i jedynie Siemens mógł je stosować, co odbijało się na systemach tramwajowych. Tam gdzie linie budował Siemens stosowano tego typu odbieraki, natomiast systemy budowane przez inne firmy musiały stosować znacznie bardziej zawodny odbierak rolkowy (rolka na końcu pręta). Rozwiązanie takie znacznie utrudniało wzajemną wymienność taboru i zmuszało do kupowania taboru jedynie od jednego producenta. Jednak po latach, gdy patent wygasł, idea odbioru za pomocą pantografu wygrała. W 1890 oku postanowiono przebudować pierwszą linię w Lichterfelde na zasilanie napowietrzne z zastosowaniem odbieraka lirowego.

Lata prosperity i ciężkie czasy

 

Po udoskonaleniu technologii tramwaje elektryczne stały się dobrem silnie poszukiwanym, co zaowocowało między innymi otwarciem przez Siemens pierwszej linii tramwajowej w Australii. Linia w mieście Hobart została zbudowana przez spółkę Siemens Brothers &Co. W 1897 roku wybudowano pierwszą linię tramwajową w Brazylii –w mieście Salvador, natomiast w 1899 roku tramwaje ruszyły w stolicy Chin –Pekinie. Do 1900 roku Siemens wyposażył 45 systemów tramwajowych na całym świecie i sprzedał przeszło 3000 tramwajów. W 1929 roku obchodzono 50 rocznicę od wprowadzenia tramwajów. Niestety po II wojnie światowej rozpoczął się negatywny trend zamykania linii tramwajowych, a Siemens skupił się w głównej mierze na produkcji pojazdów kolejowych, natomiast palmę pierwszeństwa przejął Duewag, który wprowadził do produkcji udaną serię tramwajów GT6, a później GT8. Paradoksalnie Siemens w swoim austriackim zakładzie uruchomił produkcję dla Wiednia licencyjnych tramwajów Duewag.

Ponowne odrodzenie

Wraz z odrodzeniem się idei tramwajów jako najbardziej efektywnego miejskiego środka transportu dla średnich miast, które stanowią większość w Europie, również Siemens zdecydował się powrócić na dobre do tego segmentu. Krok ten został uczyniony w 1989 roku poprzez przejęcie niemieckiego lidera w produkcji tramwajów, jakim był Duewag. Wobec pojawienia się nowej technologii w postaci tramwajów niskopodłogowych Siemens stanął przed koniecznością opracowania nowej konstrukcji, która zastąpi popularne tramwaje GT6 i GT8. Na rynku austriackim już od 1991 roku produkowano tramwaje typu ULF, jednak inne miasta wykazywały większe zainteresowanie bardziej tradycyjnymi konstrukcjami, z dopuszczeniem nieco wyższej wysokości podłogi. W efekcie tego w 1998 roku została opracowana konstrukcja pojazdów Combino, która zawierała szereg innowacji. Konstrukcja Combino pozwalała na budowę pojazdów zarówno 100% niskopodłogowych wieloczłonowych jak i bardziej tradycyjnych odmian ze skrętnymi wózkami i około 60% udziałem niskiej podłogi. Tramwaje stały się światowym sukcesem i portfel zamówień wydawał się nie mieć końca aż w 2002 roku ujawniono, że niewłaściwie dokonano obliczeń wytrzymałościowych elementów łączących ze sobą pudło. To spowodowało, że po dostarczeniu 475 tramwajów do 13 sieci tramwajowych konieczne było dokonanie usunięcia wad we wszystkich pojazdach, o czym pisaliśmy szerzej tutaj i tutaj

Obecnie Siemens oprócz trwających dostaw tramwajów ULF do Wiednia i jedynego sukcesu eksportowego tego pojazdu do rumuńskiego miasta Oradea, postanowił wprowadzić nową generację tramwajów określanych jako Avenio. Jednak jak na razie przed Siemensem jeszcze długa droga do odzyskania swojej pozycji na rynku tramwajowym, którą zajęli już inni dostawcy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Siemens
Berlin
Duewag
GT6
GT8
ULF
Combino
Avenio
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....