TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje dwusystemowe w Alicante
Ryszard Piech - Opublikowano: 24.03.2009 18:18:27 1 komentarz
Tramwaje dwusystemowe w Alicante

Na hossie związanej z ponownym odkryciem tramwajów przez zachodnią Eurpę zaczynają profitować coraz mniejsze miasta i ośrodki miejskie. Jednym z nich jest Hiszpańskie miasto Alicante położone na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Miasto liczące nieco ponad 330 tysięcy mieszkańców miało dotąd jedynie dworze szerokotorowej kolei sieci krajowej oraz znacznie mniejszy dworzec wąskotorowej linii kolejowej łączącej Alicante z Dénia. Kolej ta co prawda zapewniała transport wzdłuż wybrzeża, jednak nijak nie dorastała do potrzeb współczesnego społeczeństwa. Stało się więc jasne, że konieczne jest dokonanie diametralnych usprawnień w systemie komunikacji publicznej. Po analizach różnych rozwiązań zdecydowano się na zbudowanie złożonego systemu integrującego ze sobą linię wąskotorową z nowoczesnymi tramwajami oraz z tramwajami dwusystemowymi. Na bazie tych założeń przystąpiono do budowania nowoczesnego systemu transportu zbiorowego.

Tło historyczne

Linia wąskotorowa łącząca Alicante z Dénia była rozważana już od 1882 roku, jednak dopiero w 1889 otrzymano pozwolenie na jej budowę. Pomimo tego prace budowlane nie ruszały aż do 1911 roku, kiedy to oficjalnie rozpoczęto budowę linii wąskotorowej (1000 mm) na przyszłej stacji La Vila Joisa. Pierwszy odcinek Alicante –Altea został otwarty w 1914 roku, natomiast rok później trasa została przedłużona do stacji końcowej w Dénia. W późniejszym czasie linia została przedłużona do Carcagente, dokąd od 1964 roku docierały bezpośrednie pociągi z Alicante. Jednak już w 1969 roku zamknięto odcinek Gandia –Carcagnete, natomiast w 1971 roku ruszył pierwszy pociąg nostalgiczny Limón Exprés, który kursował do 2005 roku. W 1974 roku zamknięto odcinek Dénia –Grandia, czym linia osiągnęła swój obecny kształt. Duże zmiany organizacyjne zaszły w 1986 roku, kiedy to utworzono przedsiębiorstwo przewozowe Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), natomiast w 1987 roku odnowiono tory na odcinku z Alicante do El Campello. Jednak wraz z upływem lat linia ta stawała się coraz bardziej przestarzała, co zmuszało do poszukiwania odpowiedniego rozwiązania. Prace koncepcyjne rozpoczęto w 1997 roku, a w 1999 roku zaakceptowano do realizacji projekt TRAM Metropolità, który zakładał przebudowę linii na kolejkę miejską, oraz przedłużenie torów ze stacji końcowej La Marina do Plaza Del Mar. W ramach projektu miał również powstać tunel tramwajowy pod centrum miasta prowadzący do dworca kolei krajowej oraz linie tramwajowe w samym mieście. Prace budowlane na pierwszym odcinku z Alicante do El Campello zostały zakończone 15 września 2003 roku, jednak dopiero w 2006 roku otwarto pierwszy odcinek tunelu prowadzącego do dworca głównego, który tymczasowo został zakończony na przystanku Mercado. W tym samym roku przyznano kontrakt na budowę drugiej linii tramwajowej do Uniwersytetu. W 2006 roku zakończono również budowę pierwszego odcinka linii tramwajowej numer 4 kończącą tymczasowo na przystanku Sergio Cardell, która rok później dotarła do Avenida Naciones. Ruszyły również prace nad przebudową odcinka La Villa Joiosa –Benidorm. Wraz z otwarciem odcinka w tunelu stało się konieczne wprowadzenie numerów linii.

System obecnie

 

Jak już wcześniej zostało wzmiankowane wraz z otwarciem odcinka w tunelu stało się konieczne wprowadzenie oznaczeń linii. L1 przypadło pociągom łączącym Alicante z Dénia, które z racji braku elektryfikacji części odcinka kursują obecnie jedynie na trasie Alicante Mercado (w przyszłości z dworca głównego) i docierają do Benidorm. Linia ta wykorzystuje nowo otwarty tunel i jest obsługiwana przez tramwaje dwusystemowe. Na pozostałym odcinku Benidorm - Dénia kursują pojazdy spalinowe linii L9. Linia L1 kursuje bardziej jako ekspresowa bez postojów na niektórych przystankach podczas gdy niemal dublująca ją linia L3 łącząca Alicante z Venta Lanu obsługuje przystanki pośrednie na tym odcinku. Również na linii L3 kursują tramwaje dwusystemowe. Trasa L3 ma długość 16 km, którą pokonuje w 26 minut z prędkością maksymalną 80 km/h. L2 to nowo budowana linia tramwajowa w centrum miasta, która na odcinku od dworca głównego do MRQ będzie wykorzystywać tunel razem z L1 i L3. Będą na niej kursowały tradycyjne tramwaje. Tunel po jego ukończeniu będzie miał długość 3 km. Linia czwarta to również tramwaj, który wykorzystuje częściowo torowisko linii L1 oraz L3. L4 zaczyna swoją trasę na przystanku Porta del Mar i po pokonaniu krótkiego odcinka dociera do dawnego dworca czołowego wąskotorówki La Marina. Po pokonaniu pewnego odcinka łączy się z obecnymi liniami L1 i L3, gdzie ma 3 wspólne przystanki, by ostatecznie odłączyć się i skierować do obecnej końcówki Av Naciones. Linia ta w przyszłości zostanie wydłużona do przystanku Costa Blanca stycznego z linią główną L1 i L3.

Do wykonywanych przewozów FGV posiada stosowny tabor. Jeszcze do niedawna głównym typem taboru były spalinowe zespoły trakcyjne serii 2300 i 2500 wyprodukowane przez MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG). Z racji swojego antycznego wieku sześć składów serii 2500 zostało znacznie zmodernizowanych. Kompletnie przebudowane pudło zostało wykonane przez znanego producenta autobusów Sunsundequi. Jednak tak naprawdę działania te miały na celu zwiększenie atrakcyjności połączeń, które docelowo mają być obsługiwane przez tramwaje dwusystemowe serii 4100.

Tramwaje dwusystemowe wyprodukował Vossloh Espania. Składy te bazują na rozwiązaniach koncepcyjnych opracowanych w modelu Karlsruhe, czyli wysokie siedzenia w członie środkowym oraz niskie w członach skrajnych. Jest to efekt założenia, że dalsze podróże będą odbywane w członie środkowym, natomiast człony skrajne skonstruowano dla szybkiej wymiany pasażerów. Wejścia znajdują się w strefie niskiej podłogi, natomiast nad wózkami skrajnymi oraz środkowym członem zastosowano wysoką podłogę dostępną za pomocą schodków. Jeden skład oferuje 96 miejsc siedzących oraz 216 stojących. Ich prędkość maksymalna została określona na 110 km/h, choć w ruchu planowym obecnie jeżdżą jedynie 80 km/h.

Cała koncepcja rozwoju transportu szynowego zakładała również wprowadzenie tradycyjnych tramwajów na linie. Jednak z racji terminów dostaw taboru dla Alicante, który miał dotrzeć nieco później niż faktycznie linie ukończono od 2003 roku do 2006 roku w Alicante na odcinku Porta del Mar –El Campello wykorzystywano tramwaje serii 3800 wyprodukowane przez koncern Siemens dla pobliskiej Walencji, których właścicielem jest również FGV. Tramwaje te kursowały do 2006 roku, kiedy zostały zastąpione przez tramwaje dwusystemowe dedykowane dla Alicante. FGV zamówiło 30 tramwajów z rodziny Bombardiera Flexity Outlook, które obecnie obsługują linie miejskie. Tramwaje te to typowe konstrukcje wieloczłonowe składające się z pięciu członów i oferują 50 miejsc siedzących. Z tej liczby 11 zostało przewidzianych dla linii 4 w Alicante natomiast 19 przeznaczono dla Walencji. Cały tabor jest serwisowany w nowej zajezdni zlokalizowanej w El Campello, która została otwarta w marcu 2007 roku po dwóch latach budowy. Inwestycja ta pochłonęła 30 milionów €.

Plany rozwojowe

Oprócz już wzmiankowanej budowy linii drugiej w Alicante postępują prace nad przebudową linii 9 związane z dobudową drugiego toru i elektryfikacją szlaku. Po ich zakończeniu tramwaje dwusystemowe na linii L1 będą pokonywały całą długość trasy jako pociągi przyspieszone, natomiast obecna linia L9 stanie się wolniejszą linią tramwajową mającą więcej przystanków. Podobny zabieg ma dotyczyć linii L5, która ma łączyć La Vila Joiosa przez Benidorm z Altea. Zakończenie tych prac będzie oznaczało całkowite wycofanie z ruchu pojazdów spalinowych. Oprócz tego rozważana jest budowa wewnętrznych linii tramwajowych w La Vila Joisa, Altea oraz Benidorm. Planowana jest również dalsza ekspansja tramwajów w Alicante, które miałyby jechać dalej za przystanek na dworcu głównym i kierować się na południe do lotniska. Niektóre doniesienia mówią nawet o możliwości otwarcia tego połączenia już w 2010 roku.

 

System stworzony w Alicante jest określany mianem dwusystemowego, który jeszcze pół roku temu był bardzo widoczny, ponieważ na jednym odcinku kursowały łącznie tramwaje, tramwaje dwusystemowe oraz spalinowe wagony motorowe. Jednak wraz z postępującą elektryfikacją podział ten powoli zanika i w najbliższej przyszłości pojazdy spalinowe znikną ze szlaków zastąpione przez tramwaje dwusystemowe oraz tradycyjne tramwaje. Wówczas system będzie się wydawał jakoby od początku był tramwajem międzymiastowym, a nie koleją wąskotorową. Dlatego Alicante można uznać za przykład skutecznej transformacji z linii kolejowej (co prawda wąskotorowej) na tramwajową bez konieczności zawieszania ruchu, utrudniania życia pasażerom i utraty ich zaufania. Dzięki temu od samego początku przewozy tramwajami dwusystemowymi były odpowiednio duże. Czyż nie tak mogły się potoczyć losy naszych bezmyślnie pozamykanych wąskotorówek?
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Hiszpania
Alicante
MAN
Vossloh
Bombardier
Sunsundequi
  • esbek – 25.03.2009

    A mi się marzy zaadaptowanie wąskotorówki Piaseczno - Grójec. Wzdłuż trasy są spore osiedla które wygenerowały by odpowiedni ruch.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....