TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje CAF dla Sztokholmu
Ryszard Piech - Opublikowano: 24.01.2012 13:11:15 9 komentarzy
Tramwaje CAF dla Sztokholmu

Sieć transportowa w Sztokholmie ma szansę znacznie \'odmłodnieć\' dzięki dostawie nowych tramwajów CAF.

Na przełomie roku 2010/11 Storstockholms Lokaltrafik (SL) złożyło w CAF zamówienie na dostawę 15 tramwajów za 40 milionów €z bardzo dużymi opcjami do 212 pojazdów o łącznej wartości 340 milionów €. Z tej liczby opcji przewoźnik zobowiązał się do zrealizowania zamówienia na nie mniej niż 106 tramwajów. System transportu zbiorowego w Sztokholmie był już szerzej opisywany na łamach infotram.pl i raczej trudno go uznać na tak rozbudowany aby była konieczność zamawiania aż tak dużej liczby taboru. To mogłoby oznaczać plany dużej ekspansji lub bardziej uniwersalny przetarg na różne rodzaje pojazdów. Bazowe zamówienie na 15 tramwajów zostało złożone z myślą linii Tvärbanan (linia 22). Ta okrężna trasa została zainaugurowana w czerwcu 2000 roku i liczy 11,5 km z 17 przystankami. Linia jest aktualnie obsługiwana za pomocą niskopodłogowych kolejek miejskich Bombardier Flexity Swift oznaczonych lokalnie jako A32. Jeden pojazd ma długość 29,7 m i umożliwia trakcję ukrotnioną do dwóch składów o łącznej długości 59,5m. Jednak aktualnie trwają prace budowlane nad jej wydłużeniem o kolejne 7 km w związku z czym konieczny był zakup dodatkowego taboru. To właśnie na tą linię ma trafić zamówione 15 tramwajów.

Pojazdy, które wyprodukuje CAF są określane jako \'Urbos na wózkach\', choć w stosunku do typowych tramwajów wieloprzegubowych z rodziny Urbos 3 pojazdy dla SL znacznie się różnią. Bowiem będą to tramwaje typu NGT8 podobne do Pumy z FPS, tramwajów Pesy dla Częstochowy czy Bombardiera dla Krakowa. Bazowy trójczłonowy pojazd o szerokości 2,65 m ma mieć długość 30,6 metra, jednak w ramach opcji istnieje możliwość jego wydłużenia o dodatkowy człon środkowy w związku z czym długość wzrosłaby do około 40 metrów. Dodatkowy człon najprawdopodobniej będzie z jednej strony zawieszony na środkowym, natomiast z drugiej będzie miał wózek, dzięki czemu będzie można go wstawić bez większych problemów w istniejącą konstrukcję. Bazowy dwukierunkowy, dwustronny pojazd ma oferować miejsce dla 112 pasażerów stojących i 72 na miejscach siedzących. Podłoga będzie na wysokości 615 mm nad skrajnymi wózkami, 375 mm w strefie niskiej oraz 425 mm nad wózkami środkowymi. Różnice między dwoma niższymi wymiarami mają być pokonywane za pomocą łagodnych ramp, natomiast do części wysokiej będzie prowadził jeden stopień. Pudło ma zostać wykonane ze spawanych profili aluminiowych, co ma dać masę pustego pojazdu w granicach 47,5 t. Tramwaj ma posiadać wszystkie osie napędne za pomocą 8 silników ABB o mocy 75 kW każdy, co ma pozwolić na osiągnięcie prędkości maksymalnej 90 km/h. Parametry dodatkowego członu nie zostały sprecyzowane, więc również on może mieć osie napędne. Zważywszy na długość pojazdy raczej będą eksploatowane w trakcji pojedynczej, zwłaszcza po doposażeniu ich w dodatkowy człon środkowy.

Jednak wiadomym jest, że tylko i wyłącznie dla tej linii dostawa tak dużej liczby taboru byłaby przesadą, dlatego nie powinno dziwić, że opcjonalne pojazdy mają zastąpić tabor na innych liniach stanowiących pozostałość po niegdyś rozbudowanym systemie tramwajowym. Opcjonalne tramwaje mają zastąpić eksploatowane obecnie pojazdy na Lidingöbanan (linia 21) oraz Saltsjöbanan (linia 25 i 26). Linia 21 łączy wyspę Lidingöze stacją metra Ropsten. Pomimo faktu, iż stanowi przedłużenie metra ma aktualnie charakter lekkiej kolei. Jednotorowa linia o standardowym rozstawie szyn ma długość 9,2 km i 14 przystanków. Trasa zainaugurowana w 1914 roku była pierwotnie uznawana za kolejową, choć faktycznie była obsługiwana przez tramwaje, które miały połączenie z siecią miejską. Jednak w 1967 roku w wyniku zastąpienia tramwajów metrem to połączenie utracono i tak faktycznie linia nigdy nie została przebudowana na metro, natomiast w 2009 roku oficjalnie zmieniono jej kwalifikację na tramwajową. Aktualnie linia jest obsługiwana przez wagony silnikowe A30/A30B i wagony doczepne B30/B30B, które zostały wybudowane w latach 40-50. XX wieku i jak łatwo zauważyć mają już ponad 60 lat eksploatacji za sobą. Zważywszy na to pojazdy, które buduje CAF idealnie pasują do tej linii.

Z kolei trasy numer 25 i 26 to dwie linie stanowiące układ Y, z bardzo długim wspólnym odcinkiem, natomiast \'odnogi\' mają niecałe 3 km. Ogólnie system ma 18,5 km długości i 18 przystanków. Linie kończą się w centrum miasta na przystanku Slussen stycznym z metrem, stąd mają raczej charakter podmiejski niż aglomeracyjny i obsługują rejony na wschód od miasta. System ma standardowy rozstaw szyn i zasilanie z sieci napowietrznej. Został zainaugurowany w 1893 roku jeszcze w formie parowej, jednak już w 1910 roku trasy zelektryfikowano napięciem 1 kV DC. Pierwotnie linia funkcjonowała jako kolejowa, jednak z powodu spadku przewozów towarowych i wpływów z biletów już w 1969 roku została przejęta przez władze miasta Sztokholm, które później przeniosły odpowiedzialność za linię do SL. Ogólnie linia niewiele różni się od czasów swojego powstania, jedynie wprowadzenie tam w 2009 roku specjalnie dostosowanego taboru metra zmieniło obraz linii. Pojazdy serii C10 i C11 zostały wyprodukowane przez ASEA i dostosowane do specyficznych wymagań tej linii. Jednak aktualnie znaleziono inne rozwiązanie i zdecydowano się połączyć tą trasę z opisywaną na wstępie linią 22. Projekt ten oznacza konwersję systemu do standardu tramwajowego / lekkiej kolejki, co oznacza obniżenie peronów, obniżenie napięcia w sieci trakcyjnej a jednocześnie rozbudowę niektórych odcinków na dwutorowe. Realizację tego projektu oszacowano na około 3 miliardy koron szwedzkich, jednak dzięki temu system transportowy w mieście zostanie bardziej ujednolicony.

Aktualnie w Sztokholmie prowadzone jest kilka inwestycji mających na celu poprawę standardu transportu zbiorowego, które dadzą efekty w niedalekiej przyszłości. Wycofanie wiekowego już taboru, rozbudowa systemu, czy też jego scalenie w bardziej jednolitą formę to działania zasługujące na uznanie, choć bezsprzecznie należy uznać, że nie byłyby one aż tak konieczne, gdyby nie zdecydowano się na likwidację oryginalnych tramwajów wraz ze zmianą ruchu z lewo na prawostronny. 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Szwecja
Sztokholm
CAF
Urbos
tramwaj
SL
  • jatal – 25.01.2012

    Trochę dziwna jest inna wysokość podłogi nad (takimi samymi) wózkami środkowymi i skrajnymi.

  • R. Piech – 25.01.2012

    @jatal; zapewne chodzi o to, że kabina motorniczego z racji sprzęgów musi być wyżej, stąd przylegającą do niej część podniesiono a drugie to kwestia kosztów - prostsza podłoga = tańsze pudło a w przeciwieństwie do środka nie ma tam potrzeby niskiej podłogi.

  • Combino – 25.01.2012

    Pozwolę sobie wrzucić kilka uwag (jako że latem i jesienią zjeździłem te wszystkie linie).Najpierw Saltsjobanan: linie 25 i 26 nie mają wspólnego odcinka.Linia 26 to króciutka,wahadłowa linia z urokliwej stacyjki Igelboda do Solsidan (kilka stacyjek na trasie,da sie policzyć na palcach jednej ręki),skomunikowana ze wszystkimi pociągami L25 relacji Slussen - Saltsjobaden (krzyżowanie wygląda bardzo ciekawie).Wszystkie perony stacyjne poza Slussen są DREWNIANE i WYSOKIE,więc konieczna jest pełna przebudowa. Pociągi złożone z dwuwagonowych jednostek (trójskłady na L25 i pojedyncze na L26).Ruch można rzec lewostronny. L21 nie jest do końca przedłużeniem metra,bo trzeba kawałek przejść w Ropsten z peronu T13 na peron L21.Wagony na L21 są stare i głośne,lecz klimatyczne; ale tutaj akurat 30-metrowy Urbos mógłby jeździć solo (no,może poza szczytem,bo wtedy dorzucają trzeci wagon).Natomiast nie wyobrażam sobie pojedynczych Urbosów na L22,gdzie dwuskłady TRAMWAJÓW Flexity Swift jeżdżą aż do wieczora (w szczycie co 7/8 minut),a dopiero wieczorem śmigają solo.Tak więc jeśli zamierzają połączyć Saltsjobanan z L22,to muszą nieco pomajstrować przy rozkładzie. I jeszcze jedna ciekawostka: start przedłużki do Solny przewidziany jest na początek 2013 roku,a linia już latem była bardziej zaawansowana niż niejedna nasza przewidziana do otwarcia przed Euro.Dałoby się jeszcze kilka spostrzeżeń dorzucić,ale może innym razem ;)

  • R. Piech – 25.01.2012

    @Combino; to ja dorzucę inne spostrzeżenie - w Szwecji ruch kolejowy jest lewostronny, tudzież linie wywodzące się z kolei takowy układ mieć powinny ;)

  • Combino – 25.01.2012

    Istotnie.Jednak widać to wyłącznie na liniach kolejowych (bo taką de fact jest obecnie Satsjobanan) i na w większości jednotorowej L21 (krzyżowanie lewostronne).Natomiast L22 jest dwutorowa i idzie jak normalny tramwaj; podobnie L12 poza pierwszym odcinkiem licząc od Alvik. Oczywiście ten kolejowy ruch lewostronny dotyczy także metra i pendeltagów ;)

  • R. Piech – 25.01.2012

    @Combino; a to dlatego, że L22 nie wywodzi się z kolei ale jest całkowicie nową trasą ;)

  • Combino – 25.01.2012

    O właśnie,nie przyjrzałem się wcześniej fotkom. Widać na nich dokładnie kolejno skład Lidingobanan zmontowany na szczyt (3 wagony; jak widać równoważyć go może jedynie Urbos z tą dodatkową wstawką). Na drugiej focie dokładnie widać skłąd L25 (zdaje się że to przystanek Neglinge,koło lokomotywowni Saltsjobanan,prawda?) przy drewnianym peronie; przy okazji warto zwrócić uwagę na progi (stare grzmoty,a dostosowane do mniej mobilnych).

  • R. Piech – 25.01.2012

    @Combino; miejsce zdjęcia jak najbardziej odgadnięte poprawnie.

  • R. Piech – 26.01.2012

    @Combino, coś się chyba rozpędziłem z tym brakiem możliwości trakcji ukrotnionej. Bowiem jak się okazuje jeden skład Bombardiera ma aż 29,7 metra, więc składy CAF przy długości 30,6 metra będą umożliwiały trakcję ukrotnioną, aczkolwiek przy wariancie czteroczłonowym bez wydłużenia peronów będzie to raczej niemożliwe.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....