TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tramwaje Bombardier - Flexity 1 i 2
Jacek Pudło - Opublikowano: 04.02.2014 21:39:03 27 komentarzy
Tramwaje Bombardier - Flexity 1 i 2
Początki historii kanadyjskiego Bombardiera sięgają okresu przedwojennego i związane są z produkcją skuterów śnieżnych. Do branży transportu zbiorowego firma ta dołączyła w 1971 r., kiedy to wykupiła wiedeńskie zakłady Lohner i powiązaną z nią fabrykę Rotax produkujący silniki.Bombardier stopniowo rozszerzał udziały w rynku północnoamerykańskim, a w latach 80. i 90. w wyniku przejęć w Belgii (BNCFM), Francji (ANF), Wielkiej Brytanii (Procor) i Niemczech (Talbot, DWA, Adtranz) wkroczył na dobre do regionu europejskiego. Kanadyjska firma przejmując w 2001 r. niemieckie przedsiębiorstwo Adtranz stała się też właścicielem wrocławskich zakładów kolejowych, znanych dawniej jako Pafawag i Linke-Hoffman.Obecnie portfolio produktowe Bombardiera tworzą tramwaje rodziny Flexity. Konstrukcja tych niskopodłogowych, przegubowych pojazdów wywodzi się z rozwiązań stosowanych przez wykupione firmy DWA i Adtranz. Pojazdy te produkowano w latach 90. m. in. dla Drezna (DWA BGT6DD), Monachium, Norymergi i Berlina (Adtranz GT6N).Bombardier Flexity Outlook i ClassicPodstawowe tramwaje rodziny Flexity są 100% niskopodłogowe przy zachowaniu klasycznej konstrukcji wózków z zestawami kołowymi. Tramwaj występuje też w odmianie z 70% udziałem niskiej podłogi. Wózki zoptymalizowano pod kątem emisji wibracji i hałasu, tak aby zapewnić dobry komfort jazdy. Konstrukcja pojazdu była projektowana z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa biernego i czynnego.Liczba wariantów tramwajów jest ogromna. Flexity jest tramwajem jedno- lub dwukierunkowym, 2-, 3-, 5-, 7- lub 9-członowym o długości 20-45 m i szerokości od 2,20 do 2,65 m. Nadwozie osadzono na 3, 4 lub 6 wózkach. Pojemność pasażerska wynosi 42-92 miejsc siedzących i 69-215 stojących. Występuje ponad 15 wariantów ściany czołowej oraz 10 odmian designu nadwozia.Tramwaje Flexity spotkać można w szeregu europejskich państw i miast, poniżej przedstawiono wybrane referencje:ModelPaństwoMiastoLiczbaFLEXITY OutlookHiszpaniaWalencja44FLEXITY OutlookFrancjaStrasbourg53FLEXITY Outlook PortugaliaPorto72FLEXITY Outlook WłochyPalermo17FLEXITY Outlook WłochyMediolan26FLEXITY Outlook FrancjaMarsylia32FLEXITY Outlook PolskaŁódź15FLEXITY Outlook AustriaLinz23FLEXITY Outlook AustriaInnsbruck32FLEXITY Outlook SzwajcariaGenewa39FLEXITY Outlook TurcjaEskisehir10FLEXITY Outlook BelgiaBruksela170FLEXITY Outlook NiemcyAugsburg24FLEXITY Outlook AustriaGraz18FLEXITY Classic NiemcySchwerin30FLEXITY Classic NiemcyLipsk33FLEXITY Classic PolskaKraków74FLEXITY Classic NiemcyHalle30FLEXITY Classic NiemcyFrankfurt75FLEXITY Classic NiemcyEssen27FLEXITY Classic NiemcyDrezno73FLEXITY Classic NiemcyDortmund47FLEXITY Classic NiemcyDessau10FLEXITY Classic NiemcyBrema34FLEXITY Classic AustraliaAdelajda11FLEXITY NiemcyBerlin142 Bombardier Flexity 2Różnorodność odmian Flexity Outlook oraz Classic była ogromna, stąd Bombardier wprowadził do produkcji nowy model Flexity 2, umożliwiający szybkie dopasowanie konstrukcji do wymagań przewoźników. Podobnie jak w pierwszej generacji zastosowano klasyczne wózki z osiami. Wprowadzono szereg rozwiązań mających umożliwić oszczędzanie energii, promowanych pod nazwą marketingową ECO4. Możliwe jest indukcyjne ładowanie baterii z wykorzystaniem systemu Primove. Konstrukcję udoskonalono też pod kątem bezpieczeństwa i odporności na korozję. Dla ułatwienia napraw zastosowano elektroniczny system diagnostyczny. Dotychczas wyprodukowane tramwaje są 5- lub 7-członowe.ModelPaństwoMiastoLiczbaFLEXITY 2AustraliaGold Coast14FLEXITY 2Wielka BrytaniaBlackpool16FLEXITY 2BelgiaGent, Antwerpia48FLEXITY 2SzajcariaBazylea60 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bombardier
  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    I gdzie Flexity Swift oraz Flexity Link? Oznakowanie Flexity 1 nie istnieje!!!! Flexity 2 istnieje też jako trójczlon z czteroma wózkami skrętnymi - dla Melbourne, konstrukcja tego pojazdu jest oparta właśnie o F2. Przydałoby się napisać. że Outlook jest de facto stary City Runner, produkowany tylko w Wiedniu. Jakoś brakuje faktów na temat produkcji tych wagonów oraz ich parametry technizne, bo to jest to, co robi ogromną różnicę między wagonami Flexity Classic i pokazuje ich modularność. Trochę nie kompletny ten artykuł :-(

  • Combino – 05.02.2014

    A odkąd to Graz ma jakiekolwiek Flexity Classic?Bo jak pamiętam stamtąd jedynie Citki,które bez wątpienia były jednymi z pierwszych rdzennie bombardierowskich (w odróżnieniu od np. Eurotramów) Outlooków ;)

  • Combino – 05.02.2014

    I kolejna dyskusyjna kwestia: wagony dla Bazylei. Warunki przetargu dopuszczały konstrukcje JUŻ JEŻDŻĄCE CO NAJMNIEJ W DWÓCH MIASTACH WĄSKOTOROWYCH.Innymi słowy bardzo wątpliwe jest,by Bazylea dostała Flexity 2,raczej będą to jedne z ostatnich Flexity 1,choć stylizowane na "dwójki".

  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    Bazyleja otrzyma właśnie Flexity 2, produkcja już ruszy. Pudła spawane i pomałowywane w Bautzen, montaż finalny w Wiedniu. Wąskotorowe miasta są dwie - Antwerpen oraz DeLijn, dla których jest też produkowana Flexity 2 (w trzech odmianach). Że to jeszcze nie jeździ, z tym jakoś nie było problemów... Graz ma oczywiście Outlooky, a raczej City Runnery.

  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    Combino: Stara Flexity w ogóle nie da się stylizować na dwójkę, bo dwójka ma zupełnie inny kształt pudła. Stary Classic owszem przeszedł modernizacją - ostatnie dostawy dla Essen są właśnie Flexity Classic 2, która połącza rozwiązania z Flexity Berlin, Flexity 2 , Flexity Melbourne oraz z ostatnich Linków dla Karlsruhe.

  • Pypia – 05.02.2014

    A gdzie trzy gdańskie bombki?

  • Jacek Pudło – 05.02.2014

    Artykuł prezentuje obecną ofertę na bazie informacji ze strony firmy. W przyszłości planuję opisać historię tramwajów Bombardier i będą uwzględnione szczegóły o których piszecie. Z referencji przedstawione są tylko wybrane - przykładowe, stąd nie ma Gdańska. Flexity 1 wpisałem dla odróżnienia od Flexity 2. Bombardier na swojej stronie podaje że wagony z Graz to Classic - http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/light-rail-vehicles/flexity-trams.html

  • hjsx – 05.02.2014

    Jak zwykle zapomnieli o gdańsku.Różnorodność oferty jest duża

  • jhs – 05.02.2014

    Fakt faktów Bombardier w odróżnieniu np.od Siemensa ma szeroki wachlarz produktów w wielu różnych odmianach stąd taka popularność

  • has – 05.02.2014

    Obecnie Bombardier już nie ma co liczyć na rynek polski wygryzła go pesa

  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    "Flexity 1 wpisałem dla odróżnienia od Flexity 2" - tego nie trzeba, nazwa jest już przecież inna. Jest "Flexity" i jest "Flexity 2". Na stronie Bombardiera też nie robią takich rozróżnień. Ponadto nazwa "Flexity" jest zawsze poszerzona o rodzaj, są przecież "Flexity Outlook", "Flexity Classic", "Flexity Berlin" itd.

  • Aser – 05.02.2014

    Tak de facto są na tym forum kłotnie a faktów brak .Jeśli chcecie zobaczyć różnicę miedzy artykułem a prawdą trzeba wejść na stronę Bombardier.com i wejść w zakładkę Reference

  • WErt – 05.02.2014

    To prawda dużo jest szczegółowych informacji na ten temat

  • Aser – 05.02.2014

    A kiedy mają być wagony dla Bazylei?

  • Aser – 05.02.2014

    Jedyny problem Bombardiera jest taki że od podpisania umowy do gotowego produktu długa droga średnio 2 lata to za duzo pesa potrafi znacznie szybciej zrobić zamówienie tak dla odróżnienia.

  • Aser – 05.02.2014

    Przykład Kraków 1 seria bombek umowa w 1997 roku a produkt przełom 1999/2000

  • Wert – 05.02.2014

    Na stronie Bombardier nie ma większego odróżnienia czy to cityrunner czy outlook nie rozróżnień

  • Aser – 05.02.2014

    To prawda ogólnie strony internetowe pesy,bombardiera,siemensa,stadlera i wielu innych producentów woła o pomste do nieba

  • Wert – 05.02.2014

    Zgadza sie widać to na stronie pesy nawet aktualności wszystkich nie ma

  • Sety – 05.02.2014

    Strona Bombardiera jeszcze gorsza nie zmieniana w zasadzie od blisko 10 lat

  • Aser – 05.02.2014

    Dużo faktów rozróżnień a tak de facto to jedna wielka rodzina z tych tramwajów jest 10 odmian desingu 15 czoła żaden producent tego nie ma .Pesa powoli zaczyna też takie odróżnienia jednak to jeszcze pikus jest

  • nbc – 05.02.2014

    Eurotramy(w odróżnieniu desinerskim co to był za produkt)typowo francuski tramwaj

  • snb – 05.02.2014

    W zasadzie bombardier to zlepek wielu firm złączonych w jeden koncern

  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    Ja wszystko szukam na wikipedii, bo na stronach Bombardiera praktycznie niczego nie ma. http://de.wikipedia.org/wiki/Flexity i tam są też linki na poszczególne modeły Flexity. Tak samo można wyszukać F2.

  • Jerzy_CZ – 05.02.2014

    Aser: Flexity 2 dla Bazyleji oraz przewożnika DeLijn (Antwerpen i Gent) zaczną jeździć w tym roku. Produkcja zaczęła się jesienią 2013 w zakładzie w Bautzen. DeLijn będzie tam kompletowany cały, Bazyleja będzie składana w Wiedniu, z Bautzen trafią tam tylko "gołe" pomałowane pudła.

  • Combino – 05.02.2014

    @Jerzy_CZ: jeśli rzeczywiście robią dla Basel Flexity 2,to każdy z przegranych w tym przetargu ma pełne podstawy by zażądać unieważnienia postępowania,bo WEDŁUG WARUNKÓW PRZETARGU Bombardier NIE MÓGŁ zaoferować Flexity 2. Proste.

  • jatal. – 07.02.2014

    @ Jerzy_CZ - niekiedy Melbourne nazywają go swiftem. ======== @ Jacek Pudło - Jednostronne przeklejenie informacji (np. ze strony firmy) to za mało do rzetelnego przekrojowego przedstawienia tematu. ======== @ jhs - licząc po kolorach lusterek to może i tak, ale ogólnie to przecież obecnie "ten cały wachlarz" tramwajów na całym świecie to tylko kilka typów. ======== @ Aser - Pierwsze dwa miały być pod koniec ub. r. W 2014 miały być już seryjne dostawy po dwa miesięcznie. ======== @ Combino - Jedno jest pewne u Bombardiera zawsze był "oznaczeniowy burdel", jest i nadal będzie. ;) "Nowy typ Flexity 2" jest raczej ogólną modernizacją (wprowadzeniem do produkcji nowszych rozwiązań) bez rozbicia na typy konstrukcji. Wygląda że teraz wszystko będą tak nazywać. W Bazylei będą natomiast "stare dobre/znane 7-członowe cityrunnery", a to że Szwajcarzy inaczej rozumieją przetargi w zależności po której stronie są to sam najlepiej wiesz. :D Całe też szczęście że do określeń typów w dużym stopniu można już (przez analogię) posiłkować się jednoznacznymi nazwami Pesy. ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....